Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Väkivaltateot ja kamppailulajit mediassa

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Viestiketju lukittu
jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 2447
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Suomi

Väkivaltateot ja kamppailulajit mediassa

#436

Viesti jussip »

superlon kirjoitti: Eli ainakin itse olen ymmärtänyt että hän oli aktiivinen kamppailulajien harrastaja useita vuosia ja tuskin huono ottelija pääsee esim. finaaliin asti. Olenko väärässä tässä asiassa?
Olet. Sitav ei ollut "aktiivinen kamppailulajien harrastaja useita vuosia". Sen lisäksi tuonne vapaaottelun SM:ien finaaleihin pääsy ei välttämättä ole ollut mikään aivan kummoinen saavutus. Esimerkiksi Sitavin sarjaissa ei tuona vuonna ollut ketään muita. Käsittääkseni hänet lopulta yhdistettiin toiseen sarjaan jossa hän otteli yhden ottelun voitokkaasti, eteni finaalin ja hävisi sen.

Mutta tosiaan etenkin tuolloin muutama vuosi sitten noissa harvinaisimmissa sarjoissa (esim. Sitavilla -60 kg D-säännöillä) ei välttämättä ollut kuin 1-2 osallistujaa per sarja, joten finaaliin pääsy ei itsessään ollut mikään kovin kummoinen meriitti. Ja myös "huono ottelija" (tai kuka tahansa) olisi voinut tietyissä sarjoissa päästä suoraan finaaliin kunhan olisi vain ilmoittautunut tiettyihin sarjoihin ja tullut paikalle sopivan painoisena. Toki tässä tapauksessa Sitav siis otteli itsensä finaaliin yhdellä otteluvoitolla, joka on ihan hyvä saavutus itsessään.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Väkivaltateot ja kamppailulajit mediassa

#437

Viesti Totte »

Ja D-sarjaan nyt voi käsittääkseni mennä vaikka suoraan peruskurssin jälkeen. Eli kyseessä ei siis ollut mikään vakava touhu. Ammattimaisesta nyt puhumattakaan.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 20842
Lauteille: Joulukuu 2007

Väkivaltateot ja kamppailulajit mediassa

#438

Viesti Lasse Candé »

Täytyy ymmärtää että Sitavin taustan ns liiottelu ei ole liiottelua vaan lähinnä sen toteamista että puolustus itse vähätteli sitä. Eli korjausliike. Selvästi jutussa tuo oli yhtenä pääasiana. Ei ole meille paljastus, mutta varmaan monille katsojille oli.

Eikä vapaaottelua tuossa mielestäni ollenkaan huonossa valossa näytetty. Jätkä jota alussa haastateltiin on vain niin karun näköinen kuin minä sen tahtoo nähdä. Uskoisin että herkimmätkin erottelevat tuon katuväkivallasta pienen naamaan totuttelun ja juttujen tervehenkisyyden kuuntelun jälkeen. Reippaasti puhui ja järkeä.



Kaksi asiaa joista mun mielestä keskustelu ei ole vielä valmiiksi käyty on juuri tuo että onko vapaaottelu lajikentässä poikkeus ja sitten vieläkin tuo laki ja kamppailulajit.

Vapaaottelu on kasvanut nyt suht yht'äkkiä räjähdysmäisesti enkä usko että liitto ja valmentajakoulutustoiminta on vielä kovin vahvaa tai varsinkaan kovin pitkäperinteistä. Ehkä liitto joutuu jossain vaiheessa todella miettimään linjauksiaan katuväkivallan suhteen. Ei voi ollenkaan tietää. En moiti tässä lajia, harrastajia tai lajiyhteisöä. Totean vain sen että buumi on olemassa.

Toinen asia tosiaankin tuo lakijuttu. Ainakin multa ja sieltä Savateklubiltakin kuulemma kysyttiin pitäisikö olla raskauttava asianhaara että on harrastanut lajeja. (Valitettavasti se ei tullut mukaan tuohon, mikä on ymmärrettävää ihan sen jutun kannalta.) Itse vastasin että se on tapauskohtaista ja jatkoin siitä kuinka hitaasti kamppailulajeja oppii ja miten kehitys ei alkuvaiheessa erotu juurikaan mistä tahansa liikunnasta. Täällä mielipiteet jakautuvat. Ei Sitavin lajitaustan vähäiseksitoteamisessa oikein voi olla mitään muuta järkipointtia kuin ettei koe sen olevan raskauttava asianhaara. Puolustus kuitenkin selvästi pelkäsi että se saattaisi sitä olla koska vähätteli sitä, mitä meistä täällä suurin osa ilmeisesti jo muutenkin pitää vähäisenä.



Mun mielestä oli hyvä juttu. Potku näyttäytyi lähinnä hyvässä valossa eikä oikein mitään shokeeraavaa ängetty mistään asiasta mukaan. Kuvaaja ja toimittaja olivat molemmat mukavia ja asiallisesti GB:llä käyttäytyviä eivätkä ollenkaan pihalla kamppailulajijutuista (minkä kuvan yleensä "siviileistä" saa, kuten sellaisista jotka sanovat lajeista esim että "kuuluu näitä potkuja"). Kyllä mä sanoisin että tällä kertaa pelko osoittautui melko turhaksi.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Väkivaltateot ja kamppailulajit mediassa

#439

Viesti JanneM »

Erittäin hieno homma, että juttu on ollut fiksu ja asiallinen. Otsikoiden perusteella hyppäsin ehkä turhankin äkkinäiseen johtopäätökseen.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 51
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Väkivaltateot ja kamppailulajit mediassa

#440

Viesti Mika »

Koska hän kuitenkin lukee tätä ketjua (viimeksi lauteilla puolisen tuntia sitten), haluaisiko toimittaja itse lausua muutaman sanan segmentistään ja ajatuksistaan aiheesta? :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Väkivaltateot ja kamppailulajit mediassa

#441

Viesti Elina »

Katsoin tuon nyt Katsomosta ja vähän jäi kyllä nyppimään, että toinen keskustelukommentti oli omien sanojensa mukaan "uudelta potkulaiselta". Kyllähän tässä ketjussa olisi varmasti ollut vähän syväluotaavampiakin kommentteja laudalla kauemmin keskustelleilta, joiden mielipiteissä näkyisi vähän muutakin kuin "soo, soo, kun täällä keskustellaan tämmöisistä vaarallisista asioista."
Riposte
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 481
Lauteille: Helmikuu 2011

Väkivaltateot ja kamppailulajit mediassa

#442

Viesti Riposte »

Ihan asialliselta vaikutti. Hieman olin lukevinani rivien välistä Savate Clubin osuudessa pientä hajuraon tekemistä vapaaotteluun, seurassa jossa kuitenkin on vielä viime keväänä harrastettu vapaaottelua. Ja syyttäjän judo-kommentti lopussa.... :)
Kuvake
Riku Ähvä
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 505
Lauteille: Elokuu 2009
Paikkakunta: Porvoo
Etulaji: BJJ/SW
Takalajit: Shukokai Karate

Väkivaltateot ja kamppailulajit mediassa

#443

Viesti Riku Ähvä »

Ihan ookoo pätkä. Ei kauheasti varmaan huonontanut vaparin mainetta, paitsi ehkä kun haastateltiin sitä jätkää, jolla muurautu toinen silmä umpeen. Jätkä jota haastateltiin oli luultavasti huolella valittu haastateltavaksi että antaisi vaparista raaemman kuvan kuin se tosiasiassa on ja kaikki kukkahattutädit ja -sedät voisivat syyttää vaparia. Tai sellaisen mielikuvan ainakin itse sain. Onneksi ei mitään pahempaa dissaamista.
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Väkivaltateot ja kamppailulajit mediassa

#444

Viesti PDC »

Olihan siinä tietoisesti todella tehty jonkinlainen rajojen veto. Kuvattiin Savate clubilla valmentajaa joka sanoi, että voin olla ilman hammassuojia koska luotan toisen kontrolliin kun treenasivat tekniikkaa -> jätkä joka tulee justiin vaparikehästä naama ummessa otetaan kameran eteen.

Eipä ne Savate puolellakaan mitään kukkahattu hippaa siellä kehässä sitten harrasta :D ;) Hieno laji siis todellakin, harmi, että oli jonkinlaisena "välikätenä" tässä koska uskon tämän olleen tekijöiden valinta. Leikkaamalla saa aikaan mitä vain. Toivottavasti ei tule nyt mitään vapari viha buumia tms.
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 6

Väkivaltateot ja kamppailulajit mediassa

#445

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

Lasse Candé kirjoitti: Täytyy ymmärtää että Sitavin taustan ns liiottelu ei ole liiottelua vaan lähinnä sen toteamista että puolustus itse vähätteli sitä. Eli korjausliike. Selvästi jutussa tuo oli yhtenä pääasiana. Ei ole meille paljastus, mutta varmaan monille katsojille oli.

Eikä vapaaottelua tuossa mielestäni ollenkaan huonossa valossa näytetty. Jätkä jota alussa haastateltiin on vain niin karun näköinen kuin minä sen tahtoo nähdä. Uskoisin että herkimmätkin erottelevat tuon katuväkivallasta pienen naamaan totuttelun ja juttujen tervehenkisyyden kuuntelun jälkeen. Reippaasti puhui ja järkeä.
Ymmärrän kyllä nämä pointit, mutta epäilen että suurin osa katsojista kattelee asiaa ihan toisella tavalla. Oisin halunnu neutraalimman käsittelyn molemmille asioille, mutta toki myös paljon pureutuvamman - johon 6min ei todellakaan riitä. Mutta, mä oon tällänen valmiiksipureskelija. Kyllähän tällä jutulla saatiin kissa pöydälle, ei siinä mitään, mielelläni vaan minimoisin sen mahiksen että kamppailun ulkopuoliset näkis juttua väärässä valossa.
Kuvake
Rawson
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 680
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Väkivaltateot ja kamppailulajit mediassa

#446

Viesti Rawson »

Kiinnostaisi tietää, että minkälaisia ajatuksia syyttäjän terveiset herättivät RBSD-kouluttajien mielissä?
Purple belt papa power
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Väkivaltateot ja kamppailulajit mediassa

#447

Viesti PetriP »

Kuhmu kirjoitti: Kamppailulajeja on harrastettu pitkään suomessa. Eikä tämä sitavin tapaus poista sitä tosiseikkaa, että lajit ovat olleet ennemminkin suuressa roolissa omalta osaltaan, kun puhutaan nuorten ihmisten kasvun tukemisesta.
No jos oikein asia oikeudellisesti pohtii, niin mitä tekemistä koko kamppailutaustalla on asian kanssa? Itse en haluasi opettaa ihmistä joka on pahoinpitelyyn syyllistynyt, mutta se on eri asia.

Oikeudessa pitäisi pohtia sitä tekoa eikä ihmistä. Jos uhrilta lyö leukaluun tårta på tårta postimerkkeilyn harrastaja tai vapaaottelija niin se leukaluu on ihan yhtä kipeä. Ja rikos ja sen aiheuttama vahinko on mielestäni ainoat asiat jotka tuomioon saa vaikuttaa.
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Väkivaltateot ja kamppailulajit mediassa

#448

Viesti Rojola »

Rawson kirjoitti: Kiinnostaisi tietää, että minkälaisia ajatuksia syyttäjän terveiset herättivät RBSD-kouluttajien mielissä?
Syyttäjän terveiset jutussa olivat:

"Sitä lajia* ei käytetä kadulla ja se on tarkoitettu ainoastaan harjoittelusaleille... Ja tietysti tässä, itse tästä tapauksesta... niin viesti kentälle, että tän tyyppinen toiminta ei yksinkertaisesti kannata. Siinä hyvin helposti pilaa tietysti tän uhrin elämän, mutta siinä pilaa myös oman elämänsä, et kannattaa vähä miettii..."

* viittanee joko vapaaotteluun tai judoon (toimittaja puhuu ennen kommenttia syyttäjän judoharrastuksesta).

Mitähän Rawson ajat takaa tällä kysymyksenasettelulla...?
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Väkivaltateot ja kamppailulajit mediassa

#449

Viesti Vanhakankea »

http://www.kulmassa.fi" onclick="window.open(this.href);return false; foorumilla käydään myös keskustelua bussikuskin pahoinpitelystä ja sinne on linkattu suoraan potkun-netin ketjujen viestejä "siitä nimeltä mainitsemattomasta katukarate gurusta", jonka nettikirjoittelua nähdään yhtenä vaikuttimena Sitavin toilailuun. Siis tuon linkkaajan mielestä.

Noista "katukaratekan" kirjoitteluista pitäisi varmaan tehdä joku syväanalyysi, että ovatko ne "heikkoa mieltä väkivaltaan kiihottavia." Minua ainakin kiinnostaisi ne argumentit joiden katsotaan olevan tuon kiihottamisen puolella. Toki viestit ovat valtaosin sellaisia, että kirjoittaja on ollut antajan puolella mutta kai sinne matkalle on joskus osunut sitä saamapuoltakin?

Onpa samainen linkittäjä "varovaisemmin" tuonut esiin myös seurat joissa Sitav treenaili.

Kaivelkoon ken tahtoo lisää.

Sitavin elämästä puuttui kontrolli, eikä pelkästään siinä että hän meni pahoinpitelytilanteessa vielä "lopettamaan" tuohon traagiseen potkuun. Jos kontrollia olisi ollut, hän ei olisi tuossa tapahtumienketjussa ollut se joka potkaisee vaan kontrolli olisi tullut viimeistään siinä vaiheessa kun kaveri kävi bussikuskin päälle, tuossahan tilanteen hahmotuksessa lienee ainakin kaksi polkua: A) "Mitä piparia, nyt irti siitä kuskista, mikäs juttu tää on" tai B) "Mitä piparia, nyt vetelen tässä "auttakseni kaveria",

Pahoinpitelyhän tuo tilanne oli, ei mikään itsevarjelu tai "reilu tappelu".
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Kuvake
Rawson
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 680
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Väkivaltateot ja kamppailulajit mediassa

#450

Viesti Rawson »

Rojola kirjoitti: Syyttäjän terveiset jutussa olivat:

"Sitä lajia* ei käytetä kadulla ja se on tarkoitettu ainoastaan harjoittelusaleille... Ja tietysti tässä, itse tästä tapauksesta... niin viesti kentälle, että tän tyyppinen toiminta ei yksinkertaisesti kannata. Siinä hyvin helposti pilaa tietysti tän uhrin elämän, mutta siinä pilaa myös oman elämänsä, et kannattaa vähä miettii..."

* viittanee joko vapaaotteluun tai judoon (toimittaja puhuu ennen kommenttia syyttäjän judoharrastuksesta).

Mitähän Rawson ajat takaa tällä kysymyksenasettelulla...?
Niin kyllä minä näen tuon kommentin koskevan myös muita lajeja kuin vain vapaaottelua tai judoa. Kysymykselläni haluaisin herättää keskustelua joidenkin RBSD lajien toimintamallien ja tekniikoiden soveltuvuudesta Suomen lainsäädäntöön ja yleensä ympäristöön muutenkin.
Purple belt papa power
Viestiketju lukittu

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: AlexMachine ja 38 kurkkijaa