Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kahviin koukussa?

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Kalle
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 46
Lauteille: Tammikuu 2008
Paikkakunta: Turku

#76

Viesti Kalle »

waltu kirjoitti:
Kalle kirjoitti:Itse olin kauan koukussa, join noin 4 kuppia päivässä. Mutta onnistuin muuttamaan tän kaamean tökötin vihreeseen Teehen maidolla. :)
Maidolla!?

Vihreä tee maidolla.. Huh.
Mun mielestä ihan jees... Mulla meni melkeen puol vuotta että pystyin juomaa vihreetä teetä ilman kiloo sokeria seassa. Otin sokerin pois ja kokeilin maitoo ja tsadam, tulikin ihan hyvää. :p
Kuvake
SkaNestori
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 875
Lauteille: Heinäkuu 2007

#77

Viesti SkaNestori »

Juuri selvitin itselleni että olen koukussa kahviin. Ei ollut kotosalla kahvia, ja ajattelin että enpä jaksa mennä kauppaan. Onhan siwaan sentään melkein sata metriä. Kyllähän tuo päähän rupesi sattumaan mukavasti.

Vähentäähän tuota pitäisi.

Huomaan että täällä on muitakin älykkäitä jotka on tajunneet suomalaisen kahviperinteen kaameuden vatsalle. :tiphat:

Vaalea paahto joka paistuu pannun pohjalla täydellä liekillä vähintään 45 min ennen nauttimista - kaameinta mitä tiedän. Jo se kitkerä haju joka siitä kahvista leviää pitäisi kertoa ihmiselle että nyt se ei enää ole kunnossa. Muttaei. Sitä pittää suaha ja mittää fransmannien litkujaha sitä ei suomalainen ota!

Pari vuotta sitten espanjassa asuissani heräsin tähän vaaleanpaahdon kaameuteen. Jossain vaiheessa vain huomasin siellä tummakäristeisiä espressoja ja pressoja juodessani että mahaan ei ole koskenut vuoteen.

Nykyään teen kotosalla pannukahvetta tai pressoilen. Epsrpresso keitin houkuttaisi, mutta onpahan ryökäleet kalleita. Pitäkööt tunkkinsa, kunnes tulee veronpalautus tai voitan lotossa.
Kuvake
Yodhi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 995
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi

#78

Viesti Yodhi »

Olen koukussa kahviin, ainakin fyysisesti ja varmaan henkisestikin. Kummasti alkaa päätä jomottaa, jos en saa kupillistani ennen puoltapäivää... Toisaalta en ole kovin nirso sen suhteen, mitä kahvia juon, ja olen tottunut juomaan aikamoista kuraakin. Mieluiten silti nautin sellaista ihanan vahvaa, yksinkertaisen hyvää mustaa kahvia. :p Espresso menee myös, muuten olen jättänyt kaikki erikoiskahvit väliin.

Riippuu päivästä, miten paljon kahvia juon, mutta sanoisin, että vähintään neljä kuppia (tai oikeastaan mukillista). On sitä joskus tullut muutama pannullinenkin vedettyä, mutta siinä vaiheessa alkaa olo olla jo sen mukainen.

Ehdottomasti pahimpiin kokemuksiini kuuluu se, kun lääkäri suositteli minulle kahvin vaihtamista teehen. Muutaman viikon jaksoin kituuttaa, sitten oli pakko luovuttaa.

Edit: Niin, ja tietysti myös Korean reissu oli melkoista tuskaa, elää nyt viikkokaupalla ilman kunnollista kahvia. :cry: Mistään muualta kuin Suomesta ei tunnu löytyvän ihan tuota tavallista mustaa kahvia, kaikki ne maistuvat ulkomailla jotenkin oudolta...
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#79

Viesti bodyguard »

Yodhi kirjoitti: Mistään muualta kuin Suomesta ei tunnu löytyvän ihan tuota tavallista mustaa kahvia, kaikki ne maistuvat ulkomailla jotenkin oudolta...
Joo, se on outoa kun ei ole pohjaanpalanutta vaaleapaahtoista myrkkyä.

Vaan ei sen puoleen, eiköhän kerjäläisestäkin puhtaat vaatteet haise oudolle.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Yodhi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 995
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi

#80

Viesti Yodhi »

bodyguard kirjoitti:
Yodhi kirjoitti:Mistään muualta kuin Suomesta ei tunnu löytyvän ihan tuota tavallista mustaa kahvia, kaikki ne maistuvat ulkomailla jotenkin oudolta...
Joo, se on outoa kun ei ole pohjaanpalanutta vaaleapaahtoista myrkkyä.

Vaan ei sen puoleen, eiköhän kerjäläisestäkin puhtaat vaatteet haise oudolle.
No, ainakaan korealaista kahvikokemusta ei voi kummoiseksi sanoa. Saman totesivat monet muutkin eurooppalaiset, joten en usko kyseessä olleen "kerjäläis"-syndrooman. :roll:
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

#81

Viesti Mars »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Moccamastarien (muistelisin Perkiömäiltä tällaisen löytyvän) "kevytviritys" muuten onnistuu (varmaan jo tässäkin ketjussa mainittu) laittamalla pikkukolikoita levylle pannun alle. Pienentää suoraa kuumennuspinta-alaa ja vähentää kahvin pohjaanpalamista (etenkin ensimmäisten tippojen kohdalla kriittisehköä).
Moccamasterin pannun pohja on kupera, joten "suoraa kuumennuspinta-alaa" ei alun perinkään ole paljon. Lähes kaikissa malleissa taitaa myös olla kytkin, jolla saadaan pannun alla olevan vastuksen lämpötilaa tiputettua. Ja osassa malleja kahvi tulee pannuun kannessa olevaa "syöttöputkea" pitkin siten, että ensikontaksi pannun pohjaan tapahtuu viileimmässä kohdassa. Ja muutaman sekunnin päästä tavaraa onkin pannussa jo niin paljon, että kärähtämistä tuskin tapahtuu.

Vaatiiko tuo IKEAn pressopannu erikoislaatuista kahvia, vai voiko siinä käyttää mitä tahansa puruja?

Kahvia tulee hörpittyä yleensä turhan paljon, tavan vuoksi.

Jos hyvää kahvihetkeä aletaan rakentaa, niin perustana on kyllä tummapaahtoinen kahvi. Halpiskahvit ovat muuten yleensä tummapaahtoisia. Kalliimpiin verrattuna ne kyllä näyttävät siltä kuin sekaan olisi jauhettu vähän oksiakin.
“Fatigue makes cowards of us all.”
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 19113
Lauteille: Helmikuu 2005

#82

Viesti Jussi Häkkinen »

Mars Wolta kirjoitti: Vaatiiko tuo IKEAn pressopannu erikoislaatuista kahvia, vai voiko siinä käyttää mitä tahansa puruja?
Ihan tavallinen menee. Pannukarkea on parempi kuin suodatinkahvi, mutta ero ilmenee eniten männän alaspainamisen vaatimassa voimassa (lievä makuerokin toki on, eroa voidaan vähentää haudutusajan hienosäädöllä).
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
waltu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 150
Lauteille: Tammikuu 2006

#83

Viesti waltu »

Jussi puhuu asiaa. Ne Pauligin kolonialismikahvit ovat muistaakseni jo valmiiksi pressojauhatusta, eli suodatin- ja pannujauhatuksen väliltä.

Suosittelen kuitenkin kahvin jauhamista itse mikäli haluaa todella hyvää kahvia, toki paahtoajankohta merkitsee myös.
Halpiskahvit ovat muuten yleensä tummapaahtoisia. Kalliimpiin verrattuna ne kyllä näyttävät siltä kuin sekaan olisi jauhettu vähän oksiakin.
Ja niissä halvimmissa robustapusseissa onkin. Oksia, kiviä jne. :)
Kuvake
Beorn
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 1880
Lauteille: Helmikuu 2007
Paikkakunta: Rauma

Kaffet ja hyvälist

#84

Viesti Beorn »

waltu kirjoitti: J
Suosittelen kuitenkin kahvin jauhamista itse mikäli haluaa todella hyvää kahvia, toki paahtoajankohta merkitsee myös.
Totta. Voin lisäksi paljastaa, että waltu valmistaa (ei keitä) mitä loistavinta kahvia, erityisesti cappucinonsa on minulle maistunut. Harmillista hyvään kahviin tottumisessa on vain se, että nykyään se suomalaiskansallinen suodatinkura maistuu totta tosiaan suomalaiskansalliselta suodatinkuralta ja aiheuttaa hankalia tilanteita ja jäykkää ylähuulta. Jep. Nakukahva rulettaa.
Jussi Pirnes

Rikkaus ja mahti ovat aina olleet silkkaa unta,
kirjoitukset tuoksuvat hyvältä vielä sadan vuoden kuluttua.
Ryōkan :::DIY:::
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaffet ja hyvälist

#85

Viesti bodyguard »

Beorn kirjoitti:
waltu kirjoitti:J
Suosittelen kuitenkin kahvin jauhamista itse mikäli haluaa todella hyvää kahvia, toki paahtoajankohta merkitsee myös.
Totta. Voin lisäksi paljastaa, että waltu valmistaa (ei keitä) mitä loistavinta kahvia, erityisesti cappucinonsa on minulle maistunut. Harmillista hyvään kahviin tottumisessa on vain se, että nykyään se suomalaiskansallinen suodatinkura maistuu totta tosiaan suomalaiskansalliselta suodatinkuralta ja aiheuttaa hankalia tilanteita ja jäykkää ylähuulta. Jep. Nakukahva rulettaa.
Mielestänui tuo ei ole huono asia. Vatsakin kiittää kun tottuu kunnon kahviin.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
keskilinja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2609
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#86

Viesti keskilinja »

Tunnustan. Olen nykyään kahviriippuvainen :cry:
Hernberg Jussi

Tu tö deth!!!
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#87

Viesti bodyguard »

keskilinja kirjoitti: Tunnustan. Olen nykyään kahviriippuvainen :cry:
Ei siinä ole mitään hävettävää ;)

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 93960
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#88

Viesti Mika »

bodyguard kirjoitti:
keskilinja kirjoitti:Tunnustan. Olen nykyään kahviriippuvainen :cry:
Ei siinä ole mitään hävettävää ;)
Paitsi se että hengitys haisee kakalta kuin tupakoitsijalla konsanaan?


:fuel:


:kiire:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#89

Viesti bodyguard »

Ei haise. Ei pidä juoda sitä pohjaanpalanutta myrkkyä ;)

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
terssi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2909
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#90

Viesti terssi »

Mika kirjoitti:
bodyguard kirjoitti:
keskilinja kirjoitti:Tunnustan. Olen nykyään kahviriippuvainen :cry:
Ei siinä ole mitään hävettävää ;)
Paitsi se että hengitys haisee kakalta kuin tupakoitsijalla konsanaan?


:fuel:


:kiire:
Hampaisiinkin tulee sellanen hauskan tumma sävy. Itse ostin tänään muistaakseni elämäni toisen paketin kahvia. Yleensä tulee juotua lähinnä seurassa, niinkuin nyt esim. koulussa.
I'm like the man who singlehandedly built the rocket and went to the moon. What was his name? Apollo Creed?

http://www.facebook.com/tjjkproteam
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 136 kurkkijaa