Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Metsästys

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
katar
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 2049
Lauteille: Tammikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Thainyrkkeily
Sivulajit: Potkunyrkkeily; nyrkkeily

Metsästys

#1546

Viesti katar »

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008848003.html Metsästävät potkulaiset, onko tämä ihan ihmisen tekoja vai eläimen? Veikkaan itse ihmisten, mutta en ole ihan varma. Erikoiselta näyttää ainakin.
Frankly my dear, I don`t give a damn.
Jaawa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 161
Lauteille: Toukokuu 2022

Metsästys

#1547

Viesti Jaawa »

katar kirjoitti: touko 28, 2022, 18.56Metsästävät potkulaiset, onko tämä ihan ihmisen tekoja vai eläimen? Veikkaan itse ihmisten, mutta en ole ihan varma. Erikoiselta näyttää ainakin.
Jos saisin paikanpäällä käydä katsomassa, että onko kasassa miten eri ikäisen olosia jäänteitä, mitä jälkiä niissä on, ja tarkalleen minkä eläimen raatoja, niin voisin ehkä päätellä vähäsen tapahtumien kulkua. Mutta kuvista ja täysin informaatioköyhästä jutusta ei oikein pysty todeta konkretiaa.

Vipa kuva antaa vähä oudon idean, isomman hirvieläimen lapa, mutta toisaalta muut raadot on pieniä. Tosi vaaleaa karvaa, kauriita, peuroja, ohan niitä tosi vaaleitakin. Lapoineen päivineen, on outoja lihaluita ollakseen jätteitä, se viittais eläiten tekosiin, tai just kolariraatoihin jotka viety samaan paikkaan? Vai oisko luonnollisesti ehkä sattumalta samalla paikalla vaan tullu useampi petojen kaato peräjälkeen? Miksei joku salakaatajakin ilman aikomusta syödä mitään, tai sitten joku haaska, mutta haaska on yleensä järkevämpi haudata ja peittää vaikka kannoilla tai jollain mistä pääsee hajut kuitenki välistä, ei näy mitään semmosta tuossa.

Monta muutaki ihmeellistä juttua, jos ihminen ois asialla, tautien takia ei noita jätteitä jätetä luontoon, ikäviä pöpöjä jotka tarttuu koiriin. Mettään jätetä muutaku suolistuksen kamat. Ohjeistus on viedä kaatikselle tai muuhun paikalliseen jätehommaan. Monasti ei haluta haudatakkaan jätteitä, pohjavesien takia.

Jotenki tuntuu, että tässä ois vaan joku keskivertoa erikoisempi luonnollinen tapahtumaketju taustalla. Varmaksi ei voi mitenkään tietää, mutta ei se mahdotonta oo etteikö susi tai ilves vois olla tappanu samalle haaskalle useampaa elukkaa. Heh, on kyllä lopulta aivan turha vaivata päätänsä tämmösellä, mutta tulipa mietittyä. On tuo lopulta aika syrjässä tuola, en koe että tässä tarvii olla mitään väärää tai rikosta kuitenkaan.
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 347
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Metsästys

#1548

Viesti MtJ »

katar kirjoitti: touko 28, 2022, 18.56 https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008848003.html Metsästävät potkulaiset, onko tämä ihan ihmisen tekoja vai eläimen? Veikkaan itse ihmisten, mutta en ole ihan varma. Erikoiselta näyttää ainakin.
Oudointa tuossa on, että kasaa ei ole levitelty pitkin maita ja mantuja, yleensä isokin raato häviää kevääseen mennessä pieniksi luun pätkiksi ja karvakasoiksi siellä täällä. Esimerkiksi 9000 kilon kalakasa hävisi kevääseen mennessä niin, että jäljellä oli lähinnä sileämpi pelto siltä kohdin, missä kalakasa oli ollut ja se oli tallottu pääosin pienpetojen ja varisten/harakoitten toimesta sileäksi.

Mahdoton sanoa yhdestä kuvasta, tuo kasan olemassaolo yleensä jäi ihmetyttämään.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 98
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Metsästys

#1549

Viesti Mjölnir »

Minusta liikennevahinkoeläinten kokoamispaikka on täysin looginen vaihtoehto
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 347
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Metsästys

#1550

Viesti MtJ »

Kyllä, erittäin todennäköinen.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 98
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Metsästys

#1551

Viesti Mjölnir »

Minä ja 10 muuta metsästäjää on perustettu ”metsästäjäsyndikaatti”, joka osallistui mm Twitterissä rikkinäisen ja konfliktihakuisen metsästyskeskustelun korjaamiseen. Meidät löytää myös instagramissa https://instagram.com/kysymetsastajalta jossa vastaiilemme kysymyksiin metsästyksestä.

Jos mieleen tulee jotain niin minulle voi täälläkin esittää kysymyksiä, joihin vastaan tai kaivan vastaukset
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 98
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Metsästys

#1552

Viesti Mjölnir »

https://yle.fi/a/74-20012267

YLE kävi tutustumassa meidän Metsästäjäsyndikaatin leiriin Kauhajoella
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 98
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Metsästys

#1553

Viesti Mjölnir »



Hirvikausi päätökseen onnistuneella viimeisen päivän jahdilla
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
katar
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 2049
Lauteille: Tammikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Thainyrkkeily
Sivulajit: Potkunyrkkeily; nyrkkeily

Metsästys

#1554

Viesti katar »

Mulla ei varmaan kärsivällisyys riittäisi pöpelikössä käkkimiseen tuntitolkulla, mutta hienoa, kun saitte saalista.
Frankly my dear, I don`t give a damn.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 98
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Metsästys

#1555

Viesti Mjölnir »

Oon viime vuonna käkkinyt satoja tunteja
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 82
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Metsästys

#1556

Viesti Mika »

Kari Aittomäki kirjoitti: touko 12, 2023, 02.06 Minäsitä olen kuullut tuota aivan livenä.
Kun mun isänkodossa se mettästely oli sääntö.

Siihen liittyi koko se hulabaloo, iloinen hälinä, kun puskankoluaja toi kotiin saalista, lintuja ja isompaa.
Kun saalista ruvettiin laittelemaan lihoiksi/nahoiksi ja valmistelemaan kypsentämistä varten.
Siihen kohtaan menoja pyydettiin-vaadittiin kaatajalta kertomusta kaadosta ja sitä tarinaa kuunneltiin ja myöhemmin toisteltiin.

Jasitten sitten kun se ruoka nostettiin pöytään.
Emäntä sanoi taikasanat tavalla jossa oli siunausta ja kiitosta puolet ja puolet.

Kauniita tapoja ja sanojaa, varsinkin teinipojan kuulla ensimmäisen kaatonsa jälkeen.
Etenkin kun sorsia oli useita ja kaikki otettu ilman asetta.
Hyviä muistoja.
Lainasin toisesta ketjusta.

Miten sorsia metsästetään ilman asetta?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 16110
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Metsästys

#1557

Viesti Kari Aittomäki »

Puhejudolla ja hämärällä hämäräopilla.
Jotku tykkäs rasvata ihonsa ennen.
Minä en.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 82
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Metsästys

#1558

Viesti Mika »

Niin, se oli näitä nuotiotarinoita, aivan... :D

Mutta onhan sorsien metsästäminen ilman ampuma-asetta ihan vanhaa perinnettä. Ilmeisesti verkko on yleinen keino. @Mjölnirilta moinen voisi onnistua jousella.

https://www.bestairriflescope.com/how-t ... out-a-gun/
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 347
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Metsästys

#1559

Viesti MtJ »

Noh, kerrotaan nyt, kun aikaa kulunut tietenkin vuosikymmenet.

Verkolla pyydettiin Päijänteellä aikanaan kapean salmen kohdalla sorsia. Verkko vedettiin suht tiukalle kahden salmen väliin ja siihen lentäneet sorsat sitten telottiin jollakin hengiltä. Vaati useamman miehen, mukaanlukien se, joka säikytteli sorsat lentoon kaislikolta. Ja pyyntitapa oli aika epävarma.

Toinen tapa oli, että odoteltiin pimeää, sitten parille kirkas lamppu tai vastaava ja yksi meni ja hätisti sorsat lentoon. Sorsa lentää sokeana kohti kirkasta valoa ja tulee tonttiin että kolahtaa.

Kolmas tapa oli sellainen, että sorsille pönttöjä, odoteltiin, että telkkä tai koskelo menee pönttöön ja lauta pöntön suuaukolle. Sitten sorsa sieltä ja mahdolliset munat myös.

Nämä on tietenkin kaikki kiellettyjä olleet jo vuosikymmenet ja pyyntitapana persiistä, nykyään ei henkensä pitimiksi kukaan sorsia yritä. Noita pyyntejä siis kokeiltu joskus 50-luvulla viimeisen kerran, edes 70-luvulle tultaessa ei enää tuollaisia kokeiltu, ne oli jo siihen aikaan kielletty metsästyslaissa.

Lisäksi on tietenkin kanalintujen ansapyynti (teeren kahat, satimet, jne) joka on myös ollut kiellettyä jostain 60-luvulta ainakin.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 347
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Metsästys

#1560

Viesti MtJ »

Aikanaan tällekin oli monta nimeä, tässä siis takka-ansa. Päijänteen rannoilla näitä sanottiin liskuiksi tai satimiksi, takka-termiä en kuullut vanhojen miesten käyttävän. Ansanteko mulle kyllä opetettiin ja sen osaan vieläkin. Lisäksi oli rihmoja (pyylle), jossa vaakaan aseteltiin keppi kahden puun väliin, sitten siihen roikkumaan vaikka pihlajanmarjoja ja keskelle silmukka, jonka läpi lintu kulkee ja jää kaulastaan rihmaan.

Tässä se takka-ansa.

Kuva
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 121 kurkkijaa