Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Valokuvauskilpailu

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Kuvake
ktalo
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 148
Lauteille: Syyskuu 2009

Valokuvauskilpailu

#16

Viesti ktalo »

TimoS kirjoitti: Mietin tuossa, että olisko tälläinen idea, että tässä ketjussa keskustellaan yleisemmin aiheesta, julkaistaan kuvausaihe, voidaan jopa julkaista voittajat tai jotain, ja sitten avataan aina uusi ketju noille aiheille?
Melkein väittäisin, että tämä selkeyttäisi kyllä. Ja jälkikäteen satunnaiselle, tai muullekin, selailijalle on varmasti selkeämpi.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Valokuvauskilpailu

#17

Viesti AlexMachine »

TimoS kirjoitti: Mietin tuossa, että olisko tälläinen idea, että tässä ketjussa keskustellaan yleisemmin aiheesta, julkaistaan kuvausaihe, voidaan jopa julkaista voittajat tai jotain, ja sitten avataan aina uusi ketju noille aiheille? Eli esim. tuo Unohdetut olisi oma ketjunsa, jossa sitten voisi keskustella enemmänkin. Tämä ihan sillä, että muuten tämä ketju paisuu kuin pullataikina ja informaatio/kritiikki/kehut/whatevö hukkuvat
Saatko avattua haastetta varten "Unohdettu" ketjun, huomenna kun varmaan alamme postaamaan kuvia.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Valokuvauskilpailu

#18

Viesti TimoS »

AlexMachine kirjoitti: Saatko avattua haastetta varten "Unohdettu" ketjun, huomenna kun varmaan alamme postaamaan kuvia.
Järjestyy
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Valokuvauskilpailu

#19

Viesti Lasse Candé »

Jos siinä toisessa ketjussa on tarkoitus myös arvostella kuvia kun niitä voi vielä postata, pitäisiköhän yhden kuvan raja poistaa? Ellei ole syytä epäillä että lähtee ihan lapasesta, ei rajoja kai tarvitse ollenkaan. Kai se olisi kuitenkin ihan plussaa jos tulisi paljon kuvia.

Varmuuden vuoksihan voi vaikka laittaa kuva/vuorokausi niin että se sitten pitää myös postata kyseisenä vuorokautena, jolloin varmaan tulisi about aika nätti yhdistelmä määrää ja laatua, eikä tulisi "toivotaan toivotaan"-heittoja sadan kuvan muodossa.
Kuvake
Boti
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 133
Lauteille: Maaliskuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Valokuvauskilpailu

#20

Viesti Boti »

Mun mielestä olis parempi ettei kuvien määrällä ole rajaa, ainakin itselläni on välillä rankkaa valita kaikista kuvista vain yksi (itse olin miettinyt jotain 3 kuvaa/kuvaaja). Toisaalta taas sitäkin olis hyvä harjoitella...
"If you wish to make an apple pie from scratch, you must first Tiger Uppercut the universe" - Carl Sagat
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Valokuvauskilpailu

#21

Viesti Lasse Candé »

Silleen vaan, että minä henkilökohtaisesti en jaksaisi katsoa yhdellä kerralla samalta kuvaajalta useampaa kuvaa. Mutta päivän välein tämä varmaan onnistuisikin kun tulee muitakin väliin.
Sementti
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 188
Lauteille: Toukokuu 2011

Valokuvauskilpailu

#22

Viesti Sementti »

Olisiko järkevää että kuva / aihe tai kuvasarja / aihe? Se että postaa vaikka viisi aiheeseen sopivaa mutta toisiinsa riippumattomia kuvia on mielestäni jonninjoutavaa. Niistä kuvista varmasti pystyy rankkaamaan itsekin mielestään parhaimman. Kuvasarjalla voi parhaimmillaan taas kertoa varsin syvää tarinaa...
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Valokuvauskilpailu

#23

Viesti AlexMachine »

Vastasinkin jo aikaisemmin tuohon avattuun kilpailuketjuun "Unohdettu" eli mielestäni 1 kuva/kilpailija/haaste.
Muuten paisuu liikaa luulen ma.

EDit: Voidaan tietysti jossain haastessa laittaa vaikka vaatimukseksi 3-5 kuvan sarja aiheesta, jos sille tuntuu.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Valokuvauskilpailu

#24

Viesti AlexMachine »

Hienoa että kuvia alkaa tulemaan. Tuli mieleen että arvostelusta ei ole keskustelu ja jos sopii, kaikki palstalaiset saavat arvostella kun kuvien postausaika päättyy 19.1. aikaisemminhan mainittiin että voisi heti arvostella, mutta ehkä parempi jos arvostellaan kun kaikki kuvat ovat tulleet. Sanallisia arvosteluja ja mielellään vaikka 3p parhaalle, 2p toiselle ja 1 piste kolmanneksi parhaalle.
Rauhoitetaanko se ketju kuville siihen saakka ja keskustellaan säännöistä täällä.
The beatings will continue until morale improves.
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 4

Valokuvauskilpailu

#25

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

No voi perhana, mä tienny tästä jutusta mitään. Pitänee osallistua sitte seuraavaan haasteeseen. Tuosta kuvien muokkaamisesta, varmaan joku semi-purismi pitää silti olla, eli ei niitä kontrastia ja valosuuttakaan nyt ihan miten vaan voi heitellä, vai?
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Valokuvauskilpailu

#26

Viesti AlexMachine »

Jaawa kirjoitti: No voi perhana, mä tienny tästä jutusta mitään. Pitänee osallistua sitte seuraavaan haasteeseen. Tuosta kuvien muokkaamisesta, varmaan joku semi-purismi pitää silti olla, eli ei niitä kontrastia ja valosuuttakaan nyt ihan miten vaan voi heitellä, vai?
Mukaan vaan. Seuraava haaste noin viikon päästä kun nykyiset on arvosteltu "Unohdettu"-ketjussa. Kaikki saavat arvostella vaikka eivät olisi postanneetu kuvia, joten mielellään käy antamassa painava sana.
Tarkkoja sääntöjä muokkaukkselle on varmaan vaikea määritellä, mutta mielestäni kontrastin ja valoisuuden muokkaaminen on ok siinä rajoissa että kuva on "Luonnollisen" näköinen, eli ei saa tehdä mitään dramaattisia muutoksia kuvaan.
The beatings will continue until morale improves.
Tapani
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1996
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Turku

Valokuvauskilpailu

#27

Viesti Tapani »

AlexMachine kirjoitti:
Jaawa kirjoitti:Tuosta kuvien muokkaamisesta, varmaan joku semi-purismi pitää silti olla, eli ei niitä kontrastia ja valosuuttakaan nyt ihan miten vaan voi heitellä, vai?
mielestäni kontrastin ja valoisuuden muokkaaminen on ok siinä rajoissa että kuva on "Luonnollisen" näköinen, eli ei saa tehdä mitään dramaattisia muutoksia kuvaan.
Mua aina vähän ihmetyttää käsittelyn kieltäminen kuvauskilpailuissa, jos ei ole kyse dokumentaarisesta kuvaamisesta. Kuitenkin myös filmiaikaan kuvat piti kehittää, ja siinä pystyi myös tekemään tosi rajujakin muutoksia kuvaa. Miksei digillä, kun mahdollisuudet olis vielä isommat? Se kuvan kehittäminen kuuluu mun mielestä siihen kuvaamiseen.
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 4

Valokuvauskilpailu

#28

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

Tapani kirjoitti:
AlexMachine kirjoitti:
Jaawa kirjoitti:Tuosta kuvien muokkaamisesta, varmaan joku semi-purismi pitää silti olla, eli ei niitä kontrastia ja valosuuttakaan nyt ihan miten vaan voi heitellä, vai?
mielestäni kontrastin ja valoisuuden muokkaaminen on ok siinä rajoissa että kuva on "Luonnollisen" näköinen, eli ei saa tehdä mitään dramaattisia muutoksia kuvaan.
Mua aina vähän ihmetyttää käsittelyn kieltäminen kuvauskilpailuissa, jos ei ole kyse dokumentaarisesta kuvaamisesta. Kuitenkin myös filmiaikaan kuvat piti kehittää, ja siinä pystyi myös tekemään tosi rajujakin muutoksia kuvaa. Miksei digillä, kun mahdollisuudet olis vielä isommat? Se kuvan kehittäminen kuuluu mun mielestä siihen kuvaamiseen.
Koska siinä ei opi yhtään mitään kuvaamisesta, ainoastaan muokkaamisesta. Simple as that. Itse tosin olen kymmenisen vuotta ottanut kaikki valokuvani vain ja ainoastaan sillä silmällä, että mikä on paras mahdollinen kuva josta lähteä muokkaamaan rajulla kädellä koneella sitä mun makuun täydelliseksi ja/tai mulle mahdollisen mieluisella tavalla taiteelliseksi. Mutta mä ymmärrän miten nämä on kaks ihan erillistä asiaa, varsinainen valokuvaus perustekijöiltään ei opeta sulle mitään kuvien muokkaamisesta, ja muokkaaminen ei liity mitenkään siihen varsinaiseen valokuvaamiseen.

Eli kun haasteen pointti on, että kaikki oppii mahdollisimman paljon valokuvausjuttuja, niin muokkaaminen on ihan hyvä kieltää oikeastaan tyystin, koska sitten on pakko kysellä ja selvittää ja diibadaaba, että mitä nyt on sitten tullut muokattua ja miten se alkuperäinen haastekuva on otettu, jotta voi oikeasti neuvoa ja siinäkin on lähtökohtasesti vaan tehty hankalammaksi sen kuvaajan oma oppiminen.
Sementti
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 188
Lauteille: Toukokuu 2011

Valokuvauskilpailu

#29

Viesti Sementti »

Kuvia on käsitelty niinkauan kuin on kuvattu ja se on oleellinen osa kuvaamista. Naurettavaa sitä on kieltää vaikka nykyaikana se on muuttunut vaativuustasoltaan lähes jokaisen saavutettavaksi.
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 4

Valokuvauskilpailu

#30

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

Sementti kirjoitti: Kuvia on käsitelty niinkauan kuin on kuvattu ja se on oleellinen osa kuvaamista. Naurettavaa sitä on kieltää vaikka nykyaikana se on muuttunut vaativuustasoltaan lähes jokaisen saavutettavaksi.
Tuskin kukaan on tätä kieltämässä, se olisi naurettavaa kuten sanoit. Kuvia on aina käsitelty ja muokattu siitä mitä ne varsinaisella taltiointihetkellä olivat, mutta asioiden ehostaminen tai aikaansaaminen jälkikäsittelykeinoin vie suoraan pois siitä skillsetistä ja ymmärryksestä, joka vaaditaan tai joka mahdollistaa näiden asioiden aikaansaamisen siinä alkuperäisessä taltiointihetkessä. Jos kyse on oikeasti valokuvauksesta, muokkausohjelmistot eivät ole kuin haitaksi, eikös tämä ole ilmiselvää?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 84 kurkkijaa