Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Murteet

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
jmijmi
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 81
Lauteille: Joulukuu 2006
Paikkakunta: Imatra

#76

Viesti jmijmi »

Polvi kirjoitti: Vantaa on ihan samanlainen, mutta sieltä puuttuu tämä rikkaiden ja kauniiden ihmisten keskittymä. Merestä puhumattakaan (tai okei, kyllähän Vantaallakin on hieman merenrantaa, vai jokos se on myyty Helsingille?).
Käyhän päiväkummussa, tosin ei ole merta mutta keravan joki menee läpi.

Asuin joitakin vuosia sitten Vantaalla ja enoni täällä imatralla. Aina kala tai lapin reissuissa enoni esitteli minut helsinkiläiseksi.
No aloin avata suutani ennen häntä ja esittelin hänet lappeenrantalaiseksi, kun hän korjasi olevansa Imatralainen niin käytin häneltä lainaamaani lausetta "no Vantaalta katsoen ne on aivan sama asia".
Muutaman kerran jälkeen enoni alkoi esitellä minut vantaalaiseksi. :badgrin:

Täällä imatralla meikäläisellä tarkoitetaan oman perheen jäseniä isä,äiti,veli jne saa olla tosi tarkkana että kenestä puhutaan kun puhutaan meikäläisestä.
Sitten tällä hierotaan koko ajan käkiä (soittakaa animaliaan). käet on likaset täytyy mennä pesemään, käet on kipeät ,käet on tiellä jne.
Sitten kun lisätään tähän vielä lapsekas kielen käyttö sekä sie ja mie ja hää ja hyö ja karjalainen ystävällisyys, niin olen todella tyytyväinen että olen eteläkarjalainen. kotoinen ja rento tunne on kaikkialla missä täällä kulkeekin.
Jos kysyy tyhmän kysymyksen on kerran tyhmä, jos ei kysy on tyhmä aina.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 93925
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#77

Viesti Mika »

Tampereella yksi korvaan tarttunut sana on 'aiva', joka siis kirjakielessä on 'aivan'. Tätä tamperelaiset hokevat ihan urakalla ja jotenkin se vain kuulostaa hauskalta. Olen itsekin alkanut vasiten viljellä sitä ihan kostoksi. :badgrin:

Mutta tuli siitä mieleen, että Porissa sama asia sanotaan hieman eri tavalla. Muiden muassa Kreivi (ei yhtään viestiä) sanoo samassa tilanteessa lähes aina 'juu-näi-o-saatana' (yhtenä sanana). Siinä teille porilaista asennetta. :D
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Jutoka
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1843
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#78

Viesti Jutoka »

MaKo kirjoitti:
kala kirjoitti:Ouluun hiljattain Koillis-Hämeestä muuttaneena olen antanut tuttavilleni luvan tulla lopettamaan kärsimykseni, jos joskus erehdyn tokaisemaan "nää" väärässä yhteydessä eli tarkoittaen toista persoonapronominia.
Kyllä se aikanaan tarttuu. "Ookko nää Oulusta? Pelekääkkö nää polliisia? Alakko nää mua? Meekkö nää mäkkeen? Tekkiikkö nää rössypottua?"
Yhdessä vaiheessa olin havaitsevinani pientä tartuntaa, mutta loppupeleissä tuo "nää" ei juurtunut puhekieleeni. Tosin tamperelainen taksikuski epäili välittömästi minun olevan pohjoisesta, joten kai minulla on selvä murre.
Kuvake
porky
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3610
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Espoo

#79

Viesti porky »

Mua ei nykyään enää kovin moni arvaa turkulaiseksi täällä pohojammaalla. Alkuun sain kommentteja murteesta (Miten te turkulaiset tuolla lailla pätkitte sanoja?) ja pohjalaisten puhe oli mielestäni ööö... omaperäistä. Nykyään itse huomaan miten turkulaiset pätkivät sanoja, ja pohjalaisten puheessa ei ole enää mielestäni mitään tavattoman kummallista :lol: .

Piiloutunut turunmurre tulee kyllä minusta edelleen esille, jos vähän aikaa puhelen turkulaisen kanssa :oops: .
Saija Tarvainen
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

#80

Viesti Polvi »

jmijmi kirjoitti:
Polvi kirjoitti: Vantaa on ihan samanlainen, mutta sieltä puuttuu tämä rikkaiden ja kauniiden ihmisten keskittymä. Merestä puhumattakaan (tai okei, kyllähän Vantaallakin on hieman merenrantaa, vai jokos se on myyty Helsingille?).
Käyhän päiväkummussa, tosin ei ole merta mutta keravan joki menee läpi.
Asuin aikoinani noin 20 vuotta about kilsan päässä "valkoisesta sillasta" (E-Päiviksessä). Tuttua seutua.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kuvake
jmijmi
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 81
Lauteille: Joulukuu 2006
Paikkakunta: Imatra

#81

Viesti jmijmi »

Polvi kirjoitti:
jmijmi kirjoitti:
Polvi kirjoitti: Vantaa on ihan samanlainen, mutta sieltä puuttuu tämä rikkaiden ja kauniiden ihmisten keskittymä. Merestä puhumattakaan (tai okei, kyllähän Vantaallakin on hieman merenrantaa, vai jokos se on myyty Helsingille?).
Käyhän päiväkummussa, tosin ei ole merta mutta keravan joki menee läpi.
Asuin aikoinani noin 20 vuotta about kilsan päässä "valkoisesta sillasta" (E-Päiviksessä). Tuttua seutua.
Itse asuin inkerin tiellä
Jos kysyy tyhmän kysymyksen on kerran tyhmä, jos ei kysy on tyhmä aina.
Kuvake
MaKo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1123
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Oulu

#82

Viesti MaKo »

Jutoka kirjoitti:
MaKo kirjoitti:Kyllä se aikanaan tarttuu. "Ookko nää Oulusta? Pelekääkkö nää polliisia? Alakko nää mua? Meekkö nää mäkkeen? Tekkiikkö nää rössypottua?"
Yhdessä vaiheessa olin havaitsevinani pientä tartuntaa, mutta loppupeleissä tuo "nää" ei juurtunut puhekieleeni.
Tosihan on tietty se, ettei murre loppujen lopuksi tartu ainakaan samalla tavalla, kun muualta muuttaa. Kyllä mulla edelleen lipsuu tuonne Keski-Pohjanmaan puolelle ("mä", "sä", "tiedäksä"), jos juttukaverina ei sitten ole oululainen. Oululaisten seurassa sitten on tosi helppoa vääntää "nää" -muotoa :-D
Jutoka kirjoitti: Tosin tamperelainen taksikuski epäili välittömästi minun olevan pohjoisesta, joten kai minulla on selvä murre.
Tää on muakin ihmetyttänyt, se nimittäin, että vaikkei itse omasta mielestään ainakaan täyttä murretta puhu, niin etelämmässä se tunnistetaan silti. Sen täytyy johtua jostain soinnista tai nuotista, vaikkeivät sanat suoranaisesti murretta oliskaan...
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 93925
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Murteet

#83

Viesti Mika »

Murteella puhumisen suomenmestaruuskilpailussa mitataan murteen puhtautta. Kuortaneella lauantaina järjestettävässä kilpailussa maakunnallisten murreyhdistysten joukkueet kisaavat kertomalla tarinoita omalla murteellaan.

Tärkein arviointikriteeri on aitous, sanoo murreseura Krannien puheenjohtaja Jorma Aro.

- Arvostelussa pääpaino on murteen luontevalla käytöllä. Sekä puhe- että haastatteluosuudessa kiinnitetään huomiota murteen puhtauteen, siltä osin kuin se on mahdollista, kertoo Aro.
[114_www]http://yle.fi/uutiset/kulttuuri/2009/07 ... origin=rss[/114_www]
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Ikkyu
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 819
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Turku
Etulaji: Suiō-ryū iai kenpō
Sivulajit: Kendo
Takalajit: ZNKR iaido

#84

Viesti Ikkyu »

Mika kirjoitti:
marjis kirjoitti: Yksi asia mistä olen onnistunut pitämään kiinni on porilaisten oma e:llinen imperfektimuoto "opein vs. opin" ja "tanssein vs. tanssin". E:tä kuuluu vielä oikein painottaa, että tyhmemmätkin ymmärtävät. :hippy2:
:D

:thumbsup:
Lämmitti oikein sydäntä joku päivä kun luin jotain Mikan viestiä ja yhtäkkiä pisti sieltä tuollainen silmään (vielä kun harvemmin tekstissä näkee). :D

Porista siis minäkin alkujani ja sen ilmeisesti kuulee aika hyvin, itse en edes jotenkaan hahmottanut puhuvani murteella mutta Helsinkiläisten tuttujen mukaan se on aika vahvaakin.

PS. Jokin aika sitten huvitti myös se, kuinka vasta tämän videon otsikon luettuani tajusin k.o. henkilön puhuvan jotenkin tavallisuudesta poikkeavasti, vaikka tuli aikanaan nähtyä telkkarista.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 93925
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Murteet

#85

Viesti Mika »

:smt003

Tuo näyttelijähän on Nakkilasta kotoisin, joten tuo murre tulee aika luonnostaan (vaikka vähän tuossa kompuroikin).
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Jumakun
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 197
Lauteille: Kesäkuu 2009

Murteet

#86

Viesti Jumakun »

Omassa puheessa luulisin että kuuluu oma historia.
Suku on Pieksämäen suunnalta (ilmeisesti puhjois Savon kielialuetta) -Minä-
Syntynyt Helsingissä -Mä-
Opiskellut Karjalassa -Mie-
Puhe on siis mukavaa sekotusta noista. -Miä- (Ilmeisesti myös Etelä Savolainen vaikutus avittanu) Yksittäisiä sanoja taitaa olla jokaisesta noista kielialueesta käytössä.
Siksi siis olen usein landelainen stadissa ja stadilainen landella, vaikka eipä tuo oo haitannu.
Toisaalta taas monet muualta muuttaneet ovat tykänneet kun on "saman henkistä" porukkaa. Uskoisin tosin että murre painottuu riippuen puhekumppanista ja hänen murteestaan.
Ainoa pysyvä on muutos
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 93925
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Murteet

#87

Viesti Mika »

Jumakun kirjoitti: Uskoisin tosin että murre painottuu riippuen puhekumppanista ja hänen murteestaan.
Uskoisin samaa. Kiinnitän ihan aktiivisesti huomiota tähän sekä omassa puheessani että muiden puheessa. Viimeksi eilen yksi myös Porista kotoisin oleva potkulainen tuli käväisemään. Huomasin välittömästi puhuvani aika lailla nuoruudestamme tutulla murteella.

Mielenkiintoista minusta on myös se, miten eri murteeseen vaihtaminen saattaa selvästikin vaikuttaa myös puhetyyliin ja asenteeseen. Kun esimerkiksi autokorjaamolla minun pitää vähän lyödä nyrkkiä pöytään, muutun välittömästi porilaiseksi niin murteeltani kuin asenteeltanikin. Näin kävi itse asiassa parisen tuntia sitten. Olen kuitenkin huomannut tämän useammassa tilanteessa elämässäni.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6438
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Murteet

#88

Viesti AlexMachine »

Normipuheessani ei kuulemma kuulu mitään selvää viitettä mistä päin olisin, eli murretta. Tosin jos vietän Tampereella enemmän kuin päivän, alkaa vanha tuttu Tampereen murre tulla läpi. Lapsuudessa olen asunut mm Imatralla, Helsingissä, Tuusulassa ja Vaasan seudulla sitten koko aikuisuuteni.
Imatran murre oli vahvaa kun 6-vuotiaana muutimme Helsinkiin, mutta aika nopeasti se jäi.
Stadin slangi tarttui myös aika vahvasti ja vieläkin sujuu jollain lailla. Vaasa on siitä erikoinen paikka, että vaikka Pohjanmaata onkin, ei täällä hirveästi puhuta murretta. Tosin ei tarvi kuin 15km johonkin suuntaa lähteä niin tyypillinen Pohojalaane murre alkaa kuulua selvästi.
Hassua on myös vahvat murteet ruotsinkielessä tällä seudulla, osa on kuin oikein vanhaa ruotsia, lähes mahdoton ymmärtää normi ruotsin kielitaidolla. No kavereita on kaikista näistä ruotsikielisen murteen alueista ja ihan käytönnön kautta olen oppinut puhumaan sitä, eli siis ruotsia. Silti väittävät että kuulostan Helsinkiläiselle kun puhun ruotsia.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Jumakun
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 197
Lauteille: Kesäkuu 2009

Murteet

#89

Viesti Jumakun »

Onhan se mukava kuunnella vaikkapa vanhempiani kun kuulee puhe tavasta kuka soittaa kysymättäkin. Heti lähtee kieli laukkaamaan ja löytyy semmosia sanoja mitä en oo ennen kuullukkaan kyseisten ihmisten suusta.

Onko muuten tämä "jätte kiva" ruotsi vain eteläsuomen kielitaitoa vai löytyykö sitä myös siellä pohjosempana?
Ainoa pysyvä on muutos
Kuvake
Aleksi T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2189
Lauteille: Kesäkuu 2009

Murteet

#90

Viesti Aleksi T »

Omaa murretta täytyy aina välillä ihan tietoisesti yrittää laimentaa, että ihmiset ymmärtävät mitä yritän sanoa. :D Naurattaa aina jos bussikuski ei tajua minne haluan mennä, kun kerron meneväni "Pelhhoon" enkä "Pelloon". Toisaalta jo pelkät lähethään, menhään, tulhaan tai alethaan, ruvethaan ja tehhään saavat ihmisten päät aika hyvin pyörälle. Toisaalta h:n päälle puhuminen on monien mielestä aika huvittavaakin, mikä on vain yksi syy lisää yrittää pitää omasta murteesta kiinni.

Pitää kyllä hyvin paikkaansa, että puhekumppani vaikuttaa tosi paljon siihen, miten ja mitä puhutaan. Omalla murteella on aina tietynlainen swingi, jota ei muuten saavuta kuin toisen samalla murteella puhuvan kanssa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 145 kurkkijaa