Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Mitä kieliä ymmärrät ja puhut sujuvasti?

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Mitä kieliä ymmärrät ja puhut sujuvasti?

suomi
42
37%
saame
0
Ei ääniä
ruotsi
17
15%
englanti
38
34%
saksa
6
5%
ranska
3
3%
venäjä
1
1%
espanja
1
1%
kiina (mikä tahansa "murre")
0
Ei ääniä
japani
1
1%
portugali
0
Ei ääniä
muu, mikä?
4
4%
 
Ääniä yhteensä: 113

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Mitä kieliä ymmärrät ja puhut sujuvasti?

#1

Viesti Mika »

Kielen sujuva puhuminen on jokseenkin vaikeaa määritellä. Lähtisin kumminkin siitä, että arkinen keskustelu onnistuu suuremmitta (niin, mikä sitten on suurta...) vaivoitta. Sujuvasti puhuva osaa selättää arjen haasteet ilman tulkkia tai jatkuvaa (niin, mikä sitten on jatkuvaa...) tukeutumista sanakirjasovellukseen. Hän myös ymmärtää teksti- ja puheuutisia kyseisellä kielellä.

Vieraan kielen oppimisessa on monia osatekijöitä. Ainakin kirjallinen ymmärtäminen ja tuottaminen sekä puheen ymmärtäminen ja siihen vastaaminen ovat mielestäni olennaisia varsinkin jos päämääränä on tämä mystinen sujuva taito.

Jokainen voi toki itse määritellä mitä sujuvuus tarkoittaa.

Itse voin laskea tuon tason kielikseni vain suomen ja englannin. Ruotsi, saksa ja ranska eivät yllä tuolle tasolle.

Tässä on lyhyesti kerrottu suomalaisten kielivalinnoista (pl. esim. työväenopistojen tarjoamat tai työnantajien kustantamat kurssit).
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Mitä kieliä ymmärrät ja puhut sujuvasti?

#2

Viesti JanneM »

Sujuvasti sujuu vain suomi ja englanti. Huonosti ruotsi ja portugali.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11232
Lauteille: Kesäkuu 2008

Mitä kieliä ymmärrät ja puhut sujuvasti?

#3

Viesti Jorge »

Suomi, englanti ja pistin vielä saksankin, joka on lähinnä kai ruosteessa, mutta ollut joskus päivittäisessä käytössä ja aktivoituu kohtuu nopeasti saksankielisessä ympäristössä.

Venäjällä, ruotsilla, kantonin- ja mandariinikiinallakin on joutunut elämän varrella enemmän tai vähemmän yrittämään jotain sepustaa, mutta mikään niistä ei yllä lähellekään sujuvuutta, varsinkaan kielen tuottamisen puolesta.

Paradoksaalista kyllä, sillä kiinankielisessä ympäristössä on vietetty paljonkin aikaa, mutta se, että päivittäisen arjen oppimista ei tue tekstin lukeminen (joka on ollut keskeinen asia muita kieliä oppiessani) tekee kiinan minulle vaikeammaksi, samoin kuin monotoninen puhetapani, koska varsinkin kantonin murteessa äänenpainot vaikuttavat niin paljon sanojen merkitykseen. Eli hävettävän huonosti osaan yli 10 v. jälkeen.
Kristian Hyvärinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6487
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

Mitä kieliä ymmärrät ja puhut sujuvasti?

#4

Viesti Kristian Hyvärinen »

Suomi ja englanti sujuvasti. Ruotsia takellellen ja alkeellisesti, ymmärrys likimain nolla. Ranskaksi pallevuu fransee.

Olisi kiva osata enemmän, mutta se vaatisi vaivannäköä. Johan on pulmallista. Saisiko muuten äänestykseen vaihtoehdon että voi muuttaa ääntään, multa jäi klikkaamatta englanti vahingossa.
... well, that aged like milk.

If you're not perfect, there's something wrong with you.

- George Carlin
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Mitä kieliä ymmärrät ja puhut sujuvasti?

#5

Viesti Mjölnir »

Liiottelin vähän, että puhuisin ja ymmärtäisin sujuvasti, mutta on mulla ainakin jonkin verran kykyä seuraavissa kielissä:
Englanti (pystyn työskentelemään täysin)
Ruotsi (työskentelen auttavasti ruotsilla)
Venäjä (edistyneet alkeet)
Saksa (alkeet)
Ranska (edistyneet alkeet)
Espanja (melko hyvä)
Puola, tsekki, slovakia, slovenia, serbo-kroatia, makedonia (perusselviytymissanastoa)
Italia (alkeet)
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Mitä kieliä ymmärrät ja puhut sujuvasti?

#6

Viesti Elina »

Vastasin, että suomi, ruotsi, englanti, ranska. Ranskaa ei nyt niin sujuvasti, mutta pystyn lukemaan ranskankielisiä tekstejä (mm. kirjoja) ja luulisin selviytyväni arkisista tilanteista. Saksa on niin heikoilla kantimilla, että hieman ymmärrän peruskieltä, mutta en uskalla sillä juhlia.

Japanista ja mandariinikiinasta osaan alkeet. Kiinaksi ymmärrän, kun kysytään bussissa, minne olen menossa ja osaan kertoa määränpääni, sekä osaan tinkimistä varten numerot. Sekä tietty perustervehdykset sun muut.
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Mitä kieliä ymmärrät ja puhut sujuvasti?

#7

Viesti tabitha »

Englantia puhun ja kirjoitan sujuvasti, ääntäminen on vähän naurettavaa mutta tulen ymmärretyksi. Joskus en tajua vierasperäisistä sanoista miten ne tulisi ääntää. Jännä efekti kun luetusta tekstistä ehkä yli puolet on englantia, mutten kovinkaan usein puhu englanniksi.

Ruotsia osasin sen verran kuin oli pakko ja vähän ekstraa. Kirjoitin sen keskipitkän vai mikä se nyt olikaan ylioppilaskirjoituksissa, sen jälkeen ruosteessa aika pahasti kunnes vähän aikaa sitten kävin pakollisen ruotsinkurssin yliopistolla. Perusjuttuja on tankattu niin paljon että palikka-tason keskustelu sujuu, mitään hienoa sanastoa ei ole hallussa.

Saksan olen lukenut pitkänä peruskoulun kolmannelta luokalta alkaen ja pidän kielitaitoa harrastuksenomaisesti yllä. Suoritin pakolliset vieraan kielen opinnot myös saksan kielessä. Jotenkin tykkään kielestä.

Japania harrastin jossain vaiheessa ja opettelin yli 5000 kanjiakin. En ole tehnyt kielitaidon verestämiseksi mitään lähes viiteen vuoteen ja on päässyt rapistumaan pahasti. Keskustelemaan pystyn joten kuten ja lukemaan vaivalloisesti.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3845
Lauteille: Kesäkuu 2010
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WT Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Yhteystiedot:

Mitä kieliä ymmärrät ja puhut sujuvasti?

#8

Viesti Puni »

Teki mieli vastata, etten yhdelläkään kielellä saa tyydyttävästi itseäni ilmaistua, mutta en ollut varma, onko tämä "sellainen" säie.

Suomi-Ruotsi-Englanti on ne kielet, joilla luultavasti en kuolisi nälkään sen kielisessä ympäristössä.

Saksasta hanskaan alkeet, eihän tuota tullu luettua kun hädin tuskin kuusi vuotta.

Turistivenäjällä auttavasti.

Elekielellä sitten paremmin.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Mitä kieliä ymmärrät ja puhut sujuvasti?

#9

Viesti Lasse Candé »

Suomi, ruotsi, englanti.
Kaikki käytössä jatkuvasti ja monipuolisesti. Ehkäpä jotakuinkin samoissa määrin tällä hetkellä, ellei sitten suomi jää aktiivisena vähän vähemmälle. Ruotsia tulee käytettyä valitettavan paljon taas omien sönkötysten muodossa.

Jokaisessa pätkii välillä ja kaikki toisaalta rullaa ihan kivasti.
MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 901
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä kieliä ymmärrät ja puhut sujuvasti?

#10

Viesti MikaelF »

Suomi, ruotsi, englanti sujuvasti - sitten se lääketieteellinen latina-kreikka sekoitus mausteena :-) . Norjaa en puhu mutta kuuntelen ja luen kohtalaisen sujuvasti. Tanska - en kuule mitä sanovat mutta lukeminen sujuu taas kuten tuo norjakin.
Ranska pitäisi sujua (5v fyysisesti läsnä tunneilla mutta psyykkisest.i...) mutta ei!
nipsuli
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 965
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: HJJ, BJJ, modernisoitu shaolin kung fu, thainyrkkeily, escrima

Mitä kieliä ymmärrät ja puhut sujuvasti?

#11

Viesti nipsuli »

Vastasin englanti ja suomi. Ruotsia ymmärrän sujuvasti, mutta sitä olen puhunut niin vähän, että puhe on... No, vähemmän sujuvaa :D Pohjoissaamesta osaan alkeet.

Muoks. Norjaa ymmärrän jonkin verran sen ruotsin pohjalta. YLE Areenan norjalaiset luontodokkarit ftw!
Tapani
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1996
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Turku

Mitä kieliä ymmärrät ja puhut sujuvasti?

#12

Viesti Tapani »

Suomen, ruotsi ja englanti. Ruotsi noista heikoin, mutta palautuu nopeasti kun vaan käyttää. Lisäksi alkeet ranskasta ja mandariinikiinasta.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Mitä kieliä ymmärrät ja puhut sujuvasti?

#13

Viesti YJT »

tabitha kirjoitti: Englantia puhun ja kirjoitan sujuvasti, ääntäminen on vähän naurettavaa mutta tulen ymmärretyksi. Joskus en tajua vierasperäisistä sanoista miten ne tulisi ääntää. Jännä efekti kun luetusta tekstistä ehkä yli puolet on englantia, mutten kovinkaan usein puhu englanniksi.
Vähän sama juttu; englannin kirjallinen on sujuvaa ja kuullun ymmärtäminen, mutta kun itse puhun paljon vähemmän, niin siinä taso on huonompi. On muuten jännä, miten erityisesti englannin puhumisessa on paljonkin päiväkohtaista vaihtelua; joskus menee melkein yhtä hyvin kuin kirjallisena, mutta joskus on kamalaa takeltelua. Ruotsin kieltä olen opiskellut vuositolkulla, mutta en ole ikinä puhunut sitä kunnolla (koska pari ekaa vuotta meillä oli huono opettaja joten perustukset jäivät huonolle tolalle), ja käytön puutteessa olen unohtanut nekin vähät jotka olen joskus osannut.

Muita vieraita kieliä en osaa, mutta olen google translatorin avulla esim. selvittänyt ajoneuvon katsastamiseen liittyviä juttuja vietnamiksi ja jotain muita juttuja esimerkiksi puolaksi ja venäjäksi. Tämän takia en ole ikinä innostunut siitä, että pakolla täytyy opiskella vuositolkulla jotain vierasta kieltä, jota ei kuitenkaan loppujen lopuksi osaa kun ei tule käytettyä. Ja kun ilmankin pärjää...
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
navajas
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1173
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vihti

Mitä kieliä ymmärrät ja puhut sujuvasti?

#14

Viesti navajas »

Suomen ja englannin ammattilainen enkun maisterin koulutuksen ja tiedottajan työn ansiosta. Kotikielenä myös englanti.

Ruotsia luen ja kuuntelen aika hyvin, puhuminen hiukan takeltelee. Norjan ymmärtys jollain tasolla ruotsin kautta. Lukiosaksa degeneroitunut korkkariasteelle.
Kuvake
Aleksi T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2189
Lauteille: Kesäkuu 2009

Mitä kieliä ymmärrät ja puhut sujuvasti?

#15

Viesti Aleksi T »

Common European Framework of Reference for Languages

Aika usein englannin kielisissä keskusteluissa puhutaan basic fluencysta, joka alkaisi B1-2 paikkeilla ja sitten fluency, joka olisi C1-2 ja ylöspäin. Monissa maissa edellytetään B2-tasoa, jos haluaa korkeakouluihin hakea ulkomaalaisena, joten ainakin itse pitäisin sitä tasoa jo melko sujuvana.

Itselleni laskisin suomen ja englannin täysin sujuviksi kieliksi. Englanti on kaikinpuolin mulla hallussa kunhan puhumiseen vielä käytän hieman aikaa. Helpottaisi kyllä pitempi reissu jonnekin, jossa joutuisi käyttämään tuota kieltä 24/7, kun ei loputtomiin jaksa yksinään puhua ja hioa lausumista. Tosin yllättävän pitkälle pääsee kielessä puhumatta sitä ikinä kenellekään tai todella harvoin. :)

Japani ja saksa taas ovat "työn alla"-listallani. Molemmissa helposti tuo A2 ja saksa varmaan jossain B1-2 välillä. Molemmissa keskityn lähinnä ymmärtämiseen ja puhumista harjoittelen lähinnä seinien kanssa. Saksaksi ymmärrän uutisia aika hyvin ja selviäisin kaiketi parin viikon lomasta Saksassa ilman englantia. Japanin suhteen taas ymmärrän aika paljon, mutta kieli on sen verran ei-läpinäkyvä että pienetkin aukot tahtovat pilata paljon. Tosin uskoisin myös selviäväni lomasta Japanissa ilman englantia parin viikon ajan kunhan ei tarvitse veroilmoituksia täytellä tai väitellä eksistentialismin metafyysisistä implikaatioista 1980-luvun Kiinassa.

Jahka saksa ja japani ovat sujuvalla tasolla eli C1-2, lisään varmaan taas yhden kielen työlistalle. Todennäköisesti ranskan, kiinan tai venäjän. Joskus olis kyllä kiva kokeilla lähteä jonnekin hevon kuuseen ja opiskella esim. yhden kuukauden ajan paikallista kieltä ja katsoa, kuinka pitkälle selviää pelkästään sillä.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 84 kurkkijaa