Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta musiikista, elokuvista, kokkaamisesta, autoista ja kaikesta muusta.
✋:Mainokset pitävät Potkun linjoilla. Sinäkin vähintään välillisesti hyödyt niistä, koska selailet Potkua parhaillaan. Ole siis hyvä ja salli Ad Block -ohjelmasi näyttää mainokset Potkussa. Voit myös liittyä etupotkijaksi, jolloin yksi etusi on mainokseton leiska. Kiitos kun ymmärrät. 🙂
Pyrkele kirjoitti:
Sairaanhoitaja on duunari kyllä, mutta näkisin että osastolla vastuuvuorossa oleva sairaanhoitaja on sillä hetkellä esimiehenä. Siihen kun lisätään perushoidon lisänä tehtävät omat hommat, joihin ei muilla ole asiaa, niin näkisin että tuossa on epäkohta. Ihan jo sillä, että kuten mainitsin, sairaanhoitajien ja lähihoitajien työnkuva ja niiden erot on tarkkaan määritelty, sekä työpaikoissa, että asetuksissa, jolloin näiden työtehtävien hallinnan omaaminen tulisi näkyä paremmin palkassa. Näiden "taitojen" opetteleminen vie kuitenkin sen 3,5 vuotta. Että ei tuo palkkaero hirveästi kannusta opiskeluun.
Vastuuvuorossa oleva hoitaja rinnastuu lähinnä johonkin tiiminvetäjään tai nokkamieheen.
Mitä olen itse kuullut hoitoalan AMK-tutkinnoista, ei siellä kyllä niitä ammatillisia taitoja opetella läheskään koko aikaa. Päinvastoin, vastavalmistuneiden ammatillinen osaaminen on kuulemma heikentynyt samaan aikaan kun nimellinen korkeakoulututkinnon status on lisännyt harhaluuloja omasta osaamisesta.
Mutta joo, hoitoalan huono palkkaus on silkkaa legendaa.
Mjoo. Jos ihan totta puhutaan, niiin minä odotan että valmistun tästä koulusta, jotta voin alkaa kehittämään ammattitaitoani ja opiskella mielestäni tärkeitä asioita (eli siis niitä minua kiinnostavia)
"Homoläppä on parasta. Ja tissit"
-Pyry Parviainen; Kulttuurivaikuttaja ja älykkö.
Potkulaiset tuntuisivat edustavan keskivertoa alempaa ryhmää äänestyksen mukaan.
Tilastokeskuksen palkkarakennetilaston mukaan kaikkien kokoaikaisten palkansaajien keskimääräinen kuukausiansio oli vuoden 2011 viimeisellä neljänneksellä 3 109 euroa ja mediaaniansio 2 774 euroa.
Mika kirjoitti:
Potkulaiset tuntuisivat edustavan keskivertoa alempaa ryhmää äänestyksen mukaan.
Tilastokeskuksen palkkarakennetilaston mukaan kaikkien kokoaikaisten palkansaajien keskimääräinen kuukausiansio oli vuoden 2011 viimeisellä neljänneksellä 3 109 euroa ja mediaaniansio 2 774 euroa.
En usko. Tilastovirhe
Olisiko niin että tuossa Potkun kyselyssä ei miteenkään eroteltu että onko bruttutulot kokoaikaiseta työstä kuten linkittämässäsi tilastossa?
Veikkaan että mukana on aika paljon osa-aikaisia ja päätoimisia opiskelijoita jotka tekevät duunia siinä sivussa.
People are what they do, not what they say, not what they think, not what they pretend to be.
Näin se varmasti on, eivätkä kaikki opiskelijat, joita potkulaisista lienee suhteellisen moni, tee lainkaan töitä, joten heillä tulot perustunevat enimmäkseen opintotukeen.
No, mä olen päätoiminen opiskelija ja opintolaina, kv-vaihdon apuraha, palautunut takuuvuokra JA kesätyöt huomioiden rahaa on tänä vuonna ollut käytettävissä alle 15 000.
Omat tuloni nousevat kohta megalomaanisesti, kun valmistun ja siirryn työmarkkinatuelle. Lapsikoroituksineen yli 800 kuussa bruttona. Vaikken tekisi töitäkään, pärjäisin huomattavasti paremmin kuin aiemmalla satunnainen opintoraha+satunnainen työssäkäynti -kombolla. Toki ajattelin silti etsiä työpaikan, koska töistä sitä rahaa vasta tuleekin. Pienikin palkka olisi niin suuri, että köyhäilemään tottunut eläisi herroiksi sellaisella. Toki sitten jos pitäisi, tai saisi, maksaa asuntolainaa, homma olisi toinen.
Kerkko kirjoitti:
Lääkiksen kandi? Tai oikeustiedettä?
Jatketaan veikkailua: ICT- puolellakin on ihan kivoja palkkoja. En toki sano, että ne keskimäärin olisivat erityisen hyviä,vaan että sellaisiakin maksetaan, jos keskimääräistä parempi osaaminen kohtaa tarpeen.
Kerkko kirjoitti:
Lääkiksen kandi? Tai oikeustiedettä?
Teekkarillekin tuo on varsin hyvin mahdollista. Perusopintojen jälkeen välkky kaveri selviää opinnoistaan heittämällä 20h/viikko panostuksella. Siihen päälle koulun ohessa 20h/viikko töitä ja neljä kuukautta täysipäiväisesti, niin vuositulot ovat helposti 30k ja jää aikaa muullekin elämälle. Tarvitaan vain kompetenssia ja/tai vähän yrittäjähenkeä. ICT- tai tutapuolella varsin mahdollinen skenaario.
"I've always believed that if you put in the work, the results will come. I don't do things half-heartedly. Because I know if I do, then I can expect half-hearted results."
Liittyy kuukausituloihin välillisesti, mutta kokevatko potkulaiset olevansa kutsumusammattilaisia vai leipäpappeja? Ymmärrän oikeastaan molempia. Tein itse aikoinani tylsää, yksinkertaista ja fyysistä duunarihommaa koulun lomilla. Palkalla tuli toimeen ja eli ja alhaisen henkisen kuormituksen vuoksi kykenin panostamaan elämäntapaharrastuksiin ja ystävyyssuhteisiin yms. Nykyinen ammattini puolestaan on kutsumusta, jota saattaisin tehdä, vaikka siitä korvattaisiin ainoastaan ylöspidolla. Työt kulkevat mukana mielessä ehkä vähän turhankin paljon, mutta huomaan usein, etten ajattele sitä työtunteina tahi saatavina palkkoina.
Btw. minun mielestäni kuukausitulot ja elintaso korreloivat vain välillisesti. Asenteella ja omilla valinnoilla valtion kapeastakin leivästä elää leveää elämää
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills." Treenipäiväkirja -treenipäiväkirja