Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Miten ajat partasi?

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Ajan partani

Minkä parran?
9
5%
Sähkökoneella
48
28%
Moniteräisellä höylällä
72
42%
Yksiteräisellä höylällä
4
2%
Perinteisellä vaihdettavateräisellä
28
16%
Partaveitsellä
9
5%
 
Ääniä yhteensä: 170

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 163
Viestit: 93843
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Miten ajat partasi?

#466

Viesti Mika »

ValkoinenKuolema kirjoitti:Nostanpas tätäkin ylös. Paras yhdistelmä R41 ja muhlen omat terät. Ei niin terävä kuin feather mutta leikkaa ärsyttämättä ja ilman punaista. Saa tosissaan sössiä jos rei'än naamaansa tekee. Toisaalta jälki on ensiluokkaista. Kandee kokeilla.
Minähän kokeilin, kun vihdoinkin sain aikaiseksi ostaa Mühlen teriä.

Minulle nuo Mühlen terät vaikuttavat aika keskinkertaisilta, mitä tietysti tuossa sanoitkin. R41 on luonnollisesti ihan tykki, mutta itse olen tykännyt käyttää sen kanssa Featherin teriä ja nykyään vähintään samanveroisina Personnan jenkkiteriä (Med Lab, Med Prep, ja muita vastaavia nimiä samalla terällä). Toki joskus tykkään ajella vähän rennommin, jolloin käytän noita keskiluokan teriä, kuten Mühlea. Siinä säästyy aikaa ja mahdollisesti verta, mutta ajojälki ei ole aivan samanlainen.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
ValkoinenKuolema
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 10
Lauteille: Lokakuu 2014
Paikkakunta: Porvoo

Re: Miten ajat partasi?

#467

Viesti ValkoinenKuolema »

Mika kirjoitti:
ValkoinenKuolema kirjoitti:Nostanpas tätäkin ylös. Paras yhdistelmä R41 ja muhlen omat terät. Ei niin terävä kuin feather mutta leikkaa ärsyttämättä ja ilman punaista. Saa tosissaan sössiä jos rei'än naamaansa tekee. Toisaalta jälki on ensiluokkaista. Kandee kokeilla.
Minähän kokeilin, kun vihdoinkin sain aikaiseksi ostaa Mühlen teriä.

Minulle nuo Mühlen terät vaikuttavat aika keskinkertaisilta, mitä tietysti tuossa sanoitkin. R41 on luonnollisesti ihan tykki, mutta itse olen tykännyt käyttää sen kanssa Featherin teriä ja nykyään vähintään samanveroisina Personnan jenkkiteriä (Med Lab, Med Prep, ja muita vastaavia nimiä samalla terällä). Toki joskus tykkään ajella vähän rennommin, jolloin käytän noita keskiluokan teriä, kuten Mühlea. Siinä säästyy aikaa ja mahdollisesti verta, mutta ajojälki ei ole aivan samanlainen.
Joo, täytyy itsekin tunnustaa, featheria tulee nykyisin käytettyä eniten. Personaa päähän, featheria leukaan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 163
Viestit: 93843
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Miten ajat partasi?

#468

Viesti Mika »

Se tässä harrastuksessa onkin hienoa, että vaihtoehtoja ja varsinkin niiden yhdistelmiä on niin paljon. Utelias ihminen löytää aina jotain uutta. :)

Minulla oli vähän vaikeuksia löytää noita jenkki-Personnoja. Lopulta löysin yhden kaupan Yhdysvalloista ja toisen Australiasta, jotka myyvät niitä järkevään hintaan eli noin 30 senttiä kappaleelta. Niitä israelilaisia saa vaikka mistä. Saanko kysyä mistä olet omasi tilannut?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
ValkoinenKuolema
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 10
Lauteille: Lokakuu 2014
Paikkakunta: Porvoo

Re: Miten ajat partasi?

#469

Viesti ValkoinenKuolema »

Enhän mä nyt enää muista :) eBay taisi olla ja kunnon setti kerralla.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 163
Viestit: 93843
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Miten ajat partasi?

#470

Viesti Mika »

Okei, mietin vain että mitä niistä maksoit. Omistani maksoin noin 30 senttiä terältä toimituskulujen kanssa. Jos sait edullisemmin haluan tietää! :DD
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Miten ajat partasi?

#471

Viesti MikkeM »

Sen verran täytyy päivittää, tilasin ensimmäisen settini marraskuussa 2012 ja taisin tilata 30 tai 50 terää ja vieläkään en ole joutunut ostamaan lisää teriä.

Nyt on tullut välillä ajeltua koneellakin, kun välillä on ns niin kiire, mutta täytyy katsoa jos tulevalta reissulta Roomasta, löytyisi jotain asiaan liittyvä tavaraa.
MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 901
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miten ajat partasi?

#472

Viesti MikaelF »

Törmäsin tällaiseen videon, rupesi melkein tekemään mieli partaveistä....

MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 901
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miten ajat partasi?

#473

Viesti MikaelF »

Vaikka himoitisin tuota käsin taottua veistä lokakuun alussa en ole siihen sentään ryhtymässä. Ajattelin kuitenkin hiljakseen vaihtaa tuosta Gilletten 5 teräisestä hieman taloudellisempaan ja ekologisempaa höylään. Olen katsellut noita Mühlen R89 ja 41. R41 ei suositella aloittelijalle kun taas 89 suositellaan, toisaalta minulla on melko karkea parta joka ehkä vaatisi hieman aggressiivisemman höylän..... vai pitäisikö ottaa suljettukampainen ja satsata terävämpään terään? Mitä kokemuksia teillä on siirtymisestä näistä moniterähöylistä perinteisiin?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 163
Viestit: 93843
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Miten ajat partasi?

#474

Viesti Mika »

On tuo veitsen takominen kovaa työtä, mitä videota selailin. :jepa:

Kerrankin pääsen vastaamaan Mikaelille, joka niin monet kerrat on vastaillut potkulaisille eri aiheissa. Vastauksen taso ei kylläkään yllä likikään samalle korkeudelle. :D

Hyppäsin itse altaan syvään päähään aloittamalla R41:n kanssa. Oli siinä opettelunsa. Veri roiskui. Tuon R89:n hankein myöhemmin joskin intialaisena versiona eli Parkerina. Se on meikkilaukussani vakiohyöläni, eli käytän sitä kun parta pitää purkaa muualla kuin kotona. Kotona ajelen joko R41:llä tai Merkurin 37C:llä (Slant Bar). Pari muutakin höylää hyllyssä on, mutta käytän niitä harvoin.

Tuosta voit jo päätellä, että ehkäpä niitä höyliä tulee ostettua useampia. :smt003 Niin tai näin, neliykkösen ja kasiysin välinen ero on aika suuri. Tuo karkea parta osoittaisi enemmän neliykkösen suuntaan. Samassa suosittelisin terävää terää eli Featheria tai Ämöriikan Personnaa. Toki siinä pitää olla varovainen, mutta karkean parran ajaminen kevyemmillä tavaroilla, oli se sitten höylä, terä tai molemmat, voi olla kaksin verroin hankalampaa, eikä ajojälki ole samanlainen. Tämän nimenomaisen saman ajatuksen jaoin joskus kesällä Eppulle Potkun WhatsApp-ryhmässä ja samasta syystä.

Karkean parran ajaminen keskitason materiaalilla voi osoittautua sangen haastavaksi urakaksi. Iho saattaa punoittaa pitkään. Ykköstykkien kanssa pitää toki olla varovainen, mutta jos parranajoa ei suoriteta kiireessä, se olisi mielestäni karkean parran kanssa parempi vaihtoehto.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 901
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miten ajat partasi?

#475

Viesti MikaelF »

Kiitoksia - pitääpä miettiä niitä yhdistelmiä.
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Miten ajat partasi?

#476

Viesti MikkeM »

Itse aloitin myös muhlen R41:llä ja joko ajoin todella varovaisesti tai olin lahjakkuus, niin aipä juuri tullut vekkejä.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 163
Viestit: 93843
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Miten ajat partasi?

#477

Viesti Mika »

Olet lahjakkuus. Mieti mitä teet työksesi. Käsityöläisammattilainen. :)

MikaelF, kesällä ostin halvan sirpin viljelysmaallemme. Sehän kannatti. :D Eli pelkoni tässä on lähinnä se, että jos karkeaa karvaa lähtee leikkelemään höylillä ja terillä, jotka eivät ole sellaiseen urakkaan optimoitu, lopputulos voi olla...mielenkiintoinen. Totta kai nyt on kyse laatutavaroista, joten oikeasti se oma taitavuus on tärkeä tekijä kokonaisuudessa, mutta vähintään ajojälki on melkoisen erilaista esimerkiksi yhdistelmällä R41 + Personna verrattuna vaikka yhdistelmään R89 + Astra.

Kova sänki vaatii kovat lelut. Niin se vain on.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 163
Viestit: 93843
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Miten ajat partasi?

#478

Viesti Mika »

Mantic59 on lempibloggaajiani tällä alalla, ja tässä artikkelissa hän keskustelee ihan perusasioista muun muassa vertaillen erilaisia höylämalleja. Suosittelen lukaisemaan, jos olet pohtinut siirtymistä perinteiseen parranjoon.

ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 1612
Lauteille: Helmikuu 2006

Miten ajat partasi?

#479

Viesti Kerkko »

Onko kokemuksia Mühle rasurkultur -teristä?
Kuva

Tähän asti olen käyttänyt vain Astra-teriä, mutta voisin koittaa jotain muutakin. En kuitenkaan haluaisi mitään kovin vaativaa terää. Höylä on R89.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 163
Viestit: 93843
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Miten ajat partasi?

#480

Viesti Mika »

Sattumoisin toissapäivänä hain toisen Mühle R41:n. Se onkin ihqun pinkki. :ihq: Se toimittaa matkahöylän virkaa. Aiempi, vuoden 1971 Gillette, saa jäädä vaikka varahöyläksi. Hain R41:n kivijalkamyymälästä Tampereen keskustasta ja vieläpä erittäin kilpailukykyiseen hintaan. Kun syksyllä 2012 aloitin tämän harrastuksen, tilasin samaisen höylän Englannista, koska sitä tai mitään muutakaan ei saanut Suomesta. Tämä muuttui pian sen jälkeen, kun [mention]Jussi Häkkinen[/mention] alkoi yhtyökumppaneidensa kanssa myydä laadukkaita parranajotuotteita. Nyt, vuonna 2019, niitä tuotteita saa useammastakin myymälästä ihan täällä Tampereella. Nopeaa on ollut kehitys. :peukku:

Mutta niistä teristä. Viime viikolla ajelin Mühlella. Sen jälkeen ajelin Gilletten Silverillä. Tavallisesti ajelen joko Featherilla tai Personnalla, mutta pitää nuo aiemmatkin saada käytettyä. Mainitut ovat Astran tasoisia eli keskitason teriä. Omistani myös Bic menee samaan kastiin.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: tapsaattori ja 81 kurkkijaa