Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Miten ajat partasi?

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Ajan partani

Minkä parran?
9
5%
Sähkökoneella
48
28%
Moniteräisellä höylällä
72
42%
Yksiteräisellä höylällä
4
2%
Perinteisellä vaihdettavateräisellä
28
16%
Partaveitsellä
9
5%
 
Ääniä yhteensä: 170

Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Yhteystiedot:

Miten ajat partasi?

#376

Viesti JariMarjamaa »

Vaihdoin ehkä 20v sitten sähkökoneen partahöylään.
Taisin vaihdettavia teriä käyttää ensin, mutta väliin sitten yritin käyttää
jotain halpis kertakäyttöisiä, kunnes vaihdoin takas laatuun ja vaihdettavaan.
Nyt ollut vuosikausia Gilleten Fusion yms ja hyvin lähtee.....

Se on semmoinen laatuhetki itsensä kanssa, kun alkaa höyläämään 8-)
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 103
Viestit: 19105
Lauteille: Helmikuu 2005

Miten ajat partasi?

#377

Viesti Jussi Häkkinen »

JariMarjamaa kirjoitti: Vaihdoin ehkä 20v sitten sähkökoneen partahöylään.
Taisin vaihdettavia teriä käyttää ensin, mutta väliin sitten yritin käyttää
jotain halpis kertakäyttöisiä, kunnes vaihdoin takas laatuun ja vaihdettavaan.
Nyt ollut vuosikausia Gilleten Fusion yms ja hyvin lähtee.....

Se on semmoinen laatuhetki itsensä kanssa, kun alkaa höyläämään 8-)
Vaihdoin Fusionista klassikkohöylään - ajo on vieläkin mukavampi ja todella laatuhetki. Myös veitsi viihtyy kasvoilla säännöllisesti.

Fusion toki on helpompi ajaa, mutta tuo klassikkoajo on vielä askel ylemmäs.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Miten ajat partasi?

#378

Viesti Veepee »

Itse en koskaan ollut oikeasti tyytyväinen nimenomaan Fusionin ajotulokseen. Heti ekan vaihdettavateräisen märkäajon jälkeen tyttöystävä tokaisi "Sä näytät komeammalta", joten jotain eroa oli sekeästi havaittavissa aiempaan... :D Fusionin terien kulma on sellainen, ettei se aja karvoja tarpeeksi syvältä, edes sillä "trimmauspuolella". Vastakarvaan yritin kerran useampiteräisellä puolella. En yrittänyt toista kertaa. *auts* :(

Lisäksi Fusionin terät ovat aivan kohtuuttoman kalliita. Luulen säästäneeni jo nyt useamman pennin, kun ei ihan vähään aikaan tarvi ostaa ylihinnoiteltuja Fusion-teriä. Viimeksi kun katsoin, hinta oli n. 32,95 kahdeksalle terälle... :o



Ainoa ongelma on kasvojani koristavat Wolverine-henkiset ns. lampaankyljykset. Trimmaan ne aina ennen parranajoa, mutta parran alaraja jää aina hiukan muuta leukaa epäsiistimmäksi. Löytyykö keltään ratkaisuja ko. seudun trimmaukseen?
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 103
Viestit: 19105
Lauteille: Helmikuu 2005

Miten ajat partasi?

#379

Viesti Jussi Häkkinen »

Veepee kirjoitti: Ainoa ongelma on kasvojani koristavat Wolverine-henkiset ns. lampaankyljykset. Trimmaan ne aina ennen parranajoa, mutta parran alaraja jää aina hiukan muuta leukaa epäsiistimmäksi. Löytyykö keltään ratkaisuja ko. seudun trimmaukseen?

Kuva
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Yhteystiedot:

Miten ajat partasi?

#380

Viesti JariMarjamaa »

Märkäajo? Trimmauspuoli?

Jaa mikäs on märkäajo :D .. ymmärsin,että kun vetää vaahtoa naamaan,
ylipäätään höyläys, on aina märkäajoa :)

Mikäs trimmauspuoli?? Ei noissa mun terissä ole ollut kuin yksi puoli, kait...
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Miten ajat partasi?

#381

Viesti Veepee »

Gillette Fusionin viisiteräisissä höyläpäissä on niiden vierekkäin aseteltujen terien takapuolella yksi ylimääräinen terä, joka osoittaa eri suuntaan. Se on mukamas tarkoitettu "vaikeiden alueiden trimmaamiseen" tjsp. :D Ajelen (tai siis ajeLIN) sillä aina vastakarvaan varsinaisella ajopäällä suositellun höyläämisen jälkeen, jotta naamasta saa enemmän vauvanpeppua. ;) Sen terän kulma ja pituus ovat kuitenkin sellaiset, ettei tulos vastaa klassisella höylällä tehtyä ajoa.
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 163
Viestit: 93920
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Miten ajat partasi?

#382

Viesti Mika »

JariMarjamaa kirjoitti: Märkäajo? Trimmauspuoli?

Jaa mikäs on märkäajo :D .. ymmärsin,että kun vetää vaahtoa naamaan,
ylipäätään höyläys, on aina märkäajoa :)

Mikäs trimmauspuoli?? Ei noissa mun terissä ole ollut kuin yksi puoli, kait...
Heh, arvelisin että 90 % tämän ketjun viesteistä käsittelee märkäajoa.

Eli osta oikea partahöylä ja oikeita teriä. Niiden kylkeen osta partasuti ja partavoidetta. Johan alkaa tapahtua.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 103
Viestit: 19105
Lauteille: Helmikuu 2005

Miten ajat partasi?

#383

Viesti Jussi Häkkinen »

Fusionilla ja purkkivaahdolla ajaminenkin on märkäajoa. Kuitenkin, täytyy todeta, että nuo klassiset höylät tulivat kauppaamme ihan omakohtaisen kokemuksen kautta. Ajojälki hyvän, sudilla vatkatun vaahdon ja klassisen höylän tai veitsen jäljiltä on vain usemman valovuoden edellä. Toki oppimiskynnystä on - vaahdon oikea koostumus (vetisyysaste), höylän kulman pitäminen (klassisessa höylässä ei ole kääntyvää ajopäätä) ja rutiinin kehittäminen ottavat hieman aikaa, mutta eivät lopulta ole mitenkään vaikeita.

Oma arkiajoni käsittää yhden kasvusuuntaan nähden myötäsuuntaisen ja yhden vastasuuntaisen höyläyksen, välissä uudelleenvaahdottaen. Tärkeisiin tilaisuuksiin lisään väliin kaksi poikkisuuntaista ajokertaa. Ns. "erikoistekniikat" ovat käytössä - vastasuuntaan ajan aina ns. "gillette slide" -tekniikkaa käyttäen, jolloin ajopää ei kulje täysin kohtisuoraan partaa vasten vaan pieni kulma lisää terän leikkaavuutta.

Se, että 100 terää maksaa 12-35 euroa (paketti kestää vaihtovälistä riippuen 1-2 vuotta) on myös selkeä bonus. Kun vielä opettelee käyttämään kovaa saippuaa, ei silläkään puolen synny suuria kuluja. Toki itse pidän vaihtelusta saippuoissa ja ajovoiteissa, joten hyllyyn on päässyt kasautumaan aikamoinen valikoima erilaisia aineita.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 163
Viestit: 93920
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Miten ajat partasi?

#384

Viesti Mika »

Minä olen jo joitakin kuukausia käyttänyt Gillette slideä perusajotekniikkana. Olen huomannut, että se toimii ainakin omilla kasvoillani parhaiten aggressiivisen höylän ja kärkkään terävän terän kanssa.

Olen linkittänyt tämän ennenkin, mutta ketju on pitkä. Mantic59 esittelee kolme erikoistekniikkaa, joista tuo Gillette slide on ensimmäinen (alkaa 0:43).

[video][/video]
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 163
Viestit: 93920
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Miten ajat partasi?

#385

Viesti Mika »

Niin joo, näin eilen Kuljun Kartanossa Derbyn teriä! :D Se oli mieluisa yllätys.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
ValkoinenKuolema
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 10
Lauteille: Lokakuu 2014
Paikkakunta: Porvoo

Miten ajat partasi?

#386

Viesti ValkoinenKuolema »

Heips

Oli pakko rekisteröityä tänne ihan tämän aiheen takia :) No kyllä lajejakin harrastan mutta tämä nyt oli syy :)

Itse nyt olen vasta alkanut tähän hemmotteluun. Kalustoon kuuluu siis Muhle R89 setti. Noh kuva kertoo.
Kuva

Teriä nyt olen kaiken ohessa kokeillut liutaa ja hämmästyttävintähän on paljonko noissa terissä on eroja.
Kolmen kärki on nyt paremmuusjärjestyksessä:
Personna platinium
Feather
Ehkä Astra

Paria muutakin olen kokeillut mutta eivät vakuuttaneet. Hellin ja paras ajo on tosissaan tullut Personnalla. Ei ärsytä, ei punastuta vaahtoa ja kaikinpuolin miellyttävä.
Feather oli kanssa hyvä mutta mielestäni tylsyi todella nopeasti (?)

Minulla on tuo leuan alta oleva iho suhteellisen herkkää ja se helposti vuotaa ja ärsyyntyy. Personna ei sitä tee vastakarvaan ajettaessakaan.

Höylä itsessään on hyvä ja miellyttävä. Ihan saa peiliin katsoa jos mokaa. Suti saisi olla vähän jäykempikin mielestäni. Niin tuon silvertip. Eläinrakkaana ihmisenä sen tuoksu ei ole koskaan häirinnyt :D

Alunaa olen käyttänyt koko naamaan. Sillä on kolme tarkoitusta. Löytää kohdat missä olisi ajotyylissä korjaamista, lopettaa hyvin mahdolliset vuodot ja estää bakteerien kasvua ( eli mahdollinen pieni nipsaus ei heti tulehdu)

Tämä on kyllä harrastus että melkein toivoisi että parrankasvu olisi vieläkin nopeampaa :)
Kuvake
Lasileuka
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 864
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miten ajat partasi?

#387

Viesti Lasileuka »

Nyt on muutama viikko takana partaveitsellä ajelua, enkä usko että tulee palattua muovihöylien pariin. Pari kertakäyttöterää jäi ns. matkapussiin, mutta kaipa veitsikin kulkee siinä samalla.
Minua ei kiinnosta tippaakaan mitä täällä tapahtuu.
Olen ollut uskossa 20 vuotta eikä minulla ole kuoleman pelkoa.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 103
Viestit: 19105
Lauteille: Helmikuu 2005

Miten ajat partasi?

#388

Viesti Jussi Häkkinen »

Edes jäätävä Movemberin sade ei kestä ikuisesti.

Herrainpukimo haluaa tuoda helpotusta Movemberin loppumisen ahdistukseen. Eikä mielestämme ole oikein vaatia päättämään, onko ylähuulen yllä nyt kruunu vai juuriharja - päinvastoin!

Movemberin päättymisen kunniaksi helpotamme päätöksiä. Viikset saa nyt joko pois tai entistä ehompaan hohtoon tuotteillamme. Poisto sujuu parhaiten klassisia partahöyliämme käyttäen - moniteräisillä ei tule kuin ihottumaa!

Jos taas haluaa saattaa herra Poirot'n kateelliseksi, kannattaa tunkkeihin sivellä viiksivahaa ja luoda viiksikammalla ylähuulelleen maailmankirjallisuuden mestariteoksia inspiroiva järjestys.

Ja koska meille kasvokarvaston huoltaminen on ihmisoikeus, haluamme tehdä siitä edullista. Nyt samalla Movember-koodilla siis kaikki viiksi- ja parranajotuotteet 20% alennuksella. Alennushinta on voimassa aina 8.12.2014 asti.

Koodina toimii: MOVEMBER2014

...ja tietenkin alennus on voimassa myös Kauppiaskatu 3:n liikkeessämme Turussa!

Kuva
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 163
Viestit: 93920
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Miten ajat partasi?

#389

Viesti Mika »

Tuli pitkästä aikaa ajeltua ensimmäiselläni eli Mühlen R 41:llä. On se kyllä aikamoinen peli. :D Jo heti ensi veto muistutti, että nyt ei enää leikitä ja pitää keskittyä. Jälkikin oli sitten sen mukaista.

Olen muutaman kuukauden nyt käyttänyt Jussilta tässä ketjussa oppimaani sekoitusta: saippuaa ja vaahtoa. Olen tykännyt paljon. Sitä glyseriiniä en ole vielä mistään kaapannut.

@valkoinenkuolema, oletko jo hurahtanut haalimaan lisää höyliä, suteja, balsameja ja niin edelleen? :D
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Miten ajat partasi?

#390

Viesti Veepee »

Osaavatko potkulaiset suositella jotain huokeaa ja hyvää parranajon jälkeistä hoitotuotetta? Käytän nyt pelkästään Old Spicen partavettä. Miehekäs tuoksu ja kirvelee upeasti, saa irvistellä peilin edessä luvan kanssa :smt003 Jollekin balsamille ym. olisi kuitenkin kysyntää.
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 96 kurkkijaa