Voit luoda tilin myös sosiaalisen median tunnuksillasi. Klikkaa alta. :)

Kuva

Onko oma auto Suomessa tarpeellinen?

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta.

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Tarvitseeko yksityishenkilö tai perhe Suomessa omaa autoa?

Kyllä
30
51%
Kyllä, mikäli... (mitä?)
12
20%
En osaa sanoa
2
3%
Ei, mikäli... (mitä?)
10
17%
Ei
5
8%
 
Ääniä yhteensä: 59

Ralle Ryökäle
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3522
Lauteille: Maaliskuu 2005
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Onko oma auto Suomessa tarpeellinen?

#61

Viesti Ralle Ryökäle » joulu 11, 2014, 14.47

Mitkä ovat nämä todelliset ja jokaipäiväiset haitat?
Mun mielestä liikennejärjestelyiden parantaminen olisi kaikkien etu, ja nimenomaan autoilijan näkökulmasta.
Julkinen liikenne jos mikä on todellinen aikavaras. Menit täällä mihin tahansa niin aikaa kuluu kolminkertainen määrä, verrattuna omaan autoon. Poislukien tietty suoraan junalla ytimeen, tai ytimessä metroilu. Sen lisäksi istut kaikenmaailman p@skasakin seassa. Stressitaso nousee sellaiseen volyymiin, että on jo kansanterveydellisesti perusteltua edistää yksityisautoilua.
Proletaarin akvaarioita phyi! :lol:


Kuvake
Rawson
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 678
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Onko oma auto Suomessa tarpeellinen?

#62

Viesti Rawson » joulu 11, 2014, 15.26

Ralle Ryökäle kirjoitti: Mitkä ovat nämä todelliset ja jokaipäiväiset haitat?
Mun mielestä liikennejärjestelyiden parantaminen olisi kaikkien etu, ja nimenomaan autoilijan näkökulmasta.
Melu- ja pakokaasut. Molemmat terveyshaittoja. Keskustaa lukuunottamatta Helsinkihän on autoilijan paratiisi. Leveät motarit ja eritasoliittymät. Automarketteihin pääsee ajamaan suoraan parkkitaloon ja hissillä ostoksille. Ei tarvi kärsiä vilua eikä nälkää.
Purple belt papa power

Ralle Ryökäle
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3522
Lauteille: Maaliskuu 2005
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Onko oma auto Suomessa tarpeellinen?

#63

Viesti Ralle Ryökäle » joulu 11, 2014, 17.13

Joo stadissa on suht hyvin, mutta paljon korjattavaakin on. Sitten on muu pk seutu, esim tikkurila on autoilijalle totaalinen painajainen. Kävellenkin pääsee nopeammin.
Autoilun vähentäminen on utopiaa, se selviää kun kerran laskeutuu hki-vantaalle ja katsoo koneen ikkunasta- etäisyydet on siitä alkaen ympäri maan suhteellisen suuret.

Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009
Tykännyt: 42 kertaa
Tykätty: 28 kertaa

Re: Onko oma auto Suomessa tarpeellinen?

#64

Viesti Point » joulu 11, 2014, 17.39

Varmaan jokaisessa kylässä löytyy pullon kauloja yms. Jotka "menevät tukkoon" arkisin kaksi kertaa päivässä noin ehkä puolen tunnin ajaksi. Silloinkin se tukkoon meneminen harvemmin tarkoittaa liikenteen pysähtymistä vaan sitä, että jonossa istuvat raukat joutuvat ajamaan alle nopeusrajoituksen. Esim 40 taajamaa alueelle 25-30. Siinähän saattavat mennä pyörilijät ohitse.

Jotenkin tuntuu, että voisi olla edullisempaa parantaa vaihtoehtoisia liikkumismahdollisuuksia, jotta edes osan jonossa istuvien kannattaisi valita se kuin rakentaa lisää infraa lyhytaikaisen tarpeen takia. Toisaalta osalla autoilijoista on sellainen asenne, että niitä ei saisi julkisiin vaikka sellainen menisi ovelta ovelle. Tämä korostuu mitä "enemmän maalta" henkilö on. Onneksi on Suomessa on tilaa ajella ja valittaa bensan kalleutta. Ilman autoa ei kuitenkaan suurimmassa osassa Suomea pärjää, kiitos lähipalveluiden katoamisen (joka taas voi osalta johtua siitä, että auto kannan kasvettua tähän on mahdollisuus/pakko)
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.

Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 14 kertaa
Tykätty: 70 kertaa

Onko oma auto Suomessa tarpeellinen?

#65

Viesti Totte » joulu 11, 2014, 21.14

Ralle Ryökäle kirjoitti: Julkinen liikenne jos mikä on todellinen aikavaras. Menit täällä mihin tahansa niin aikaa kuluu kolminkertainen määrä, verrattuna omaan autoon.
Autoilu on sujuvaa nimenomaan sen takia että niin moni ihminen käyttää julkista liikennettä. Sillä tavalla en oikein tajua julkisen liikenteen mollaamista. Julkinen liikenne ei ole aikavaras, vaan säästää sinunkin matkustusajassa ihan käsittämättömän määrän tunteja vuodessa.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 88927
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yin-jooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 615 kertaa
Tykätty: 216 kertaa
Viesti:

Re: Onko oma auto Suomessa tarpeellinen?

#66

Viesti Mika » joulu 11, 2014, 21.32

Point kirjoitti: Varmaan jokaisessa kylässä löytyy pullon kauloja yms. Jotka "menevät tukkoon" arkisin kaksi kertaa päivässä noin ehkä puolen tunnin ajaksi. Silloinkin se tukkoon meneminen harvemmin tarkoittaa liikenteen pysähtymistä vaan sitä, että jonossa istuvat raukat joutuvat ajamaan alle nopeusrajoituksen. Esim 40 taajamaa alueelle 25-30. Siinähän saattavat mennä pyörilijät ohitse.
Olet varmaan joskus huomannut ns. Rantatiellä niitä aamu- ja iltapäiväruuhkia. Siinä ei ihan noinkaan nopeasti edetä, ja se jono on useiden kilometrien mittainen. Ymmärrän paremmin kuin hyvin, miksi se tunneli rakennetaan. Joskus alkusyksystä olin siinä ruuhkassa (yleensä menen molempina aikoina juuri päinvastaiseen suuntaan). Kuvasin siitä vähän videotakin, ja muistaakseni lähetin sen Potkun WhatsApp-ryhmällekin. Kun usein aamuisin ajan sen saman matkan, minulla kestää siinä 15—25 minuuttia. Nyt kun sen kerran sitten iltapäiväruuhkassa ajoin juuri siihen ns. väärään suuntaan, sama matka kesti 50 minuuttia. Onneksi liikun töihini aina riittävän ajoissa. Tuo ero on kuitenkin todella suuri.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009
Tykännyt: 42 kertaa
Tykätty: 28 kertaa

Re: Onko oma auto Suomessa tarpeellinen?

#67

Viesti Point » joulu 11, 2014, 23.15

Mika kirjoitti:
Point kirjoitti: Varmaan jokaisessa kylässä löytyy pullon kauloja yms. Jotka "menevät tukkoon" arkisin kaksi kertaa päivässä noin ehkä puolen tunnin ajaksi. Silloinkin se tukkoon meneminen harvemmin tarkoittaa liikenteen pysähtymistä vaan sitä, että jonossa istuvat raukat joutuvat ajamaan alle nopeusrajoituksen. Esim 40 taajamaa alueelle 25-30. Siinähän saattavat mennä pyörilijät ohitse.
Olet varmaan joskus huomannut ns. Rantatiellä niitä aamu- ja iltapäiväruuhkia. Siinä ei ihan noinkaan nopeasti edetä, ja se jono on useiden kilometrien mittainen. Ymmärrän paremmin kuin hyvin, miksi se tunneli rakennetaan. Joskus alkusyksystä olin siinä ruuhkassa (yleensä menen molempina aikoina juuri päinvastaiseen suuntaan). Kuvasin siitä vähän videotakin, ja muistaakseni lähetin sen Potkun WhatsApp-ryhmällekin. Kun usein aamuisin ajan sen saman matkan, minulla kestää siinä 15—25 minuuttia. Nyt kun sen kerran sitten iltapäiväruuhkassa ajoin juuri siihen ns. väärään suuntaan, sama matka kesti 50 minuuttia. Onneksi liikun töihini aina riittävän ajoissa. Tuo ero on kuitenkin todella suuri.
Rantatie (kuljin sitä päivittäin yhdessä vaiheessa) on tosiaan niitä väyliä, missä ne lisäväylät yms. Toisivat parannusta sekä yksityisautoilulle että julkiselle liikenteelle. Ko. Väylä taitaa olla sekö sisäisen liikenteen että läpimeno liikenteen käytettävissä, joten sitäkään liikennettä ei voisi korvata millään julkisilla.. Toisaalta... Kuinkakohan kauan ko. Matka kestäisi, jos ruuhka-ajan 3 bussin köyhät menisivät väliä romu-autoillaan..
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.

Kuvake
Rawson
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 678
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Onko oma auto Suomessa tarpeellinen?

#68

Viesti Rawson » joulu 12, 2014, 09.02

Tampereen ongelmia en tunne. Helsingissä nämä henkilöautoilun edistämishankkeet menee niin, että laitetaan 100 Me tunnelinpätkään/eritasoliittymään. Vuosi kaksi liikenne on sujuvampaa kunnes autojen määrä on noussut ja ollaan taas samassa tilanteessa kuin ennen investointia. Ts. ruuhka asettuu aina sille tasolle, mikä on alhaisin nopeus, mitä autoilijat sietävät. Viihtyisä kaupunki ja henkilöautoinfra eivät voi yhdistyä samassa kaupungissa ja Helsinki onkin tehnyt täyskäännöksen. Uusi yleiskaava mahdollistaa asukasluvun nousun 860 000 asukkaaseen ja tuo kasvu tulee pitkälti tapahtumaan kehä ykkösen sisäpuolella. Ts. yhdyskuntarakenne tulee tiivistymään, mikä tarkoittaa mm. parempia lähipalveluja. Henkilöautoilla ei tuollaisia ihmismääriä pysty autojen vaatiman tilan takia siirtämään, joten muiden kulkutapojen osuus tulee nousemaan.
Purple belt papa power

Kuvake
taikuri
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2719
Lauteille: Kesäkuu 2008
Paikkakunta: Mazatlan, Sinaloa, Mx
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Onko oma auto Suomessa tarpeellinen?

#69

Viesti taikuri » tammi 13, 2015, 08.18

Laitan tähän ketjuun, koska täällä on puhuttu autoilusta muutenkin.

Nyt on autoliitto lausunut näkemyksensä kaavaillusta ylinopeussakkorajan laskemisesta.
Autoliitto tyrmää ehdotuksen ylinopeussakkorajan laskemisesta

Maanantai 12.1.2015 klo 18.23

Autoliitto tyrmää poliisin ehdotuksen ylinopeussakkorajan alentamisesta. Liiton mukaan poliisi haluaa kerätä rahaa - ei kehittää liikenneturvaa.

Autoliitto ei innostu poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen ehdottamasta ylinopeussakkorajan pienentämisestä.

Sanomalehti Kaleva uutisoi sunnuntaina, että poliisin liikenneturvallisuuskeskus esittää rikesakon puuttumiskynnyksen pudottamista 1-2 kilometrillä tunnissa.

Tällä hetkellä rikesakko napsahtaa, jos ylinopeutta on vähintään kahdeksan kilometriä tunnissa eli jos nopeutta esimerkiksi 80 kilometrin nopeusrajoitusalueella on 88 kilometriä tunnissa.

Jatkossa ylinopeuden puuttumisraja olisi siis 6-7 kilometriä tunnissa.

Vaikka poliisihallitus päättää ehdotuksen kohtalosta myöhemmin, Autoliitto antaa jo nyt varsin tylyn viestin ehdotukselle.

- Sinänsä meillä ongelma ei ole maanteiden liikennenopeudet. Nopeudet eivät ole kasvussa. Se, että on tietyt toleranssit, on ihan ymmärrettävää, mutta ehdotus johtaisi siihen, että mittarin tuijottaminen ja näiden kameroiden palvominen lisääntyisi, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo.

Hänen mukaansa ehdotus ei suinkaan parantaisi liikenneturvaa vaan toisi lisää rahaa resurssipulassa kärvistelevälle poliisille.

- Viimeaikaisten kommenttien perusteella vaikuttaa siltä, että poliisilla on korostunut rahojen kerääminen liikkuvan poliisin lakkauttamisen jälkeen. Tuntuu, että he ovat tyyytyväisiä siihen, että sakkoja saadaan kerättyä.

"Näkyvä valvonta on heikentynyt"

Autoilijoiden etujärjestön toimitusjohtajan mukaan muutenkin nopeusvalvonta on painottunut viime aikoina kameravalvontaan.

- Se ei ole keskeisin tekijä. Meillä pitäisi olla myös näkyvää valvontaa. Näkyvän valvonnan laatu on heikentynyt.

Niemisen mukaan nykyisin poliisi tekee liikennevalvontaa muiden töiden ohessa, eikä silloin, kun sitä pitäisi tehdä.

- Näkyvällä valvonnalla ja sattumanvaraisella kiinnijäämisriskillä on kuitenkin suuri merkitys. Täytyy muistaa, että tolpat eivät puutu välittömästi siihen ajamiseen. Ne eivät esimerkiksi puhalluta.

Koska liikenneturvallisuus on viime vuosina parantunut suurin harppauksin, pitäisi poliisin keskittyä Niemisen mukaan nimenomaan näkyvään liikennevalvontaan.

- Korin pohjalla alkaa olla kohta enää näitä moniongelmaisia. Siihen liittyy holtittomuutta, johon ei kameravalvonta auta: rattijuopumustapaukset, humaltuneena ajaminen ja muu eli tietoinen riskinotto, mihin marginaalin pienentäminen ei auta yhtään. Nämä kaverit ajavat siitä huolimatta, oli se puuttumiskynnys mikä tahansa, Nieminen pohtii.
When tyranny becomes law, rebellion becomes duty.

Kuvake
luupää
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6078
Lauteille: Marraskuu 2006
Tykännyt: 12 kertaa
Tykätty: 95 kertaa

Onko oma auto Suomessa tarpeellinen?

#70

Viesti luupää » tammi 13, 2015, 13.48

Pitäisi välttää stoalaisittain himoitsematta jotain mihin ei ole varaa...mutta luupää TARVITSEE tällaisen! Siitä puuttuu vaan iso vasemmistoliiton vaalitarra puskurista. Niin ja haulikkoteline. Muuten se olisi mitä täydellisin perheellisen tila-auto. Mahtuisi sopivasti prisman hallissa invapaikalle...


[video][/video]

Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009
Tykännyt: 42 kertaa
Tykätty: 28 kertaa

Onko oma auto Suomessa tarpeellinen?

#71

Viesti Point » tammi 13, 2015, 13.55

Tänään pyörällä töihin kantakaupungista Espoon sykkeeseen tunsin itseni typeräksi ja kaipasin alleni käyttöetu Kiiaa..
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.

Kuvake
Rawson
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 678
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Onko oma auto Suomessa tarpeellinen?

#72

Viesti Rawson » tammi 13, 2015, 18.57

Point kirjoitti: Tänään pyörällä töihin kantakaupungista Espoon sykkeeseen tunsin itseni typeräksi ja kaipasin alleni käyttöetu Kiiaa..
Annan sulle pokaalin. Ole hyvä: :first:
Purple belt papa power

Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2703
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin
Tykännyt: 266 kertaa
Tykätty: 23 kertaa

Onko oma auto Suomessa tarpeellinen?

#73

Viesti Daddy » tammi 13, 2015, 20.55

Kun tuossa kävin tekemässä portsarikeikan Huitsinnevadassa, niin tuli mieleen että kuinkahan se homma olisi hoidettu ilman autoa. Reipas tunti ajelua suuntaansa ja ei toivoakaan että julkinen kulkisi jotenkin yötyöläiselle sopivilla aikatauluilla. Ja ymmärtääkseni näitä tämmöisiä huitsinnevadoita, joiden rafloihin niin baarimikot kuin poketkin ajelevat kauempaa, on maassamme melko paljon.

Ei tulisi mitään ilman autoa; harvempi haluaa saapua paikkakunnalle esim 6 tuntia ennen työvuoron alkua ja duunin jälkeen odotella vaikkapa 4h kyytiä kotisänkyyn.

Nooh ravintola-ala tuppukylissä nyt maata merelle vie työllisyyden suhteen, mutta äkkiäkös sitä nyt böndellä on N+1 duunaria, joille julkisien käyttäminen on kertakaikkiaan ylitsepääsemättömän vaikeaa. Mitä ei välttämättä tule ajatelleeksi jos asustelee Kehä III:n ulkopuolella raitiovaunu-raiteiden äärellä.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 88927
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yin-jooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 615 kertaa
Tykätty: 216 kertaa
Viesti:

Onko oma auto Suomessa tarpeellinen?

#74

Viesti Mika » helmi 10, 2015, 19.15

Tässä on yksi mahdollinen vaihtoehto. :pirssi:
Yhteiskäyttöauto eroaa kimppa- ja vuokra-autosta siten, että se ei ole taloyhtiön tai asukkaiden omistama eikä autovuokraajalta tilattava auto. Yhteiskäyttöauto on kaikkien asukkaiden varattavissa ja käytettävissä taloyhtiön merkitsemältä parkkipaikalta.

Palvelu on tarkoitettu VVO-konsernin Lumo-kotien asukkaille. Autoa huoltaa ja hallinnoi 24Rent.

- Yksi yhteisauto korvaa noin 8-25 omistusautoa, mikä johtuu omistusautojen matalasta käyttöasteesta ja lisääntyneestä julkisen liikenteen käytöstä, kertoo VVO-yhtymä Oyj:n vuokrauspäällikkö Mikko Purola.

Asukas tekee auton varauksen sähköisesti. Auton ovet avataan omalla puhelimella.

24Rent vastaa auton operoinnista, johon kuuluvat muun muassa vakuutukset, huollot ja renkaidenvaihdot.
http://www.tekniikkatalous.fi/Liikenne/onko+tama+ekoautoilun+huippu+ndash+yksi+ajopeli+korvaa+25+autoa+lahdet+liikkeelle+kotipihan+parkkipaikalta/a1047930" onclick="window.open(this.href);return false;
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 15785
Lauteille: Joulukuu 2007
Tykännyt: 507 kertaa
Tykätty: 222 kertaa

Onko oma auto Suomessa tarpeellinen?

#75

Viesti Lasse Candé » helmi 10, 2015, 19.28

Onko tuossa jotakin suojamekanismia sen varalle jos varannut myöhästyy palautuksessa ja seuraava varaaja joutuu kuseen myöhästyessään menostaan?

Noin muuten aika jees, kun vaikkapa kaikkia noita etupihan parkkipaikkoja katsoo joissa samat autot vain seisovat. Pitäisi vielä jotenkin saada eliminoitua työmatkat, jolloin auto päätyy usein lepotilaan noin 8 tunniksi sinne työpaikan parkkipaikalle.



Itse olen pärjännyt hyvin ilman autoa. Toki se jeesaa että niin monella muulla on auto. Ja samassa jotkut asiat ovat välillä vähän monimutkaisia. Toisaalta kun kuuntelee autonomistajien murheita vakuutuksista, bensan hinnoista, korjauksista, auton hinnoista ja pysäköimismaksuista jne, niin jotenkin tuntuu ihan hyvältä diililtä omaan tilanteeseeni. Jopa sillä hinnalla että se varmasti omalta osaltaan ohjailee tilanteen kehitystä katkaisten tiettyjä suuntia kenties tasaisin väliajoin. Hämärän peittoon jää mitä voisi olla.
You may say that I'm a dreamer
But I'm not

- John Lennon

Lassen treenituumailuja fiiliksen mukaan


Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 kurkkijaa