Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Lihaton lokakuu

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Vietätkö lihatonta lokakuuta?

Äänestys päättyi loka 31, 2013, 13.48

Kyllä
2
4%
En
47
90%
Olen muutenkin kasvissyöjä
3
6%
 
Ääniä yhteensä: 52

Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Lihaton lokakuu

#31

Viesti Point »

Jorge kirjoitti: Kun siihen 500 km matkaan kuluu epäeettisen paljon polttoainetta.
Tai sitten ei...

Esim. Vaikka ostaessasi Lielahden Lidlistä/Prismasta mustaa makkaraa, niin on erittäin todennäköistä, että makkara on käynyt Helsingissä kääntymässä ennen tiskiin joutumista.... Lähiruoka tai sen ilmastoperustelut ovat aika harhaanjohtavia. Voi olla jopa ilmastoystävällisempää ostaa ison tuottajan tuotteita, koska logistiikka on Tehokkaampaa Pakkausta kohden laskettuna. Toisaalta lähiruokaa ostamalla tulee tukeneeksi paikallista työtä ja tuotantoa..
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Lihaton lokakuu

#32

Viesti L.K. »

Niin. Näin oletan siis olevan. Ihan yhtälailla mullle kelpaisi tuossa tapauksessa vaikka Enontekiöllä tuotettu liha JOS sitä olisi saatavilla lähimarketista tai tuosta paikallisesta lihakaupasta.

Homman clue on siis se, että yleisesti ottaen mun tietämyksen mukaan tuota ei-tehotuotettua lihaa ei ole kätevästi omalla lähiseudulla saatavilla, sen alkuperä ei ole nyt oleellista.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Re: Lihaton lokakuu

#33

Viesti Jussi Häkkinen »

Point kirjoitti:
Jorge kirjoitti: Kun siihen 500 km matkaan kuluu epäeettisen paljon polttoainetta.
Tai sitten ei...

Esim. Vaikka ostaessasi Lielahden Lidlistä/Prismasta mustaa makkaraa, niin on erittäin todennäköistä, että makkara on käynyt Helsingissä kääntymässä ennen tiskiin joutumista.... Lähiruoka tai sen ilmastoperustelut ovat aika harhaanjohtavia. Voi olla jopa ilmastoystävällisempää ostaa ison tuottajan tuotteita, koska logistiikka on Tehokkaampaa Pakkausta kohden laskettuna. Toisaalta lähiruokaa ostamalla tulee tukeneeksi paikallista työtä ja tuotantoa..
Näin on. Lähiruoan ekologisuus on valtaosaltaan myytti. Samoin kotimaisen ruoan ekologisuus ulkomaiseen, usein ilmastollisesti optimaalisemmissa oloissa tuotettuihin nähden.

Ja minä en vietä lihatonta. Synttärikuukausi sentään. Tänäänkin maistui villisiivekäs.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Lihaton lokakuu

#34

Viesti MikkeM »

Vietän lihatonta lokakuuta, ilmottauduin vapaaehtoisesti työporukan haasteeseen, jos lipeää niin litran kossu muille osallistujille.
Sen verran saamme anteeksi koska teemme ruokaa, niin saamme=pitää maistaa tekemänsä ruoka, että se on hyvää.

Täytyy myöntää että olen hieman yllättynyt kasvisruoan syömisen helppoudesta, ei ole lähelläkään repsahtaminen, toki sillä on osuutta asiaan, että saamme syödä kalaa.

Tänään töissä pohdimme, että vaikka aloitankin sitten taas lihan syönnin , niin lihaton lokakuu tulee vaikuttamaan jatkossakin, eli uskoisin että tulemme syömään kasvisruokaa useammin, sekä toinen hyvä puoli on se, että suhtauminen kasvisruokaan on muuttumassa paremmaksi, usein meillä ns vanhan koulukunnan kokeilla kasvisruoka on välttämätön paha :)
Atticora
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 1517
Lauteille: Heinäkuu 2013

Lihaton lokakuu

#35

Viesti Atticora »

MtJ kirjoitti:
Atticora kirjoitti: Nimenomaan lihan alkuperän ja tuotantotapa on tärkeitä asioita. Niinhän tuossa facebook-eventissäkin vihjataan. Motiivit tempaukseen osallistumisellle jätetään kuitenkin enemmän tai vähemmän jokaisen omaksi asiaksi, kuten vähentääkö lihan syöntiä vai pidättäytyykö siitä kokonaan. Tarkoitus on varmaan herättää ajattelua ja keskustelua. :)


Nopea referaatti rktl:n tilastosta 2012: jänikset 224k, hirvielukat 66k, linnut n. miljoona. Kappaletta. Jos joku osaa tuon kääntää lihakiloiksi, olen kiitollinen.
Riistasta tuli lihaa 11 miljoonaa kiloa. Linkki
Atticora kirjoitti: Kestääkö Suomen luonto 429-kertaisen metsästyksen nykytasoon nähden? Eikö se kuormita luontoa mitenkään?
Lihaa voi tuottaa monella tapaa, eikä ainoastaan metsästämällä. Aiemmin historiassa yleistä oli tuottaa esim. kananliha ja munat kotona, sekä pitää vaikkapa sikaa syksyllä tapettavaksi. Yhdestä siasta tulee satakunta kiloa lihaa. Myös kalkkunat, fasaanit, lampaat, ym. voidaan tuottaa suhteellisen hyvin pienillä tiloilla.

Ruokana kotieläimille käy esim. jätevilja ja kotitaloudesta ylijäävät ruuan tähteet, sekä roskakala, joka menisi muuten maanparannusaineeksi tai muuhun hyödyttömään käyttöön.

Täällä on tilanne sellainen, että lähes joka taloudessa on kanala, sekä useassa eri talossa sikoja, joilla koittaa kohta teurastusaika. Lisäksi erikoisempia on juurikin tarhatut villisiat ja fasaanit, jotka tuottavat lihaa ja fasaanit tietysti myös munia.
Joo, 8,2 miljoonaa kiloa hirveä, eli mulle tuli tossa pilkkuvirhe. Riistaa saadaan siis luonnosta maksimissaan noin 3kg/henki, kun kulutus on yli 70kg. Puhutaan silti monikymmenkertaisesta erosta. Tehotuotanto on joka tapauksessa tehokkaampi lihantuotantotapa, kuin perinteinen kotieläinten pitäminen.
Pointtini on siis vängätä siitä, että nykyinen 70-80 kiloa lihaa vuodessa on järjetön määrä, kun otetaan asiaan hieman perspektiiviä. Silloin aikoinaan, ennen tehotuotantoa, kun kotieläimet tosiaan pidettiin hengissä ruoantähteillä ja ylimääräisellä viljalla, lihankulutus oli alle 10 kiloa henkeä kohti vuodessa. Nykyään ruoantuotannossa on kyllä muitakin ongelmia, kun länsimaissa arvion mukaan muistaakseni n. 40-50% hävikki.
Ja tarkoitus ei tietenkään ole arvostella kuvailemaasi pienimuotoista lihantuotantoa, metsästystä ja kalastusta, se on monella tapaa varsin hienoa toimintaa. Mutta koko kansan lihanhimoon nykykulutuksella se on varsin triviialia toimintaa. Lihaton lokakuu-tempauksen yksi osallistumistapa oli myös vähentää lihansyöntiä, jos haluaa.
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Lihaton lokakuu

#36

Viesti MtJ »

Pointtini on siis vängätä siitä, että nykyinen 70-80 kiloa lihaa vuodessa on järjetön määrä, kun otetaan asiaan hieman perspektiiviä.
Ei se ole mitenkään erikoisen iso. Jo 1970-luvun lopussa isäni kotitilalla oli vuotta kohden kasvamassa aina se 2 sikaa.
Silloin aikoinaan, ennen tehotuotantoa, kun kotieläimet tosiaan pidettiin hengissä ruoantähteillä ja ylimääräisellä viljalla, lihankulutus oli alle 10 kiloa henkeä kohti vuodessa.
Ei pidä paikkaansa, olet saanut väärää tietoa.

Jopa vuodelta 1939 olevassa elatustestamentissa määrätään pappani äidille vuosittain toimitettavaksi 25kg raavasta lihaa ja 25kg sianlihaa, sekä lisäksi naudanlihaa ja muutakin eläimen lihaa. Tähän lisäksi voi ja maito, päivässä esimerkiksi maitoa 1 litra. Tuohon aikaan nuo siis kirjattiin testamenttiin ja otettiin huomioon tilan ostamisessa. Minulla on alkuperäinen testamentti tässä vierelläni pyödällä, josta tarkistin asian. Kyse oli vieläpä vähimmäismäärästä, joka määritettiin elatusavuksi pappani äidille talvisodan alkamisvuonna.

Tarkka sanamuoto kuuluu;
"Ostaja ottaa maksaakseen minulle vuosittain seuraavan eläkkeen: rukiita 2hl. jauhatettuna, vehniä 1/2 hehtoa, ohria 1/2ht. kauraryyniä 10kgr. perunoita 4ht... ---- ... Sianlihaa 25kgr., raavaslihaa 25kgr. , kahiva keskihint. 6kgr.." jne.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6230
Lauteille: Joulukuu 2010

Lihaton lokakuu

#37

Viesti Aihki »

Hmmm... 80 kg jaettuna tasaisesti joka päivälle tekee n. 220 g/päivä, enpä usko, että itse olen kovinkaan lähellä tuota määrää. Mitenkähän tuo luku on oikein lakettu?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Lihaton lokakuu

#38

Viesti Mika »

THL:n mukaan, ainakin ilmeisesti sillä linkki on vanhentunut, lihaa syödään tätä nykyä kaksi kertaa enemmän kuin '60-luvulla.
Keskivertosuomalainen kuluttaa lihaa ja makkaraa luuttomaksi lihaksi muunnettuna noin 160 grammaa päivässä, mikä on 16 prosenttia vähemmän kuin Euroopassa keskimäärin.[24] Vielä 1960-luvulla Suomessa syötiin luutonta lihaa vain noin 80 grammaa päivässä.[25]
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Atticora
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 1517
Lauteille: Heinäkuu 2013

Re: Lihaton lokakuu

#39

Viesti Atticora »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Näin on. Lähiruoan ekologisuus on valtaosaltaan myytti. Samoin kotimaisen ruoan ekologisuus ulkomaiseen, usein ilmastollisesti optimaalisemmissa oloissa tuotettuihin nähden.
Tämä tulee hyvin ilmi marketissa talvella, kun katsoo kotimaisten mauttomien kasvihuonetomaattien hintaa. Muistaakseni jotain 5+ euroa kilo. Hinnasta voi aika suoraan päätellä, että hirveän ekologisella pohjalla ei liikuta.

Tuolla[/linkki] sen sijaan homma menee talvella ekologisemmin auringonvalon ja lämmön suhteen, mutta jotenkin järjettömältä tuokin vaikuttaa. Eipä nuokaan tomaatit ihan luomua ole, vaikka sähköä menee vähemmän... Vaan jos meidän tomaattia tekee mieli, sitähän on saatava, oli sitten kesä tai talvi..
Atticora
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 1517
Lauteille: Heinäkuu 2013

Lihaton lokakuu

#40

Viesti Atticora »

Aihki kirjoitti: Hmmm... 80 kg jaettuna tasaisesti joka päivälle tekee n. 220 g/päivä, enpä usko, että itse olen kovinkaan lähellä tuota määrää. Mitenkähän tuo luku on oikein lakettu?
Varmaan silleen, että joku mukava läski tai karppaaja uhrautuu ja syö sitten vuodessa esim. 120 KILOA LIHAA. Kun ei Aihkille kelpaa. :D
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Lihaton lokakuu

#41

Viesti Point »

Luulen, että entis aikaan lihankulutus ei ollut kovinkaan tasaisesti jakaantutta. Tilallisilla, joilla omaa karjaa, söivät todennäköisesti enemmän lihaa. Samoin jos tilusten lähellä oli riistaa... Saaristossa syötiin enemmän kalaa. Kaupungeissa ja kauppaloissa asuva työväki tuskin söi päivittäin ainakaan tuoretta lihaa, koska siihen ei ollut varaa

Nykyään keskimääräinen elintaso on noussut sen verran, että köyhimmätkin voivat nauttia jotain lihaa päivittäin.. Ainakin teoriassa.
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Lihaton lokakuu

#42

Viesti Totte »

MtJ kirjoitti: Jopa vuodelta 1939 olevassa elatustestamentissa määrätään pappani äidille vuosittain toimitettavaksi 25kg raavasta lihaa ja 25kg sianlihaa, sekä lisäksi naudanlihaa ja muutakin eläimen lihaa. Tähän lisäksi voi ja maito, päivässä esimerkiksi maitoa 1 litra.
Kai tuo voi olla totta vaikka keskikulutus olisi silti se 10kg vuodessa?
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Atticora
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 1517
Lauteille: Heinäkuu 2013

Lihaton lokakuu

#43

Viesti Atticora »

MtJ kirjoitti:
Pointtini on siis vängätä siitä, että nykyinen 70-80 kiloa lihaa vuodessa on järjetön määrä, kun otetaan asiaan hieman perspektiiviä.
Ei se ole mitenkään erikoisen iso. Jo 1970-luvun lopussa isäni kotitilalla oli vuotta kohden kasvamassa aina se 2 sikaa.
Silloin aikoinaan, ennen tehotuotantoa, kun kotieläimet tosiaan pidettiin hengissä ruoantähteillä ja ylimääräisellä viljalla, lihankulutus oli alle 10 kiloa henkeä kohti vuodessa.
Ei pidä paikkaansa, olet saanut väärää tietoa.

Jopa vuodelta 1939 olevassa elatustestamentissa määrätään pappani äidille vuosittain toimitettavaksi 25kg raavasta lihaa ja 25kg sianlihaa, sekä lisäksi naudanlihaa ja muutakin eläimen lihaa. Tähän lisäksi voi ja maito, päivässä esimerkiksi maitoa 1 litra. Tuohon aikaan nuo siis kirjattiin testamenttiin ja otettiin huomioon tilan ostamisessa. Minulla on alkuperäinen testamentti tässä vierelläni pyödällä, josta tarkistin asian. Kyse oli vieläpä vähimmäismäärästä, joka määritettiin elatusavuksi pappani äidille talvisodan alkamisvuonna.

Tarkka sanamuoto kuuluu;
"Ostaja ottaa maksaakseen minulle vuosittain seuraavan eläkkeen: rukiita 2hl. jauhatettuna, vehniä 1/2 hehtoa, ohria 1/2ht. kauraryyniä 10kgr. perunoita 4ht... ---- ... Sianlihaa 25kgr., raavaslihaa 25kgr. , kahiva keskihint. 6kgr.." jne.
Jep, kirjoitin kyllä "ennen tehotuotantoa". Se alkoi yleistyä hiljalleen 1800-luvun alkupuolelta. 1939 tosiaan mentiin ihan eri lukemissa syömisten kanssa. Ja edelleen lihankulutus on aika hyvällä kertoimella kasvanut edelleen myös viime vuosikymmeninä, kuten tässäkin on tullut ilmi. Ei kulutusta lasketa sen mukaan, montako sikaa isälläsi oli 70-luvulla tai paljonko hän söi tuolloin lihaa.
navajas
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1173
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vihti

Lihaton lokakuu

#44

Viesti navajas »

En vietä. Ammuimma tämän kauden ensimmäisen hirvenvasan tänään. Huomenna pitäis miettiä tekisikö maksalaatikkoa, -kastiketta vai jauhemaksapihvejä tuosta mukaan lähteneestä klöntistä.

Meitin perheen liha on etupäässä riistaa. Kun jaksais innostua kalastuksesta, niin fiksaantuisi tuo toinen puoli. Ehkä vielä joskus.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Lihaton lokakuu

#45

Viesti Mjölnir »

Mika kirjoitti: Luulisin että noiden n. 25 000 ihmisen joukosta joku voi nähdäkin kasvissyönnin — joka on muuten aika lailla eri asia kuin vegaanius — hyvät puolet. Varmaankin se ainakin hävittää joitakin ennakkoluuloja. Jotkut kenties kuvittelevat kasvisruokavalion olevan monimutkaista sekä ravinteetonta ja mautonta. Mitään näistähän sen ei todellakaan tarvitse olla. Minä pystyn lyhyessä ajassa loihtimaan ihan syömäkelpoista kasvisruokaa, vaikken tosiaan mikään @Mjölnirin tai vaikka @Mikkem:n veroinen kokki olekaan, en li-ki-main-kaan.

Kyllähän monet tätä lukevista tietävät kuinka härskiä, rumaa ja kuvottavaa tehotuontanto voi olla, mutta kaikki, vaikkapa teini-ikäiset, eivät tiedä. Tällainen tempaus lisää yleistä tietoisuutta melko varmasti.

Koska tiedätte, etten ole saarnaaja, kuten olen sanonutkin, kysyn teiltä lihansyöjiltä nyt ihan ilman sarvia ja hampaita yhden kysymyksen, jonka pohjaoletuksena on tietoisuus tehotuotannon ongelmista. Miksi silti syötte tehotuotettua lihaa? Kysyn tätä ihan aidosti ja vilpittömästi uteliaisuudesta, vaikken nyt jaksakaan höystää kysymystäni millään hymiöillä.
Pidän lihasta niin paljon, että syön välillä tehotuotettuakin. Tosin, söisin mieluummin ettisemmin tuotettua lihaa, jos sitä olisi helposti saatavilla. Pyrin pääosin syömään riistaa ja villikalaa, mutta esim viime vuonna kävi sillä tavalla, että en saanut riittävästi saalista, joten ei riittänyt koko vuodeksi.

Pidän kuitenkin kasvispäiviä, sillä osaan tehdä myös hyvää kasvisruokaa, eli en pidä myöskään minään itseisarvona lihansyöntiä.

Olen haaveillut sellaisesta, että kun jään eläkkeelle, niin ehtisin käydä sen verran paljon metsällä ja kalassa, ettei tarvitsisi perheelle syöttää ollenkaan muuta kuin villinä kasvanutta lihaa ja kalaa, sekä pari kasvispäivää joka viikko.

Hyvä ja helppo pastakastike (lakto-ovo-versio):
raasta kolme raakaa, kuorittua punajuurta.
Silppua sipuli ja kaksi valkosipulin kynttä
kuullota sipuleita öljyssä
lisää punajuuriraaste ja 2 dl vettä kattilaan ja hauduttele kannen alla 20 min
keitä pastaa
lisää 150 g vuohenjuustoa punajuuren joukkoon
lisää keitetty pasta kastikkeeseen
mausta suolalla ja pippurilla
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 78 kurkkijaa