Tarkoititko yletön poliittinen korrektius? Jos taas ei ole laisinkaan poliittista korrektiutta niin voidaan lipua helposti silvio (py*lypää itse) berlusconimaisuuksiin (ei, en aio kirjoittaa hänen nimeään isolla ) , jolloin asiallinen vuoropuhelu loppuu kokonaan. Poliittinen korrektius saa olla mielestäni mausteena siinä suuressa sopassa, kunhan se ei ala häiritsemään itse sopan funtionaalisuutta...Mika kirjoitti: Poliittinen korrektius on mielestäni epämoraalista. Tietenkin tuo termi pitää määritellä, mutta lähdetään tuosta.
Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti.
Onko moraali suhteellista?
Valvoja: Valvoja
- sanppa75
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 1913
- Lauteille: Elokuu 2005
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Onko moraali suhteellista?
Sami Hyvärinen
"Saru mo ki kara oshiru"
"Saru mo ki kara oshiru"
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 1166
- Lauteille: Huhtikuu 2005
- Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
En halua evoluutiopsykologialle väittää vastaan, enkä oikeastaan väitäkään. Hyvä selitysmalli. Mutta. Tämä ei oikeastaan sanele vielä paljoakaan varsinaisesta aiheesta, eli siitä onko moraali suhteellista. Olemme tietoisia itsestämme ja tästä kaikesta tässä ja nyt. Se, että ymmärrämme nykytutkimuksen valossa mistä käyttäytymismallimme ovat juontuneet ei tarkoita sitä, että tämä myös sanelisi jonkinnäköisen moraaliverkoston, jota siis tulisi noudattaa. Tai sinänsä kyllä, mutta vain niille, jotka tällaista mallia myös haluavat noudattaa.
Voimme toki ymmärtää myös sen, ettei tässä biologisessa evoluution skaalassa ole paljon väliä sillä, mitä yksilö tällä hetkellä haluaa ja ajattelee, koska kehitys isossa mittakaavassa menee joka tapauksessa eteenpäin evoluution mukaan. Tällaisesta minusta moraalissa ei kuitenkaan ole kysymys. Moraali liittyy nimenomaan tähän hetkeen ja tiedostamiseen, oli taustalla sitten voimia johon ei voi vaikuttaa tai ei.
Lyhyestä virsi kaunis: Kyseessä on siis Humen giljotiini Tosiasioista ei voida johtaa arvoja tai moraalisia sääntöjä. Siitä, millainen maailma on ja miten se toimii, ei voida päätellä millainen sen absoluuttisesti pitäisi olla ja miten sen absoluuttisesti pitäisi toimia.
Olisi siis edelleen subjektiivista, minkä moraalisäännöstön mukaan toimii. Vaikka suurin osa ihmisistä toimiikin lähinnä sellaisten mukaan, joka takaa toimintansa (=elämän) jatkumisen yhteiskunnassa, kaikki eivät kuitenkaan näin tee. Myös eri yhteiskunnat omaavat erilaisia arvoja. Josta kulttuurien väliset ristiriidat ja jopa sodatkin. Jos moraali ja etiikka ei ole näin suhteellista yksilöiden ja eri ryhmien välillä, kuka ja mikä kokonaisuus on siis itseisarvollisen absoluuttisesti oikeassa?
Edit: Niin no joo, olihan tuolla tuo Culculanin postaus. Pöh ja plääh. Olisi taas voinut lukea paremmin. :p
Voimme toki ymmärtää myös sen, ettei tässä biologisessa evoluution skaalassa ole paljon väliä sillä, mitä yksilö tällä hetkellä haluaa ja ajattelee, koska kehitys isossa mittakaavassa menee joka tapauksessa eteenpäin evoluution mukaan. Tällaisesta minusta moraalissa ei kuitenkaan ole kysymys. Moraali liittyy nimenomaan tähän hetkeen ja tiedostamiseen, oli taustalla sitten voimia johon ei voi vaikuttaa tai ei.
Lyhyestä virsi kaunis: Kyseessä on siis Humen giljotiini Tosiasioista ei voida johtaa arvoja tai moraalisia sääntöjä. Siitä, millainen maailma on ja miten se toimii, ei voida päätellä millainen sen absoluuttisesti pitäisi olla ja miten sen absoluuttisesti pitäisi toimia.
Olisi siis edelleen subjektiivista, minkä moraalisäännöstön mukaan toimii. Vaikka suurin osa ihmisistä toimiikin lähinnä sellaisten mukaan, joka takaa toimintansa (=elämän) jatkumisen yhteiskunnassa, kaikki eivät kuitenkaan näin tee. Myös eri yhteiskunnat omaavat erilaisia arvoja. Josta kulttuurien väliset ristiriidat ja jopa sodatkin. Jos moraali ja etiikka ei ole näin suhteellista yksilöiden ja eri ryhmien välillä, kuka ja mikä kokonaisuus on siis itseisarvollisen absoluuttisesti oikeassa?
Edit: Niin no joo, olihan tuolla tuo Culculanin postaus. Pöh ja plääh. Olisi taas voinut lukea paremmin. :p
- Ari
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 2
- Viestit: 3050
- Lauteille: Tammikuu 2005
- Paikkakunta: Jyväskylä
Mutta entä miten selitetään variaatiot eri moraalikäsitysten välillä sekä variaatioiden synty? Eivätkö juuri variaatiot ja niiden seuraukset ole eräs keskustelluimmista aiheista moraalin yhteydessä?sokrates kirjoitti: Kaverin eväiden syöminen tai muijan p´neminen ei ole sinänsä mitenkään absoluuttisesti väärin, mutta koska tommonen toiminta aiheuttaa miestappioita, evoluutio on kehittänyt moraalin, joka tuomitsee ne.
Viittaus moraalin evolutiiviseen syntyyn on ainakin minusta sellaisenaan vasta erittäin pieni kontribuutio moraalikeskusteluun.
-
- munillepotkija
- Viestit tässä aiheessa: 2
- Viestit: 659
- Lauteille: Helmikuu 2006
- Paikkakunta: Tampere
Niin kiehtovaa kuin moraalin syntyhistoria onkin, niin onko sillä ihan loppuviimein merkitystä tässä kyseessä olevassa aiheessa?sokrates kirjoitti: Aristoteles, Akvinolainen, Kant ja noi muut hömötiaiset puhuu potaskaa kuten aina.
Moraalin tarkoitus on vain ja ainoastaan estää kaaosta ja rähinöitä. Kaverin eväiden syöminen tai muijan p´neminen ei ole sinänsä mitenkään absoluuttisesti väärin, mutta koska tommonen toiminta aiheuttaa miestappioita, evoluutio on kehittänyt moraalin, joka tuomitsee ne.
- Mika
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 12
- Viestit: 93920
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
- Yhteystiedot:
Abe, pitkälti samaa mieltä.
Sanppa, no, se on vain minun määritelmäni.
En pidä koko termistä siksikään, että se kuulostaa fingelskalta. Vihaan fingelskaa, vaikka itsekin siihen joskus jopa tieten tahtoen sorrun. Eli minulle tuo termi edustaa maalaisjärjen katoamista; pidän sitä amerikkalaisen yhteiskunnan olennaisena piirteenä. Tuo piirre siinä yhteiskunnassa oli kuin piikki lihassani. Taatusti yksi tärkeimpiä syitä sille, että olen nyt Suomessa. Tätä mentaliteettia en halua Suomeen.
A.A, aivan. Ja siinähän sitten ollaankin.
Eli miten moraali määritellään?
Ari, on toki, eikä sitä välttämättä voida pitää edes lähtökohtana. Mutta yksi näkökanta kuitenkin.
Jos nyt moraalilla tarkoitetaan hyvän ja pahan suhdetta ihmisen toiminnassa, kyllähän jokin merkitys on sillä, miten muut asiaan suhtautuvat. Tähän sitten taas liittyy joukko evoluutioon liittyviä ajatusmalleja, kuten nyt vaikka tuo Sterbokin mainitsema oman ryhmän jäsenen tappaminen (eri asia on, jos siihen on ollut ryhmän enemmistön hyväksymä syy).
Mutta miten syntyvät ne tämän tason yläpuolella vaikuttavat moraalikäsitykset?
Sanppa, no, se on vain minun määritelmäni.
En pidä koko termistä siksikään, että se kuulostaa fingelskalta. Vihaan fingelskaa, vaikka itsekin siihen joskus jopa tieten tahtoen sorrun. Eli minulle tuo termi edustaa maalaisjärjen katoamista; pidän sitä amerikkalaisen yhteiskunnan olennaisena piirteenä. Tuo piirre siinä yhteiskunnassa oli kuin piikki lihassani. Taatusti yksi tärkeimpiä syitä sille, että olen nyt Suomessa. Tätä mentaliteettia en halua Suomeen.
A.A, aivan. Ja siinähän sitten ollaankin.
Eli miten moraali määritellään?
Ari, on toki, eikä sitä välttämättä voida pitää edes lähtökohtana. Mutta yksi näkökanta kuitenkin.
Jos nyt moraalilla tarkoitetaan hyvän ja pahan suhdetta ihmisen toiminnassa, kyllähän jokin merkitys on sillä, miten muut asiaan suhtautuvat. Tähän sitten taas liittyy joukko evoluutioon liittyviä ajatusmalleja, kuten nyt vaikka tuo Sterbokin mainitsema oman ryhmän jäsenen tappaminen (eri asia on, jos siihen on ollut ryhmän enemmistön hyväksymä syy).
Mutta miten syntyvät ne tämän tason yläpuolella vaikuttavat moraalikäsitykset?
Mielestäni moraali pitäisi jakaa kahteen osaluokkaan, siitä puhuttaessa. Yhteiskunnalliseen moraaliin ja subjektiiviseen moraaliin.
Sotilasta leikkiessä huomattuja moraalisia ongelmia: Iskujoukko kohtaa syvällä vihamielisellä maaperällä lähikylän pikkupojan, joka jostain syystä ei olekaan yöaikaan nukkumassa, vaan toikkaroi läheisen puron rannalla ja huomaa iskujoukon. Seuraavat kaksi ja puolisekuntia ovat iskujoukon ryhmänjohtajan pisimmät ja vaikeimmat. Mitä tehdä?
Oman yhteiskunnan käsitys mitä pitäisi tehdä ei välttämättä ole sama, kuin mitä ryhmänjohtajan mielestä. Joillain ei tilanteessa ole mitään ongelmaa löytää ratkaisua oli se mikä tahansa. Jotkut taas läpikäyvät semmoisen sisäisen taistelun ettei tosikaan ja huomataan, että moraali on aika häilyvä käsite, kun otetaan kaikki päätöksestä mahdollisesti seuraavat asiat huomioon. Tässä muiden (yhteiskunnan) suhtautumisella päätökseen on äärettömän pieni vaikutus, ellei jopa olematon. Toki ryhmän muiden jäsenten moraaliset käsitykset voivat olla erilaisia, kuin ryhmänjohtajan, mutta tälläkään ei ole mitään merkitystä. Jos moraali on johtajan päätöstä vastaan, niin ei tarvitse toimia. Muut toimivat joka tapauksessa tai loppupeleissä johtaja itse.
Eli oma mielipiteeni threadin kysymykseen: On.. Sekä myös subjektiivista.
Sotilasta leikkiessä huomattuja moraalisia ongelmia: Iskujoukko kohtaa syvällä vihamielisellä maaperällä lähikylän pikkupojan, joka jostain syystä ei olekaan yöaikaan nukkumassa, vaan toikkaroi läheisen puron rannalla ja huomaa iskujoukon. Seuraavat kaksi ja puolisekuntia ovat iskujoukon ryhmänjohtajan pisimmät ja vaikeimmat. Mitä tehdä?
Oman yhteiskunnan käsitys mitä pitäisi tehdä ei välttämättä ole sama, kuin mitä ryhmänjohtajan mielestä. Joillain ei tilanteessa ole mitään ongelmaa löytää ratkaisua oli se mikä tahansa. Jotkut taas läpikäyvät semmoisen sisäisen taistelun ettei tosikaan ja huomataan, että moraali on aika häilyvä käsite, kun otetaan kaikki päätöksestä mahdollisesti seuraavat asiat huomioon. Tässä muiden (yhteiskunnan) suhtautumisella päätökseen on äärettömän pieni vaikutus, ellei jopa olematon. Toki ryhmän muiden jäsenten moraaliset käsitykset voivat olla erilaisia, kuin ryhmänjohtajan, mutta tälläkään ei ole mitään merkitystä. Jos moraali on johtajan päätöstä vastaan, niin ei tarvitse toimia. Muut toimivat joka tapauksessa tai loppupeleissä johtaja itse.
Eli oma mielipiteeni threadin kysymykseen: On.. Sekä myös subjektiivista.
Koska moraali on jatkuvasti muuttuva, voisi ajatella sotatilanteen aiheuttavan nopean muutoksen moraalissa. Sodan loppuessa aletaan palailemaan kohti entistä tilaa, varmasti vain hitaammin kuin miten muutos tapahtui sodanjulistuksen (eli luvan ja tarpeen tappaa) tullessa.
Yhteiskunnan luomaa moraalia on vaikea sanoa kaikille samaksi, koska jokainenhan sen tulkitsee itse tilannekohtaisesti ja lakikin on muuttuva ohjenuora, mutta jotkut yleispätevät piirteet lienee joiltain osin yhteinen kaikille; eläimien huvikseen tappaminen on moraalisesti tuomittua, varastaminen puhtaasti omaksi hyödyksi (lukuunottamatta bisnesmaailmaa ;P ) etc..
Jotta soppa paremmin sekoittuu, voisi pohtia maahanmuuttaja/vähemmistöryhmien suhdetta uuden yhteiskuntansa moraaliin.
Yhteiskunnan luomaa moraalia on vaikea sanoa kaikille samaksi, koska jokainenhan sen tulkitsee itse tilannekohtaisesti ja lakikin on muuttuva ohjenuora, mutta jotkut yleispätevät piirteet lienee joiltain osin yhteinen kaikille; eläimien huvikseen tappaminen on moraalisesti tuomittua, varastaminen puhtaasti omaksi hyödyksi (lukuunottamatta bisnesmaailmaa ;P ) etc..
Jotta soppa paremmin sekoittuu, voisi pohtia maahanmuuttaja/vähemmistöryhmien suhdetta uuden yhteiskuntansa moraaliin.
- Paappa
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 4
- Viestit: 12787
- Lauteille: Syyskuu 2005
- Paikkakunta: Helsinki
Jotta soppa paremmin sekoittuu, voisi pohtia maahanmuuttaja/vähemmistöryhmien suhdetta uuden yhteiskuntansa moraaliin.
Olen ammattini puolesta joutunut viime aikoina pohtimaan tätäkin kysymystä osana kestävän kehityksen sosiaalista ulottuvutta. Ajatellaan vaikkapa sitä, että osa maamme maahanmuuttajaväestöä tulee alueelta, jossa naisten sukuelinten silpominen on maan tapa. Miten meidän täytyy tähän suhtautua?
Suomen lain mukaan kyseessä on törkeä pahoinpitely. Suomessa ei tiettävästi tätä ole tehty, mutta varsin todennäköistä on että tyttöjä on lähetetty kotimaansa lähialueille tätä operaatiota varten. Jos ajatellaan että meidän tulee ymmärtää ja sietää vieraita kulttuureja maassamme, niin pian on edessä kysymys kuinka pitkälle? Tietyissä kulttuureissa naisten alistaminen, ympärileikkaukset ja kunniamurhat ovat moraalisesti oikeaksi katsottua toimintaa. Hyvä muistaa, että YK:n ihmisoikeuksien julistuskin on länsimaisen demokratian tulos eivätkä kaikki ole suinkaan valmiita allekirjoittamaan sitäkään.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Dop, No juu.. Sotatilanne muuttaa yhteiskunnankin moraalia, mutta kyseinen skenaario ei koske sotatilannetta. Sen takia termi vihamielisellä maaperällä.
Tosin sodan aikanakaan en usko, että läheskään kaikkien moraali sallii lapsen tietoisen tappamisen. Eipä sodan aikana se vihollisen tappaminenkaan subjektiivisen moraalin kannalta ole mikään helppo homma, vaikka siihen yhteisön lupa onkin.
Moni erilaisten sotien veteraani on ampunut aseellaan vain ampumisen vuoksi yrittämättäkään osua viholliseen ja yllättävän iso osa ei ole suostunut ampumaan lainkaan. Toki sitten on sitä toistakin ääripäätä joka nauttii siitä, että saa tuhota ja tappaa.
Tosin sodan aikanakaan en usko, että läheskään kaikkien moraali sallii lapsen tietoisen tappamisen. Eipä sodan aikana se vihollisen tappaminenkaan subjektiivisen moraalin kannalta ole mikään helppo homma, vaikka siihen yhteisön lupa onkin.
Moni erilaisten sotien veteraani on ampunut aseellaan vain ampumisen vuoksi yrittämättäkään osua viholliseen ja yllättävän iso osa ei ole suostunut ampumaan lainkaan. Toki sitten on sitä toistakin ääripäätä joka nauttii siitä, että saa tuhota ja tappaa.
- Kenzu
- reiteenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 2
- Viestit: 367
- Lauteille: Maaliskuu 2006
- Paikkakunta: Helsinki
On siinä mielessä, että on olemassa yhteiskuntamoraali ja yksilömoraali, toinen vaikuttaa toiseen ja muuttuu kokoajan.
Nuorten tyttöjen sukuelinten silppomista on kuultu perusteltavan uskonnolla mutta käsitykseni mukaan koraanissa ei ole mainintaa koko asiasta sen ollen todennäköisesti paikallisten uskomusten ja koraanin sekoitusta??? Moraalisesti se on väärin, uskon myös näin olevan koraanissa??? Koraanista on monta eri versiota, miten mullahit ovat sitä tulkinneet niinkuin monessa muussakin uskonnossa.(tarkoitan tässä etteivät mullahit ole niitä muita uskontoja muokanneet )
Uskonto muovaa pitkälti meidän moraalikäsitystä toinen sitä muovaava on käsityksemme inhimillisyydestä.
Nuorten tyttöjen sukuelinten silppomista on kuultu perusteltavan uskonnolla mutta käsitykseni mukaan koraanissa ei ole mainintaa koko asiasta sen ollen todennäköisesti paikallisten uskomusten ja koraanin sekoitusta??? Moraalisesti se on väärin, uskon myös näin olevan koraanissa??? Koraanista on monta eri versiota, miten mullahit ovat sitä tulkinneet niinkuin monessa muussakin uskonnossa.(tarkoitan tässä etteivät mullahit ole niitä muita uskontoja muokanneet )
Uskonto muovaa pitkälti meidän moraalikäsitystä toinen sitä muovaava on käsityksemme inhimillisyydestä.
Kenneth Skurnik
TKD/WTF 1995-
Krav Maga 1984
TKD/WTF 1995-
Krav Maga 1984
-
- munillepotkija
- Viestit tässä aiheessa: 2
- Viestit: 654
- Lauteille: Tammikuu 2005
- Paikkakunta: Helsinki
Hyviä pointteja monelta taholta. Uskonnon ja moraalin vuorovaikutus on tosiaan tärkeää, samoin tuo moraalin nopeahko kyky muuntua eri tilanteitten mukaan.
Moraali on valitettavasti myös laskelmoivaa, muutenhan se olisi itsetuhoista idealismia. USA:n ulkoministeri Kissinger totesi ainakin silloin osuvasti, ettei valtioiden välisissä suhteissa voi noudattaa samoja moraalikäsityksiä kuin ihmisten välillä.
Uskonnot, eri yhteiskuntajärjestelmät, historialliset syyt sekä toki yksilölliset erot aiheuttavat joskus suuriakin eroja moraalikäsityksiin. Kuitenkin muiden eläinten lailla oleellisimmat moraalikysymykset liittyvät lisääntymiseen ja ravinnon/hyödykkeiden jakamiseen. Valehtelua tai muuta keplottelua noissa asioissa kai pidetään yleimaailmallisesti pahempana kuin muuta fuskaamista.
Kolmas merkittävä moraalin ympäröimä kohde on tuloksellinen joukkotoiminta eli yleensä palkkatyö. Puhe työmoraalista ei ole turhaa, vaikkakin tässä yhteydessä tarkoitan sillä työyhteisön ja työhön liittyvien organisaatioiden nauttimaa sekä yleisen mielipiteen että jossain määrin myös lainsäädännön suomaa suojaa. Kun Nokian insinööriltä palaa pahasti käämit, hän voi pahimmassa tapauksessa mukiloida akkansa tai uhata naapuriaan haulikolla, mutta moraali estää häntä hajottamasta duunipaikan kamoja ja potkimasta muita munille, vaikka syytäkin olisi.
Sitten moraalia voi vielä vertailla vielä eri lajien kesken. Miksi jotkut lajit ovat pärjänneet elon taistelussa vaikka jokaisena kiima-aikana on jopa kuolemaan johtavia tappeluita ja toiset taas rauhallisemmilla systeemeillä. Ilmeisesti joka lajilla on oma optimaalinen määränsä konflikteja, joiden tuloksena vahvat geenit periytyvät ja hierarkioita murennetaan, mutta toisaalta liikaa uhrejakaan ei tule. Mutta näistä en tiedä, menee Tammisalon alueelle.
Rähinöistä kaikki kumminkin lähtee.....
Moraali on valitettavasti myös laskelmoivaa, muutenhan se olisi itsetuhoista idealismia. USA:n ulkoministeri Kissinger totesi ainakin silloin osuvasti, ettei valtioiden välisissä suhteissa voi noudattaa samoja moraalikäsityksiä kuin ihmisten välillä.
Uskonnot, eri yhteiskuntajärjestelmät, historialliset syyt sekä toki yksilölliset erot aiheuttavat joskus suuriakin eroja moraalikäsityksiin. Kuitenkin muiden eläinten lailla oleellisimmat moraalikysymykset liittyvät lisääntymiseen ja ravinnon/hyödykkeiden jakamiseen. Valehtelua tai muuta keplottelua noissa asioissa kai pidetään yleimaailmallisesti pahempana kuin muuta fuskaamista.
Kolmas merkittävä moraalin ympäröimä kohde on tuloksellinen joukkotoiminta eli yleensä palkkatyö. Puhe työmoraalista ei ole turhaa, vaikkakin tässä yhteydessä tarkoitan sillä työyhteisön ja työhön liittyvien organisaatioiden nauttimaa sekä yleisen mielipiteen että jossain määrin myös lainsäädännön suomaa suojaa. Kun Nokian insinööriltä palaa pahasti käämit, hän voi pahimmassa tapauksessa mukiloida akkansa tai uhata naapuriaan haulikolla, mutta moraali estää häntä hajottamasta duunipaikan kamoja ja potkimasta muita munille, vaikka syytäkin olisi.
Sitten moraalia voi vielä vertailla vielä eri lajien kesken. Miksi jotkut lajit ovat pärjänneet elon taistelussa vaikka jokaisena kiima-aikana on jopa kuolemaan johtavia tappeluita ja toiset taas rauhallisemmilla systeemeillä. Ilmeisesti joka lajilla on oma optimaalinen määränsä konflikteja, joiden tuloksena vahvat geenit periytyvät ja hierarkioita murennetaan, mutta toisaalta liikaa uhrejakaan ei tule. Mutta näistä en tiedä, menee Tammisalon alueelle.
Rähinöistä kaikki kumminkin lähtee.....
Biitistä sekaisin
- Paappa
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 4
- Viestit: 12787
- Lauteille: Syyskuu 2005
- Paikkakunta: Helsinki
Tämän mukaan siis moraalisuus on ollut kädellisillä lajin säilymistä edistävä tekijä. En ole kirjaa lukenut, mutta täytyy jossain vaiheessa tutustua.Frans de Waal
Hyväluontoinen
Tiede on ottamassa moraalisuuden filosofien käsistä. Tämä tapahtuu jo teoreettisella tasolla ja eläintutkimuksessa tehdyissä tuoreissa töissä.
Uuden tutkimussuunnan nimi on evolutiivinen psykologia ja sen satunnaiset erimielisyydet jäävät selvästi sen yhteisen uskomuksen varjoon. Alan lähtökohta on, että evoluutio on välttämätön osa tyydyttävälle moraalisuuden selitykselle.
Ihmisen moraalitaju ulottuu kauas evoluution historiaan. Hyväluontoinen osoittaa, että moraalisuuden merkkejä on apinoissa ja sen perusteella moraalisuus sijoittuu tiukasti ihmisen parjatun luonteen ytimeen.
Moraalisuus ei ole tuore innovaatio tai ohut kerros. Se täyttää päässämme olevan avaruuden osan, joka ulottuu toisiin ihmisiin, ja se on yhtä olennainen luonteemme osa kuin taipumukset, joita se säätelee.
Frans de Waal on johtava kädellisten moraalisen käyttäytymisen tutkija, ja tämä kirja on evolutiivisen psykologian perusteoksia.
323 sivua, mv-kuvitus, suomentanut Kimmo Pietiläinen,
ISBN 952-5202-100-0,
ovh. 46,50 euroa.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
-
- aloituspotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 2
- Lauteille: Marraskuu 2005
- Paikkakunta: Helsinki
Hoplaa!
Moraalista ja sen suhteellisuudesta on kirjoittanut mm. Heikki Sarmaja, jonka hieno artikkeli on Yhteiskuntapolitiikka -lehdessä:
http://www.stakes.fi/yp/yp04/2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolta sivu 113 alkaen:
http://www.stakes.fi/yp/pdf/2004/yp22004.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Suosittelen lämpimästi.
Ja allekirjoittanut pohtii sukupuolimoraalia mm. kirjansa sivuilla 221-236.
Valoa!
Oz
http://www.geocities.com/otammisalo" onclick="window.open(this.href);return false;
Moraalista ja sen suhteellisuudesta on kirjoittanut mm. Heikki Sarmaja, jonka hieno artikkeli on Yhteiskuntapolitiikka -lehdessä:
http://www.stakes.fi/yp/yp04/2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolta sivu 113 alkaen:
http://www.stakes.fi/yp/pdf/2004/yp22004.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Suosittelen lämpimästi.
Ja allekirjoittanut pohtii sukupuolimoraalia mm. kirjansa sivuilla 221-236.
Valoa!
Oz
http://www.geocities.com/otammisalo" onclick="window.open(this.href);return false;
Itse jouduin moraalikysymysten kanssa nokatusten siihen malliin, että annoin itse itselleni potkut töistä! Nyt haudon "veristä" kostoa ja, että kosto onnistuisi, minun pitäisi mennä takaisin sinne töihin ja järjestää asia niin, että minulle annetaan potkut. Johan on vaikeeta....
...mutta jospa olenkin vain oman mielikuvitukseni luomus.
- Mika
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 12
- Viestit: 93920
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
- Yhteystiedot:
Keiju,
Muutama artikkeli "poliittisesta korrektiudesta" (toi ei voi olla hyvää suomea....).
http://www.mugu.com/cgi-bin/Upstream/PC" onclick="window.open(this.href);return false;
Muutama artikkeli "poliittisesta korrektiudesta" (toi ei voi olla hyvää suomea....).
http://www.mugu.com/cgi-bin/Upstream/PC" onclick="window.open(this.href);return false;
Lauteilla
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 66 kurkkijaa