Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Foorumikeskustelun etiketti?

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
NCP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4229
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Turku

Foorumikeskustelun etiketti?

#61

Viesti NCP »

Lasse Candé kirjoitti: On minuakin TRU:n tavoin välillä kyrsinyt. Jotkut keskustelijat myös ovat vähän hankalampia. Enkä tarkoita sitä että olen osan kanssa aina eri mieltä, sillä esim NCP:n kanssa olen usein eri mieltä tai luultavasti jotenkin eri asenteella mutta hänen kanssaan pystyy keskustella ihan hyvin, koska hän argumentoi sivuttamatta ja omalta osaltaan osuvasti, jolloin on vuorovaikutusta. (Itseasiassa varmaan melkeinpä kaikilla on egoa sen verran että tekee mieli välillä sivuutella ettei puhu itseään pussiin tai joudu tunnustamaan jotain, jolloin poikkeukset ovat kyllä erittäin ilahduttavia.)
Kiitos. On hyvä tietää, että yrittämisen tulos näkyy.

Huomasin muuten tässä yhtenä päivänä pettyneeni, kun yhdessä ketjussa ei alkanutkaan väittely. Yritin kyllä sitä hieman provosoida...

Noin ylipäätään kaikesta tuosta pahasta fiiliksestä jäi mieleen ihmetys siitä, miksi joku lukee pahaa mieltä aiheuttavia keskusteluja? Ja jos jo ketjun lukemisesta tulee paha mieli, on aika varma että siihen ketjuun kommentointi levittää sitä pahaa mieltä. En kyllä muutenkaan ymmärrä nettimasokismia. Jos se ei tunnu hyvältä, eikä ole pakollista tai tarpeellista, älä tee sitä.

Tuosta maahanmuuttokeskustelun tasosta on sanottava, että keskustelun tason valittaminen tuppaa olemaan itseään toteuttavaa. Se ei rohkaise parempaan keskusteluun, eikä houkuta hyviä keskustelijoita.
Suurinta vapautta on vapaus tyhmyyteen.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16107
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Foorumikeskustelun etiketti?

#62

Viesti Kari Aittomäki »

TRU, kiitos erinomaisesta ja viitseliäästä tekstistä (teksteistä).
:bow:

Kummallista että vastineet on olleet noinkin lieviä.
Sillä yhdessä TRU:n viestissä on enemmän infoa ja näkemystä kuin..
no, lakkiluken lakkiluke.
Kaikki se kitka joka vaikuttaa ammattimiehen osallistumisinnon painumiseen pakkasen puolelle tulisi soittaa raikuvia hätäkelloja itsekussakin.

Olen erimieltä siitäkohdasta että' moderoinnilla olisi vähemmän merkitystä kuin henkilökohtaisella kontrollilla.
Kun selkeästikin ei tajuta (huomatkaa positiivisuus) halpahintaisen, kyseenalaistavan kommentoinnin keskustelun yleistasoon rapauttavaa vaikutusta, olisi aikuisten kyllä vähä jyrähdettävä.
Hankalaahan se toki lie jos häröilijä' on henkkoht kaveri.
Mutta sepä onkin yks aikuisuuden mittareita.

Se "sukupolvi-ero"-kortti jota Mikaki komppas..
Se pitää paikkansa. Nimimerkin takaa puustahuutelu ja tahallinen haitanteko (huomatkaa negatiivisuus) on tosiaan teiniangstin tunnusmerkkejä.
Nettiväittö ei ole avaruustiedettä, rakentava kunnioitus sensijaan näyttäs olevan..
Vaikkei nyt rakettitiedettä niin aikamoisen paha rasti kuitenkin.

Hyviä mielipiteitä pitkinmatkaa, kiitos.
Sekä ikävä kyllä yksi suurimmista typeryyksistä jota däddändää, surullisella tavalla.
Ikävä juttu.

Mutta hei, tää on vaan netti.
Kuvake
Beorn
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1880
Lauteille: Helmikuu 2007
Paikkakunta: Rauma

Foorumikeskustelun etiketti?

#63

Viesti Beorn »

Minä vähän epäilen, että jos Potku -tai mikä tahansa lauta- ajautuu tilanteeseen, jossa keskustelu ei ole niin vakavaa, koska tämä on netti ja netti nyt on tällainen, jossa keskustelu ei ole vakavaa (kehäpäätelmä), niin vakava ja todella rikas -keskustelijoita rikastuttava- keskustelu siirtyy jonnekin muualle. Se olisi kyllä sääli. Potkussakin on (ja yhä enenevässä määrin on ollut) sellaisia henkilöitä, joiden kirjoituksista on todella oppinut erilaisia asioita.
Jussi Pirnes

Rikkaus ja mahti ovat aina olleet silkkaa unta,
kirjoitukset tuoksuvat hyvältä vielä sadan vuoden kuluttua.
Ryōkan :::DIY:::
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 93958
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Foorumikeskustelun etiketti?

#64

Viesti Mika »

Beorn kirjoitti: Minä vähän epäilen, että jos Potku -tai mikä tahansa lauta- ajautuu tilanteeseen, jossa keskustelu ei ole niin vakavaa, koska tämä on netti ja netti nyt on tällainen, jossa keskustelu ei ole vakavaa (kehäpäätelmä), niin vakava ja todella rikas -keskustelijoita rikastuttava- keskustelu siirtyy jonnekin muualle. Se olisi kyllä sääli. Potkussakin on (ja yhä enenevässä määrin on ollut) sellaisia henkilöitä, joiden kirjoituksista on todella oppinut erilaisia asioita.
Minä sitten taas olen sitä mieltä, että Potku on vakavoitunut vähän liiaksikin alkuajoistaan. Asiallista huumoria tapaisin mielelläni enemmänkin. Wittuileva sarkasmi (muutamien joskin varsin aktiivisten yksinoikeus) sitten taas aika tehokkaasti myrkyttää ilmapiirin. Muutenkin sellainen positiivinen henkilökohtaisuus saisi tehdä paluun. Asiapitoisuus ei minusta ole juurikaan vähentynyt (ilmeisesti olemme tästä eri mieltä).
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Beorn
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1880
Lauteille: Helmikuu 2007
Paikkakunta: Rauma

Foorumikeskustelun etiketti?

#65

Viesti Beorn »

Aika näyttää kui käy. Nyt on monesti täällä vähän tällainen olo:

[youtube][/youtube]
Jussi Pirnes

Rikkaus ja mahti ovat aina olleet silkkaa unta,
kirjoitukset tuoksuvat hyvältä vielä sadan vuoden kuluttua.
Ryōkan :::DIY:::
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5302
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Foorumikeskustelun etiketti?

#66

Viesti MikaM »

Ihan yleisesti ja etenkin tänne kirjoittaneille w1ttuuntuneille tai masentuneille ihmisille suosittelen Dalai Laman kirjojen, melkeinpä mikä tahansa käy, lukemista. Helpotti minun elämääni paljon. Auttaa myös tuossa Elinan(kin) mainitseman toisten kunnioituksen hahmottamisessa, vaikkei siinä itse kokisikaan olevan ongelmia.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Aleksi T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2189
Lauteille: Kesäkuu 2009

Foorumikeskustelun etiketti?

#67

Viesti Aleksi T »

Kyllä Potku on edelleenkin yksi fiksuimpia ja asiallisimpia palstoja, joissa voi keskustella varsinaisen aiheen (kamppailu) lisäksi myös yleisistä asioista. Se mikä on Potkun ehdoton pohjanoteeraus, on Suoli24:n tapaisilla palstoilla keskivertoa keskustelua.

Itse olen jonkin verran tapaillut porukkaa erään toisen saitin kautta ja todennut, että vaikkei se face-to-face -kommunikointi mitään automaattista valaistusta tuo kenenkään elämään eikä mielestäni ole argumentoinnin kannalta oleellista, niin helpottaa se huomattavasti näkemään sen ihmisen nimimerkin takana. Monien kohdalla olen todennut mielikuvani olleen liian negatiivinen tai neutraalisti väärä ja vain harvojen kohdalla käsitykseni on muuttunut huonompaan suuntaan tavattuani henkilön. Mielestäni ei ole tarpeen edes oikeasti tavata (vaikka se varmaan auttaisikin), mutta voisi olla hyvä tavoitella mahdollisimman hyvin tuota inhimillistämistä nimimerkistä oikeaan henkilöön.

Toisinaan keskusteluissa on kyllä ollut sellainen sävy, että toisen kantaa vähätellään ja moititaan ilman asiaperusteita. Lähtökohtana pitäisi kuitenkin olla se ketjussa mainittu kunnioitus toista ihmistä kohtaan ja antaa tavallaan samat lähtökohdat kaikille esittää oma kantansa ilman pelkoa v1ttuilusta tai ennakkoon tuomitsemisesta. Jos heittää viestinsä alkuun, vaikka "hyvä pointti, aika fiksusti sanottuu" tms; niin muuttaa se keskustelun sävyä huomattavasti, vaikka se voikin tuntua merkityksettömältä. Yksi parhaimpia ketjuja ihan toisaalla netin syövereissä päättyi osaltaan siihen, että kaikki kiittelivät hyvää ja fiksua keskustelua ja keskustelijoita, vaikka oltiinkin aika eri mieltä ja muistaakseni väittelyn aiheena oli vielä jotain uskontoon liittyvää.

Yhtenä esimerkkinä voisin vielä mainita, miten IRL monesti esitän oman argumenttini. Jos joku on mielestäni ihan päinvastaista mieltä kuin minä, niin aloitan jutun yleensä "No olet tuota mieltä mutta mitä ajattelet esim. tästä ja tästä". Tällöin lähtökohtana on pyytää toista esittämään mielipiteensä ilman, että itse varsinaisesti asettuu vastaan tai ääneen sanoo olevansa ihan eri leirissä. Parhaassa tapauksessa tietenkin argumentit ne keskenään tappelevat, mutta monissa asioissa jollain osapuolella voi olla hyvinkin emotionaaliset siteet aiheeseen ja tällöin on parempi lähestyä asiaa lempeästi esittäen vasta-argumentteja asettumatta itse suuntaan tai toiseen. Tarkoituksena on kuitenkin kuulla sen toisen osapuolen mielipide ja keskustella itse asiasta, eikä pyrkiä jyräämään omalla vakaumuksellaan kaikkia muita. Kaikkihan me rakastamme omia mielipiteitämme, mutta jos mikään muu ei kiinnosta, niin silloin voi vaikka nauhoittaa omia juttujaan nauhalle ja hyristä pimeässä hiilikellarissa niitä kuunnellen.

TL;DR Minusta Potkun ilmapiiri on kärsinyt tietynlaisesta liiallisesta vakavuudesta aiheen tärkeyttä kohtaan ie. kahvilankin keskusteluissa vedetään liikaa hernettä nenään ja painetaan käsijarru pohjaan vaikka pelkän vitsailun vuoksi. Toisaalta myös on kadotettu sitä inhimillistä otetta keskusteluun, kun joko haukutaan toinen henkilönä suohon tai sitten kaikesta argumentoidaan mahdollisimman kuivasti ja asiapitoisesti ymmärtämättä minkäänlaista huumoria tai luovempaa ilmaisua. Myöskin kohteliaisuus ihmisiä ja keskustelua kohtaan on kadonnut ja tämä olisi helposti korjattavaissa noilla pienillä "hyvin sanottu" -jutuilla.

Hyvä ja tarpeellinen ketju tämä ehdottomasti on. 8-)
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 18966
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Foorumikeskustelun etiketti?

#68

Viesti Andy »

- Ei henkilökohtaisuuksia.

- Suhtautuminen viestiin määräytyy sen sisällön eikä epämääräisten ja tulkinnanvaraisten fiilisten perusteella.

- Pystytään asiassa tai siitä poikettaessa mainitaan tästä selkeästi.

Näillä pääsee jo pitkälle.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Hyvästit Potkulle

#69

Viesti Mika Väyrynen »

Aloitin ketjun, johon kaikki Potkussa passivoituvat tai taukoa pitävät kirjoittelijat voivat kommentoida.

Mä olen kirjoitellut muutaman sata viestiä, osa ihan soopaa, mutta asiaa kuitenkin edes joskus. Kun tulin Potkuun, koko foorumikulttuuri oli minulle täysin vieras. Täällä olen oppinut asiasta, edes perusteet.

Aika usein tulee Potkua luettua ja kommentoituakin. Joskus joku kaivamaan jäänyt ketju on häirinnyt pitkään - mun luonteeni kun on aika hankala. Kun vxxttaa niin sitten vxxtuttaa ihan joka solulla :) "Never forget, never forgive" oli nuoruudessa lempisloganini. Joskus on tuntunut että jotkut jutut olen ottanut turhan henkilökohtaisesti, toisinaan on tuntunut että Potkussa roikkuminen on häirinnyt privaattia elämääni. Omaa syytäni, siis.

Olen pidemmän aikaa harkinnut Potkussa vierailujen lopettamista tai ainakin radikaalia vähentämistä - sekä kirjoittelun lopettamista. Nyt kun tällä viikolla täytän 45 vuotta, tuli hyvä etappi muuttaa asioita elämässä. Se koskee myös foorumeja ja asioihin "osallistumista".

Kamppailulajit on ollut iso osa elämääni jo sen kolmisenkymmentä vuotta. Suhteeni hommaan on muuttunut ja treeni ei enää ole prioriteettejani. Hojoilen lähinnä omaksi ilokseni. Joskus enemmän, joskus vähemmän. Ja kun nuo WonHwaDon ja Kumdon lajipioneeri- ja vetäjähommat lopetin, ei ole sitä "vapaaehtoista pakkoa" promovoida jotain systeemiä. Nyt neljäfemmana on aika tunnustaa, että siirtyminen dieselsarjaan alkaa olla ajankohtainen - niin salilla kuin Potkussakin.

Niinpä totean nimimerkin "Mika Väyrynen" siirtyvän Potkusta varhaiseläkkeelle, kirjoittamistensa osalta. Näkemiin!
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

Hyvästit Potkulle

#70

Viesti Kyynikko »

" onclick="window.open(this.href);return false;

"Kaikki parhaat ovat jo kuolleet" -Adolf Hitler, Berliini, 05.1945

elä jaksa iso mies. Kuitenkin käyt täällä kurkkimassa, yhtä hyvin voisit kirjoittaakin...
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Mappe
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 302
Lauteille: Elokuu 2011
Etulaji: Taekwondo
Takalajit: Judo, Jujutsu

Hyvästit Potkulle

#71

Viesti Mappe »

Ei välttämättä ollenkaan huono päätös. En ole itse koskaan ymmärtänyt niitä jotka notkuvat täällä foorumilla illasta toiseen. Harvoin täällä mitään oikeasti rakentavia keskusteluja käydään. Lisäksi täällä foorumilla on vielä muutamia heeboja jotka ovat kuluttaneet aikaansa kirjoittamalla tänne tuhansia viestejä ja lähes tulkoon tahallisesti yrittävät aina myrkyttää näitä keskusteluja. Kyllähän sitä itsekkin välillä sortuu täällä notkumiseen, mutta täydellistä ajan hukkaahan se oikeasti on väitellä täällä tuntemattomien nimimerkkien taakse piiloutuneiden ihmisten kanssa. Ihan oikeaakin elämää kun on elettävänä.
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Hyvästit Potkulle

#72

Viesti T-T »

Mulle tää foorumi on antanut paljon hyviä vinkkejä ja linkkejä eri tietolähteisiin. Paljon huumoria ja hekottelua.
Hyviä yhteenvetoja ja monipuolisia näkökantoja...ja ennenkaikkea opettanut hyväksyyn niitä.
Plus paljon muuta. Jopa armottomia v1tutuksen hetkiä.

Möksötimöö Mappe
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 18966
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Hyvästit Potkulle

#73

Viesti Andy »

Mappe kirjoitti: Ei välttämättä ollenkaan huono päätös. En ole itse koskaan ymmärtänyt niitä jotka notkuvat täällä foorumilla illasta toiseen. Harvoin täällä mitään oikeasti rakentavia keskusteluja käydään.
Mahtaisiko olla hyvä ajatus ruokkia ja aloittaa itse rakentavia keskusteluja? Itse olen päätynyt tähän ratkaisuun .... ööö ... monipuolisten vaiheiden jälkeen.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 93958
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Hyvästit Potkulle

#74

Viesti Mika »

NIMIMERKKI Mappe, olihan viesti... :smt003

Andy, :smt003 (tuo siis hyvällä tavalla)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16107
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Hyvästit Potkulle

#75

Viesti Kari Aittomäki »

Maailma ei ole täydellinen.
Potku miltei on.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 122 kurkkijaa