Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Koulumaailmasta

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 75
Viestit: 20851
Lauteille: Joulukuu 2007

Kansankynttilät

#616

Viesti Lasse Candé »

Tuohan on ihan hanurista jo ihan siltä pohjalta että opettajien matala palkka perustuu nimenomaan pitkiin kesälomiin. Olen käsityksessä että opettajat palkataan tyypillisesti vuodeksi alkaen 1.8. ja päättyen 31.7. Työt tehdään silloin kun tarvitsee ja lomat pidetään silloin kun pystytään (mikä tarkoittaa käytännössä hyvin suurta osaa kouluvuoden loma-ajasta, ei siinä mitään).

Jos nyt sitten opettaja palkataankin vasta koulun alkua edeltävänä päivänä, tulisi selvästi kesäloman jatkua palkallisena vuoden päähän tuosta päivästä, jolloin tämä olisi vain sopimuksen alku- ja loppupäivän siirto. Jos taas tehdään toisin, tässä vain kusetetaan kun pystytään jos pystytään. Vaihtoehtoisesti voi antaa näille uusille 52/50 kertaisen palkan.

Liiton tuleekin ehdottomasti puuttua tuohon. Minulle passaisi vaikkapa ihan hyvin se että palkkani nousisi 12/9,5 kertaiseksi, mutta saisin sitä vain 9,5/12 kerroista, saaden saman palkan.

Mitä taas tulee tuohon yhdenvertaisuuteen että "jos muut työntekijät eivät saa palkkaa työnsä suunnittelusta, ei sitä tulisi maksaa opettajillekaan" on kyllä mitä ihmeellisintä :roll: -passkaa mitä olen nähnyt about ikinä. Opettajille nimenomaan maksetaan suunnittelusta ihan sopimustenkin mukaan. Jako suunnittelu/työ on opettajan työssä täysin väärä, kun suunnittelu on sitä työtä ja opettaja johtaa omaa työtään varsin pitkälle. Mistä ihmeestä Suihko kuvittelee oppituntisisältöjen ja muiden suunnitelmien satelevan. Ei opettajilla ole mitään pomoa joka kertoo että tänään opetetaan sitten näin.

Tietenkin kiinnostaisi myös minkälaista sitten muut suunnittelut ovat joista ei saa palkkaa.



Tuo kaikki, noin niinkuin periaattelliselta kantilta. Käytännöllisemmältä kantilta voin kyllä sanoa että tähänastisina kesinä ennen opettamisen alkua syksyllä tuli kyllä ehdottomasti tehtyä eniten duunia nimenomaan ennen ensimmäistä vuottani. Olisi oikeastaan aika ihme jos tämä ei olisi duunia kun työvälineetkin tulivat postissa kotiin ja toteutin työstäni sitä osiota jossa sanotaan että vastaan opetukseni suunnittelusta.
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Kansankynttilät

#617

Viesti Point »

Miksei jonkun hyvän opettajan tekemiä hyviä opetussuunnitelmia voisi kopioda kaikille, jotta jokaisen opettajan ei sitä tarvitsisi tehdä (tai ainakaan käyttää siihen niin paljon aikaa)?

Ok. Ei ole "yksilöllistä" mutta tarvitseeko kuinka moni oppilas sitä? Tulisiko edullisemmaksi siirtää sitä kaipaavat oppilaat muualle?

En tunne oikein opettajan työtä, joten kyselen tyhmiä. Tarkoitus ei ole ärsyttää
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 75
Viestit: 20851
Lauteille: Joulukuu 2007

Kansankynttilät

#618

Viesti Lasse Candé »

Opettajan työn minimointi pelkästään suorittavan tason portaalla valmiilla suunnitelmilla toimivaksi on ihan validi vaihtoehto. Se on vain siinä että tällainen muutos olisi hyvin radikaali verrattuna nykyiseen. Suomen hyviä opetustuloksia perustellaan usein juuri sillä että opettajat omaavat riittävän pätevyyden suunnitella opetuksensa itse ja myös tekevät näin ja tämä kuuluu työhön.

Periaatteessa olisi siis mahdollista valita myös toinen tie. Jos sitä ei valita, niin sitten tehdään niinkuin nyt tehdään ja suunnittelu pidetään osana työtä.


Jos spekuloi että nykymalli todella on opetuksellisesti parempi mutta kalliimpi, voi hyöty/kustannussuhteita pohtia siltä kantilta kuinka pieni osa kansasta (joka kokonaisuudessaan menee tämän kouluputken läpi) on opettajia tai tarkemmin kuinka suuri osa olisi se joka saataisiin kengittyä sillä että opettajien tuntimäärää lisättäisiin ja poistettaisiin suunnittelupuoli.

En opettajana tietenkään ihan helposti sanoisi muuta, mutta opetuksen laadusta karsiminen tuskin on oikea tapa pitää maan talous kestävänä pidemmällä tähtäimellä.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 93926
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kansankynttilät

#619

Viesti Mika »

Allekirjoitan Lassen viestin sanasta sanaan.

Tuo Pointin kysymys on hyvä. Vaikka vastaus siihen onkin selkeä, sen perusteleminen ja tarkempi jäsentäminen vaatii hieman aikaa. Olen juuri poistumassa Netzeistä, mutta yritän muistaa pohtia tuota viikonlopun jälkeen...
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Kansankynttilät

#620

Viesti Point »

Niin.. Tiedän (tai olen siis lukenut), että yksilöllinen opetus on yksi Suomen opetuksen vahvuuksia. Mielestäni sitä ei kokonaisuudessaan kannata lopettaa todellaankaan. Mutta tarvitseeko ihan jokaista ainetta varten olla se yksilöllinen opettajan rakentama rautalankahäkkyrä ja ennenkaikkea tarvitseeko joka vuosi sen kaksi viikkoa(?) opetuksen suunnitteluun? Eikös niihinkin tule rutiinia?

(tämän takia voisi pikemmin olla, että aloittavilla opettajilla olisi se pidempi suunnittelu aika, mutta jos opettaja on kokenut ja oppilaat parhaassa tapauksessa tuttuja, niin tarviiseko sitä aikaa niin paljon?)

Voisiko jostakin totutusta poiketa?

(toisaalta se ei poista sitä faktaa, ettei kesällä ole opetusta ja opettajia "ei periaatteessa tarvita)

Ja hieman OT:n. Jotenkin oman oikeustajun vastaiselta tuntuu se, että virkavapaalla oleva opettaja voi tulla takaisin virkaan kesäksi (jolloin ei ole varsinaisesti "töitä") ja sitten syksyllä takaisin virkavapaalle ja häntä paikkaava opettaja joutuu olemaan työttämänä.. (jotenkin näin käsitin hesarin tämän päivän jutusta?
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 75
Viestit: 20851
Lauteille: Joulukuu 2007

Kansankynttilät

#621

Viesti Lasse Candé »

Joo, nuo kesälomajutut vaatisivat kyllä joiltain osin uusimista. Siis juuri noilta että joku joka ei tee duunia voi jossain olosuhteessa "olla kesäloman duunissa" ja samassa se joka oikeasti oli duunissa ei sitten ole silloin. Vähän WTF-osastoa kieltämättä. En tosin tiedä tarkalleen miten nämä kuviot toimii.

Jaa niin että kaksi viikkoa lukuvuoden suunnitteluun... Ei se ihan niin mene. Sillä kahdella viikolla ei (kai) ole mitään muuta tekemistä minkään kanssa kuin että lukuvuosi alkaa tuossa mielessä elokuun alusta ja vastaavasti loppuu heinäkuun loppuun. Jos tuota ajankohtaa siirrettäisiin kesä- ja heinäkuun väliin niin sitten iltasanomat varmaan otsikoisivat suurella kuinka opettajat saavat kuuden viikon liksan tekemättä mitään tms. Kun sitten taas liksansaanti loppuisi vastaavasti kesä- ja heinäkuun väliin.

Kaksi viikkoa ei riitä lähellekään lukuvuoden suunnitteluun. Kaksi viikkoa käytetään helposti parin ensimmäisen kuukauden aikana suunnitteluun siinä oppituntien ohella. Siinä kahdessa viikossa tai muussa ajassa ennen lukuvuotta ainoastaan valmistellaan tulevaa lukuvuotta, jos siltä tuntuu. Olen kyllä samaa mieltä siitä että suunnittelun tarve on ensimmäisinä vuosina kesällä suurempi, kuten jo sanoinkin.


Yhä edelleen sanon että opettajien palkkataso perustuu siihen tosiasiaan että vuodesta vietetään pitkä aika lomalla. Palkkaa määrittävissä prosesseissa tästä lähdetään (tietenkin). Sitä kahta viikkoa tai mitään muutakaan ei voi sieltä kiskoa siksi irti, että tällöin tätä opettajaa kusetetaan kympillä, kun hänen palkkatasonsa ensiksi pudotetaan TES-tasolla siksi että hänellä on niin pitkät lomat ja sitten hänellä ei ole niitä pitkiä lomia.

(Tai tietenkin voi kusettaa noin jos pystyy, mutta mitenkään hirveän oikein se ei ole.)
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 75
Viestit: 20851
Lauteille: Joulukuu 2007

Re: Kansankynttilät

#622

Viesti Lasse Candé »

Huomasin uudemmalla lukukerralla että Mika viittasi hyvään kysymykseen johon aikoi palata. Piti oikein zoomata ja oliskohan tämä... (?)
Point kirjoitti: Miksei jonkun hyvän opettajan tekemiä hyviä opetussuunnitelmia voisi kopioda kaikille, jotta jokaisen opettajan ei sitä tarvitsisi tehdä (tai ainakaan käyttää siihen niin paljon aikaa)?
Ja eikun vastaamaan. :D

Minun vastaukseni tuohon vähintään oikeutettuun kysymykseen on se että kun opetustilanteessa on opettaja johtamassa toimintaa, on tarkoituksenmukaista saada tästä persoonasta kaikki irti. Tämä tapahtuu siten että suunnitelma asetetaan tälle pelkästään tavoitetasolla. (Ylemmillä oppiasteilla ei usein edes sillä.)
Toteutus jää opettajan kontolle.
Hyöty tässä on tosiaankin se että näin se opettaja pystyy toteuttamaan juttunsa parhaiten. Valitettavasti on niin (ja tämä "ongelma" ei korjaudu koskaan) että ihmiset eivät ole robootteja ja tämä juttu koskee myös opettajia. Duunissa jossa luodaan opettaja-oppilas -suhde asia korostuu entisestään.

Ryhmät ovat erilaisia, opettajat ovat erilaisia ja vieläpä opettajatkin muuttuvat elämänsä aikana. Asiaa ei voi automatisoida. Tai voi, kuten jo edelläkin sanottu, mutta sellainen valvontatyyppinen opetus olisi... no... sellaista valvontatyyppistä opetusta.



Mitään selllaista suunnitelmaa ei ole olemassa että opetus voidaan jotenkin mielekkäästi ohittaa ja saada samat oppimistehot. Jengi ihan oikeasti tarvitsee opetusta. Jos tämän voi havaita yliopistollakin, niin ehkä tästä voi päätellä miten tärkeää se on vaikkapa peruskoulussa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 93926
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kansankynttilät

#623

Viesti Mika »

Hmm... Lassen kanssa olen samaa mieltä kaikesta yllä olevasta, mutta yritän nyt miettiä jotakin järkevää, jotten kirjoittaisi nollaviestiä.

Okei. Kun vuonna 2008 opetin liikuntafysiologiaa ammattikorkeakoulussa, sain kaikki sen edellisen opettajan luentomateriaalit itselleni. Käytin niistä lopulta ehkä 10 prosenttia, mikä teettikin minulle aivan uskomattoman määrän työtä (opetin Tanglangia Porissa sen vuoden, mutta aika paljon jouduin asettamaan vastuuta @in-:lle, koska illat valmistelin luentoja). Miksi? Koska olemme käyneet eri opettajien luennoilla ja eri painotuksin. Hän on valmistunut Jyväskylästä ja minä Yhdysvalloista. Rinnastamispäätös Opetushallitukselta oli aika helppoa, kun Jyväskylässä ja omassa opinahjossani käytetään tai ainakin käytettiin samoja kurssikirjoja (englanniksi), mutta jokainen ihminen tulkitsee samat materiaalit omalla tavallaan. Tämä pätee niin opettajiin kuin oppilaisiin, mistä Lasse mainitsikin. Ihmiset tosiaan ovat ihmisiä eivätkä robotteja, niin opettajat kuin oppilaatkin. Samassa mitä tahansa tiettyä, yksinkertaistakin asiaa voi lähestyä monesta eri näkökulmasta, ja tässä jos missä persoonalliset erot tulevat esille. Tietysti tärkeintä on aina se, että oppilaat oppivat, mutta sekään ei tosiaan ole liukuhihnatyötä. Opetustyössä kokemuksen merkitys on erittäin suuri, kuten tietysti missä tahansa työssä.

Edelleenkään en koe vastanneeni riittävän hyvin. Mietin tätä vielä.

Tuo kysymys on mielestäni oikeasti todella hyvä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 75
Viestit: 20851
Lauteille: Joulukuu 2007

Kansankynttilät

#624

Viesti Lasse Candé »

Tietynlaista varovaisuuttani kirjoitin jo aiemmassa viestissä monet kerrat jotain materiaaleista ja poistin ja kirjoitin toiseen välikköön ja poistin.

Mutta siis se on juuri niinkuin Mika sanoo että ei niillä tee mitään. Ideoita voi saada mutta jos puhutaan opettamisesta eikä ääneen lukemisesta niin puhtaalta pöydältä sitä lähdetään. Omalta osaltani täytyy sanoa että täysin sama on toteutunut lajiopettamisessakin, vaikka olenkin olevinani traditionalisti. Tai ehkä juuri siksi. Tai jotain.

Oikeasti on niin että muiden materiaaleista saa enemmän irti siinä kohtaa kun oma opetustapa on jo muodostunut (luultavasti täysin toisenlaiseksi kuin se mitä näissä materiaaleissa). Sellaista ajatuksenvaihtoa.

Poikkeuksen muodostaa oppikirjat. Niitä laatii jonkintasoiset nerot melko perusteellisella otteella ja toisaalta niiden rooli nyt onkin ihan eri kuin opettajan omien materiaalien.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Kansankynttilät

#625

Viesti Totte »

Varmasti voitaisiin lähteä siitä, että kaikki opettajat käyttävät lähtökohtaisesti samaa materiaalia, ja se varmasti toisi säästöjä. Jos kuitenkin samalla toivotaan uudistuvaa ja joustavaa opetusta, näin ei voida toimia. En ole itse opettaja, mutta en näe näiden kahden tavoitteiden olevan yhteensovitettavissa.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 93926
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kansankynttilät

#626

Viesti Mika »

Lasse Candé kirjoitti: Oikeasti on niin että muiden materiaaleista saa enemmän irti siinä kohtaa kun oma opetustapa on jo muodostunut (luultavasti täysin toisenlaiseksi kuin se mitä näissä materiaaleissa). Sellaista ajatuksenvaihtoa.
Nimenomaan se on ajatuksenvaihtoa. Aina niistä oppii uudenlaisia näkökulmia, mikä on rikkaus. Mutta apinointi ei ole opettamista. Samassa opettaminen on jatkuvaa oppimista ja opintomateriaalien muokkaamista ja päivittämistä. Maailma ja tieto muuttuu koko ajan. Niin muuttuvat opettajat ja oppilaatkin. Odotan todella innolla uutta OPSia (josta on oma ketjunsa).
Poikkeuksen muodostaa oppikirjat. Niitä laatii jonkintasoiset nerot melko perusteellisella otteella ja toisaalta niiden rooli nyt onkin ihan eri kuin opettajan omien materiaalien.
Olen opettanut koulussa, jossa opettaa yksi yhden aineen oppikirjan yksistä laatijoista (ja jonka poika harrastaa miekkailua :) ). Olen monet kerrat maininnut tästä saavutuksesta oppilaille, muille opettajille ja hänelle itselleen. Se on kunnia tehdä töitä tällaisen ammattilaisen kanssa. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Kansankynttilät

#627

Viesti Point »

Palataan aiheeseen myöhemmin, mutta nyt hyvää kesälomaa kaikille Potkun opettajille.

Myös Hitlerillä on asiaa:

" onclick="window.open(this.href);return false;
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 93926
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kansankynttilät

#628

Viesti Mika »

Tämä laittanee varsinkin opettajat miettimään.
Helsingin yliopiston psykologian ja kasvatustieteiden yhteistutkimuksessa kyseltiin koululaisten innokkuudesta ja asenteista koulunkäyntiin. Psykologian professori Katariina Salmela-Aro kertoo, että koululaiset jaettiin vastausten perusteella viiteen ryhmään: innokkaisiin, stressaantuneisiin, kyynisiin, uupuneisiin ja tylsistyneisiin.

Innokkaita oli oppilaista vajaa puolet, stressaantuneita noin neljä prosenttia ja uupuneita noin viisi prosenttia. Niin sanottuun boreout-ryhmään kuului neljäsosa oppilaista. Kyselyyn vastasi 759 oppilasta.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 75
Viestit: 20851
Lauteille: Joulukuu 2007

Kansankynttilät

#629

Viesti Lasse Candé »

Oletan että boreout viittaa tylsistyneisiin. Jos oikein lasken niin joku 15-20 % kuuluu kyynisten ryhmään. En nyt ihan hahmota tätä ryhmää, kun katselen noita muita ryhmiä. Ryhmä sinänsä on suht iso. Jaa, pitää vissiin mennä lukemaan linkistä itse juttu...
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 75
Viestit: 20851
Lauteille: Joulukuu 2007

Kansankynttilät

#630

Viesti Lasse Candé »

Noni. Luin.
Ensinnäkin tutkimus on näköjään tehty, jos ei luokallejääntiä huomioida, about kuudesluokkalaisille. 12-13 vuotias meinaa ryhmää jossa on vanhimmat vitosluokkalaiset keväällä ja nuorimmat seiskaluokkalaiset syksyllä, jos luokallejäämiset ja muut vastaavat jätetään laskuista.

Toisekseen otsikko on: "Boreout-ilmiö näkyy jo kouluissa: Neljäsosa tutkituista suomalaiskoululaisista tylsistyy, puolet kokee kyynisyyttä".

Teksti ei nyt oikein vastaa kysymykseeni siitä mitä tuolla kyynisyydellä tarkoitetaan, kun tylsistyminen ja kaksi muutakin negatiivista sanaa liittyy ryhmiin. Yhtään ei myöskään helpota tämä pätkä:
Huolestuttavaa tutkimustuloksissa oli hänen mielestään kyllästymisen lisäksi kyynisyyden kasvu – lähes puolet vastaajista koki kyynisyyttä. Uupuneiksi luokiteltuja vastaajia oli suhteellisen vähän, näillä koululaisilla on voimakas riski masentua.

"He kokivat erittäin voimakasta väsymystä ja riittämättömyyttä, mutta samalla kyynisyyttä koko koulun merkitystä kohtaan", Salmela-Aro kuvailee.
En nyt ihan tiedä tarkoitetaanko tuolla nyt sitten uupuneiden vai kyynistyneiden ryhmää. Äkkiseltään näyttäisi siltä että oppilaita ei olla lokeroitu, kuten tuosta ryhmittelyosuudesta voisi päätellä vaan sen sijaan näiden viiden kategorian sanoja on sovitettu joihinkin henkilöihin niin että useampi kuin yksi saattaa toteutua. Jos nimittäin sanotaan leikisti että "lähes puolet" tarkoittaa 45:ttä prosenttia ja neljäsosa 25:ttä, niin summa on (45 + 45 + 25 + 4 + 5) % = 124 %.
Tuossa on jompi kumpi tai kummatkin "lähes puolet" aikalailla liioteltuja tai sitten tosiaankin oppilas voi kuulua kahteen kategoriaan, jolloin "oppilaat jaettiin viiteen ryhmään" ei ole ihan oikein muotoiltu.

Apuva!


EDIT: Osaako joku selittää (yksinkertaistaen lyhyesti) mitä tarkoittaa pitkittäistutkimus?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: sinappi ja 119 kurkkijaa