Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Pamfletti

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Pamfletti

#1

Viesti Mika »

Tännehän tämä kuuluu! :)

Pamfletti

Pientä taustaa.

1) Sosiobiologinen keskustelu varsinkin Suomessa on jo pitkään ollut yksipuolista. Keskusteluun, jos sitä nyt edes sellaiseksi voi kutsua, on osallistunut vain tahoja, jotka eivät sosiobiologiasta mitään ymmärrä, vaikka väkevästi muuta luulevatkin. Tämän lisäksi heidän sävynsä on ollut vähintäänkin hyökkäävä ja parjaava. Tällaiseen pitää tietenkin jossakin kohtaa puuttua, koska vaikka alan asiantuntijat eivät edes olkapäitään tällaisille puutaheinää-jutuille kohauta, on maallikon kuitenkin vaikea erottaa faktaa fiktiosta.

2) Nyt asiaan on siis puututtu, ja keskustelua käyneiden tahojen sävyä mukaillen. Pamfletinhan on tarkoituskin olla värikäs.

Nuo seikat kun muistaa jo ensimmäistä sivua lukiessaan, osaa suhtautua asiaan oikealla tavalla. Asiasisältö, kuten Osmo Tammisalo esipuheessa toteaa, kelpaisi vaikka oppikirjaan.

Lukuhetkiä :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Keiju
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 2054
Lauteille: Tammikuu 2005

#2

Viesti Keiju »

Mika taitaa liiankin hyvin muistaa, kuinka "hyvin" mun masiina pelittää ja laittaa näitä juttuja mun kiusaksi. En saanut auki en. :evil:
...mutta jospa olenkin vain oman mielikuvitukseni luomus.

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Ei hätää

#3

Viesti Mika »

Mä voi lähettää sulle iltalukemista s-postitse ;)

(Kai sulla on Acrobat Reader?)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Keiju
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 2054
Lauteille: Tammikuu 2005

#4

Viesti Keiju »

No niin masiinassani ei ole vikaa, vaikka on vähän hitaanpuoleinen. Vika taisi olla enemmänkin "kärsivällisessä" käyttäjässä, mutta nyt sain sen luetuksi. ;) Tai siis pikalukuna tarttui silmiini tässä vaiheessa vain pari kohtaa, joihin tarttua.

Siellä ihmeteltiin, että miten ihminen voi kokea mielihyvää tuntemattoman auttamisesta esim. verenluovutuksella, kun saa siitä palkkioksi vain pullan ja kahvia? (itseasiassa ei taidettu mainita edes pullaa)

Hyvä kysymys ja vastaan omalta osaltani, että en kokenut mitään mielihyvää, enkä kokenut olevani siellä auttamassa ketään. Menin sinne voittamaan pelkoni piikkejä kohtaan ja hakemaan fyysistä hyvää oloa, eli syy oli ilmeisesti erittäin itsekäs?

No olisinko mennyt sinne, jos verelleni ei olisi mitään käyttöä vaan se menisi roskikseen suoraan? En olisi, koska en anna pistää itseäni turhaan.
Pois lähtiessäni minulla ei ollut hyvä mieli sen vuoksi, että olen kenties auttanut jotain vaan siksi, että nyt se on ohi ja olen voittanut pelkoni. Jos jotakin olen sillä pelon voittamisen kustannuksella tullut autetuksi, niin ei minulla ole mitään tarvetta tietää, kuka tämä "auttamani" henkilö on ja siksipä tällainen auttamismuoto on aika mieluinen minulle, vältän siis kiitokset ja palvomiset.

No, kuitenkin minulle tyrkättiin kouraan kauppakassi, jossa lukee "Pelastaja". Mikä pelastaja minä olen, kun vertani ei välttämättä tulla käyttämään missään ja se voi ehtiä vanheta siihen mennessä kuin jollakulla käyttöä olisi. Ja, vaikka olisikin käyttöä en halua kantaa mitään "pelastajan" taakkaa. Mitenkä tuota tekstiä saisi muokattua? P:stä R-kirjain ja ä:n pilkut a-kirjaimiin...eipä taida tulla mitään viisasta sanaa, vaikka kuin muokkaisi. :D

Eniten minua rupesi ärsyttämään kuitenkin niinkin mitätön asia kuin se, että hoitaja sanoi lähtiessäni pois, "kiitos paljon". :shock:
Olin vähällä sanoa, että mitäs siinä kiittelet, sinuako autoin jotenkin, kun tulin tänne hakemaan itselleni hyvää oloa. Vai saavatko he kenties provikkaa sen mukaan, paljonko luovuttajia käy heidän työvuoron aikana?

No oli siinä hommassa jotain hyvääkin ja se oli se, että perinteisten keksien, kahvien ja mehujen lisäksi tarjolla oli nyt mahtavia munkkirinkilöitä!
Viimeksi muokannut Keiju, tammi 18, 2005, 21.35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
...mutta jospa olenkin vain oman mielikuvitukseni luomus.

Kuvake
Keiju
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 2054
Lauteille: Tammikuu 2005

#5

Viesti Keiju »

Niin ja se toinen kommentoitava kohta oli (hitsi, kun kadotin sen, enkä löytänyt uudestaan) suunnilleen näin, että jos kaksi työtöntä ihmistä laittavat hynttyyt yhteen niin he siirtävät työttömyyttä seuraaville sukupolville.

Jaahas, entäpä jos ihminen on työssä, mutta sielultaan työtön, eli hänen suurin haave ja autuus olisi olla työtön, mutta fyysisesti istuu, vaikkapa luistelukentän kopissa vahtimassa loskaa ;) , niin eikö hän siirrä työttömyyttä aseenteellaan seuraavalle sukupolvelle?

Jos minä ja Inkeri päätämme ryhtyä suhteeseen "työtä rakastavina" yksilöinä, niin millaisiahan jälkeläisiä saisimme aikaan? :lol:
...mutta jospa olenkin vain oman mielikuvitukseni luomus.

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#6

Viesti Mika »

Ensin kysyt:
Keiju kirjoitti: Siellä ihmeteltiin, että miten ihminen voi kokea mielihyvää tuntemattoman auttamisesta esim. verenluovutuksella, kun saa siitä palkkioksi vain pullan ja kahvia? (itseasiassa ei taidettu mainita edes pullaa)


Sitten vastaat itsellesi:
Keiju kirjoitti: No olisinko mennyt sinne, jos verelleni ei olisi mitään käyttöä vaan se menisi roskikseen suoraan? En olisi, koska en anna pistää itseäni turhaan.
Eli se siitä :)

Tuohon työttömyyskysymykseen vastaisin hätäpäissäni niin, että siinä kyse on ehkä enemmänkin mallinnuksesta ja arvoista kuin periytyneistä ominaisuuksista (kuten taas on tuon verenluovutuksen kyseessä ollessa).

Sosiobiologia on tavattoman laaja aihealue, mutta tuo pamfletti on kyllä varsin kelpo otos koko kentästä. Sosiobiologia kattaa kyllä todella ison osan ihmisen käyttäytymisestä, joten sen avulla on mahdollista selittää, ja mikä tärkeintä, ymmärtää aivan jokapäiväisiä ilmiöitä, mutta myös monimutkaisempia kokonaisuuksia. Toisaalta taas moni vaikealta näyttävä malli voikin muuttua helpoksi asiaa hieman pohdittuaan.

Ja perin hupaisasti on tuo opus kirjoitettu, saanen lisätä :lol:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
premier
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 750
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#7

Viesti premier »

Johdannon perusteella vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta. Voipi kuitenkin olla, että jää muuten lukematta.. ;)
Kuvake
Keiju
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 2054
Lauteille: Tammikuu 2005

#8

Viesti Keiju »

Sitten vastaat itsellesi:

Keiju kirjoitti:
No olisinko mennyt sinne, jos verelleni ei olisi mitään käyttöä vaan se menisi roskikseen suoraan? En olisi, koska en anna pistää itseäni turhaan.
Joo, siis motivaatiooni mennä verenluovutukseen vaikutti se, että vaikka en saisi itselleni sitä fyysistä hyvää, niin jäähän siitä sentään jollekin jotain. Ja kokemus ei ollut minulle mieluisa, enkä huomannut olossani muutosta, mutta en tunne myöskään mielihyvää siitä, että olen jotain kenties auttanut. Se ei siis yhtään saa kokemustani mieluisammaksi, vaikka olen jotakin auttanut. Kummallista, eikö?
...mutta jospa olenkin vain oman mielikuvitukseni luomus.

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#9

Viesti Mika »

Keiju kirjoitti: Kummallista, eikö?
Ei oikeastaan, todistaa vain faktojen puolesta: kyseessä on niin perustavaa laatua oleva asia, että sitä ei tule edes mietittyä tai sen puolesta tunteiltua.

Evoluutiota...;)

Ja kyllähän siis elämän tarkoitus ON vastavuoroinen altruismi :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Manki
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 238
Lauteille: Joulukuu 2004

#10

Viesti Manki »

Keksin viime yönä sellaisen idean kuin posiobiologia, jossa kaikki selitetään posiolaisen näkökulmasta. Ja lopuksi aina kaikki menee siihen, että Posion kunnanhallitusta haukutaan... :lol: :lol: :lol:
Kuvake
Manki
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 238
Lauteille: Joulukuu 2004

#11

Viesti Manki »

...ja ennen kun kukaan hätääntyy posiolaisten puolesta, niin Posio vain siksi, että se rimmaa sosion kanssa... 8)
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#12

Viesti mronkain »

Täytyy sanoa että objektiivisuus karisi jo otsikossa. Ja johdantoa kun luki niin tunne vain vahvistui. Itse asiassa kirjoittajan vastenmielinen putkinäköisyys sai aikaan sen etten viitsinyt lukea paria sivua pidemmälle.
Ikävää sinänsä, jos olisi ollut jotain sanottavaa niin olisi kannattanut tehdä se kiihkottamasti. Tuolla hän vain tekee hallaa edustamalleen (?) "tieteelle"...

- Marko
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#13

Viesti Mika »

mronkain kirjoitti: Täytyy sanoa että objektiivisuus karisi jo otsikossa. Ja johdantoa kun luki niin tunne vain vahvistui. Itse asiassa kirjoittajan vastenmielinen putkinäköisyys sai aikaan sen etten viitsinyt lukea paria sivua pidemmälle.
Ikävää sinänsä, jos olisi ollut jotain sanottavaa niin olisi kannattanut tehdä se kiihkottamasti. Tuolla hän vain tekee hallaa edustamalleen (?) "tieteelle"...

- Marko
Juuri tuosta syystä kirjoitin tuohon johdannoksi nuo kaksi kohtaa.

Kiihkottomuus EI enää tässä kohtaa ole vaihtoehto. Jokainen alan keskustelua seurannut tietää tämän. Lång ja Pietarinen ovat aivan uskomattoman ylimielisesti osoittaneet tietämättämyytensä näissä asioissa. Puusilmäisyys ja ylimielisyys on vaarallinen yhdistelmä. Siihen OLI puututtava.

Esipuheen kirjoittaja Osmo Tammisalo on muuten Darwin-seuran puheenjohtaja.

Edelleen, pamfletin KUULUU olla hyökkäävä, sitähän pamfletti tarkoittaakin.

Kun näkee metsän puilta, tuolta avautuu monta mielenkiintoista asiaa :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Re: Pamfletti

#14

Viesti Mika »

Mika kirjoitti: 1) Sosiobiologinen keskustelu varsinkin Suomessa on jo pitkään ollut yksipuolista. Keskusteluun, jos sitä nyt edes sellaiseksi voi kutsua, on osallistunut vain tahoja, jotka eivät sosiobiologiasta mitään ymmärrä, vaikka väkevästi muuta luulevatkin. Tämän lisäksi heidän sävynsä on ollut vähintäänkin hyökkäävä ja parjaava. Tällaiseen pitää tietenkin jossakin kohtaa puuttua, koska vaikka alan asiantuntijat eivät edes olkapäitään tällaisille puutaheinää-jutuille kohauta, on maallikon kuitenkin vaikea erottaa faktaa fiktiosta.

2) Nyt asiaan on siis puututtu, ja keskustelua käyneiden tahojen sävyä mukaillen. Pamfletinhan on tarkoituskin olla värikäs.

Nuo seikat kun muistaa jo ensimmäistä sivua lukiessaan, osaa suhtautua asiaan oikealla tavalla. Asiasisältö, kuten Osmo Tammisalo esipuheessa toteaa, kelpaisi vaikka oppikirjaan.
Tätä siis tarkoitin noilla kahdella kohdalla. Kyllä rationaalinen ihminen osaa lukea tekstiä ilman tunteiden paloa, asiasisältö kun kuitenkin on se pääasia. Ja tiedettä tuo on viimeisen päälle, vielä en ole kuullut yhtään virheanalyysiä siitä (muutama mutu-kommentti, toki, mutta ne yleensä ystävällisesti korjataan, tarpeen vaatiessa viitteillä). Sen verran kova taustatyö tuon eteen on tehty ja sen verran kovia nimiä tekstissä vilisee.

Asiasisältö on rautainen ja tieteenkritiikin kestävä, se on vissi, ja siihen kannattaa paneutua :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Keiju
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 2054
Lauteille: Tammikuu 2005

#15

Viesti Keiju »

Mika, miksi toit tämän aiheen esille? Haluatko tietää, mitä tuntemuksia asiat muissa herättää tms? Olet jotenkin niin hyökkäävällä kannalla kommentoidessasi ja puolustellessasi tota pamflettia vai mikä pefletti lieneekin :lol:...ja mähän yllätykseksesi pidän siitä, että "hyökkäät", vaikka omasta mielestäsi et todellakaan hyökkää, älä edes mainitse siitä, koska tiedän sen lausumattakin. ;)
Sallinet siis sen, että sieltä poimitaan aiheita ja sanotaan oma mielipide, olipa samaa mieltä tai ei? Vai onko tarkoitus arvostella enemmänkin kirjoittajia kuin aiheiden sisältöä?

Niin, ja mitkä asiat siellä ovat sinulle niitä mielenkiintoisimpia ja herättääkö jokin asia enemmän pohtimisen tarvetta tai jopa tunteita?
...mutta jospa olenkin vain oman mielikuvitukseni luomus.

Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 68 kurkkijaa