Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Metsästys

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 347
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Metsästys

#1321

Viesti MtJ »

Ralle Ryökäle kirjoitti: Sitten semmoinen näkökulma että, täyteisen teho ei pääse kuitenkaan edes lähelle perus metästyskiväärin tehoja, edes 308.
Täyteisessä on toki iso osumapinta-ala mutta, vähän paukusta riippuen laajeneminen on vaihtelevaa. Moni slugi ei laajene oikeastaan lainkaan.
Täyteisen tekemä reikä on usein siisti, kuin olisi reijitetty konnarin pihdeillä.
Täyteisen kanssa pitää tietää mitä tekee, ja harjoitella riittävästi, miettimättä patruunan hintaa. Toisaalta esim sellerin practical-sprot slugeja saa aika halvallakin.
Mulla on pitkäpiippuinen siis tosipitkä yksipiippuinen espanjalainen hanallinen vanha kettu/hanhi-haulikko. Kaliperi on 16 ja mulla on siihen yhdestä kytkykaupasta useita satoja aitoja tunetin brenneke paukkuja.
Haulikossa on taka-hahlokin. Tällä olen ampunut 80m matkalta semmosta nyrkin kokoista kasaa. Reijät on pyöreitä vielä tuollakin etäisyydellä, eli brenneke on ihan kelpo keksintö.
Luodin toiminnan kannalta ei tietysti voi vertailla kivääreihin, mutta äkkiä laskuopin mukaan laskettuna tuollainen normi 12 cal slugi tuottaa jouleja 4200. (Täyteisen paino: 28,3g, lähtönopeus: 548m/s). Vrt. 308:sin Naturalis (paino: 11,7g/ nopeus: 791m/s) josta tehoa lähtee 3660J.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 347
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Metsästys

#1322

Viesti MtJ »

Slugista mielenkiintoisen tekee seuraavat asiat:
- Paljon tehoa läheltä
- Haulikko on yleinen ase
- Upotusta jonkun verrankin, koska kiinteä lyijymälli menee "sukkana läpi"

Ja huonoja puolia:
- Slug ei ole terminaaliballistiikaltaan mitään huippua, vaikka lyijyä onkin
- Matkat ei nouse kovin pitkiksi, koska slug ammutaan suorasta piipusta (rihlapiippuiset haulikot sitten erikseen)
- Tähtäimet on usein haulikossa aika vaatimattomia, osuminen on vaikeaa

Lähimatkoille pitäisin slugia tai isoja hauleja ylivertaisena verrattuna pulttilukkokivääriin, jossa on optiikka päällä. Esim. 8mm haulit 12cal haulikossa kaatavat kyllä villisiankin, jos matka on oikea. Tosin villisian nyt kaataa muutenkin vaikka savikiekkopaukku, jos vaan ampuu tarpeeksi läheltä.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Ralle Ryökäle
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 69
Viestit: 3522
Lauteille: Maaliskuu 2005

Metsästys

#1323

Viesti Ralle Ryökäle »

Monia on muuttujia kyllä. Suurinosa täyteisistä lentää vähän päälle sen 400ms ja joulet jää 2,5 tonnin luokkaan.
Piipunsuun jätettyään täyteisen vauhti hidastuu dramaattisesti, verrattuna kiväärikaliperiin.
Täyteisin läpäisy on yleisestä luulosta huolimatta aika vaatimaton.
Täyteinen on yleisestä luulosta huolimatt todella risuherkkä ja "kaatuu" todella vähästä.

Lähihommissa on kyllä erinomainen työkalu. Siinä on sitten tietenkin se että kun hirvi tms onkin sitten tilanteessa, pahimmassa tapauksessa haavakkone 100m tai yli päässä, ei tuolla paljon mitään sitten enää tehdäkkään.

Manstopperina kyllä melkeimpä paras vaihtoehto ;)
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 86

Metsästys

#1324

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Ralle Ryökäle kirjoitti: Täyteinen on yleisestä luulosta huolimatt todella risuherkkä ja "kaatuu" todella vähästä.

Lähihommissa on kyllä erinomainen työkalu.)

Näin. 00 kolmen tuuman annoksena pelittää kanssa erinomaisesti sikaa vastaan tappituntumalta vaikka kiellettiinkin tässä hölmölässä.

MtJ kirjoitti: Mä en tykkää siitä vatkauksesta ;)

Etkö sä ollut naimisissa?

:-!
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 347
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Metsästys

#1325

Viesti MtJ »

Pariinkymmeneen metriin on mun mielestä riittävä työkalu ihan mille tahansa elukalle. Sen verran siellä on jouleja takana. Parinkymmenen metrin jälkeen "ihan turha vekotin", no ei nyt ihan, mutta monen ominaisuutensa takia huono vaihtoehto, kun parempiakin ratkaisuja löytyy.

Lähelle ammuttaessa tai vaikka haavakkojahtiin oivallinen vekotin. Siis parempi mun mielestä 2 täyteistä piipussa, kuin pulttilukko ja optiikkaa päällä, jos menee vaikka haavakkosian perään tiheään pusikkoon.

Etkö sä ollut naimisissa?
Siks en tykkääkään vatkauksesta, itselataavat on mun sielua lähellä :smt003
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 347
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Metsästys

#1326

Viesti MtJ »

Slugeista vielä lisää informaatiota ja pientä taulukkoakin löytyisi täältä;
http://www.frfrogspad.com/shotgun.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Väittävät, että 100 yardiin (=olikos se nyt 94 metriä noin) osuu vielä ihmisen kokoiseen kohteeseen vaivatta... Tiedä tuosta, tähtäimet pitää olla ainakin kunnossa.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
navajas
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 84
Viestit: 1173
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vihti

Metsästys

#1327

Viesti navajas »

Aliäänipaukut ja änkkäri, niin on mukavan hiljainen työkalu.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 98
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Metsästys

#1328

Viesti Mjölnir »

MtJ kirjoitti: Slugeista vielä lisää informaatiota ja pientä taulukkoakin löytyisi täältä;
http://www.frfrogspad.com/shotgun.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Väittävät, että 100 yardiin (=olikos se nyt 94 metriä noin) osuu vielä ihmisen kokoiseen kohteeseen vaivatta... Tiedä tuosta, tähtäimet pitää olla ainakin kunnossa.
91,5 m
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 86

Metsästys

#1329

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Tulipa vaan mieleen että noissa wanhan mallisissa metsästysaseissa on yhä yllättävän paljon järkeä (ikään kuin se liittyisi mitenkään heteroihin varusteisiin). Meinaan vaikea keksiä nykyäänkään parempaa kauris/peura/sika asetta kuin joku perinteinen drillinki kaliiberissa 9.3 x74r tai 8 x 57 jrs ja 12 väljyinen alla.
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1622
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Metsästys

#1330

Viesti MikkeM »

Minkälaisia haulikoita teillä on metsästyskäyttöön, ilmeisesti pääasiassa käytetään rinnakkais/päällekkäispiippuista ?

Asiasta kolmanteen, onko teillä vakuumikoneita ja miten hoidatte riiputuksen, jääkaapissa/kylmiö yms ?
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 347
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Metsästys

#1331

Viesti MtJ »

Se on vähän että mistä tykkää. Jos tykkää vatkata ni sitte pumppu, jos tykkää että vaan painelee liipaisinta niin sitten itselataava (3 patruuna monelle riistalle maksimit) ja sitten on perinteistä settiä nämä päällekkäispiippuiset ja rinnakkaispiippuiset.

Itsellä on päällekkäispiippuisia.

Lihat riippuu tallissa tai jossain viileässä, lihan voi kyllä mureuttaa pienissä määrissä vaikka jääkaapissa.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 98
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Metsästys

#1332

Viesti Mjölnir »

MikkeM kirjoitti: Minkälaisia haulikoita teillä on metsästyskäyttöön, ilmeisesti pääasiassa käytetään rinnakkais/päällekkäispiippuista ?

Asiasta kolmanteen, onko teillä vakuumikoneita ja miten hoidatte riiputuksen, jääkaapissa/kylmiö yms ?
Mulla on pumppuhaulikko, johtuen lähinnä siitä, että kun töissä on tullut sellaista treenattua, niin ei tarvitse sitten opetella enää uusia toimintamalleja vapaa-aikaa varten.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 347
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Metsästys

#1333

Viesti MtJ »

Haulikon kanssa ei mun mielestä ole ihan niin metrilleen, minkä sitä selkäänsä ottaa. Kaikista se lyijy läpi tulee ja joskus sillä johonkin osuukin ;)

Se on enempi semmoinen rautakanki selässä, jota valtaosin ei käytetä. Sitten kun käytetään, niin sama se on, mikä siinä toimintatapa on. Tietysti tähän sisältyy aimo annos semmoista vähättelyäkin, kun en itse piittaa kovin paljon haulikosta ylipäätään, oon henkeen ja vereen kiväärimiehiä (tai ainakin täyteis...).

Mutta supistajilla haulikon piipun päässä on tietysti enempi merkitystä kuin toimintatavalla. 2 paukkua on itselle ollut aina riittävä, sitä kolmatta harvemmin tarvii. Merilinnustus ja sorsastus voi olla eri juttu. Supistajista se puolisuppea alapiippuun ja täyssuppea yläpiippuun on ollut aiemmin toimiva ohje, miten haulikossa supistajat voi miettiä lähes kaikkea metsästystä ajatellen. Tästä on nykyään niin monta variaatiota ja mielipidettä, että en viitsi tuota heittää kuin enempi "vitsinä". Mutta alunperin siis puolisuppea ja täyssuppea riitti, nykyään pitää olla paranettua sylinteriä kyyhkylle ja sorsalle, täyssuppeaa jänikselle ja niin edelleen.

Vaihtosupistajilla oleva kaksipiippuinen ei ole huono vaihtoehto aloittajalle.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 347
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Metsästys

#1334

Viesti MtJ »

Niin ja paukuista sen verran, että itse metsästin pitkään 12/65 paukuilla, jotka riitti kaikelle riistalle. Nykyaikana ei kuulemma riitä, ne on niin kovanahkaisia nuo nykyajan riistaeläimet, että pitää olla 10/89 tai ainakin 12/89 paukkua.

Vai missälie vika?
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 6238
Lauteille: Joulukuu 2010

Metsästys

#1335

Viesti Aihki »

Läpäisykyky luoti vs slugi ei muuten ole ihan yksinkertainen pulma. Tietyllä poikkipinnalla läpäisy homogeeniseen aineeseen on hankala funktio liikenergiasta ja liikemäärästä. Isossa elikossa on ongelmana vielä luut joissa ei luoti saisi hajota liikaa, mutta silti pitäisi laajeta pehmeässä kudoksessa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 124 kurkkijaa