Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Valokuvauskilpailu

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Valokuvauskilpailu

#31

Viesti AlexMachine »

No sen enempää fleimaamatta. Ainakin minun mielestäni haasteen tarkoitus on tosiaan opettaa kuvaamaan, käyttämään sitä kameraa ja saamaan siitä täysi hyöty irti, näkemään tuttuja asioita uudessa valossa jne. Tähän eivät Photoshopit ym tuo hirveästi apua,vaikka ovatkin nykyään tärkeä osa-alue kuvien jälkikäsittelyssä. Totta kai itsekin muokkaan omaan käyttöön tulevia kuvia joskus rajustikin, mutta tavoite on että itse kuva olisi jo niin hyvä ettei sitä tarvi muokata juurikaan (ja se juuri vaatii ihan sitä raakaa kuvaamisen opettelua jossa ei ole oikoteitä onneen). Eli sitä tässä haetaan.
The beatings will continue until morale improves.
Tapani
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1996
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Turku

Valokuvauskilpailu

#32

Viesti Tapani »

Niin, oletushan aina tietysti on, että se kamerasta koneelle siirretty kuva on tarkoituksenmukainen ja teknisesti sellainen, jollaiseksi on tarkoitettukin. Kuvan ilmaisu voi syntyä sitten yhtä hyvin kameran ja käsittelyn yhteistyön tuloksena, mikä on ihan normaalia kuvaamista.

Mutta toki käsittelemättömilläkin kuvilla kilpailun varmasti saa aikaiseksi. Käsittelyn salliminen ei kuitenkaan yhtään vähentäisi kilpailun oppimisarvoa, oikeastaan toisin päin.
Kuvake
ktalo
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 148
Lauteille: Syyskuu 2009

Valokuvauskilpailu

#33

Viesti ktalo »

Mun mielestä käsittelyn kieltäminen ei ole tyhmää, eikä myöskään käsittelyn salliminen ole tyhmää. Voidaan vaikka mennä välillä toisilla reunaehdoilla, tai kokonaan ilman reunaehtoja jos halutaan tai sillä saadaan lisää porukkaa osallistumaan.

Semmosiakin kuvahaastejuttuja on tullut tehtyä, missä on jaettu kasa aiheita ja lähdetty kaupungille. Annetussa ajassa on sitten pitänyt muistikortilta löytyä ko. kuvat ja vain ko. kuvat, eikä rakoja kuvanumeroissa. (Kuvia ei periaatteessa saanut edes deletoida ottamisen jälkeen, mutta vaikeahan sitä oli valvoa. Luulisin, ettei kukaan huijannut.) Sitten on porukalla käyty läpi otokset. Tuli vähän erilailla tiirailtua sen etsimen läpi ennen napin painamista. Oikein oli kivaa.

Jos omilla kuvilla joskus sattuu olemaan jokin oikein tarkotus, saattaa tulla käsitelyä pikkasen pidempäänkin - aika harvoin kyllä, koska olen aika laiska tuossa hommassa kun sen on niin aikaavievää (Lähinnä tarkkan jkoidenkin alueiden maskailu tai sellainen ei oikein nappaa). Siksi mulle käy oikein hyvin tuo, että kuvia ei käsitellä. Toisaalta, vaikka olisi sallittuakin, en siltikään varmaan käsittelisi juurikaan.

Jos kaikki kuvankäsittely on tällaisissa haasteissa sallittua, tulee mukaan varmaan jossain vaiheessa sitten jo useammasta kuvasta koottuja kuvia ja muuta sellaista. Homma muuttuu aika erilaiseksi. Toisaalta jos kerrotaan, miten kuva on tehty niin mitä sitten. Arvioinneissa tulee sitten ottaa huomioon lähtökohdat.
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 4

Valokuvauskilpailu

#34

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

Tapani kirjoitti: Niin, oletushan aina tietysti on, että se kamerasta koneelle siirretty kuva on tarkoituksenmukainen ja teknisesti sellainen, jollaiseksi on tarkoitettukin. Kuvan ilmaisu voi syntyä sitten yhtä hyvin kameran ja käsittelyn yhteistyön tuloksena, mikä on ihan normaalia kuvaamista.

Mutta toki käsittelemättömilläkin kuvilla kilpailun varmasti saa aikaiseksi. Käsittelyn salliminen ei kuitenkaan yhtään vähentäisi kilpailun oppimisarvoa, oikeastaan toisin päin.
Mutta eikö siinä nyt opi suoraviivaisimmin ja kätevimmin ihan siitä perus kuvaamisesta, kun yrittää ottaa teknisesti hyvän kuvan, pistää sen sellaisenaan kisaan ja sitten tekniset kompastelut paremmin havaitsevat, osaavat tyypit voi neuvoa että mitä voi enskerralla ottaa huomioon ja millä konsteilla pääsee paremmin siihen haluttuun tulokseen, eli siinä oppii ihan suoraan niitä perusjuttuja kuvaamisesta.

Jos sä taas yrität ottaa kuvan johon haluat vaikka valaistuksen ja varjot jne. jotenkin kivasti, ja sitten vedät vaan Photoshopilla ne hyviksi, niin kuka siihen pystyy pahemmin neuvoa, kun ei tiedä miltä se kuva näytti ilman niitä muokkauksia? Eikö se nyt ihan suoraan vaan vähennä sitä oppimisarvoa jos muokkaat pois omia kompasteluja? Vaihtoehto sekin tietysti, että pistät esille molemmat kuvat, sekä raa'an että käsitellyn, silleen se ois ehkä paras, koska siitä ainakin pystyy harjaantuneet kuvaajat kertoa, että miten lähemmäs haluttua lopputulosta voi päästä ilman käsittelyä. Ja se kuvaustekniikoiden paremminhaldaaminen kun kuitenki aina tarkottaa sitä, että jatkossa sitten niitä parempia kuvia kun vielä käsittelee, niin lopputulos on vieläkin parempi.

Mulla on tää näkökulma siksi, että olen ite aivan järjettömän huono kuvaamaan, enkä oo koskaan opetellu kunnolla, koska mä oon perfektionisti ja niin hyvä muokkaamaan kuvia, että pystyn ottaa sen halvan oikotien, mutta samalla koen melkosta häpeää siitä, koska myös arvostan valokuvaamisen taitoa suuresti. Tää nyt lähinnä on ollu toki olosuhteiden pakosta, koska mulla ei oo rahaa kunnon kameraan (vaikkei mun pokkari mikää halpa ookkaan, mutta se on silti pokkari), ja kuvanmuokkausta olen kuitenkin tehnyt duuniksenikin. Mutta kuiteskin, haluan oppia kuvaamaan ja hankkia sen kunnon kameran joskus, ja arvostan valokuvasta paljon enemmän ku Photoshopin käyttöä. Ei siinä, täähän on vain näkökulmakysymys, ja kisat voi olla ihan mitä sakki haluaa, en yritä pakottaa mitään, vaan ehdottaa tai antaa mielipiteeni, ja lähinnä siis tuohon tartuin, että oppimistapahtumaan se käsittely kuitenki vaikuttaa hankaloittavasti, mitä enemmän sitä sallitaan, jos sakki päätyy kuvistaan virheitään piilottamaan.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Valokuvauskilpailu

#35

Viesti Jussi Häkkinen »

Käytännössä fotari ei pelasta huonoa kuvaa. Vaikka kuinka lopputulos olisi editoinnin tulos, on lähtökohdan oltava niin hyvä, että sitä kannattaa editoida.

Lopulta valtaosa ei tee fotarissa mitään kummempaa kuin pimiössäkään tehdään - rajaus, värilämpötila, kontrasti ja valoisuus tehdään käytännössä aina, jopa niille superlaukauksille (OK, on niitäkin, joille ei vain tarvitse tehdä mitään).

Ensimmäisenä opittavana asiana on raakakuvaamisen osalta rajaus. Fotarin salliminen on okei - siinä oppii samalla katsomaan kohteita ja jalostamaan seuraavia kuvia parempaan suuntaan. Julkinen kommentointi kertoo sitten, onko oma näkemys menossa oikeaan vai väärään (toki kommentointikin voi olla väärässä).

Tässä on muutaman vuoden aikana saanut nähdä melkoisen pinon ns. concept art -valokuvia. Niille yhteistä on se, että vaikka kuva luotaisiin koneella täysin uudestaan (konreettisesti uudelleen piirtäen, maalaten tai mallintaen), alkup. kuvissa pyritään tästä huolimatta äärettömän korkeaan tasoon. Käsittely - etenkin, kun sen tekee itse - myös opettaa kuvan livetilannerakentamisesta paljon.

Tältä pohjalta esitän siis ainakin peruskäsittelyn sallimista. Raakakuvaskabaa kannattaa käydä vasta hieman myöhemmin.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Sementti
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 188
Lauteille: Toukokuu 2011

Re: Valokuvauskilpailu

#36

Viesti Sementti »

Raakakuvat vaatii jo nimensä mukaisestikin käsittelyä. Ne on muutoin todella haljuja ja tylsiä. Jpegginä otettuna se kamera tekee samat peruskorjaukset automaattisesti jotka tehtäisiin vähintään raakakuville itse käsin. Kuvaajalle jää vain enemmän säätövaraa ja taiteilijan vapautta.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Re: Valokuvauskilpailu

#37

Viesti Jussi Häkkinen »

Sementti kirjoitti: Raakakuvat vaatii jo nimensä mukaisestikin käsittelyä. Ne on muutoin todella haljuja ja tylsiä.
Eivät sinänsä - tosin, opetellessa (ja opittuakin) on hyvä käsitellä hieman, jotta jatkossa oppii tekemään saman kameralla kuvaustilanteessa (on ihan mahdollista, joskin esim. kuvaussuotimien käyttö on vähentynyt huomattavasti filmistä digille siirryttäessä).

Jos kuva on halju ja/tai tylsä, on joko aukko, suljinaika (puhumattakaan muista säädöistä) tai rajaus pielessä. Jo "pikselihukan" takia kannattaa tilannerajauksen opiskeluun (myös teoriapuolella) panostaa paljon. Täytesalama ja valonhallinta ylipäätään ovat kriittisiä yksityiskohtien esiinnostossa.

Edessä on taas pari tuotekuvaussessiota. Veikkaanpa, etteivät otokset tule vaatimaan juurikaan käsittelyä - joskin valosuunnittelun kanssa saa kuormittaa päänuppia ihan huolella.


Sinällään .jpg -muotoon tallentaminen ei takaa mitään käsittelyä (ainakaan hyvien kameroiden kohdalla näin ei onneksi tapahdu). Toisaalta, pakattu kuvamuoto on aina kompromissi ja talloo varpaille viimeistään silloin, jos kuvaa tarvitsee käsitellä jatkossa.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
sipa
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 51
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Tampere

Valokuvauskilpailu

#38

Viesti sipa »

Oisko seuraavaa kuvaus aihetta? Alkaa sormet syyhyämään jo pikkuhiljaa ^^

-sipa
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 76 kurkkijaa