Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Metsästys

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
navajas
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 84
Viestit: 1173
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vihti

#196

Viesti navajas »

Tästä aiheesta on sinänsä yhtä turhaa väitellä kuin uskonnosta. Kärjistäen voi sanoa, että metsästystä harrastavaa verenhimoista tuliaseteuvoa ei saa pois pusikosta kirveelläkään, ja lihaa mussuttava pullamössösukupolven ekohippi ei lakkaa päivittelemästä, että söpöjä karvapallukoita ei saa tappaa.

Meitä nyt vaan on moneen junaan. Vaikka näitä omia faktoja ja "faktoja" kuinka latoisi tiskiin, niin vastapuoli ei muuta kantaansa.

Mutta koska väittely on kivaa ja oman kannan julkituominen vänkää, niin tässäpä vielä omani yhden kerran. :)

Mielestäni on ok syödä lihaa ja olla syömättä lihaa. Mielestäni on ok metsästää ja kalastaa, kunhan se tapahtuu jonkin järkevän syyn takia ja saalis hyödynnetään. (Itsekin lähden loppukesästä jousikalaan ja syksyllä jousimetsälle).

On myös ok olla metsästämättä ihan minkä tahansa syyn nojalla.
On myös ok kritisoida ja tuomita metsästys eettisyyteen vedoten, mikäli itse EI syö lihaa EIKÄ käytä eläinkunnan tuotteita.

Mutta en vieläkään ymmärrä, että hampurilaisia mässäilevä nahkatakkiin pukeutuva ihminen haukkuu metsästäjiä julmiksi raakalaisiksi, samalla kun hänen ateriansa ja garderobinsa tulee liukuhihnalahtaamosta.

Eli tappamista ei tapahdu, kun minä en paina liipasimesta? Minun ärmäkkä rotsini on ok, kun en ole itse sitä ötökkää nylkenyt? Mielestäni tuo nyt vaan on hiukan tekopyhää ajattelua. Sinä syöt raatoja ja pukeudut murhatun otuksen osiin (harkittu teko on lain mukaan aina murha) aivan samalla lailla kuin se metsästäjäkin.

On turha vedota siihen, että joku muu olisi sen purilaisen kumminkin syönyt. (Sinä päivänä olisi myyty yksi vähemmän.) Ja toisaalta yhtä turhaa on mennä sanomaan individualistille, että jos kaikki tekisivät niin tai näin niin kaikki olisi toisin päin. Ajatusmaailmassa MINÄ, MINÄ, MINÄ ei ole tilaa muille, joten solidaarinen kumbaijaahapatus ei osu tai ei ainakaan uppoa kovin syvälle.

Ja lisäisin vielä, että en usko kenenkään metsästäjän koskaan väittävän, että kaikien pitäisi metsästää. Eli on turhaa ottaa keskusteluun mukaan sitä, että laajamittaisella metsästämisellä eläimet hävitetään. Tietenkin hävitetään. Sen takia jahtia säännöstellään ankarasti, ettei näin käy.

Miksi kukaan ei muuten kritisoi kalastusta? Aina puhutaan siitä, että metsästys on julmaa jadajada. Samalla kyseiset hemmot menevät surutta survomaan matoja koukkuun ja kiskomaan kuhaa koukulla pintaan ämpärikaupalla, kun se on niin kivaa että.

Minäpä kerron. Kalat eivät ole söpöjä eivätkä ne päästä ääntä, joten niitä voi hyvillä mielin repiä koukuilla rikki, hukuttaa ämpärissä ja vaikka paiskoa takaisin mereen, kunhan potretti on näpätty. Miettikääpä jos joku ehdottaisi, että lähdettäisiin hyljejahtiin lihakoukkuun isketyllä silakalla... Ja kun norpanpullukka on viimein kannella, otetaan ylväs foto ja potkitaan kuutti kannelta jorpakkoon. Menisikö läpi. No ei kun sehän on eläinrääkkäystä, mutta lähdetäänkö tänään fisuja narraamaan?
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 4152
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#197

Viesti YJT »

navajas kirjoitti: Mielestäni on ok syödä lihaa ja olla syömättä lihaa. Mielestäni on ok metsästää ja kalastaa, kunhan se tapahtuu jonkin järkevän syyn takia ja saalis hyödynnetään. (Itsekin lähden loppukesästä jousikalaan ja syksyllä jousimetsälle).

On myös ok olla metsästämättä ihan minkä tahansa syyn nojalla.
On myös ok kritisoida ja tuomita metsästys eettisyyteen vedoten, mikäli itse EI syö lihaa EIKÄ käytä eläinkunnan tuotteita.
Itse olen samoilla linjoilla. Ihmisillä saa (ja pitääkin) olla mielipiteitä. On ihan OK olla syömättä lihaa, mutta mielestäni on outoa sanoa, että itse tapettu liha on paha juttu, mutta toisen tappamana ihan OK. Varsinkin, kun se metsästämällä tapettu elukka on saanut elää luontaisessa ympäristössään lajityypillistä elämää, toisin kuin ne poikasista alkaen teuraaksi kasvatetut eläimet.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

#198

Viesti Vlad Tepes »

YJT kirjoitti: Varsinkin, kun se metsästämällä tapettu elukka on saanut elää luontaisessa ympäristössään lajityypillistä elämää, toisin kuin ne poikasista alkaen teuraaksi kasvatetut eläimet.
Nyt saatan olla väärässä, ja pitäisi ottaa asiasta tarkemmin selvää, mutta uskallan olla osittain eri mieltä.

Käsittääkseni monet eläimet ovat jalostettu siihen pisteeseen asti, että niiden luontainen ympäristö on ihmisten maatiloilla. Eli eivät kauan ilman ihmistä eläisi.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 4152
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#199

Viesti YJT »

Pauli kirjoitti: ... joku muu keräisi sen satasen talteen, jos minä en sitä ottaisi. En kumminkaan ole mennyt sen setelin alkuperäistä omistajaa lataamaan turpaan ja vienyt hänen massejaan (joka olisi vertaus siihen, että menee metsään ja hakee sen safkan itse)...
Tähän palaan vielä: Verrataan nyt metsästämistä sitten ryöstöön. Silloin teuraseläinten lihan syömistä pitäisi verrata tilanteeseen, jossa ensin joku muu kaappaa saman ihmisen ja pitää tätä vankeudessa, ja vasta sitten ryöstää sen satasen ja tämän jälkeen joku ulkopuolinen ostaa kyseisen setelin. Molemmissa tapauksissa ihminen tulee ryöstetyksi, koska joku toinen haluaa rahan. Eroa on siinä, kuka ryöstämisen tekee, ja millä tavalla.

Se löytöseteli olisi tilanne, jossa eläin kuolee muista syistä, samalla tavalla kuin seteli hukkuu ilman että kukaan vaikuttaa asiaan.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 4152
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#200

Viesti YJT »

Vlad Tepes kirjoitti: Käsittääkseni monet eläimet ovat jalostettu siihen pisteeseen asti, että niiden luontainen ympäristö on ihmisten maatiloilla. Eli eivät kauan ilman ihmistä eläisi.
Tämä saattaa olla sinänsä totta, että eläimet eivät pärjäisi luontaisessa ympäristössään. Eteen tuleekin kysymys, olisiko näitä eläimiä jalostettu, jos niitä ei tarvittaisi ravinnontuotannossa?

Ja toisaalta, vaikuttaako se varsinaiseen pointtiini, eli onko jotenkin parempi että eläin kasvaa vankeudessa ennen kun se tapetaan ruoaksi, verrattuna siihen että se elää vapaana luonnossa ennen kuin se tapetaan ruoaksi?
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Abe Simpson
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1565
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Springfield Retirement Castle

#201

Viesti Abe Simpson »

Melko harva nykyisistä koiraroduistakaan selviäisi omin neuvoineen luonnossa ympäri vuoden, en kuitenkaan näe että tämä seikka oikeuttaisi pitämään niitä huonommissa olosuhteissa kuin eläintä, joka selviytyisi omillaan - mikä pointti tässä on?
"Pallomerimies on erimies"
Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

#202

Viesti Vlad Tepes »

Abe Simpson kirjoitti: Melko harva nykyisistä koiraroduistakaan selviäisi omin neuvoineen luonnossa ympäri vuoden, en kuitenkaan näe että tämä seikka oikeuttaisi pitämään niitä huonommissa olosuhteissa kuin eläintä, joka selviytyisi omillaan - mikä pointti tässä on?
Ei huonommissa, mutta erilaisissa. Eläinten käsittelyssä on kuitenkin omat vaikeutensa, eikä täydellistä "vapauden" illuusiota pystytä luomaan.

Pidäthän sinä koiraa tietyllä tavalla vankina jo sillä, että sille ei ole omaa ovea josta se saa kulkea silloin kun lystää ulos ja takaisin.

Tarkoitan sitä, että esim lehmä on eläin joka ei pärjää omillaan, eli sen luontainen ympäristö on maatila. Eli ei ole mitään syytä pitää lehmän syöntiä sen epäeettisempänä kuin metsästetyn eläimen syöntiä, jos kriteerinä on se, että eläimen pitää saada elää lajinomaisesti.

Tietenkin joidenkin kanojen sulkeminen häkkiin, jossa ne eivät voi liikkua on rääkkäystä...
Kuvake
Alioppilas
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 5053
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#203

Viesti Alioppilas »

navajas kirjoitti: Mielestäni on ok syödä lihaa ja olla syömättä lihaa. Mielestäni on ok metsästää ja kalastaa, kunhan se tapahtuu jonkin järkevän syyn takia ja saalis hyödynnetään. (Itsekin lähden loppukesästä jousikalaan ja syksyllä jousimetsälle).

On myös ok olla metsästämättä ihan minkä tahansa syyn nojalla.
On myös ok kritisoida ja tuomita metsästys eettisyyteen vedoten, mikäli itse EI syö lihaa EIKÄ käytä eläinkunnan tuotteita.
Lisätään listaan vielä se, että on ok metsästää mikäli EI perustele sitä eettisyydellä. Selvennykseksi, on ihan yhtä tekopyhää ajatella että "koska minä tapan itse ruokani, ei jonkun random-naudan tarvitse kärsiä teurastamolla" kuin "minun takkini on ok, koska en ole itse sitä aikaisempaa omistajaa nylkenyt".

Tuskin kukaan metsästäjä väittäisikään, että kaikkien pitäisi metsästää. Omahan saalis siinä vähenisi, ja saisi varoa metsässä pyöriviä muita oranssiliivejä. Kyse oli jälleen siitä metsästyksen väitetystä eettisyydestä. Ihmiset syövät lihaa, sitä käytetään tajuttomia määriä päivittäin. Tämän tajuttoman määrän valmistamiseksi on olemassa teollinen tuotanto. Se riittää ruokkimaan porukan ilman metsästystä (jonka tuotantoluvut olivat varsin suuret). Kukaan ei lähde nykyisin metsään sillä asenteella että jos en palaa saaliin kanssa, kuolen nälkään. Metsästys ei siis ole enää välttämätöntä. Joku voi kaivaa esiin kaaviot siitä, kuinka paljon riistan osuus on Suomen lihatuotannosta ja kuinka paljon koko tuotannosta käytetään, niin tiedetään sitten kuinka monta lehmää pitäisi tappaa että metsästäjät saisivat syödä.

Käsittääkseni hampurilaispaikoissa syömättömät purilaiset joutuvat roskiin, joten se eläin on tapettu turhaan. No, lentäähän sitä ruokaa roskiin muuallakin.

Kalastusta en kritisoi siksi, etten ole koskaan ymmärtänyt miten ketään voi kiinnostaa istua keppi kädessä veden äärellä useita tunteja putkeen. Tappamisenkin viehätys lienee ihan eri luokkaa, johtuen ehkä siitä että kalat ovat vähemmän eläimiä kuin nelijalkaiset. Eikä se jahtikaan vaadi stalkkausta tai edes kuntoa kulkea metsässä. Virveli on munattomampi kuin kivääri. Tosi tylsää.
Kuvake
Pauli
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2135
Lauteille: Maaliskuu 2005

#204

Viesti Pauli »

Aivan.. Ja koska läheskään koko tuotantoa ei käytetä, niin se syömäni kana olisi joka tapauksessa kuollut. Joko roskiksessa tai jonkun muun syömänä.
Rahan saa ostoksestani se lähiön s-kauppias. Kaupalla on about. normi sisääntilaus määrät (ellei ole joku vidun tuppukylän putiikki kyseessä), joten se minun ostamiseni tai ostamatta jättämiseni ei siinä vaakakupissa paljoa heilauta.

Tietty jos kaikki jättäisivät sen kanan ostamatta tällä olisi merkitystä. Näin ei kuitenkaan tapahdu, joten se kana olisi edelleen kuollut.
Jutoka
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1843
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#205

Viesti Jutoka »

Itsensä pettämistä tuollainen ajattelu. Olisi parasta myöntää itselleen, että on vain ulkoistanut sen tappamisen.
Kuvake
Pauli
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2135
Lauteille: Maaliskuu 2005

#206

Viesti Pauli »

Pyh..
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

#207

Viesti MarkkuT »

Alioppilas kirjoitti: Kalastusta en kritisoi siksi, etten ole koskaan ymmärtänyt miten ketään voi kiinnostaa istua keppi kädessä veden äärellä useita tunteja putkeen. Tappamisenkin viehätys lienee ihan eri luokkaa, johtuen ehkä siitä että kalat ovat vähemmän eläimiä kuin nelijalkaiset. Eikä se jahtikaan vaadi stalkkausta tai edes kuntoa kulkea metsässä. Virveli on munattomampi kuin kivääri. Tosi tylsää.
Tuskinpa kalastuksen viehätys perustuu tappamisen viehätykseen. Oletko muuten kokeillut virveli- tai vastaavaa kalastusta? Sitä saalistahan ei kuitenkaan ihan noin vain tule, ei varsinkaan isompia (tämän olen taas tänäkin kesänä saanut todeta :)). Homma kuitenkin vaatii todella paljon perehtymistä eri kalalajien elintapoihin ja olosuhteiden vaikutukseen. Minun on vaikea ymmärtää miten jonkun mielestä kalastus voi olla tylsää. Sehän on melkeinpä jännintä mitä voi housut jalassa tehdä.

Luulisin, että kritisoijien ymmärtämättömyydessä kyse on Vietin puuttumisesta. Niin kalastuksen kuin metsästyksenkin kohdalla. Siihen "Miksi?" -kysymykseen kun ei taida olla mitään yksinkertaista vastausta tyyliin "Metsästän, jotta saan ruokaa pöytään" vaan kyse on jostain vähän laajemmasta jutusta. Välillä on pakko antaa sisäiselle luolamiehelle tekemistä.

:lol:
Ain't no one.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 11126
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#208

Viesti flammee »

Vlad Tepes kirjoitti: Tarkoitan sitä, että esim lehmä on eläin joka ei pärjää omillaan, eli sen luontainen ympäristö on maatila. Eli ei ole mitään syytä pitää lehmän syöntiä sen epäeettisempänä kuin metsästetyn eläimen syöntiä, jos kriteerinä on se, että eläimen pitää saada elää lajinomaisesti.
Täälläpäin sonni ja kuusi lehmää muistaakseni karkasivat, kun niitä pidettiin jossain korvessa laitumella. Selvisivät vissiin ihan ongelmitta kuusi kuukautta omillaan, ja lisääntyivätkin hieman.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

#209

Viesti Vlad Tepes »

flammee kirjoitti: Täälläpäin sonni ja kuusi lehmää muistaakseni karkasivat, kun niitä pidettiin jossain korvessa laitumella. Selvisivät vissiin ihan ongelmitta kuusi kuukautta omillaan, ja lisääntyivätkin hieman.
Se nyt ei tarkoita mitään, jos muutama tapaus elääkin ihan iloisena ilman ihmistä.

Enkä tietenkään tarkoittanutkaan, että ne kuolee heti päästyään maatilan rajojen ulkopuolelle. Sitä siis, että käsittääkseni pitkällä tähtäimellä nämä kesytetyt ja jalostetut elukat eivät pärjäisi luonnontilassa.
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

#210

Viesti MarkkuT »

Onhan se lehmien metsälaiduntaminen ollut ennen hyvinkin yleistä. Käsittääkseni ne ovat saaneet olla siellä suht vapautuneesti ja niitä on käyty katselemassa vain silloin tällöin. Itsekin olen Pohjois-Karjalassa moista todistanut joskus 15 vuotta sitten. Mutta kuten todettu, eivät ne siellä hengissä pysyisi. Jäisi varmaan ekaan talveen.

Täällä aiheesta:

http://www.mustiala.hamk.fi/verkkokurss ... laidun.htm

Tämä ei kyllä enää juurikaan liity metsästämiseen. Tarvetta omalle ketjulle? Lehmien metsälaiduntaminen -ketju menisi helposti "Most random thread ever" -listan kärkisijoille.

:lol:
Ain't no one.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Eppu ja 124 kurkkijaa