Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Miten ajat partasi?

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Ajan partani

Minkä parran?
9
5%
Sähkökoneella
48
28%
Moniteräisellä höylällä
72
42%
Yksiteräisellä höylällä
4
2%
Perinteisellä vaihdettavateräisellä
28
16%
Partaveitsellä
9
5%
 
Ääniä yhteensä: 170

Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Miten ajat partasi?

#451

Viesti Paappa »

Esim. Parkerin shavette saa tässä tekstissä hyvät arvostelut.

http://shavenook.com/showthread.php?tid=13956

https://blizzardshaving.com/fi/26-shavette
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Miten ajat partasi?

#452

Viesti Paappa »

Dovo ja Giesen & Forsthoff ottaisivat myös pitkän terän, niissä on eri insertit joko taitetulle normi partaterälle tai pitkälle terälle.

https://blizzardshaving.com/fi/shavette ... estae.html

http://herrasmiesliike.fi/fi/tuoteryhma ... i-shavette
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 163
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Miten ajat partasi?

#453

Viesti Mika »

Kiitos linkeistä. :peukku: Tutustun noihin paremmalla ajalla. Sillä välin olisi hyvä kuulla kokemuksia ja ajatuksia partaveistä käyttäviltä potkulaisilta. :-)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Miten ajat partasi?

#454

Viesti Paappa »

Ei tämä näytä kovin vaikealta. Luulen että tulen tilaamaan Parker SR 1:n. Dovossa on tuo muovinen insertti vähän luotaantyöntävä, se tulee katkeamaan ennemmin tai myöhemmin. Parker ei maksa hirveitä ja voi käyttää taitettuja normiteriä, mikä vähentää kustannuksia. Sitten jos/kun alkaa tuntua siltä että tämä hyvä idea voi harkita esim. Featherin shavettea, joka on kallis (mutta ei niin kallis kuin hyvä partaveitsi) mutta ilmeisesti paras shavette.

"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Miten ajat partasi?

#455

Viesti Paappa »

"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Tapani
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 1996
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Turku

Miten ajat partasi?

#456

Viesti Tapani »

Mulla on nyt ollut Dovo käytössä useamman vuoden. Hyvin toimii, ja kulumisen merkkejä ei näy. Terän vaihtaminen on helppoa.

Ajamisen opetteluun meni ehkä kymmenen ajoa. Nyt menee aika rutiinilla, vaikka tarkkana täytyykin tietty olla. Mulle ei myöskään ole niin tarkkaa siitä, että tulee ihan todella tarkka ajo.

Alkuun opettelin helpo kohdat(posket ja leuan sivut), etenin siitä sitten seuraavilla kerroilla hankalampiin. Alusta asti ajoin vasemman puolen vasurilla, mitä lämpimästi suosittelen.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 163
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Miten ajat partasi?

#457

Viesti Mika »

Paappa kirjoitti:Verilöyly alkakoon.

https://blizzardshaving.com/315-thickbo ... skahva.jpg
Helkkarin hieno. 8-)

No, Paappa, käytän sinua koekaniinina ja odottelen ajopäivityksiä ennen kuin teen omat päätökseni. :D
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Miten ajat partasi?

#458

Viesti Paappa »

Mika kirjoitti:
Paappa kirjoitti:Verilöyly alkakoon.

https://blizzardshaving.com/315-thickbo ... skahva.jpg
Helkkarin hieno. 8-)

No, Paappa, käytän sinua koekaniinina ja odottelen ajopäivityksiä ennen kuin teen omat päätökseni. :D
Kuulemma on postissa. Voi olla että jo huomenna on käsissä. Minulla on runsaasti normi höylänteriä joten halvalla pääsee kokeilemaan. Katsotaan tarvitaanko tikkejä.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Miten ajat partasi?

#459

Viesti Paappa »

Nyt se tuli. Täytyypä vähän opetella. Mukan oli yksi terä jonka napsautin kahtia ja latasin varteen. Hieman vaatii tuo asentaminenkin opettelua. Tosin nyt lähden matkalle eikä partaveistä oikein viitsi ottaa käsimatkatavaroihin koneeseen joten kokeilu jää loppuviikkoon.

Kuva
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 163
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Miten ajat partasi?

#460

Viesti Mika »

Minä jää odottelemaan ajoraporttia. :-)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Miten ajat partasi?

#461

Viesti Paappa »

Neitsyys meni sitten tälläkin elämän alueella. Muutamia huomioita. Kannattaa katsoa ohjeita ja videoita veitsellä ajamisesta, siitä on oikeasti hyötyä. Motorisena suorituksena tämä oli minulle haastava ja myönnettäköön että jännitti millainen verilöyly tästä tulee. Yhtään haavaa en saanut aikaiseksi, mutta olin todella varovainen.

Esivalmistelut kannattaa tehdä kunnolla eli vähäksi aikaa kuumalla vedellä kasteltu rätti naamalle (tätä en tehnyt ja se kostautui) ja antaa sen olla siinä samalla kun tekee vaahdon. Sitten vaan sudilla vaahto naamaan ja ajelemaan.

Parkerin mukana tullut Derby - terä ei ollut mielestäni kaksinen, jos omistaa parempia niitä kannattaa käyttää. Minulla on kovahko parta ja tuntui että tämä ei leikannut sitä kovin hyvin. Astran terä saattaa olla terävämpi, mutta samalla ei ehkä anna anteeksi virheitä.

Poskien ja kaulan ajelu oli suoraviivaista, kun piti sopivan kulman siinä ei ollut mitään ihmeellistä. Leuan ja nenän alus olivat haastavimpia minulle. Tämä vaatii aivan selvästi harjoitusta ja kokeilua. Vasemman käden käyttö ei ole minulle mitenkään luontaista. Aikaa tähän näin aluksi menee selvästi enemmän kuin höylällä, mutta luulen että tottumuksen kasvaessa rupeaa menemään näppärämmin. Hieman huomasin ihoärsytystä ja uskon että huolellisempi valmistelu vähentäisi sitä.

Kaiken kaikkiaan hyvä kokemus. Kunhan opettelen tätä käyttämään saatan hankkia vielä paremman shavetten, tämä sopii näin aloittelijalle. Onhan tässä aivan eri fiilis kuin höylässä. Ja ilman terää voin käyttää Parkeria harjoitusvälineenä TIKF:n "rasolino" - tekniikoissa :P :smt003
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 163
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Miten ajat partasi?

#462

Viesti Mika »

On se hieno harrastus. :DD Rohkaisen minäkin vielä mieleni ja vähintään kokeilen tuota. Opetteluahan perinteinen ajeleminen muutenkin vaatii, joten niin se sitten vain on.

Tuo kysymys teristä on hyvä. Ajoin yhdellä melko aggressiivisella Parkerin höylällä pari päivää sitten. Käytin BIC:n terää, joka on aika maltillinen. Jälki oli hyvää, mutta olin tarkka. Toki Featherilla jälki olisi ollut vielä parempaa, mutta silloin saa olla todella tarkkana aggressivisen höylän kanssa. Helpommalla höylällä voi ottaa rennosti Featherinkin kanssa.

Olen kanssa pitänyt nimenomaan nenänalustaa vaativimpana ja riskialtteimpana alueena. Sitä on vaikea ajella ja se voi aueta helposti.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Miten ajat partasi?

#463

Viesti Paappa »

Päivitys. Kokeilin Astran terää ja se on todella paljon terävämpi. Ei heikkohermoisille eikä vapiseville käsille. Tällä saa jo jälkeä aikaiseksi, mutta myös pieniä haavoja. Ei anna kovin hyvin virheitä anteeksi. Koetan seuraavaksi säätää terää syvemmälle, niin että terää on vain vähän näkyvillä pitimestä jos vaikka tällä olisi vaikutusta.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Miten ajat partasi?

#464

Viesti Paappa »

Aamun nopea ajelu. Tuore eli terävä terä. Hieman menee enemmän aikaa kuin höylällä. Ei yhtään haavaa, jälki samaa luokkaa kuin kerran vedeltynä höylällä. Toimii, suosittelen Parkeria. Tämä on helppo pitää puhtaana, kaikki höylänterät käy ja on halpa sekä hankkia että käyttää. Eri mallejakin löytyy.

Vasemman käden käyttö kannattaa opetella, minulla se oli aluksi vaikeaa. Toisaalta minulla oli vaikeuksia oppia sekin miten pyöritetään käsiä eri suuntiin :smt003 Hyvä motoriikkaharjoitus siis ja palaute virheistä on suoraviivaista.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 163
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Miten ajat partasi?

#465

Viesti Mika »

Tuo miehekkäämpään tapaan siirtyminen antaa vieläkin odottaa itseään, mutta menin ja tilasin niitä Jussi Häkkisen vuosia kehumia Personna Medical Prep -teriä, jotka ovat siis aivan erilaisia kuin tavalliset Personnat. Onhan niillä hintaa se noin 30 senttiä kappaleelta, mutta se on ihan pikkusumma verrattuna muovilelujen teriin. Sanoisin että nyt löytyi jopa Featherin voittanut tai vähintään sen haastava terä. Ajojälki on parasta mahdollista.

Tämän päivän ajo:
Mühle R 41 -höylä
Personna Med Prep -terä
Mitchell's Wool Fat -saippua
Mühlen synteettinen suti

Näkisin tuon yhdistelmän olevan aika täydellinen. Parempaa ajoa saa hakea. Mielelläni toki kuulisin yhdistelmästä, joka vertautuu tuohon.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 92 kurkkijaa