Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Nyt lukuvuorossa...

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 41
Viestit: 1612
Lauteille: Helmikuu 2006

Nyt lukuvuorossa...

#1546

Viesti Kerkko »

Viime kuukausina olen lukenut etenkin kotimaisia kirjoja. Suurin osa on myös ollut oikein hyviä.

Väinö Linna: Täällä pohjantähden alla

Pitkään lukulistallani ollut klassikko tuli vihdoin nyt luettua. Ja perhana, olipas se hyvä! Vaikutuin jo ihan alusta asti, vaikka alun sisältö olikin lähinnä sitä, että Jussi kuokki suota. Kaiken kaikkiaan erittäin tyylikästä kieltä, hienoja tapahtumia, hyviä ja etenkin toisistaan eroavia hahmoja. Jos ette ole näihin klassikkotiiliskiviin vieltä tarttuneet, niin tehkääpä se pikimmiten. On nyt yksi suurimmista suosikkikirjoistani.


Terry Pratchett: Colours of Magic

Pitkään olen myös ajatellut lukevani Pratchettia ja Discworldia, ja nytpä tein senkin. Ihan hauskoja juttuja, mutta ei kuitenkaan herättänyt kauheasti tunteita mihinkään suuntaan. Lisäksi lukeminen jumitti jostain syystä aika paljon. Saa siis arvion ihan kiva. En tiedä jätänkö Discworldin nyt tähän, mutta tuskin ainakaan heti innostun jatkamaan.


Veijo Meri: Manillaköysi

Joskus valittelin sitä, miten klassikot tuppaavat olemaan vähän mitäänsanomattomia pettymyksiä. Tämä osui taas siihen lokeroon. Olihan tässä joku ihan hyvä juttu, eikä mitenkään kovin puuduttavaa tekstiä, mutta enpä tästä oikein mitään saanut irti.


Ilmari Kianto: Punainen viiva

Mitäänsanomattoman Manillaköyden jälkeen toivoin, että tämä olisi parempi. Ja olihan se! Heti ensimmäisen luvun hienoon vanhahtavaan tyyliin kirjoitettu luontokuvaus osoitti, että tämä tulee olemaan mainio kirja. Kokonaisuudessaan hienoa kuvausta köyhästä elämästä 1900-luvun taitteessa. Politiikkaelementti kirjassa ei minua niinkään kiinnostanut. Lopussa asiat etenivät pisteeseensä hiukan liian helposti ja yksinkertaisesti, mutta loppu oli siitä huolimatta varsin vaikuttava. Suosittelen ehdottomasti lukemaan tämän. Pituutensakin puolesta helppo tarttua.


Kari Hotakainen: Ihmisen osa, Jumalan sana ja Luonnon laki

Luin Hotakaisen "trilogian" jokaisen osan melkoisen nopeasti ja pidin jokaisesta. Aiemmin olin lukenut häneltä muistaakseni vain Juoksuhaudantien, tosin Klassikosta en ole varma. Nämä teokset kyllä nostivat arvostukseni Hotakaista kohtaan. Hän on todella taitava kirjoittaja. Hyvää kieltä, kirjat etenevät sujuvasti ja ovat kaikinpuolin hyvin tyylipuhtaita. Ihmisen osan loppuratkaisun osoittama kaksoismerkitys miellytti myös kovasti minua.


F. E. Sillanpää: Hurskas kurjuus

Aika samaa jatkumoa Pohjantähden ja Punaisen viivan kanssa. Kaikki käsittelevät suunnilleen saman aikakauden elämää. Olen aina hiukan ihmetellyt ja harmitellut sitä, että ainoasta Nobel-kirjailijastamme puhutaan niin vähän. Ainakin tämä vielä kesken oleva teos on oikein hyvä. Pidän kirjoitustyylissä etenkin preesensin ja imperfektin sekoittamisesta. Siitä, kun menneitä tapahtumia kuvataan preesensillä: "Jussikin soutaa yhtä airoa." Luen luultavasti myös samassa kokoomateoksessa olevat Nuorena nukkunut ja Ihmiset suviyössä, ainakin edellisen.
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 41
Viestit: 1612
Lauteille: Helmikuu 2006

Nyt lukuvuorossa...

#1547

Viesti Kerkko »

AlexMachine kirjoitti:Lisäys. Ainoa asia missä myönnän olevani hiukan sovinisti on kirjallisuus. En vain ole näissä genreissä joita mielellään luen törmännyt kovinkaan moneen varteenotettavaan naiskirjailijaan - joiden tuotoksista olisin pitänyt.
Enkä tällä tarkoita etteivätkö naiset kirjoittaisi hyvää ja hienoa kirjallisuutta, kyllä, mutta harvemmin miellyttää minua (poislukien historialliset, draamat ym joita luen ihan mielelläni naistenkin kirjoittamina)
Pari poikkeusta vahvistaa säännön. Esim Ursula Le Guin.
Luen myös merkittävästi enemmän mieskirjailijoiden teoksia. Ei tämä silti ole kovin tietoinen valinta, liittyy enemmänkin kiinnostuksen kohteisiin. Lisäksi luen aika paljon klassikoita, joissa miehet ovat vahvemmin edustettuina. Kotimaisista naiskirjailijoista pidän kovasti Rosa Liksomin vanhemmista novelleista. Agatha Christien Hercule Poirotit on tullut luettua kaikki, ja ne ovat ihan mukavia. Ja jos fantasia on ominta lajia, Robin Hobb on kyllä erinomainen. Luin jokin aika sitten Liveship Tradersin, ja se oli huippu. Myös Farseerin (Näkijän taru) ja Tawny manin (Lordi kultainen) olen lukenut, ja niistäkin pidin. Noiden lukemisesta kuitenkin on jo yli kymmenen vuotta.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 70
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Nyt lukuvuorossa...

#1548

Viesti flammee »

Kerkko kirjoitti: Terry Pratchett: Colours of Magic

Pitkään olen myös ajatellut lukevani Pratchettia ja Discworldia, ja nytpä tein senkin. Ihan hauskoja juttuja, mutta ei kuitenkaan herättänyt kauheasti tunteita mihinkään suuntaan. Lisäksi lukeminen jumitti jostain syystä aika paljon. Saa siis arvion ihan kiva. En tiedä jätänkö Discworldin nyt tähän, mutta tuskin ainakaan heti innostun jatkamaan.
Vähän samaa mieltä Pratchettin tuotannosta, ihan kiva mutta ei erityisen hyvä, puuttuu se jokin sellainen koukku että kiinnostuisi kunnolla päähenkilöistä tai jäisi mieleen tarinat.. Parhaimmaksi Terry Pratchettiksi on yltänyt yhteistuotanso Neil Gaimanin kanssa - Good Omens, se oli oikeasti aika huippu. Tosin yhteistuotantoa nyt vähän huono Pratchettiksi laskea...
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Nyt lukuvuorossa...

#1549

Viesti MikkeM »

Jarkko Sipilän Mies kuumasta, pidän Sipilän suoraviivaisesta tyylistä, ei mitään liian kikkailevaa vaan ns suoraa toimintaa.

Reijä Mäen Tulivuori , Vares on hauska ja toimiva hahmo, Mäki on vuosien saatossa kehittynyt ja pystyy kuvaaman todella hyvin ympäristön.

Molemmat kirjailijat kuuluvat suosikkeihini.
Jörri
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 426
Lauteille: Joulukuu 2013
Etulaji: Taekwondo

Nyt lukuvuorossa...

#1550

Viesti Jörri »

SciFi kausi taas menossa, lopettelin juuri Hannu Rajaniemen Kvanttivaras trilogian, sitä ennen meni Lauren Beukesin Zoo City. Hugh Howeyn Siilo sarja jäi kesken kun loppuosa unohtui lentokoneeseen... Mielenkiintoisia kirjoja kaikki.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 68
Viestit: 6423
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Nyt lukuvuorossa...

#1551

Viesti AlexMachine »

Minulla on ollut Scifi-kausi kohta 40 vuotta :)
John Scalzi - Old mans war sarjaa luettu 3 ensimmäistä kirjaa.
Scalzin Red Shirts odottaa Kindlessä.
Tuo siilo sarja oli varsin hyvä mielestäni. Kindlessä odottaa 1 tai 2 saman kirjailijan muuta kirjaa.
Juuri nyt luettavana on Marko Kloos - Frontline sarja. Ensimmäinen kirja luettu ja heti piti ostaa 2 seuraavaa.
Graig Alanson - Expeditionary force sarjan ensimmäinen odottaa lukemista.
Stephen Baxter - Proxima odottaa.
Peter F Hamiltonin kovasti kehuttu Commonwealth saga sarja odottaa, mutta vaikuttaa sen verran hardcorelle että vaatii aikaa ja rauhaa joten aloitan tämän kesälomalla.
Pierce Brown - Red rising trilogia odottaa myös lomaa.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Nyt lukuvuorossa...

#1552

Viesti MikaM »

Pitääpä lukaista pitkästä aikaa Mäkeä, kun uusi taas kerran tulee.
Luin pitkästä aikaa matkalla (yleensä tulee uni ja pitää lukea viimeinen kappale aina uudestaan, tai kirja keskeytyy pitkäksi aikaa, kun ei ehdi lukea loppuun)
1827, kirjoittanut Mike Pohjola. Mielenkiintoinen kirja, kiva näkymä miltei kahden sadan vuoden takaiseen elämään.
Remeksen Hornan jälkeen oli pakko lukea Jäätyvä helvetti. Pistää miettimään.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Jörri
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 426
Lauteille: Joulukuu 2013
Etulaji: Taekwondo

Nyt lukuvuorossa...

#1553

Viesti Jörri »

AlexMachine kirjoitti:Minulla on ollut Scifi-kausi kohta 40 vuotta :)
Sama vaiva, silloin tällöin yritän lukea muutakin, mutta SciFi uusii aina vaan. :)
Kindlessä odottaa 1 tai 2 saman kirjailijan muuta kirjaa.
Mulla tuo Kindlessä, tai muutekin tabletilla ja erityisesti puhelimella lukeminen on jotenkin tehotonta ja hidasta, ei vaan etene samalla lailla kuin kirja kädessä.

Kiitos vinkeistä täytyypi tutustua.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 68
Viestit: 6423
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Nyt lukuvuorossa...

#1554

Viesti AlexMachine »

Minulle Kindle on voittaja monestakin syystä, vaikka silti pidän enemmän paperista.
Kindleen mahtuu satoja kirjoja ja painaa sen pari sataa grammaa.
E-ink on mukavampi kuin padin näyttö, auringossakin eli lomalla.
Hinta, Kinden kirjat maksaa yleensä vain 1/3 paperisten hinnasta.
Muistaa mihin jäi, viimeksi lukiessa. jne.
Tilan puute. Kämppä on oikeasti aika lailla täynnä ja sillä tahdilla millä luen, hukkusin pian kirjoihin.
Silti, jotkut kirjat kuten Song of fire and ice sarjan, olen ostanut oikeina kirjoina, eihän sitä fiilistä mikään voita.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 41
Viestit: 1612
Lauteille: Helmikuu 2006

Nyt lukuvuorossa...

#1555

Viesti Kerkko »

AlexMachine kirjoitti: Tilan puute. Kämppä on oikeasti aika lailla täynnä ja sillä tahdilla millä luen, hukkusin pian kirjoihin.
Etkö käytä kirjastoa? Minä en osta kuin ruokakirjoja, enkä niitäkään kovin usein. Joskus saatan saada kaunokirjallisuutta lahjaksi, mutta muuten lainaan kaiken kirjastosta. Toki jollekin voi tulla tilanteita, ettei jotain kirjaa löydy kirjastoista, tai suosittuja voi joutua jonottamaan, mutta minulla ei ole ollut juurikaan ongelmia.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 68
Viestit: 6423
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Nyt lukuvuorossa...

#1556

Viesti AlexMachine »

Olen lukenut viimeset parikymmentä vuotta vain englannniksi ja kirjastoon tulevat kirjat suomennettuna tosi myöhään tai eivät koskaan. Olen kyllä kirjastoakin kuluttanut aikoinaan paljonkin.
Eli valikoimaan laajuus ja nopea saatavuus vei Amazonin asiakkaaksi.
The beatings will continue until morale improves.
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Nyt lukuvuorossa...

#1557

Viesti MikkeM »

Kyllä kirjat pitää olla paperiversioina, pitää vaan ostaa isompi kämppä :)
katar
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 2036
Lauteille: Tammikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Thainyrkkeily
Sivulajit: Potkunyrkkeily; nyrkkeily

Nyt lukuvuorossa...

#1558

Viesti katar »

MikkeM kirjoitti:Kyllä kirjat pitää olla paperiversioina, pitää vaan ostaa isompi kämppä :)
:peukku: Todellakin! Mä en jotenkin ymmärrä noita e-kirjoja, kaveri yritti houkutella sen pariin (sais kai jotain boonuksia siitä tms), mutta mä jotenkin tykkään kirjan tunnusta; siitä kun paperi kahisee, ja sen tuoksusta, siitä miltä se tuntuu käsiin. Vanhat kirjat on siitä kivoja, että niissä se tuntu on todenmukaisempaa, kuin monissa uusissa kirjoissa. Mulla on yks vanha runokirja, jonka selkämys on paksu ja painava ja sen sivut jotenkin ihanan tuntuiset sormiin. :)
Frankly my dear, I don`t give a damn.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 68
Viestit: 6423
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Nyt lukuvuorossa...

#1559

Viesti AlexMachine »

Itselleni Kindle on lähes välttämätön. Ainakin lomilla. Luen helposti sellaiset 7-8 kappaletta 300-500 sivuista kirjaa parin viikon loman aikana. Jos kirjan paino on vaikka arviolta 600-700 grammaa niin tuossa on jo 20 kilon sallitusta matkatavaroista jo 1/4 kirjoina. Tai jos kaukomatkalle niin yleensä saa 15 kiloa matkalaukkuun, joten 1/3 kirjoina.
Kindle painaa sen 160g ja jos luettava loppuu niin wifiin kiinni ja ostaa lisää.

MikkeM, kyllä jos rahaa olisi niin minulla olisi kirjastohuone. Lattiasta kattoon 2-3 seinällä hyllyä, täynnä kirjoja, hyvä nahkainen lukutuoli, baarikaappi. :)
The beatings will continue until morale improves.
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 31

Nyt lukuvuorossa...

#1560

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Ostin viikonlopun iloksi Heikki Pursiaisen uudenkarhean kirjan tårta på tårta Suomi. HP on ottanut Nallen paikan luupään lempitrollina! Herrojen provojen viihdearvoa ei vähennä se että lähes aukoton argumentointi vuotaa yhtä vähän kuin kaskelootin sulkijalihas.

HP on vaan paljon rosoisempi rääväsuu. No maailmassa ei voi olla koskaan liikaa anarkistisia sekopäitä. Sääli että kimittävä ääni ja epävarman hipsterin olemus syö liveuskottavuutta.

Villisti veikkaan että lagavulini tule sieraimista lukiessa...

Kuva

AJATUSPAJA Liberan toiminnanjohtaja Heikki Pursiainen julkaisi kesäkuussa blogikirjoituksen, joka taatusti luettiin presidentinkansliassa asti. Oli sen verran kärkäs teksti.

Pursiainen sätti presidentti Sauli Niinistöä valtiomiesmäisyyden puutteesta. Hän härnäsi Niinistöä tämän asettumisesta politiikan yläpuolelle ja tavasta ”huudattaa itsensä presidentiksi”.

Pursiainen puhutteli lukijoita ja usutti heitä olemaan allekirjoittamatta Niinistön valitsijayhdistyksen kannattajakorttia. Hän vaati, että tammikuun 2018 presidentinvaaleista tehdään ”oikein politisoituneet, ikävät, riitaisat ja myrskyisät”.

”Kun on kansanvalta, presidenttiä pitää piestä ihan niin kuin muitakin poliitikkoja”, Pursiainen perustelee bloggaustaan.

xxx

Pursiainen on jyrkän liberalistinen taloustutkija ja monella tapaa poikkeuksellinen ekonomisti, pukeutumisesta alkaen. Hän ei käytä tummansinisiä pikkutakkeja ja vaaleansinisiä kauluspaitoja kuten lajitoverinsa vaan Adidaksen jumppa-asuja, kuten 80-luvun teatterikorkeakoululaiset.

xxx

Heikki Pursiainen syntyi vuonna 1974. Nuoruuden hän asui 1980-luvun Kouvolassa, jossa isä, Skdl:n kansanedustaja ja radikaalipappi Terho Pursiainen, saarnasi sosialismin puolesta.


http://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005322114.html

:hahaha:
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 58 kurkkijaa