Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Parhaat drinkit ja valmistusohjeita

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 116
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Parhaat drinkit ja valmistusohjeita

#181

Viesti Mika »

Tykkään ylipäänsä mieluummin kehua, mutta koska nämä nyt eivät maailman vakavimpia aiheita ole, kirjoitan välillä tästäkin näkökulmasta. 🙂

Istuimme eilen Santa Fessä Helsingin keskustassa jossakin kivassa sisäpihaluolassa, jolla varmaan on nimikin, mutta minä en tiedä sitä. Menin kyselemään Cuba Librestä, kun sitä tiskillä mainostettiin. Baarimikko näytti rommipulloa: tumma Rhum Negrita. Naurahdin ja sanoin että jos nyt kuitenkin kaadettaisiin vaaleaa rommia Cuba Libreen. Hän otti esille saman vaaleana. Minulle, jolle ei ikinä tule kanuunaa, on tästä halvimmasta Pohjois-Euroopassa myytävästä rommista tullut pää kipeäksi, joten pyysin seuraavaa. No, sitten olisi kuulemma hinta noussut, mutta se olisi ollut Zapacaa eli laaturommia — tummana. 😁 Ja siinä se valikoima sitten olikin. Tilasin Heinekenin ja juttelimme tämän baarimikon kanssa hetken laaturommeista.

Tätä ennen olin sisällä tiedustellut, miten he valmistavat Mojiton. Vastauksesta jo pystyin päättelemään lopputuloksen, mutta tilasin silti, koska kerään kokemuksia Mojitoista. Olen juonut niitä varmaan yli sadassa paikassa eri puolilla maailmaa ja saanut kahdesti hyvän Mojiton. Yhtä en valitettavasti enää muista, mutta toinen oli Skyline Bar Riikassa. Saattoi muuten olla yksi alkupään Potku-matkoista.

https://www.skylinebar.lv/


Mojito on helppo tehdä, jos vain heittää ainekset kasaan. Mutta hyvä Mojito vaatii oikeasti ammattitaitoa ja kokemusta juuri Mojiton valmistamisesta. Mintun avaaminen on yksi tekijä, harmonia on toinen. Valitettavasti Mojitosta on tullut ihan lähiöbaarijuoma, joten jos olet joskus pettynyt Mojitoon, älä menetä uskoasi: se on vaativa juomasekoitus, jonka taitaa vain harva. Hyvä Mojito on unohtumaton makukokemus.

Sekoittelen kaikenlaisia juomasekoituksia ohjeiden mukaan ja joskus niitä soveltaen. Mikään ammattilainen en ole, kaukana siitä, mutta Mojitosta voin sanoa, etten ikinä opi valmistamaan sitä hyvin. On se niin haastava. Eikä tee drinkille tai sen juojalle oikeutta sekoittaa Mojitoa huithapelisti, joten en yritä. Mutta olen huvikseni kokeillut. Olihan se huvittava kokemus. 😂
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 52
Viestit: 20842
Lauteille: Joulukuu 2007

Parhaat drinkit ja valmistusohjeita

#182

Viesti Lasse Candé »

Tämä yllätti itseni kyllä melkolailla...

Olen jo pitkään miettinyt että pepperonien (ei makkarat vaan maustepaprikat), oliivien ja suolakurkkujen neste kun on hyvää, näitä pitäisi voida käyttää drinkeissä.

Pidin tätä ideaa tyhmänä mutta kun edellä mainitussa Porvoon mestassa juttelin, keskustelu oli hauska. Minä kyselin siitä kuinka Bloody Mary tulee laittaa ja baarimikko alkoi kertoa jostain menneestä mestasta lähistöllä, jota siis ei enää ole. Ja hän kun tietää aika hyvin miten erinäiset drinkit sekoitetaan, hän sanoi että siinä mestassa ne teki jotain ihan muuta... ne sekoitti Bloody Maryyn suolakurkkulientä! :o

Tottakai testasin tämän heti. Ei hyvä idea, mutta voi olla että jos muuttaa paljon muutakin, siitä tulee hyvä idea?



Niin tai näin, kokeilin nyt että onko tämä ihan passkaa vai mitä.

Heitin puoli tl suolaa lasiin, pari pisaraa tabascoa, 4 cl Dry Vodkaa ja 1,5 dl nestettä pienestä ämpäristä jossa oli Myrttisen suolakurkkua.

Tämä kuulostaa hemmetin tyhmältä, mutta tuo drinkki kilpailee Bloody Maryn kanssa parhaan drinkin asemasta. :o

Tämä heijastelee sitä että tykkään ruuasta ja sellaisista, mutten juurikaan makeisista. Tykkään siis myös ”ruokaisista” drinkeistä.


Niin tai näin, enää ei myrttisen liemet valu tässä taloudessa viemäriin... ikinä!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 52
Viestit: 20842
Lauteille: Joulukuu 2007

Parhaat drinkit ja valmistusohjeita

#183

Viesti Lasse Candé »

Tämä on muuten löytö!

Laitoin toisen ja toimii vieläkin. Pitää kyllä tosiaankin olla sellainen tyyppi joka haluaa ”ruokaisaa” drinkkiä. Ja pitää tykätä suolakurkuista.

Pidän itseäni hölmönä, koska halusin kokeilla tuota vaikka miten kauan, mutten kokeillut. No nyt sitten päätin vain kokeilla ja helvetti, se toimiikin! :)
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 11241
Lauteille: Kesäkuu 2008

Parhaat drinkit ja valmistusohjeita

#184

Viesti Jorge »

Lasse Candé kirjoitti: heinä 25, 2021, 02.19 Tämä yllätti itseni kyllä melkolailla...

Olen jo pitkään miettinyt että pepperonien (ei makkarat vaan maustepaprikat), oliivien ja suolakurkkujen neste kun on hyvää, näitä pitäisi voida käyttää drinkeissä.

Pidin tätä ideaa tyhmänä mutta kun edellä mainitussa Porvoon mestassa juttelin, keskustelu oli hauska.
Sellainen melko tunnettu Martinin versio, kuin Dirty Martini sisältää säilykeoliivien nestettä

https://www.liquor.com/recipes/dirty-martini/
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 11241
Lauteille: Kesäkuu 2008

Parhaat drinkit ja valmistusohjeita

#185

Viesti Jorge »

Noiden mausteliemien juomisista sen verran, että viime vuosina ne ovat lisänneet suosiotaan monissa paikoissa, jopa niin, että lientä myydään ilman säilykkeitä, vaikkapa juurikin oliivilientä.

Myös tällainen Pickleback on levinnyt 'Muricasta viime vuosina eri puolille maailmaa. Eli otetaan viskiä shottina ja heti sen perään shotti maustekurkun lientä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pickleback

Tietenkin, aineksista on sitten kehitetty erilaisia cocktail- versioitakin, kuten:

https://www.bhg.com/recipe/pickled-whiskey-cocktail/
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 11241
Lauteille: Kesäkuu 2008

Parhaat drinkit ja valmistusohjeita

#186

Viesti Jorge »

Jaahas, palataan sitten entisten inhokkieni eli Cokis- sekoitusten pariin.

Olin vuosikymmeniä sitä mieltä, että Coca Cola ja alkoholijuomat eivät kuulu samaan lasiin (pitkän saaren jäätee poikkeuksena); yksi tehokas vieroitus noille komboille oli, kun sekoitelimme Finnjetin hytissä -93 Bacardia ja colaa, jotka molemmat olivat huoneenlämpöisiä. Muutenkin, ole ehkä ollut enemmän sellainen vähemmän makeiden makujen ystävä.

Viime aikoina on tullut kuitenkin sorruttua joihinkin cola- juttuihin, ja olen jopa tykännyt niin paljon, että parempi jarruttaa sekoitteluja, koska puteli tyhjenee aika nopeasti tuollaista kuppia tehdessä. :D Cola tosin omassa taloudessamme on Zeroa tai vastaavaa, joten aivan perinteisimpiä sekoituksia nuo eivät vastaa..

Tuo sekoittelu alkoi, kun sain pullon vaaleaa rommia (jota en ole sitten vuoden miekka ja kivi itse ostanut) ja cola tuntui luontevalta valinnalta. Ja se puoli litraa rommia meni "kipeisiin hampaisiin" Potkussa surffatessa.

Sitten, kun tein pientä tutkimusmatkaa kohtuuhintaisten sekoiteviskien pariin (josta kirjoittelinkin potkun viskiketjuun), piti kokeilla myös sekoitusta colaan, koska se on kovin yleinen tapa nauttia näitä. Toiset toimivat hyvin, toiset eivät. Mutta käsittäänkseni joidenkin suosittujen blendien makua on suunniteltu jopa silmälläpitäen sitä, että ne toimivat tuon varsin suositun mikserin kanssa - etenkin jos Amerikka on kohdemarkkina.

Sitten kolmas sekoitus - oli tullut ostettua Hardy's Stamp- bulkkipunkkuja vaimon synttärijuhliin litran pulloissa ja niitä sitten jäi yli. Yhtenä iltana sitten nautiskelin puoli putelia Cabernet Merlotia ja pistin loput jääkaappiin oottamaan seuraavaa päivää - muistin joskus muinoin Saksanmaalla Jugoslaviassa kasvaneiden työkaverien kertoneen, että punkun ja Cokiksen sekoitus oli siellä sellainen juoma, jota vedettiin (kanisterikaupalla), kun lähdettiin usean päivän "benderille". No ei kun sekoittelemaan, vaikka ei nyt kanisterikaupalla tällä kertaa, mutta onhan tuo niin sujuvaa, että parilla pitkällä mukilla se puoli litraa viiniä meni kun sen colaan sekoitti.

Mikä on sitten lopputulema? Colasekoitteet eivät ole paukunvartijoille tehtyjä.
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 4951
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

Parhaat drinkit ja valmistusohjeita

#187

Viesti Mänzy »

Itsekin juon vain noita sokerittomia kolajuomia sellaisenaan. Viime viikolla, kun oltiin mökkeilemässä ystävien kanssa, ostin sokerikokista nimenomaan rommiin sekoitteluun. Mukana oli tummaa Captain Morgania ja limejä Cuba libren valmistukseen.

Minusta kolajuoman aromi on niin voimakas ettei rommin laadulla (värillä) ole väliä. Tumman rommin karamellimainen maku ehkä toimii jopa paremmin kolan kanssa kuin neutraalimpi vaalea?

Mika ylempänä hieman kyllä tyrmäili noita muita kuin vaaleita rommeja... :)
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 11241
Lauteille: Kesäkuu 2008

Parhaat drinkit ja valmistusohjeita

#188

Viesti Jorge »

Mänzy kirjoitti: elo 4, 2021, 10.53 Mika ylempänä hieman kyllä tyrmäili noita muita kuin vaaleita rommeja... :)
Itse käsitin, että Mika vain meinasi, että tumma rommi Colan kanssa ei ole Cuba Libre.
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 4951
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

Parhaat drinkit ja valmistusohjeita

#189

Viesti Mänzy »

"Perinne on innovaation surma" :D
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 116
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Parhaat drinkit ja valmistusohjeita

#190

Viesti Mika »

Varsinaisesti en tunnustaudu konservatiiviksi oikeastaan millään saralla. :D

Tummissa rommeissa on niin selvä oma makunsa, että minusta siksi vaaleat rommit sopivat paremmin Cuba Libreen ja Mojitoon, joita minä pidän kesäisen raikkaina juomina. Se on vähän kuin että kesällä maistuu vaalea ja talvella tumma lager. Vaikka niin sanotusti virallisesti Cuba Libreen kuuluu vaalea rommi, sehän on vain yksi näkemys. Oma makuaisti päättää, mitä kaikkea eri juomasekoituksiin tulee. :)

Kolana minäkin käytän muuten sokeritonta versiota, mutta juomasekoituksiin totta puhuen sopii paremmin sokerillinen kola. Pari vuotta sitten Helsingissä oli Kaisaniemenpuistossa Cocal-Colan tai Pepsin sokkotesti, jossa yllätyin itsekin siitä suuresta makuerosta ja arvasin väärin: sokeri on hyvää. Vaikken muuten niin makeasta perusta, enkä juurikaan rouhi esimerkiksi makeisia tai leivonnaisia, juomasekoituksissa makeus kutsuu suutani.

Potkulainen @sumbeam on tummien rommien ystävä ja tietää niistä ihan kaikenlaista (hän käyttää termiä naruviina). Hänen luonaan olen joskus noita korkeatasoisia rommeja maistellut. Ymmärrän hyvin mieltymyksen niihin.

Ja onhan tummille rommeille omia juomasekoituksia vaikka kuinka ja paljon. Tässä on muutama:

https://www.supercall.com/entertaining/ ... -cocktails
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 6433
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Parhaat drinkit ja valmistusohjeita

#191

Viesti AlexMachine »

En juurikaan juo mitään virvoitusjuomia, mutta jos juon niin juon jenkki Dr Pepperiä, joka menee myös bourbonin kanssa.
Mutta sitten kun sain käsiisi juuri Tanquerayn Blackcurrent royalea niin olen testaillut French 75 drinkkiä.
https://www.foodwinetravel.com.au/more/ ... oyale-gin/

Perinteisesti tähän tulee kirkasta giniä ja shampanjaa. En ole yllä olevan ohjeen mukaisesti käyttänyt proseccoa vaan shampanjamenetelmällä tehtyä kuivaa kuohuviinä.
Hyvää mutta melko ”tukeva” coctail.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 11241
Lauteille: Kesäkuu 2008

Parhaat drinkit ja valmistusohjeita

#192

Viesti Jorge »

Mänzy kirjoitti: elo 4, 2021, 10.58 "Perinne on innovaation surma" :D
Monessa baarissahan on listalla "Signature cocktails", jotka ovat heidän itse kehittelemiään drinkkejä - useimmiten IMHO tästä osiosta ei löydy paljoakaan kokeilemisen arvoisia cocktaileja, jos ei sitten ole aivan ensiluokkainen drinkkibaari kyseessä.

Sitten on esim osioita
"Classic cocktails", jossa on klassisia ja klassiseen tapaan valmistettuja sekoituksia, joita baari haluaa erityisesti myydä.

Tai sitten "Classics with twist" tms., jossa klassikoita on muuteltu hieman esim. ainesosiltaan tai valmistustavaltaan,

Lisäksi, kunnolla varustetusta baarista, jota pyorittää ammattitaitoinen baarimestari pitäisi pystyä tilaamaan listan ulkopuolelta suurta osaa seuraavista cocktaileista ja saada ne kutakuinkin tuolla kuvatulla tavalla valmistettuna:

https://iba-world.com/2020-iba-official-cocktail-list/
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 52
Viestit: 20842
Lauteille: Joulukuu 2007

Parhaat drinkit ja valmistusohjeita

#193

Viesti Lasse Candé »

Loistavaa!

Kun olen Bloody Marysta jauhanut, niin tässä heidän reseptinsä sille:
INGREDIENTS

45 ml Vodka
90 ml Tomato Juice
15 ml Fresh Lemon Juice
2 dashes Worcestershire Sauce
Tabasco, Celery Salt, Pepper (Up to taste)

METHOD

Stir gently all the ingredients in a mixing glass with ice, pour into rocks glass.
Note:
If requested served with ice, pour into highball glass.

GARNISH

Celery, Lemon Wedge (Optional)


Pitävät annoksen pienenä. Olen siirtynyt itsekin siihen suuntaan hissukseen...
Kuvake
Pyrkele
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1999
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Etulaji: Tai shin mun
Sivulajit: Pena
Takalajit: Mave

Parhaat drinkit ja valmistusohjeita

#194

Viesti Pyrkele »

Mika kirjoitti: elo 4, 2021, 11.25 Varsinaisesti en tunnustaudu konservatiiviksi oikeastaan millään saralla. :D

Tummissa rommeissa on niin selvä oma makunsa, että minusta siksi vaaleat rommit sopivat paremmin Cuba Libreen ja Mojitoon, joita minä pidän kesäisen raikkaina juomina. Se on vähän kuin että kesällä maistuu vaalea ja talvella tumma lager. Vaikka niin sanotusti virallisesti Cuba Libreen kuuluu vaalea rommi, sehän on vain yksi näkemys. Oma makuaisti päättää, mitä kaikkea eri juomasekoituksiin tulee. :)

Ja onhan tummille rommeille omia juomasekoituksia vaikka kuinka ja paljon. Tässä on muutama:

https://www.supercall.com/entertaining/ ... -cocktails
Itse kyllä suosittelen kokeilemaan mojiton tummalla rommilla. Se makumaailma mikä siihen tulee paljon rikkaampi ja aromaattisempi kuin vaalealla. On tieten riski että menee tunkkaiseksi. Toki riippuu rommista ja suhteista. Ja onhan noille tummille omia mojito-reseptejä olemassa. Kuten esim. Ron Zacapalle. Joka voisi olla aika mielenkiintoinen. En vain ole raaskinut kokeilla (eipä tuota ole kyllä hetkeen meillä ollutkaan)

Meillä ei juurikaan vaaleaa rommia edes ole osteltu kun tajusin että mojiton voi tehdä tummaankin. Ja jostain syystä olen tykästynyt tässä käyttämään Arehucas-rommia, jos on ollut kaapissa. Mutta kyllä ihan Captain Morgankin meni mukavasti
Toki olen muutenkin tumman rommin ystävä, erityisesti makeiden sellaista. Mutta silti.

Teneriffalla eräässä drinkkibaarissa oli muistaakseni listalla mojitot sekä tummaan että vaaleaan rommiin.
Otin tummalla (en muista millä). Kannatti
"Homoläppä on parasta. Ja tissit"
-Pyry Parviainen; Kulttuurivaikuttaja ja älykkö.

Meidät löytää myös instasta https://www.instagram.com/taishinmun/
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 116
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Parhaat drinkit ja valmistusohjeita

#195

Viesti Mika »

Joo, totta kai mielikuvitustaan on suotavaa käyttää, varsinkin kun jonkinlainen peruskäsitys mixologiasta on hanskassa. Tykkään kyllä tummista rommeista ja paljolti juuri tuon mainitsemasi makeuden vuoksi. Tumma rommi on hyvä pohja moneen drinkkiin.

Niinkin yksinkertaisesta juomasekoituksesta kuin Gin and Tonic on olemassa ihan alan ammattilaisten virkkaamina useita kymmeniä, jos ei yli sata eri versiota, kuten tuosta AM:n linkistä huomaa. Minusta se kertoo paljon ihmisen luovuudesta ja juomasekoitusten loputtomista mahdollisuuksista. 🍹
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 42 kurkkijaa