Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Huonekasvit

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
katar
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 2036
Lauteille: Tammikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Thainyrkkeily
Sivulajit: Potkunyrkkeily; nyrkkeily

Huonekasvit

#46

Viesti katar »

Luinpa tuossa Iltasanomista juttua Sinistä, jolla on noin 4000 viherkasvia. Aivan; 4000. Ja varmaan ylikin. :o https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2 ... 35609.html On vähän erikokoinen kasvikokoelma, kuin itsellä. Tosin eipä mulla ole noin paljoa tilaakaan. Aika vaikuttavaa sano.
Frankly my dear, I don`t give a damn.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 47
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Huonekasvit

#47

Viesti Mika »

Nyt on panostettu! :D

En enää kuulu tuohon yleisryhmään, eikä Sini taida kuulua muihin ryhmiin, joita kyllä Suomessakin on lukuisia, joten en tunne henkilöä, mutta varsin kunnioitettavalta omistautumiselta hänen innostuksensa vaikuttaa. :respect:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 47
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Huonekasvit

#48

Viesti Mika »

Tuossa oli linkki parin vuoden takaiseen ja ihan mielenkiintoiseen artikkeliin. :)

https://www.huffpost.com/entry/millenni ... ccounter=1
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

Huonekasvit

#49

Viesti Jarppa »

Kuva

Kuva

Kuva

Vaimo teki mukavan rentouttavan tilan katetulle terassille. :-8
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 47
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Huonekasvit

#50

Viesti Mika »

Dayum! Onpa vähän helkkarin hieno. :-8

On taas yksi syy lisää tulla kylään teille, kun maailma palaa raiteilleen. :D
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 47
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Huonekasvit

#51

Viesti Mika »

Kyllä tässä harrastuksessa rahakin liikkuu. 😃

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000007965660.html

Mikään harvinainen tuo kasvi ei itsessään ole vaan aika yleinenkin vähän enemmän harrastavien keskuudessa. Minulla ei tuota ole, mutta on se ollut pitkällä hankintalistallani jo parisen vuotta. Mutta on tuo kyseinen yksilö kyllä poikkeuksellisen kookas. Ja sitten tietenkin tuossa kyseisessä yksilössä hintaan on 99 prosenttia vaikuttanut nykypäivän taikasana: variegata. Eli aina kun kasvissa näkyy sellaisia värejä, joita siinä ei tavallisesti ole, hinta nousee pilviin. Yksi yleisimmistä on peikolehti, jossa on valkoista tai keltaista. Sellainen eli nähdäkseni Monstera Deliciosa Albo Variegata on tuossa @Jarppankin viestin yhdessä kuvassa. :jepa: Isoimpia niistäkin myydään tuhansilla euroilla.

Koska harrastus leviää kulovalkean tavoin, ovat myös yksityiset myyjät sen huomanneet. Sen totesi useampikin jo pari vuotta sitten, että yksityiset myyvät huonekasveja keskimäärin kovemmilla hinnoilla kuin yritykset. Ja sitä tekevät ihan nuoretkin ihmiset. Terve ja tavallinen tilanne olisi tietenkin toisin päin, sillä yrityksillä on aivan erilaisia laillisia velvotteita tuotteistaan kuin yksityisillä. Lisäksi yritysten myymien kasvien voi olettaa olevan terveitä - tai jos eivät ole, kauppasumma hyvitetään. Näin minulle taannoin kävi yhden ison alankomaalaisen kaupan kanssa. Ja seuraavassa tilauksessa sainkin sitten vähän ekstraa muutama viikko sitten. Nimetään nyt sekin kauppa, koska olen tilannut sieltä useamman kerran ja voin suositella:

https://plnts.com/

Olen minäkin silti yksityisiltäkin ostanut. Pitää vain tietää ne oikeat myyjät eli ne, jotka myyvät hyvin hoidettuja kasveja järkihinnoilla. Ennen Brexitiä tilasin Englannistakin pari kasvia yhdeltä luotettavalta myyjältä. Suomesta olen hakenut ja tilannut varmaan 20 eri harrastajalta. Maltti on valttia.

Eli melkoista nousujohdetta eletään. Se on hyvä asia se. Tuo yksityisten välisen kaupankäynnin huikeat hinnat on vain yksi lieveilmiö, mutta sekin tasoittuu ajan mittaan. Erityisesti odotan kloonausteknologian kehittymistä, vaikka senkin haittapuolista on mainuttu. Aika näyttää.

Lisään loppuun kuvan äitini peikosta, joka luonnollisesti asustelee mullattomassa alustassa. Olen levittänyt gospelia. Ja kuten kameran vesileimasta voi nähdä, olen levittänyt myös Xiaomin ilosanomaa. :D


Kuva
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
katar
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 2036
Lauteille: Tammikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Thainyrkkeily
Sivulajit: Potkunyrkkeily; nyrkkeily

Huonekasvit

#52

Viesti katar »

Siinä on puskalla hintaa... Pun intended. ;)
Vaikutta mielenkiintoiselle tuo plnts.com sivusto, pitää tutustua asiaan. Kiitos @Mika linkistä.
Frankly my dear, I don`t give a damn.
katar
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 2036
Lauteille: Tammikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Thainyrkkeily
Sivulajit: Potkunyrkkeily; nyrkkeily

Huonekasvit

#53

Viesti katar »

Olen ihastellut töissä tätä seinää; vähän niin kuin viherseinä, muttei kuitenkaan. Edellisessä paikassa oli oikea viherseinä, siinä oli sammalta ja vaikka mitä, törkeenmagee. Harmi, kun en siitä ottanut kuvaa, se on niin kaukana kotoa enkä siitä ohi kulje, enkä taitaisi päästä enää ihailemaankaan sitä seinää, vaikka sinne menisinkin. Se on siis yrityksen omissa tiloissa, tämä kuva on tän talon aulasta, jossa istun.
Kuva Tuossa yläreunassa on juurikin se reikäinen kukka, jota vähän himoitsen...
Frankly my dear, I don`t give a damn.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 47
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Huonekasvit

#54

Viesti Mika »

No, sehän on juuri se aarnipeikonlehti. 😁

https://kasvikeisari.net/aarnipeikonlehti/
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6423
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Huonekasvit

#55

Viesti AlexMachine »

Tämä orkidea on kasvanut ja kukkinut yhtä soittoa lokakuusta asti.
Kuva
The beatings will continue until morale improves.
katar
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 2036
Lauteille: Tammikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Thainyrkkeily
Sivulajit: Potkunyrkkeily; nyrkkeily

Huonekasvit

#56

Viesti katar »

Mä sain aikoinaan, kun lähdin yhdestä aulasta toiseen paikkaan, niin just orkidean; no sehän kuupahti äkkiä. Lakkasi kukkimasta ja sitten kuukahti ihan muuten vaan. Mä en jotenkin osannut hoitaa sitä. Kaveri taas on ihan Suomen orkidea yhdistyksen jäsen (vai oliko se puh.johtaja peräti?) ja saa ne kukkimaan ties kuinka monta kertaa vuodessa. Toinen mikä kuolee mun käsissä, on kodinonni. Joko mä uitan sen vedessä, jolloin se homehtuu tai sitten mä unohdan kastella sitä, jolloin se kuivuu kasaan. :o Ei oo mun kukka joo, olen yrittänyt pariinkin kertaan kasvattaa sitä, mutta ei vaan onnistu. ALoe veran meinasin hankkia, Lidliin tuli niitä myyntiin ja sellaisen tahdon. Sain aikoinaan kummitädiltä alun siitä, mutta se kuupahti aikaa sitten. Uusi yritys nyt sitten. :jepa:
Frankly my dear, I don`t give a damn.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 47
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Huonekasvit

#57

Viesti Mika »

AlexMachine, siinä on sitten orkidealla olosuhteet kohdillaan! :jepa:

@katar, kuten alkuvuodesta siinä yhdessä radio-ohjelmassa sanoin, turvemulta on HC kasvualusta. Syy on juuri tuo mainitsemasi kasvien homehtuminen eli tarkemmin sanottuna juurten mätäneminen. Se turve vain pidättää sitä vettä niin paljon niin pitkään, että sen kanssa pitää oikeasti tietää, mitä tekee. Siksi liika rakkaus eli ylikastelu on ympäri maailman suurin syy huonekasvien ennenaikaisille kuolemille.

Vaikka se saattaa kuulostaa nurinkuriselta, mullattomaan kasvualustaan siirtyminen on helpompi ratkaisu pitää kasvit hengissä ja jopa saada ne kukoistamaan paremmin. Kirjoitan tästä vielä joskus vähän enemmän.

Orkideahan on se OG mullaton - tai ainakaan en muista kuulleeni kenenkään yrittäneen kasvattaa orkideoita turvemullassa. :D Mutta kaikki on tietenkin oikeasti mahdollista. Joka tapauksessa orkideat kukkivat miten sattuu. En varsinaisesti tiedä juuri orkideoista paljoakaan - orkideoiden kasvattaminen on ihan oma maailmansa - mutta olen seurannut konkareiden keskusteluja aiheesta mm. tuon mainitun yhdistyksen Facebook-sivuilla (jotka kai näkyvät vain ryhmän jäsenille). Aika sattumanvaraista se kukkiminen heilläkin tuntuu olevan, ja koska orkideapiirit ovat vanhoja, myös niissä jaettava tieto on joskus vähän vanhaa eli totta puhuen uskomuspohjaista - mikä ei silti välttämättä tee siitä väärää.

Mutta eivät orkideat mitään kummajaisia ole. Ne samat säännöt pätevät niihin kuin muihinkin huonekasveihin: oikea määrä valoa, lämpöä, kasvuaslustan kosteutta, ilmankosteutta ja ravinteita. Se on sitten eri asia, mikä se oikea määrä millekin kasville ja missä olosuhteissa on... Tuo Alexin noin pitkään kukkinut orkidea on todella poikkeuksellinen.

Näin kesällä Suomessa riittää valoa, mutta talvella kasvit kärsivät, jos niille ei tarjoile lisävaloa. Ihmissilmään jokin kattovalo on kirkas, mutta kasville se on yhtä tyhjän kanssa. Minun perhoskämmekkäni tykkäsivät, kun siirsin ne lisävalon alle (nyt ne ovat ikkunalla kesän ajan).

Isa Häkkinen kirjoitti aiheesta hyvän peruspaketin.

https://kasvikeisari.net/kasvivaloista/
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
katar
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 2036
Lauteille: Tammikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Thainyrkkeily
Sivulajit: Potkunyrkkeily; nyrkkeily

Huonekasvit

#58

Viesti katar »

Osaako joku vinkata hyvän paikan mistä löydän vastauksen, tai tietääkö joku vastauksen...? Mulla on siis peikonlehti, joka tekee sitä sellaista ohutta, narumaista oksaako se nyt on, se on jo kohta lattialla, on ikkunalaudalla puolentoista metrin korkeudella, niin voiko sen narumaisen oksan poikkasta, vai tykkääkö se kasvi kyttyrää? Se näyttää vähän hassulle ja pelkään, että se alkaa kasvaa sängyn alle kohta. Tai sänkyyn....
Frankly my dear, I don`t give a damn.
nipsuli
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 965
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: HJJ, BJJ, modernisoitu shaolin kung fu, thainyrkkeily, escrima

Huonekasvit

#59

Viesti nipsuli »

Olisiko se ilmajuuri? Googlettelu kertoi, että ne voi ohjata multaan. Katkaisusta löytyi kahta eri tietoa. Joidenkin lähteiden mukaan katkaisua ei suositella, koska kasvattaa kuitenkin heti uusia ja menee turhaa energiaa, yhden lähteen mukaan ne taas voi katkaista.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 47
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Huonekasvit

#60

Viesti Mika »

Ilmajuurelta tuo minustakin kuulostaa. Ne voi tosiaan ohjata takaisin kasvualustaan, joka on se suositeltu tapa, tai katkaista.

Tässä on artikkeli, joka pikaluvun perusteella kestää tarkastelun:

https://thehealthyhouseplant.com/monste ... with-them/

@katar, lisää ihmeessä kuva siitä peikosta. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 68 kurkkijaa