Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Podcastit ja puheradio-ohjelmat

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
ka1
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2188
Lauteille: Maaliskuu 2005

Podcastit ja puheradio-ohjelmat

#1

Viesti ka1 »

Internet on nykyään täynnä laadukkaita puheohjelmia, olivat ne sitten podcasteja tai radio-ohjelmien taltiointeja. Täytän usein matkat autolla tai julkisilla, kuntosalitreenit, lenkit yms. sopivat hetket tällaisella sisällöllä.

Kumma kyllä en löytänyt aiheesta vielä ketjua. Ajattelin, että tässä ketjussa voisi ainakin jakaa mielenkiintoisia ohjelmavinkkejä.

Aloitan. Kaikki listaamani löytyy myös Spotifysta, josta itse näitä kuuntelen.


Ajankohtaisohjelmia:

Ruben Stiller
Teemat vaihtelevat, mutta ovat useimmiten jollain tapaa ajankohtaisia. Aiheita puretaan muutaman vieraan voimin. Laadukasta keskustelua.

Politiikkaradio
Päivänpolitiikan pureskelua ajankohtaisten tai asiantuntijavieraiden kanssa.

Pod Save The World
Maailmanpolitiikkaa Yhdysvaltalaisesta näkökulmasta.


Muuta:

Futucast
Vieras & teema jollain tapaa tulevaisuuteen ja tulevaan liittyvä. Suosikkejani.

Juuso Pekkinen
Vieraat & aiheet vaihtelevat laidasta laitaan.

Ihmisiä, siis eläimiä
Tästä olen kuunnellut vasta muutaman aiheen perusteella valikoidun jakson. Näyttäisi, ettei uusia jaksoja enää tehdä.

The Ulkopolitist
Ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa käsittelevä suomalainen verkkojulkaisu The Ulkopolitistin podcast.

Tiedeykkönen
Nimi kertoo oleellisen.

Intelligence squared
Erilaista sisältöä, enimmäkseen debattitapahtumien taltiointeja, välillä myös haastatteluja. Brittiläinen podcast.


...sekä tietysti edesmennyt suuruus:

PERTTU HÄKKINEN


Lisäksi täältä tulee välillä kuunneltua videoita:

https://www.helsinki.fi/en/news/unitube


Mitäs muut kuuntelevat?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Podcastit ja puheradio-ohjelmat

#2

Viesti Mika »

Tästä pitikin kiittää vielä. Sattumoisin pari viikkoa sitten aloin miettiä hyviä lähetyksiä (perhana, kun tuota podcast-sanaa ei ole taidettu suomentaa tai sitten evotin), joita kuunnella, kun tein vähän uusia suunnitelmia. Tämä tuli kuin tilauksesta - ja vielä linkkeineen.

:kiitos:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Podcastit ja puheradio-ohjelmat

#3

Viesti Andy »

Podcast = kuunnelma.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Podcastit ja puheradio-ohjelmat

#4

Viesti Lasse Candé »

Podcast on ehkä englanniksi vähän vanhentunut termi ja pitäisi varmaan ottaa käyttöön jokin vielä vanhempi, joka juurikin tarkoittaisi samaa kuin kuunnelma.

Podcastin wikipedia-sivu kertoo että...
"Ben Hammersley originally suggested the word "podcast" as a portmanteau of "iPod" (a brand of media player) and "broadcast"[3][4] in 2004."
...ja minä muistelenkin termiä vuosina tuon jälkeen käytetyn ipodin ja vastaavien kanssa kuunneltuihin mp3:ihin, joissa käsitin että joku höpöttelee.

Nythän sen käytännön merkityksellä ei ole juuri mitään tekemistä minkään podin kanssa ja kyseessä on käytännössä kai mikä tahansa kuunnelma jonka voi kuunnella milloin tahansa ja jota ei julkaista radiossa tai telkkarissa. Tms parempi määritelmä jotakuinkin noille spekseille.

Omasta mielestäni olisi järkevintä vain puhua kuunnelmista ja sitten tarpeen mukaan käyttää etuliitteitä kuten radio-, youtube-, amatööri-, kamppailu- jne, ihan riippuen siitä mitä aspektia haluaa painottaa. "Podcast" taas ei kerro vuonna 2019 mitään.

Tämä ei ole kritiikkiä aiempia viestejä tai aihetta kohtaan, vaan ehkä enemmänkin keskustelua siitä. Avaus oli hieno. Nappaisin tuosta itselleni, jos ylipäätään kuuntelisin mitään.
ka1
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2188
Lauteille: Maaliskuu 2005

Podcastit ja puheradio-ohjelmat

#5

Viesti ka1 »

Sellainen vinkki muuten, että itse ainakin tykkään kuunnella podcasteja nopeutettuna, n. 1,5 kertainen nopeus on mielestäni passeli. Aivot tottuvat tähän hyvin, kuuntelu vie vähemmän aikaa ja ainakin vapaamuotoisemmissa keskusteluissa ja haastatteluissa on monesti jonkin verran tyhjäkäyntiä.

Podcast-termille en itse oikein keksi suomennosta, joka vastaisi sisältöä ihan yksi yhteen. Kuunnelma ei mielestäni ole osuva, koska sillä on vakiintunut, aivan eri merkityksensä suomen kielessä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuunnelma
Kieli elää, ja joskus uusiakin lainasanoja on käytettävä.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Podcastit ja puheradio-ohjelmat

#6

Viesti Lasse Candé »

Tuo on selvästi totta tuosta nimestä ja vedän täten komppaukseni takaisin.

Mutta nimestä olen yhä sitä mieltä, että olisi hyvä jos jokin toinen todella normaalin kuuloinen nimitys yleistyisi. Jos ei muuta niin jokin "spoken show" tms. Tai koska pitää olla kaksitavuista, niin vaikka "speak show". Näköjään on olemassa sellainen kuin "The Geek Speak Show", kun googlailin näitä termejä. Merkitys on nopean vilkaisun perusteella tarkoittamamme.

"Talk show" olisi muuten hyvä, mutta jokseenkin hullunkurisesti ainakin omat assosiaationi ovat tällöin telkkarissa. Mutta sanan voisi ottaa väkisin käyttöön myös ilman ruutua olevissa asiayhteyksissä.

Aiemmin puhuttiin esim "spoken word" -levyistä ja muista tällaisista. Liittyy asiaan siten, että monologimaisemmat podcastit ovat jotain talk shown ja tämän välimaastosta. Taiteen muoto tosin. Itselleni tulee mieleen heti mustien jutut, josta Oz-sarjan Poet toimii esimerkkinä. Yhdessä kohtaa ainakin punk-skene osin flirttaili tämän kanssa, mutta liian poliittisena suuntauksena jäi sinne kiljujengien ihailtavaksi.

Osaako joku sanoa, onko "podcast" nykyään hienompi sana vai inflaatiota kärsinyt sana, noin niinkuin laadun mielessä, kuin ennen? Omaan korvaani kuulosti viime vuosikymmenellä laadukkaalta setiltä, kun nykyään kuulostaa vähän vastaavalta kuin kaiken maailman vloggarit jne. Ikäänkuin että ennen oli liian järkevää settiä radioon ja nykyään on liian huonoa päästäkseen sinne. :D

Kun en ole koskaan kuunnellut, olen aidosti pihalla aiheesta...
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Podcastit ja puheradio-ohjelmat

#7

Viesti Lasse Candé »

Pienoinen vaara tietty, että hyppää sivuraiteelle, mutta tuosta spoken wordista voisi jatkaa hieman, jos ei muuta, niin tehdäkseen mahdollista pesäeroa aiheeseen.

Tässä kovaa settiä, joskaan en jaksa itse kuuntelemalla kuunnella. Joskus kun tuli radiosta, niin tykkäsin kuunnella noita turinoita rumpujen paukkuessa:



Suosittelen vain tsekkaamaan päällisin puolin mistä on kyse. En voisi suositella kuuntelemaan kokonaan, kun en ole edes itse tehnyt sitä. Mutta ryhmä lienee historiallisesti merkittävä.



Tässä sen sijaan sitä meininkiä mikä osaltaan tekee Ozin ekasta tuotantokaudesta niin älyttömän hyvän. Sivuraiteen sivuraide, mutta siis itse pidän Ozin ensimmäistä tuotantokautta aivan 5/5 -minisarjana arvostelunappula aivan kaakossa ja yrittäen vääntää täysillä lisää. Ymmärrän sen myötä Spinal Tapin "these go to eleven" -pointin ja toivon tätä optiota. (Jos laskee muut kaudet mukaan, saa kokonaisen sarjan jonka osana ekan kauden voi nähdä, mutta muut kaudet eivät ole lähimainkaan osa sitä taideteosta mikä eka kausi on, eli upea minisarja.)

Mutta eniveis, ja tälle taas vahva suositus:




Sitten taas osa 90-luvun punk-skenestä flirttaili vaikkapa Noam Chomskyn "spoken wordin" kanssa. Tästä tulee itselleni enemmän mieleen tyypillinen podcast, koska näissä luennon kaltaisissa ei ole taiteellinen puoli niin vahva kuin tuossa Poetin vedossa.

Sarjan upeuden voi nähdä tuosta, kuinka tyypin (tämäkin) tähtihetki on sille about elämän tärkein juttu, mutta samalla epävarmuus kova ja on näytön paikka. Yleisö taas ei oikein hiffaa, mutta tilanne on vastaavasti heille tärkein juttu, koska ei ole ihan hirveästi ohjelmaa. Ja hemmetti että on vakuuttava esitys. Jumalavita, miten hienosti on purkitettu ja kasattu kovaa settiä. Tuo tilanme on kaikkinensa niin käsin kosketeltavissa. :o
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Podcastit ja puheradio-ohjelmat

#8

Viesti Andy »

ka1 kirjoitti: elo 1, 2019, 21.23 Sellainen vinkki muuten, että itse ainakin tykkään kuunnella podcasteja nopeutettuna, n. 1,5 kertainen nopeus on mielestäni passeli. Aivot tottuvat tähän hyvin, kuuntelu vie vähemmän aikaa ja ainakin vapaamuotoisemmissa keskusteluissa ja haastatteluissa on monesti jonkin verran tyhjäkäyntiä.
Kuulostaapa huonolta idealta. Minulla on ongelmana se, että en tahdo löytää riittävän paljon mielenkiintoista kuunneltavaa. Pitäisiköhän harkita podcastien kuuntelemista hidastettuina...
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Podcastit ja puheradio-ohjelmat

#9

Viesti Lasse Candé »

:D
Kuvake
siipi
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 347
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HEMA
Takalajit: Thainyrkkeily, Defendo, BJJ, Wing Tsung

Podcastit ja puheradio-ohjelmat

#10

Viesti siipi »

Minä tunnustan olevani podcastien suurkuluttaja.
Alkoi melko viattomasti Joe Rogan Experiencestä. Siitä sitten ajauduin yhä syvemmälle. Ajattelin ettei pahemmaksi ei enää voi mennä kun tajusin kuunnelleeni kaikki Dan Carlingin Hardoce Historyn jaksot. Olin väärässä. Tuon jälkeen olen kuunnellut läpi mm. Mike Duncanin The History of Rome ja Philosophize This! podastit.

Uusin tuttavuus itselleni on itsepuolustus aiheinen Managing violence podcast.
https://joesaunders.com.au/category/man ... e-podcast/
Olen kuunnellut vasta pari jaksoa (Tony Blauer & Rory Miller), mutta ainakin niiden perusteella tuntuu oikein laadukkaalta.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 24 kurkkijaa