Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti.
Tietotekniikka kouluaineena
Valvoja: Valvoja
- mrumlei
- polveenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 119
- Lauteille: Elokuu 2007
- Paikkakunta: Turku
Tietotekniikka kouluaineena
Toi ohjelmointi oppiaineena saattaa olla haastava, kun esimerkiksi vain yhden kurssin aikana ei millään voi päästä sellaiselle tasolle, että saisi jotain siistiä aikaiseksi. Eli homma menisi täysin perusteiden opettelussa, joka taas saattaa olla joillekin vähän liian kuivaa kamaa. Mielestäni koodaamista tulisi kuitenkin osata edes joissain määrin.
MtJ mietti ohjelmointikielen valintaa. Mun mielestä pitäis keskittyä enemmän ohjelmoinnin opetteluun yleisesti kuin siihen, mikä kieli on tasapaksuin ja oletettavasti hyödyllisin suurimmalle osalle oppilaista. Kun ohjelmoinnin perusteet hallitsee, voi kielen kuin kielen opetella aina kun tarve vaatii. Tämä on suhteellisen vaivatonta. Näin voisi ohjelmoinnin kurssien tarjontakin olla kouluissa paljon värikkäämpi, ainakin siellä yläaste- ja lukiotasolla. Mitenhän tämän sitten toteuttaisi? Nuorena vitsa väännettävä, eli mitä aikaisemmin altistaa muksuja ohjelmoinnille, sen parempi. Kai niitä ohjelmointia (tai ohjelmointityylistä ajattelua) opettavia pelejä tai softiakin on olemassa, joiden pariin saisi houkuteltua pienempiäkin lapsia. Tästä olisi sitten helppoa innostua siihen varsinaiseen koodin kirjoittamiseen, kun jo edes vähän tietää mistä on kyse.
Ennen ohjelmointia olisi toki syytä tietää edes vähän tietokoneiden toiminnasta ja tietojärjestelmistä. Tässä hyvä kirjoitus nuorten tietotekniikkataidoista:
http://www.coding2learn.org/blog/2013/0 ... computers/" onclick="window.open(this.href);return false;
Unkarilaisilla on muuten melko luova tapa havainnollistaa lajittelualgoritmien toimintaa. Kyllähän se näin menee paremmin jakeluun kuin pseudokoodia tuijotellessa.
[youtube][/youtube]
MtJ mietti ohjelmointikielen valintaa. Mun mielestä pitäis keskittyä enemmän ohjelmoinnin opetteluun yleisesti kuin siihen, mikä kieli on tasapaksuin ja oletettavasti hyödyllisin suurimmalle osalle oppilaista. Kun ohjelmoinnin perusteet hallitsee, voi kielen kuin kielen opetella aina kun tarve vaatii. Tämä on suhteellisen vaivatonta. Näin voisi ohjelmoinnin kurssien tarjontakin olla kouluissa paljon värikkäämpi, ainakin siellä yläaste- ja lukiotasolla. Mitenhän tämän sitten toteuttaisi? Nuorena vitsa väännettävä, eli mitä aikaisemmin altistaa muksuja ohjelmoinnille, sen parempi. Kai niitä ohjelmointia (tai ohjelmointityylistä ajattelua) opettavia pelejä tai softiakin on olemassa, joiden pariin saisi houkuteltua pienempiäkin lapsia. Tästä olisi sitten helppoa innostua siihen varsinaiseen koodin kirjoittamiseen, kun jo edes vähän tietää mistä on kyse.
Ennen ohjelmointia olisi toki syytä tietää edes vähän tietokoneiden toiminnasta ja tietojärjestelmistä. Tässä hyvä kirjoitus nuorten tietotekniikkataidoista:
http://www.coding2learn.org/blog/2013/0 ... computers/" onclick="window.open(this.href);return false;
Unkarilaisilla on muuten melko luova tapa havainnollistaa lajittelualgoritmien toimintaa. Kyllähän se näin menee paremmin jakeluun kuin pseudokoodia tuijotellessa.
[youtube][/youtube]
Re: Tietotekniikka kouluaineena
Mietinpä tässä omaa lukioaikaani. Minulle opetettiin siellä cad-piirtämisen perusteet, html:ää sekä digitaalitekniikkaa. Mm. loogiset ehdot, valintalausekkeet ja silmukat tulivat näin tutuiksi, ja ohjelmoitiin siellä jotain yksinkertaista plc:täkin.
Lisäksi meille opetettiin mikroprosessoritekniikkaa. Ohjelmoimme siis jotain yksinkertaisia juttuja asm:lla. Esimerkiksi pyörittämään luvut 0:sta 9:ään led-segmenttinäytöllä ja sen sellaista. Tällä kurssille opimme myös binääri-, oktaali- ja hekaadesimaaliluvut sekä yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakokaskut binääriluvuilla. Varsinaista ohjelmointia meille ei opetettu.
Lisäksi meille opetettiin mikroprosessoritekniikkaa. Ohjelmoimme siis jotain yksinkertaisia juttuja asm:lla. Esimerkiksi pyörittämään luvut 0:sta 9:ään led-segmenttinäytöllä ja sen sellaista. Tällä kurssille opimme myös binääri-, oktaali- ja hekaadesimaaliluvut sekä yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakokaskut binääriluvuilla. Varsinaista ohjelmointia meille ei opetettu.
Du sa att rädslan den går över
Men den där oron stannar kvar
Den gör mig tveksam när du behöver
snabba avslut, snabba svar
Men den där oron stannar kvar
Den gör mig tveksam när du behöver
snabba avslut, snabba svar
- Jussi Häkkinen
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 2
- Viestit: 19105
- Lauteille: Helmikuu 2005
Re: Tietotekniikka kouluaineena
Um, kuinkas olisi ihan yksinkertaisesti logiikan opettaminen filosofian osana? (Siitä on muuten hyötyä myös esim. pelisuunnittelussa ja tekoälyohjelmoinnissa). Eli ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen, se kun on jo olemassa.Kartsa kirjoitti: Sen sijaan "ohjelmoinnillisen ajattelun" opettamisesta voisi olla hyötyä. Eli tavallaan ymmärrys siitä, mitä voidaan ohjelmallisesti tehdä Akuankkamargariinitehtaalla -lähestymisen sijaan (while/if/for/foreach/do-while -lähestyminen).
Logiikka ei oppiaineena olisi ihan mädästä päästä yksinäänkään (parin kurssin verran).
Jussi Häkkinen
"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
- Mika
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 4
- Viestit: 93920
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
- Yhteystiedot:
Tietotekniikka kouluaineena
Lyön pikaisesti vähän lusikkaani tähän soppaan.
Alakoulun ensimmäisellä luokalla opetellaan jo mm. tekstinkäsittelyn saloja. Olen vierestä todistanut, kun koulun ATK-luokassa kutoset opastavat ykkösiä Wordin käyttämisessä. Tämän jälkeen ykköset ovat pelanneet opetuspelejä.
Lähdekriittisyyttä ei voi liiaksi korostaa, mutta ei se täysin tuntematonkaan aihe yläastelaisille ole. Monissa verkkotehtävissä annetaan lähdeneuvoja, ja joka tapauksessa lähteet pitää mainita. Usein nämä työt tarkoittavat PowerPointin käyttämistä, joka siis on lähes kaikille yläasteikäisille täysin tuttu ohjelma.
Tietoturvan tärkeydestä olen edellisten kanssa ihan samaa mieltä. Samoin Tapani on ihan oikeassa siinä, etteivät teinit juurikaan käytä kuin Facebookia, YouTubea ja Instagrammia.
Alakoulun ensimmäisellä luokalla opetellaan jo mm. tekstinkäsittelyn saloja. Olen vierestä todistanut, kun koulun ATK-luokassa kutoset opastavat ykkösiä Wordin käyttämisessä. Tämän jälkeen ykköset ovat pelanneet opetuspelejä.
Lähdekriittisyyttä ei voi liiaksi korostaa, mutta ei se täysin tuntematonkaan aihe yläastelaisille ole. Monissa verkkotehtävissä annetaan lähdeneuvoja, ja joka tapauksessa lähteet pitää mainita. Usein nämä työt tarkoittavat PowerPointin käyttämistä, joka siis on lähes kaikille yläasteikäisille täysin tuttu ohjelma.
Tietoturvan tärkeydestä olen edellisten kanssa ihan samaa mieltä. Samoin Tapani on ihan oikeassa siinä, etteivät teinit juurikaan käytä kuin Facebookia, YouTubea ja Instagrammia.
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 1843
- Lauteille: Heinäkuu 2006
- Paikkakunta: Helsinki
Tietotekniikka kouluaineena
Jos joku opettaja ajattelee noin, niin se tarkoittaa vain ettei kyseinen opettaja ymmärrä itse yhtään mitään tietokoneista. Yläkoululaisille kun on aivan liian vaikea tehtävä, jos annan heille nettisivun osoitteen ja käsket kirjoittamaan sen nettiselaimen osoitekenttään. Saat käydä neuvomassa sen puolelle luokasta.Tapani kirjoitti: Mulla on sellainen kuva, että opettajat ajattelee, että osaahan ne nyt tietokoneita käyttää ja netissä surffata, paremmin kuin opettajat. Ja kuitenkaan näin ei ole, oikeastaan päin vastoin. Junnut osaa käyttää puhelimensa chattia, youtubea ja naamakirjaa ja Instaa, muttei oikeasti yhtään mitään muuta.
Mutta itse tietotekniikka on turha lisäys opetussuunnitelmien perusteeseen pakollisten oppiaineiden joukkoon. Sen oikea paikka on aihekokonaisuutena, jonka opetus integroidaan muiden oppiaineiden yhteyteen.
Tähän kohtaan vastaaminen kuuluu lähinnä huutonauruna. Tietokoneet kun ovat huonosti toimivia miniläppäreitä ja sitten kun vielä langatonkin verkko on maassa.Tapani kirjoitti: Laitteethan onkin Suomen kouluissa suht hyvässä kunnossa, mutta opettajien valmiudet on huonot tai surkeat.
- MtJ
- takapotkija
- Viestit tässä aiheessa: 4
- Viestit: 12792
- Lauteille: Tammikuu 2006
- Paikkakunta: Etelä-Savo
Tietotekniikka kouluaineena
Niin siis tämä ei ollut ajatukseni, vaan se, että mistä nopeimmin pääsisi itse toteamaan jotakin realistista ja se kiinnostus heräisi asian osalta. Esim. Android Java tai vaikka Javakin ovat kieliä, joissa jopa ihan yksinkertaisilla tempuilla pääsee "kikkailemaan" ja "pätemään", koska tulokset näkyvät heti ja ovat sovellettavissa johonkin, jota nuoremmat jo muutenkin käyttävät. Kuten älypuhelimiin. Ideana siis oli, että mitä nopeammin saa jotain näkyvää ja toimivaa aikaiseksi, sen kiinnostavampaa se saattaisi olla. Tuodaan se ohjelmointikieli lähelle todellisuutta.mrumlei kirjoitti: MtJ mietti ohjelmointikielen valintaa. Mun mielestä pitäis keskittyä enemmän ohjelmoinnin opetteluun yleisesti kuin siihen, mikä kieli on tasapaksuin ja oletettavasti hyödyllisin suurimmalle osalle oppilaista.
Ok, C++:lla saat aikaan käyttöliittymään (esim. Windowsin komentoriville) vaikka nelilaskimen tai kirjoitettua ihan ohjelmallisesti "Hello World". Tällaisista ohjelmista ei ole pitkä matka koodauksen täyteen torjumiseen ja inhoamiseen. Tein itsekin niin nuorempana, en voinut käsittää sitä yhteyttä, mikä C++:lla ja todellisuudella oli. Ketä kiinnostaa joku laskenta kämäisellä komentorivillä
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
-
- takapotkija
- Viestit tässä aiheessa: 3
- Viestit: 369
- Lauteille: Helmikuu 2005
- Paikkakunta: Iso Omena
- Etulaji: BJJ
- Takalajit: KU, Potkunyrkkeily, Karate
Tietotekniikka kouluaineena
Minusta tämä koko keskustelu on lähtenyt vähän väärille raiteille, tai oikeastaan liian tekniseksi. Muutamat nörttipojat poislukien, ei lukioikäistä kiinnosta oikean ohjelmoinnin opiskelu lukioaikana, eikä sellaiseen oikein ole resurssejakaan. Minusta tärkeintä on herättää mielenkiinto koodausta kohtaan.
Esimerkiksi jossain tietokonelehdessä oli muutama kuukausi sitten juttu, jossa oli ostettu Rasperry PI ja laitettu siihen kiinni alkometri ja integroitu se Facebookkiin. Niin typerän nerokas idea kun tuo onkaan, niin minusta jotain tuollaista pitäisi kehitellä lukiossa. Tai käydä vierailemassa jossain IT-firmassa kuuntelemassa kauhutarinoita.
C++ tai Java nollasta lähtien vaatii sitten jo aivan liian paljon aikaa, että nollasta alkaen saisi tuotettua jotain siistejä juttuja. Ohjelmointikielistä Javascriptillä voisi tehdä jotain siistejä visualisointeja avoimesta datasta, tai sitten LISPillä REPLissä jotain pyörittelyä.
Myydään mielikuvaa, ei arkitodellisuutta nuorille.
Esimerkiksi jossain tietokonelehdessä oli muutama kuukausi sitten juttu, jossa oli ostettu Rasperry PI ja laitettu siihen kiinni alkometri ja integroitu se Facebookkiin. Niin typerän nerokas idea kun tuo onkaan, niin minusta jotain tuollaista pitäisi kehitellä lukiossa. Tai käydä vierailemassa jossain IT-firmassa kuuntelemassa kauhutarinoita.
C++ tai Java nollasta lähtien vaatii sitten jo aivan liian paljon aikaa, että nollasta alkaen saisi tuotettua jotain siistejä juttuja. Ohjelmointikielistä Javascriptillä voisi tehdä jotain siistejä visualisointeja avoimesta datasta, tai sitten LISPillä REPLissä jotain pyörittelyä.
Myydään mielikuvaa, ei arkitodellisuutta nuorille.
Jussi Vesala
- MtJ
- takapotkija
- Viestit tässä aiheessa: 4
- Viestit: 12792
- Lauteille: Tammikuu 2006
- Paikkakunta: Etelä-Savo
Tietotekniikka kouluaineena
Itse kiinnostuin koodauksesta vasta sitten, kun siihen tuli jotain järkevää käytännön sovellusta näkyville. Sitä ennen, kun olisi pitänyt väsätä jotain hikistä komentoriviä, niin ei olisi voinut vähempää napata. Sama asia siis periaatteessa, kuin jsv:kin kertoilee.
Jsv; meillä on sama lähestymiskulma, mutta itse ajattelen Javaa yksinkertaisena tapana lähestyä ohjelmointia. Sehän ei oikeasti ole mitään vaikeata oppia. Tai oikeastaan... Paremminkin niin, että en ymmärrä, miksi ohjelmointikielistä nostetaan esille nimenomaan C tai C++, joiden avulla kynnys tehdä pieniä skriptejä itse nostetaan jo valmiiksi taivaisiin asti. Nehän on aivan hirvittäviä tapoja aloittaa ohjelmointiopetusta.
Mutta siis, ettei mene liian ohjelmointipainotteiseksi, niin jätän tämän ohjelmointikeskustelun tähän.
Jsv; meillä on sama lähestymiskulma, mutta itse ajattelen Javaa yksinkertaisena tapana lähestyä ohjelmointia. Sehän ei oikeasti ole mitään vaikeata oppia. Tai oikeastaan... Paremminkin niin, että en ymmärrä, miksi ohjelmointikielistä nostetaan esille nimenomaan C tai C++, joiden avulla kynnys tehdä pieniä skriptejä itse nostetaan jo valmiiksi taivaisiin asti. Nehän on aivan hirvittäviä tapoja aloittaa ohjelmointiopetusta.
Mutta siis, ettei mene liian ohjelmointipainotteiseksi, niin jätän tämän ohjelmointikeskustelun tähän.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
- Mika
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 4
- Viestit: 93920
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
- Yhteystiedot:
Tietotekniikka kouluaineena
Sen tarkemmin miettimättä olisin tästä samaa mieltä, ja noinhan se nykyään toimiikin. Monien aineiden opettajat varaavat tietokoneluokan jossakin vaiheessa kurssia, joten aika arkipäivää se netteily ja esim. PowerPointin käyttäminen monilla yläasteilla jo on.Jutoka kirjoitti: Mutta itse tietotekniikka on turha lisäys opetussuunnitelmien perusteeseen pakollisten oppiaineiden joukkoon. Sen oikea paikka on aihekokonaisuutena, jonka opetus integroidaan muiden oppiaineiden yhteyteen.
Tuohon koodaukseen ja sen opettamiseen en osaa ottaa kantaa, kun en sitä enkä siihen liittyvää yritysmaailmaa tunne yhtään.
-
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 2
- Viestit: 1996
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Turku
Tietotekniikka kouluaineena
No sitten minä olen vieraillut hyvin varustelluissa kouluissa, tosin mun otanta ei ole kovin suuri. Mulle tutuissa kouluissa opettajilla on usein kannettavat, lisäksi luokissa on yksi kiinteä kone ja sitten on vielä se atk-luokka. Koneet sellaista 2-5 vuotta vanhaa tasoa, joilla tekee ihan moitteetta perusjutut.Jutoka kirjoitti:Tähän kohtaan vastaaminen kuuluu lähinnä huutonauruna. Tietokoneet kun ovat huonosti toimivia miniläppäreitä ja sitten kun vielä langatonkin verkko on maassa.Tapani kirjoitti: Laitteethan onkin Suomen kouluissa suht hyvässä kunnossa, mutta opettajien valmiudet on huonot tai surkeat.
Tietotekniikka kouluaineena
Tällainen olisi hyvä, ja varmaan aika helpostikin toteutettava juttu.Jussi Häkkinen kirjoitti: Jos kurssi alkaisi sillä, että jokainen kokoaa oman kurssilla käytettävän pöytäkoneensa (toki kerrotaan, että läppärissä on vastaavat sisuskalut) ja asentaa ohjelmistot, olisi hyvä peruspohja jo luotu.
Logiikan alkeitahan opetellaankin lukion filosofiassa. Kauheasti sitä edistyneemmäksi ei kannata mielestäni mennä, edistyneempi logiikka on kuitenkin aika vaikeatajuista tuon tason kouluun. Monille ei ihan perusjututkaan meinaa mennä perille. Modaalilogiikkaa vielä voisi opettaa, jos aikaa tosiaan olisi. Sitä ei tainnut lukiofilosofiassa vielä olla.Jussi Häkkinen kirjoitti: Um, kuinkas olisi ihan yksinkertaisesti logiikan opettaminen filosofian osana? (Siitä on muuten hyötyä myös esim. pelisuunnittelussa ja tekoälyohjelmoinnissa). Eli ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen, se kun on jo olemassa.
Logiikka ei oppiaineena olisi ihan mädästä päästä yksinäänkään (parin kurssin verran).
- Alioppilas
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 5053
- Lauteille: Tammikuu 2005
- Paikkakunta: Helsinki
Tietotekniikka kouluaineena
Eikö logiikan kurssi ole myös pitkässä matematiikassa?Kerkko kirjoitti:Logiikan alkeitahan opetellaankin lukion filosofiassa. Kauheasti sitä edistyneemmäksi ei kannata mielestäni mennä, edistyneempi logiikka on kuitenkin aika vaikeatajuista tuon tason kouluun. Monille ei ihan perusjututkaan meinaa mennä perille. Modaalilogiikkaa vielä voisi opettaa, jos aikaa tosiaan olisi. Sitä ei tainnut lukiofilosofiassa vielä olla.Jussi Häkkinen kirjoitti: Um, kuinkas olisi ihan yksinkertaisesti logiikan opettaminen filosofian osana? (Siitä on muuten hyötyä myös esim. pelisuunnittelussa ja tekoälyohjelmoinnissa). Eli ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen, se kun on jo olemassa.
Logiikka ei oppiaineena olisi ihan mädästä päästä yksinäänkään (parin kurssin verran).
-
- takapotkija
- Viestit tässä aiheessa: 3
- Viestit: 369
- Lauteille: Helmikuu 2005
- Paikkakunta: Iso Omena
- Etulaji: BJJ
- Takalajit: KU, Potkunyrkkeily, Karate
Tietotekniikka kouluaineena
Äläs nyt, esimerkiksi yhdistettynä matematiikan tuntiin jotkut Project Eulerissa olevat yksinkertaiset tehtävät ratkeavat oikein näppärästi REPLillä touhutessa. LISP on ehkä vähän eksoottista, mutta Pythonilla tai Rubylla esimerkiksi noiden tekeminen on kovin yksinkertaista.Aihki kirjoitti:on kyllä kauhuinhorealismia.jsv kirjoitti: tai sitten LISPillä REPLissä jotain pyörittelyä.
Pointti olisi siis se, että tuollaisessa signal-to-noise-suhde on varsin hyvä, kun sulla on tietorakenne jotain juttuja X ja jollain operaatiolla siitä tulee läjä Y:tä. Funktionaalista, katsos
(REPL on siis käytännössä sellainen käynnistettävä komentotulkki+ajoympäristö, jossa tulee välitön feedback kaikkiin komentoihin. Tuollaisella leikkiminen on usein näppärämpää kuin varsinaisen ohjelman kirjoittaminen tiedostoon ja sen kääntäminen ja ajaminen).
Jussi Vesala
-
- takapotkija
- Viestit tässä aiheessa: 3
- Viestit: 369
- Lauteille: Helmikuu 2005
- Paikkakunta: Iso Omena
- Etulaji: BJJ
- Takalajit: KU, Potkunyrkkeily, Karate
Tietotekniikka kouluaineena
Joo, asiaa puhut tuossa. Tosin Javaakin yksinkertaisempia juttuja on olemassa.MtJ kirjoitti: Jsv; meillä on sama lähestymiskulma, mutta itse ajattelen Javaa yksinkertaisena tapana lähestyä ohjelmointia. Sehän ei oikeasti ole mitään vaikeata oppia. Tai oikeastaan... Paremminkin niin, että en ymmärrä, miksi ohjelmointikielistä nostetaan esille nimenomaan C tai C++, joiden avulla kynnys tehdä pieniä skriptejä itse nostetaan jo valmiiksi taivaisiin asti. Nehän on aivan hirvittäviä tapoja aloittaa ohjelmointiopetusta.
Mutta siis, ettei mene liian ohjelmointipainotteiseksi, niin jätän tämän ohjelmointikeskustelun tähän.
Olisikohan sellainen hitti opetusmielessä, että avaisi nettiselaimeen koulun viralliset nettisivut, ja sitten Firebugin ja Javascriptin avulla vähän tuunaisi sivun tekstejä ja ulkoasua. Tyylin opettajan kuvien vaihtaminen toisenlaiseksi tai jotain...
Mutta joo, menee jo vähän offtopiciksi. Pitäisi varmaan perustaa joku oikea koodausketju...
Jussi Vesala
Lauteilla
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 52 kurkkijaa