Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Foorumikeskustelun etiketti?

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Foorumikeskustelun etiketti?

#1

Viesti Mika Väyrynen »

Tässä Potkussa jo jonkin aikaa olleena ja hiukan vanhempaa sukupolvea edustavana, avaisin hieman keskustelua foorumikeskustelujen etiketistä.

Täälläkin välillä tunteet käyvät kuumina, jopa henkilötasolla. Mitäs mieltä porukka on, kuinka "tosissaan" näitä jutteluita kannattaa edes tuollaisina ottaa? Millaisia seikkoja katsoisitte parhaimmaksi keskusteluissa välttää? Toki henkilöön hyökkäävät kommentit ovat aina tavalla tai toisella moukkamaisia. Millaiset ovat mielestänne hyvän Potkukeskustelun kriteerit ja millainen hyvä tapa lukea joskus kärkkäitäkin kannanottoja asioista ja ihmisistä?

Ainakin minulle iso osa Potkulaisista on kasvottomia ja siten tuntemattomia, joiden kanssa jutustellaan kamppailuasioista. Ajanvietettä (joskus jopa ajanhukkaa:), mutta vakavammat juttelut toki käydään niiden kanssa jotka tunnetaan.

Mika V
Ale
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1210
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Lahti
Etulaji: Shorin-ryu Seibukan karate-do
Sivulajit: Okinawalainen kobudo
Takalajit: JKA-Shotokan
Sin moo hapkido
Shorin-ryu (Okuhara-ha)

Foorumikeskustelun etiketti?

#2

Viesti Ale »

Yleisellä tasolla, mielestäni netissä ei pitäisi kirjoitella mitään mitä ei pysty sanomaan myös kasvokkain. Joillakin tuntuu olevan ikävä tapa huudella netin suojassa tavalla, joka kasvokkain keskustellessa johtaisi pahimillaan nahkareibanien alennusmyyntiin tai tulkittaisiin muuten vain moukkamaisuudeksi. Itseasiassa netissä pitäisi olla selvästi tarkempi sanomisistaan, koska kirjoituksen sanoma tulkitaan helposti väärin, kun siihen ei sisälly muita kommunikoinnin muotoja kuin teksti.

Silti esimerkiksi virheelliset väitteet ja luulot pitää muilta keskustelijoilta korjata, mutta se pitää tehdä perustellusti ja ilman henkilöön käyvää hyökkäystä.

PS: Vastoin yleistä käsitystä mielipiteistä voi ja pitää kiistellä. Kuka hullu sitä nyt faktoista riitelisi, siinähän olisi voisi joutua toteamaan olevansa väärässä.
Aleksi Isotalo
http://www.seibukanlahti.fi

"People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf."
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it. "
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Foorumikeskustelun etiketti?

#3

Viesti Totte »

Itse yritän foorumikeskusteluissa (ja oikeassakin elämässä) elää seuraavan mukaan:

Jos joku sanoo jonkun asian joka voidaan tulkita kahdella tavalla joista toinen tuntuu loukkaavalta, niin:

Jos asialla ei ole mitään varsinaista merkitystä sinulle:
1) Oleta että toisen sanomisella oli se toinen, ei loukkaava merkitys.

Jos asialla on joku merkitys:
2) Toimi kohdan 1) mukaan, mutta pyydä ihmistä selventämään mitä hän tarkoitti.


Huutelijat ovat tietenkin riesa, mutta niin ovat myös ihmiset jotka yrittävät loukkaantua kaikesta mitä sanot, ja olettavat että koko keskustelu käydään henkilökohtaisena hyökkäyksenä heitä vastaan, vaikka mikään ei anna siihen aihetta.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
NCP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4229
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Turku

Foorumikeskustelun etiketti?

#4

Viesti NCP »

Ale kirjoitti: PS: Vastoin yleistä käsitystä mielipiteistä voi ja pitää kiistellä. Kuka hullu sitä nyt faktoista riitelisi, siinähän olisi voisi joutua toteamaan olevansa väärässä.
Juuri näin.
Suurinta vapautta on vapaus tyhmyyteen.
Kuvake
nomad
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 2972
Lauteille: Syyskuu 2010

Foorumikeskustelun etiketti?

#5

Viesti nomad »

Kannatan linjaa, jossa kaiken voi kirjoittaa jonka kykenee sanomaan kasvokkain.
-Tämän maallikkomielipiteen jätän tyystin omaan arvoonsa. Todellisuutta se ei tietenkään vastaa.
-Oletan ettei tämä perustu mihinkään lähteisiin vaan kyseessä on pelkkä mutusta kumpuava mielipide.
-Tosin asenteesi tuntien vanhastaan voin sanoa, ettei sinun mielipiteelläsi ole asian todellisuuden kannalta mitään merkitystä.
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Foorumikeskustelun etiketti?

#6

Viesti Paappa »

Mitä jos keskustelukumppani v1tuttaa niin paljon, ettei haluaisi missään oloissa olla kasvokkain?
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
nomad
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 2972
Lauteille: Syyskuu 2010

Foorumikeskustelun etiketti?

#7

Viesti nomad »

:lol:
-Tämän maallikkomielipiteen jätän tyystin omaan arvoonsa. Todellisuutta se ei tietenkään vastaa.
-Oletan ettei tämä perustu mihinkään lähteisiin vaan kyseessä on pelkkä mutusta kumpuava mielipide.
-Tosin asenteesi tuntien vanhastaan voin sanoa, ettei sinun mielipiteelläsi ole asian todellisuuden kannalta mitään merkitystä.
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Foorumikeskustelun etiketti?

#8

Viesti Point »

Hankkikaa huone..
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kristian Hyvärinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6487
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

Foorumikeskustelun etiketti?

#9

Viesti Kristian Hyvärinen »

Ale ja Totte sanoivat mielestäni kaiken tarpeellisen.

Paappa, tällöin ei varmaankaan kannata keskustella, ennen kuin saavutetaan tasapaino tunteellisesti. Oikeasti.
... well, that aged like milk.

If you're not perfect, there's something wrong with you.

- George Carlin
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Foorumikeskustelun etiketti?

#10

Viesti Paappa »

Kristian Hyvärinen kirjoitti: Paappa, tällöin ei varmaankaan kannata keskustella, ennen kuin saavutetaan tasapaino tunteellisesti. Oikeasti.
Minun henkisessä tasapainossani ei ole mitään vikaa. Mieli on kirkas ja ajatus selkeä.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kristian Hyvärinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6487
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

Foorumikeskustelun etiketti?

#11

Viesti Kristian Hyvärinen »

Paappa kirjoitti:
Kristian Hyvärinen kirjoitti: Paappa, tällöin ei varmaankaan kannata keskustella, ennen kuin saavutetaan tasapaino tunteellisesti. Oikeasti.
Minun henkisessä tasapainossani ei ole mitään vikaa. Mieli on kirkas ja ajatus selkeä.
Tätä en epäilekään. Puhuinkin tunteellisesta tasapainosta - erotellaan nyt leikkisästi vaikka siten, että jos tunteet ovat jatkuvasti epätasapainossa (suuntaan tai toiseen), voidaan puhua henkisestä epätasapainosta.

Riemu ja (voimakas) vittuuntuneisuus ovat molemmat poikkeamia tunteellisesta tasapainosta. On tietty ihmisiä joita ilostuttaa tai harmittaa säännönmukaisesti, mutta nämä eivät ole useimmiten kai kovin voimakkaita kokemuksia.

Mitä siis tarkoitin viestilläni, oli että vedä henkeä, kunnes ei enää harmita ja vastaa sitten. Jos harmittaa vielä vuoden päästä, voi harkita, ettei välttämättä käytä kallisarvoista aikaansa (tai no kukin päättäköön itse kuinka kallista oma aika on) pahantuulisuuteen.

Lisään nyt vielä: se näkyy, kun kirjoittaa provosoituneessa mielentilassa, eikä tulos suinkaan aina ole mukavaa luettavaa.
... well, that aged like milk.

If you're not perfect, there's something wrong with you.

- George Carlin
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Foorumikeskustelun etiketti?

#12

Viesti Lasse Candé »

Mika Väyrynen kirjoitti: Mitäs mieltä porukka on, kuinka "tosissaan" näitä jutteluita kannattaa edes tuollaisina ottaa?
Niin tosissaan kuin keskustelu vaatii. Ei kuitenkaan kovin "tosissaan". Vakavasti ja huumorilla. Huumorilla läskiksi lyöminen on joskus yhtä ongelmallista kuin henkilökohtaisesti ottaminen ja siitä kumpuava huono argumentaatio.


Millaisia seikkoja katsoisitte parhaimmaksi keskusteluissa välttää? Toki henkilöön hyökkäävät kommentit ovat aina tavalla tai toisella moukkamaisia.

Juurikin henkilöhyökkäykset ovat ongelmallisia. Ensinnäkin sitä taktiikkaa pidetään tyypillisesti argumentaatiovirheenä, mutta toisekseen minua ei henkilökohtaisesti kiinnosta jostain aiheesta filosofoidessani mitä taustoja jollakulla henkilöllä on eikä sen enempää huvita viedä asiaa sivuraiteille omillakaan taustoillani. Joskus noita todella voi käyttää valideinakin argumentteina tai itseään voi käyttää esimerkkinä, mutta tällöin tulee tajuta sen riskit ja asettaa argumentaationsa kriittisen tarkastelun alle. Ja joskus maustaa kohteliaisuudella, mikäli viittaa toiseen henkilöön.

Muita vältettäviä asioita on tunteellisuus, sivuraiteet, laukominen, jne jne...

Yksi mikä toistuvasti nousee esiin on argumentaation väheksyminen. Se on erittäin outoa. Tämä on ympäristö jossa juuri argumentaatiolla pelataan. Salilla, kehissä ja kaduilla pelataan muilla välineillä. Jotkut eivät ehkä ymmärrä tätä eroa tai sitten yrittävät muuten vain leimata kanssakeskustelijoitaan syystä tai toisesta.
Taustalla saattaa olla jokin ihme ajatus siitä että sellainen joka argumentoi, ei ymmärrä välitöntä toimintaa ja on huonoryhtinen tietokoneen näpräilijä. Sitten ei ehkä haluta näyttäytyä itse sellaisena, who knows.


Millaiset ovat mielestänne hyvän Potkukeskustelun kriteerit ja millainen hyvä tapa lukea joskus kärkkäitäkin kannanottoja asioista ja ihmisistä?
Ei ole mitään hyviä kriteereitä sinänsä. Esimerkkejä hyvistä asioista joita joissain hyvissä keskusteluissa on on hyvä ilmapiiri joka aikaansaa hyvän draivin että tavaraa tulee, hyvä vääntö siten että jengi osaa olla rakentavia ja asiallisia ja sitten ihan läppäketjutkin ovat kivoja. Varmasti on muunkinlaisia hyviä keskusteluita..

Lukemisesta sanoisin että kannattaa yrittää ottaa iisisti. Olisi todella tärkeää yrittää hahmottaa toisen pointti. Pyrkimys olisi lainata mahdollisimman pieni pätkä tekstistä joka tiivistää koko pointin ja sitten vastata koko viestiin. Ei siis vain lainaamaansa. Välillä ärsyttää kun jotkut ottavat sivuhuomautuksen suurennuslasin alle eivätkä edes vastaa pointtiin, vieläpä silloin kun pointti liittyisi kiinteästi asiaan. Jos näin tekee, olisi syytä edes sanoa että näin tekee. Mielummin kuitenkin jopa jättää tekemättä kokonaan. Asiat maailmalla ovat moniulotteisia mutta asioiden käsittely tekstillä yksiulotteista. Tekstirivistön maalaama polku voi pujotella tässä moniulotteisessa maailmassa ihan väärään suuntaan eikä enää liittyä alkuperäiseen asiaan. Tämän takia sivuraidekehitykset tulisi katkaista mahdollisimman äkkiä.

Itse joutunut viime viikkoina jarruttamaan joitain ikäviä kehityksiä. Täytyy samaan hengenvetoon todeta etten koe onnistuneeni niissä keskusteluissa itsekään kovin hyvin. Miettimällä hieman enemmän ja kirjoittamalla hieman vähemmän ja paremmin oltaisiin ehkä päästy takaisin aiheeseen. Nyt ainakin yksi keskustelu niiltä osin jäi siihen etten vain vastannut epäoleelliseen kysymykseen ja siitä aiheutunut pitkä vääntö häivytti koko alkuperäisen keskustelun, joka jopa oli melko mielenkiintoinenkin. Pahoittelut omalta osaltani. Osa varmaan hokaakin mistä ketjusta puhun.

Toisaalta koko ketju oli vähän sivuraiteenomainen jo itsessään, mutta ihan hyviä teemoja siinä oli.


Ainakin minulle iso osa Potkulaisista on kasvottomia ja siten tuntemattomia, joiden kanssa jutustellaan kamppailuasioista. Ajanvietettä (joskus jopa ajanhukkaa:), mutta vakavammat juttelut toki käydään niiden kanssa jotka tunnetaan.
Kyllä tähän kiitettävästi aikaa törsääntyy. Samalla täytyy kyllä todeta että uskon osaavani keskustella potkun ansiosta normielämässäkin paremmin. Toki täysin mahdoton sanoa, kun ei ole vertauskohtaa eikä esim vanhat viestit kovin pahalta näytä. Mutta kyllä mä sanoisin että ainakin sivuraiteiden hahmottaminen on helpompaa. Vapaamuotoisessa kaverillisessa keskustelussa ei muuta olekaan kuin sivuraidetta, mutta esim osassa työkeskusteluista on kyllä ihan hyödyllistä havaita tilanteet kun puhutaan suurella sydämellä jostain pikkudetaljista jolla ei oikeastaan ole mitään käsittelyarvoa kyseisessä tilanteessa tai jopa siten että foorumi on väärä. Uskon että itse asiaan keskittyminen paranee potkun kautta.

Mitä tulee erilaisiin tuttaviin, olen itse aikoinaan ajatellut erottelevammin. Nyt kun netti on saanut sen roolin minkä se on saanut ja joitain ihmisiä joita näkee kasvokkain ehkä ovat vähemmän hyvää seuraa, en oikein näe järkevänä leimata jengiä sen perusteella millä välineellä heihin on enimmäkseen yhteydessä. Välineethän ovat vain välineitä. Tosin siinä missä mun mummo tuossa muutama vuosi sitten oli ystäviinsä yhteydessä sopimusten, almanakkojen ja lankapuhelinten kautta esim minulla suuri osa IRL-jutuista järkkääntyy facebookin kautta. Minä en näe potkua enkä facebookia. Minä näen ne ihmiset siellä langan toisessa päässä. Tämä lähtökohta on keskusteluissa erittäin hyvä, kuten jo muutamat ovatkin ehtineet sanoa ja allekirjoittaa.

Samaten vakavista jutuista.. Osa asioista on helpompi kirjoittaa tänne kuin fb:iin tai sanoa läheisimmille kavereilleen päin naamaa. Kyse on sopivuudesta.. mikä sopii mihinkin. En itse vetäisi linjaa vakavuustason pohjalta vaan jättäisin asian mielummin auki, tilannekohtaisesti ratkaistavaksi. Siis omalta kohdaltani.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Foorumikeskustelun etiketti?

#13

Viesti Elina »

Nettikirjoittelua voi miettiä siltä kannalta, että seisooko sanojensa takana ja että antaisiko kenen tahansa lukea kirjoittamansa viestit. Aina välillä tulee pyyntöjä kirjoittajilta, että viestejä halutaan poistettavan, koska ne hävettävät. Ohjenuoraksi siis tämä: kirjoita vain sellaisia viestejä, joiden takana voit seisoa, ja joita ei tarvitse jälkeenpäin häpeillä.
TRU
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 293
Lauteille: Lokakuu 2008

Foorumikeskustelun etiketti?

#14

Viesti TRU »

Itse en osallistu ketjuihin tai lopetan niihin osallistumisen heti kun havaitsen että jutut menevät henkilökohtaisuuksiin tai ketjuun osallistumisen tarkoitus on vaan omien elämän angstien purkaminen vaahtoamalla netissä ja pilkkaamalla muita ihmisiä. En ole elävässä elämässä suostunut kenenkään sylkykupiksi enkä aio sitä netissäkään tehdä. Edellämainittuja ketjuja on muuten Potkussa luvattoman paljon, sen verran ala-arvoista keskustelu täällä nykyään on. Tämä on tietysti oma subjektiivinen näkemykseni.

Aika monta kertaa on tänäkin vuonna tullut mieleen Potkun ketjuja lukiessa että tyypeille tekisi ihan hyvää lukea omia juttujaan ja ajatella että olenko todella tuollainen henkilö elävässä elämässäkin. Sitten ei ehkä tarvitsisi miettiä miksi kaikki muut tuntuvat niin veemäisiltä tai elämä ylipäätään on kivireen vetämistä.

Kannatan myös ajatusta että kirjoitetut asiat täytyisi pystyä sanomaan kasvokkain. Ja minua ei v**uta kukaan Potkun keskustelija niin paljon ettenkö voisi häntä kahvikupillisen ajan kuunnella. Tosin jos ulosanti on samaa tasoa kuin muutamilla täällä kirjoitustyyli, niin siihen kahvikuppiin se sitten jäisikin. Mutta kuten sanottu, kaikki voisin tavata, edes sen kerran.

Kannattaa varmaan myös miettiä miksi joku v**uttaa tai on päästänyt henkilön siinä määrin mielipiteineen "ihon alle" että häntä ei voisi "luonnossa" tavata.

Ja kyllä vaahtoamisen ja debiilin räkyttämisenkin lopettaminen voi parantaa oman sanomansa perillemenoa. Niin luonnossa kuin netissä.

Edellämainitut eivät sitten muuten olleet osoitettu kenellekään keskustelijalle erityisesti vaan meille kaikille yhteisesti.

TRU
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Foorumikeskustelun etiketti?

#15

Viesti bodyguard »

Munmielestä nettikeskusteluun kuuluu olennaisena osana sellainen että voi "anonyymisti" kirjoitella sellaisistakin asioista joista ei noin muuten haluaisi tai voisi. Voin kyllä ihan suoraan sanoa että en välttämättä haluaisi esim. sukulaisteni tms. lukevan joitakin potkuun kirjoittamiani viestejä. Toinen esimerkki on esim. että foorumilla voi manailla sitä miten duuni on hanurista ja pomo on idiootti ja ei niitä välttämättä haluaisi pomolle suoraan sanoa. Kuitenkin tällaiset kuuluvat mielestäni normaaliin nettikeskusteluun. Vastaavia esimerkkejä voisi keksiä vaikka kuinka paljon lisää.

Sanoisinkin että ei pitäisi turhan voimakkaasti vetää yhtäläisyysmerkkejä nettikeskustelun ja face-to-face keskustelun välille kun kuitenkin ihan totaalisen erilaisista foorumeista on kyse.

Tuo jälkeenpäin häpeäminenkin on vähän niin ja näin. Nyt kun itse olen ollut rekisteröityneenä esim. 7 vuotta niin kyllä siellä alkupäässä on aika paljon sellaisia viestejä jotka saavat aikaan facepalmin.

edittiä: TRU kerkesi tuohon väliin. Minä voin kyllä aika varmuudella sanoa että en nyt ihan hirveästi ärsyynny kenenkään kommenteista tai mieti niitä sen pidempään vaikka välillä tulee aika kärkkäästikkin kirjoitettua. Oikeastaan muistan foorumihistoriastani ainoastaan pari kertaa kun on oikeasti hirttänyt kiinni ja kyse on tällöin ollut jonkun kaverin henkilöön käyvistä viesteistä. Ja noilla kerroilla olisin voinut sanoa ihan kasvokkainkin :evil:

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Timpa ja 72 kurkkijaa