Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Viinit

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Mistä maasta parhaat viinit?

Ranska
18
20%
Italia
10
11%
Saksa
2
2%
Espanja
20
22%
Kreikka
0
Ei ääniä
Portugali
3
3%
Yhdysvallat
2
2%
Chile
24
26%
Suomi
3
3%
Muu, mikä?
10
11%
 
Ääniä yhteensä: 92

Mojo
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 194
Lauteille: Tammikuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Viiniketju

#91

Viesti Mojo »

Tässä pari itse kokeiltua ja hyväksi todettua punkkua:

Tuossa hintaluokassa Hewitsonin Miss Harry (australialainen, rypälesekoitus) ei olisi huono vaihtoehto, hinta 14 euroa. Toinen potentiaalinen "uuden maailman" viini on argentiinalainen Luici Bosca (Cabernet Sauvignon), hinta 14.35. Vähän tuhdimpi ja tanniininen mutta itse olen tykännyt esim jonkun liharuoan kanssa.
"Kun lampaat eksyvät vuorille, ne huutavat. Joskus tulee emo. Joskus susi."

Cormac McCarthy, Veren ääriin
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Viiniketju

#92

Viesti MikkeM »

Cono sur pinot noir n 8€.
Kuvake
Dojon Jäykin
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2694
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Helsinki

Viiniketju

#93

Viesti Dojon Jäykin »

Tässä hieman halvempi Chilestä josta joko pitää tai sitten ei...
Casillero del Diablo.

Tässä nimenomaan erittäin hyvä hinta/laatusuhde. Ihme homma vaan, että kun tuli viimeksi ostettua kaksi pulloa joista toinen käytettiin samana päivänä ja toinen pari viikkoa myöhemmin, niin tuo jälkimmäinen ei maistunut aivan niin hyvälle ? ? ?

Ja kun itse olen ronskimpien viinien ystävä (tai olin) :
Torres Sangre de Toro.


Kumpikaan ei jätä mitään pitkiä unohtumattomia
makuaistimuksia, mutta toimivat hyvin liharuuan ja jopa seurusteluviineinä. Joskus on tuntunut, että nimenomaan nuo 15€ viinit ovat olleet suurimpia pettymyksiä.
Kuvake
AMH
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 712
Lauteille: Syyskuu 2008

Viiniketju

#94

Viesti AMH »

Onkos teillä mitään teemaa tuolle viini-illalle. Meinaan, siitä saa paljon enemmän irti jos kaikki tuovat esim. n. 15 euron hintaisia vanhan maailman syrah -viinejä (tai jokin muu vastaavalla tavalla rajattu joukko), kuin että kaikki tuovat jotain joka maksaa 15 euroa.
Eri rypäleistä ja eri alueilla tuotetut viinit kun eroavat toisistaan aika merkittävästikin, ei niiden umpimähkäinen vertailu välttämättä 'anna' mitään.

Itsekin tykkään vähän tuhdimmista viineistä tyyliin Shiraz/Syrah, mutta olen juonut monia muitakin oikeinkin miellyttäviä viinejä.

Itse suosittelisin tuohon hintaan Australialaista Jim Barry's Lodge Hill Shiraz:ia (15,99€ http://www.alko.fi/tuotteet/fi/447157" onclick="window.open(this.href);return false;). Ainakin omien kokemuksien mukaan tämän kannattaa antaa hengittää ihan kunnolla ennen maistelua sillä aluksi aromina tulee alkoholi melko vahvasti ja se peittää alleen muut, mutta auettuaan oikeinkin miellyttävä.

Toinen vähän vastaava, mutta mielestäni vähän ylihintainen on Chateau Ste Michelle Syrah, jossa on 99% Syrahia ja 1% viognieriä (eli maustettu syrah). Viini on yhdysvaltalainen ja hintaa on alkossa 14,98 http://www.alko.fi/tuotteet/fi/405797" onclick="window.open(this.href);return false;

Yksi jota voisin myös suositella, on Chileläinen Concha y Toro:n Trio, jossa on cabernet sauvignon, shiraz ja cabernet franc rypäleitä. Tämä on vähän halvempi ja maksaa 9,99 euroa http://www.alko.fi/tuotteet/fi/005545" onclick="window.open(this.href);return false;

Alueellisesti pidän itse kovasti chileläisistä viineistä. Mielestäni niissä on hyvä hinta-/laatusuhde. Omiin suosikkeihini kuuluukin Concha y Toro:n Casillero del Diablo Pinot Noir http://www.alko.fi/tuotteet/fi/441867" onclick="window.open(this.href);return false; joka myös maksaa 9,99 € (jota ei enää ikävä kyllä paikallisissa alkoissa ole näkynyt). Kyseessä on hieman täyteläisempi pinot noir, kuin pinot noirit yleensä.
Du sa att rädslan den går över
Men den där oron stannar kvar
Den gör mig tveksam när du behöver
snabba avslut, snabba svar
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Viiniketju

#95

Viesti Lasse Candé »

Jorgen suositus lähti mukaan. Kiitos! Jos muistan ja saan aikaiseksi, voin yrittää raportoida muista paikalla olleista viineistä.
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 1

Viiniketju

#96

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

Dojon Jäykin kirjoitti: Tässä hieman halvempi Chilestä josta joko pitää tai sitten ei...
Casillero del Diablo.

Tässä nimenomaan erittäin hyvä hinta/laatusuhde. Ihme homma vaan, että kun tuli viimeksi ostettua kaksi pulloa joista toinen käytettiin samana päivänä ja toinen pari viikkoa myöhemmin, niin tuo jälkimmäinen ei maistunut aivan niin hyvälle ? ? ?
8-)

Tuo on, vakiosuosikkini juhlapäivien illastamisiin. Ja tuosta on hyvä lähteä CS maailmaan. Tai pitäskö sanoa viinien maailmaan, ku CS on semmonen helppo ja karumpi, aloittelijajuttuja useimmite. Ja myöhemmin voi palata asiaan Mas La Planan kanssa, että miltä se kunkkuCS maistuskaan.

Ei maistunu yhtä hyvältä vai. Jälkimmäinen pullo oletettavasti oli hyvin säilötty kuitenkin? Tarjoiltu samassa lämpötilassa samoin vermein? Ja oliko sen kanssa miten erilaista ruokaa? Jos nuissa ei oo heittoa, niin sitten se pystyy olla vain huono päivä suussa, nuo makuhermot kun uusiutuu viikottain. Yleisimpiä tapoja pilata maistelut on pestä hampaat väkevällä hammastahnalla pari tuntia ennen illastamista kun valmistelee itseään tilaisuuteen. Toinen on tulinen ruoka aiemmin samana päivänä. Ite ennen viskin/viinin/sikarin maistelua kelaan päässäni että onko mun makunystyrät kondiksessa vai oonko antanu just jollain kyytiä makunystyröilleni, jos oon niin sillon maistelu siirtyy seuraavaan iltaan.
AMH kirjoitti: Alueellisesti pidän itse kovasti chileläisistä viineistä. Mielestäni niissä on hyvä hinta-/laatusuhde. Omiin suosikkeihini kuuluukin Concha y Toro:n Casillero del Diablo Pinot Noir http://www.alko.fi/tuotteet/fi/441867" onclick="window.open(this.href);return false; joka myös maksaa 9,99 € (jota ei enää ikävä kyllä paikallisissa alkoissa ole näkynyt). Kyseessä on hieman täyteläisempi pinot noir, kuin pinot noirit yleensä.
Lihavointi minun.
Tekisin täysin saman yleistyksen ;)
Tuo Casillero del Diablo PN on niin samettia että. Ja hinta/laatu on skaalan timanttia.

EDIT. PS. Hyviä vinkkejä ketju täynnä jo nyt, suurin osa on mulle tuttuja mutta esim. Heartland Dolcetto & Lagrein pitää ehdottomasti tsekata lähitulevaisuudessa. Eli kiitosta täältäkin :)
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Viiniketju

#97

Viesti Lasse Candé »

Valitettavasti en saanut aikaiseksi kirjata ylös juotuja viinejä. Oli erittäinkin vapaamenettelyinen ilta. Kaavailtuna on kuulemma hieman suunnitellumpikin, niin se sopii ehkä paremmin sitten raportoitavaksi.
Jorge kirjoitti:
PUNAVIINIT
AUSTRALIA, Muut



13,98 €Wyndham Estate Bin 555 Shiraz
Oli ihan hyvää. Koska en juurikaan viineistä tiedä, en osaa sanoa tämän enempää. :)

Kaverini lähti ostamaan Mänzyn ehdottamaa, mutta sitä ei ollut ja myyjä suositteli jotain muuta. Perkule se olis pitänyt painaa mieleen. :D
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 11232
Lauteille: Kesäkuu 2008

Viiniketju

#98

Viesti Jorge »

Lasse Candé kirjoitti: Oli ihan hyvää. Koska en juurikaan viineistä tiedä, en osaa sanoa tämän enempää. :)
Tuo riittää varsin hyvin viinistä nauttimisiin - siis että se on hyvää.

Sitten jos harrastuneisuutta riittää, niin voi kehittää vaikka minkälaisia analyyttisiä ja runollisia kykyjä viinin suhteen, mutta perusasia on tuossa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Viiniketju

#99

Viesti Mika »

Yllättikö?

Expensive and inexpensive wines taste the same[/linkki]
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Viiniketju

#100

Viesti MikkeM »

^Ei varsinaisesti,monesti hinta-laatu suhde ei edes noissa kalliimmissa viineissä osu kohdilleen.

Voit maksaa esim 30€ viinistä ja se on liikaa laatuun nähden ja maksaa esim 10 € viinistä ja saada samanlaatuisen.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Viiniketju

#101

Viesti bodyguard »

Joo, eikä tossa nyt ole mitään oikeasti kalliita viinejä edes tutkittukkaan.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
nipsuli
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 965
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: HJJ, BJJ, modernisoitu shaolin kung fu, thainyrkkeily, escrima

Viiniketju

#102

Viesti nipsuli »

Mun ehdoton lemppari on Tempus Two Vine Vale Shiraz 2007, harmi että sitä saa vaan ruåtsinlaivalta ja aina ei sieltäkään :( Eikä ole edes kovin kallista.
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 11232
Lauteille: Kesäkuu 2008

Viiniketju

#103

Viesti Jorge »

Mika kirjoitti: Yllättikö?

Expensive and inexpensive wines taste the same[/linkki]
Eivät ne hinta ja laatu aina aivan korreloikaan, mutta kaikkein vähiten tässä yllättää se, että suuren yleisön joukosta otettu raati ei huomannut eroja.

Harjaantunut harrastaja (jollainen en toki itse ole), puhumattakaan ammattilaisesta, tunnistaa viinit hyvinkin tarkasti maun perusteella - tuotantoalueen ja jopa tilan tarkkuudellla.

Makuaisti on yksi asia, jota todellakin voi harjaannuttaa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Viiniketju

#104

Viesti Mika »

Tuo on tietysti aivan totta, mutta uskoakseni suurin osa viinin ostajista on muita kuin ammattilaisia. Tämä herättääkin yhden kysymyksen. Miksi niitä kalliita viinejä tulisi ensinkään ostaa, jos sitä parempaa makua ei välttämättä erota kuin harjoittelemalla? Jos tavoitteena on kehittyä maistajana, vastaus on selvä, mutta jos tarkoituksena on vain nauttia viinistä silloin tällöin, sitten kysymystä voi pohtia.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Viiniketju

#105

Viesti Jussi Häkkinen »

Mika kirjoitti: Tuo on tietysti aivan totta, mutta uskoakseni suurin osa viinin ostajista on muita kuin ammattilaisia. Tämä herättääkin yhden kysymyksen. Miksi niitä kalliita viinejä tulisi ensinkään ostaa, jos sitä parempaa makua ei välttämättä erota kuin harjoittelemalla? Jos tavoitteena on kehittyä maistajana, vastaus on selvä, mutta jos tarkoituksena on vain nauttia viinistä silloin tällöin, sitten kysymystä voi pohtia.
Hmm. Niin no, nyanssien tunteminen (ruoassa, juomassa, musiikissa, kuvataiteessa ja muissakin taiteissa) on yksi nautinnonlajinsa ja monelle syventää nautintoa. Kalliita viinejä ei kannata ostaa, jos ei aio nauttia niitä siten, kuin pitäisi. Vähän sama kuin ostaisi oopperaliput silloin kun tarpeena olisi saada pari biisiä poppia korvalappukuunteluun.

Asia ei kuitenkaan ole ihan mustavalkoinen. Maku kehittyy ajan myötä ja eroja alkaa löytämään. Lisäksi niistä halvemmistakin viineistä saa enemmän irti (tai sitten erottaa, miksi viini on halpa), kun vähän kouluttaa makuaistiaan.

Ruoka ei ole vain polttoainetta eikä juoma ole vain kurkunkostuketta.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 89 kurkkijaa