Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Fillarit, nuo mainiot mankelit

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#391

Viesti MtJ »

Ai niin, tuleekohan sieltä paljonkin tavaraa pihalle, jos ottaa tuon takarattaan auki? Saakohan sitä edes?
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 62
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#392

Viesti Paappa »

Vaatii omanlaisensa työkalut. Sanoisin että vie korjaamoon. Voi olla että se mekanismi on vain likainen ja siksi jumissa, jolloin korjaaminen ei kestä kauaa eikä tule kalliiksi. Riittää kun otat takakiekon irti ja viet sen, koko pyörää ei tarvitse kuljettaa.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#393

Viesti MtJ »

Ok. Kiitokset tästä. Täytyykin tutkia, miten se takakiekko sieltä lähtee. Siinä voi tosiaan olla likaa, tuskinpa noita intin pyöriä on muuta kuin rasvattu välillä. Tuo on vielä sitä vanhaa mallia, varmaan about <1990.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 99
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#394

Viesti MarkkuT »

Rahallisen menetyksen riski ei liene kovin suuri tuossa tapauksessa, joten vastaavassa tapauksessa opettelisin tekemään homman itse, vaikka vain mielenkiinnosta. Pyörän korjauksessa tarvittavia erikoistyökaluja saa halvalla vaikkapa Biltemasta, Motonetistä tms. ja vaikkei niiden laatu kummoinen olekaan, niin useimmiten TI-miehen hommiin ihan riittävä kuitenkin. Fillari on loppujen lopuksi kuitenkin aika yksinkertainen vehje, joten noita erikoisia kaluja ei kovin suurta valikoimaa edes tarvitse.

Olen tänne varmaan ennenkin linkannut, mutta laitan uusiksi:
http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... el-service

Inspiraatioksi vielä TI-miehen motto: Itse kun tekee, niin saa semmoisen kun sattuu tulemaan.

:D
Ain't no one.
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 99
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#395

Viesti MarkkuT »

MtJ kirjoitti: Täytyykin tutkia, miten se takakiekko sieltä lähtee.
VOP:t (vakavasti otettava pyöräilijä) muuten kutsuvat kiekoksi sitä kokonaisuutta, joka pitää sisällään navan, pinnat ja vanteen...
Ain't no one.
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#396

Viesti MtJ »

Okei, minä jo mietiskelin ihan muuta :D Mä en ole VOP, lähelläkään... Jos ei vakavaksi pyöräilyksi lasketa sitä 5 kilometrin lenkkiä suuntaansa naapuriin saunomaan ;)

(En kehdannut kysyä tuota termiä kiekko...)
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 62
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#397

Viesti Paappa »

MtJ kirjoitti: Okei, minä jo mietiskelin ihan muuta :D Mä en ole VOP, lähelläkään... Jos ei vakavaksi pyöräilyksi lasketa sitä 5 kilometrin lenkkiä suuntaansa naapuriin saunomaan ;)

(En kehdannut kysyä tuota termiä kiekko...)
Näen jo mielessäni Mtj:n vääntävän pinnoja irti takapyörästä ja ihmettelevän että onpas mokomassa iso homma :D tai jotain muuta sen kaltaista. Täytynee olla varovainen terminologian kanssa.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#398

Viesti MtJ »

Paappa kirjoitti:
MtJ kirjoitti: Okei, minä jo mietiskelin ihan muuta :D Mä en ole VOP, lähelläkään... Jos ei vakavaksi pyöräilyksi lasketa sitä 5 kilometrin lenkkiä suuntaansa naapuriin saunomaan ;)

(En kehdannut kysyä tuota termiä kiekko...)
Näen jo mielessäni Mtj:n vääntävän pinnoja irti takapyörästä ja ihmettelevän että onpas mokomassa iso homma :D tai jotain muuta sen kaltaista. Täytynee olla varovainen terminologian kanssa.
** Kuljetan lekaa takaisin varaston naulaan...

Asiassa on vinha perä, mä mietin jo miten sen takapään saa palasiksi :D
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 62
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#399

Viesti Paappa »

MtJ kirjoitti:
Paappa kirjoitti:
MtJ kirjoitti: Okei, minä jo mietiskelin ihan muuta :D Mä en ole VOP, lähelläkään... Jos ei vakavaksi pyöräilyksi lasketa sitä 5 kilometrin lenkkiä suuntaansa naapuriin saunomaan ;)

(En kehdannut kysyä tuota termiä kiekko...)
Näen jo mielessäni Mtj:n vääntävän pinnoja irti takapyörästä ja ihmettelevän että onpas mokomassa iso homma :D tai jotain muuta sen kaltaista. Täytynee olla varovainen terminologian kanssa.
** Kuljetan lekaa takaisin varaston naulaan...

Asiassa on vinha perä, mä mietin jo miten sen takapään saa palasiksi :D
:D Jakoavain yleensä riittää. Kun tuo on jalkajarrullinen siinä on navasta takahaarukan putkeen "silta" joka lähtee yleensä ruuvimeisselillä ja jakarilla irti rungosta.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
NCP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 4229
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Turku

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#400

Viesti NCP »

Paappa kirjoitti: Tarkoitat varmaan takapuolella eli kun polkaiset, vapaaratas takana ei kytkeydy vaan pyörii tyhjää? Siellä on sellainen ikään kuin kytkin, joka eteenpäin polkiessa kytkeytyy päälle ja kun polkeminen lakkaa, vaikka alamäkeen lasketellessa kytkeytyy irti. Luulen että se on mennyt. Uskoisin että pyöräkorjaamossa tuollainen saadaan kuntoon.
Vapaaratas on isommille kierteille kierrettävä mekanismi, jossa on ulkopuolella yksi tai useampia rattaita ja rakenteen sisällä laakerointi ja jousikuormitteisia kynsiä. Tämä mekanismi sallii rattaiden pyöriä vapaasti yhteen suuntaan, mutta toiseen suuntaan pyöritettäessä mainitut kynnet pakottavat koko takanavan ja rattaan pyörimään. Eli jälkimmäisessä tapauksessa polkupyörä liikkuu eteenpäin ja ensin mainitussa tilanteessa mekanismi pyörii vapaasti taaksepäin.
http://www.yksivaihde.net/site/foorumi/topic.php?id=717" onclick="window.open(this.href);return false;
Vapaaratas ei välttämättä ole rikki, vaan sen rasvat voivat olla entiset. Olen päässyt itse toteamaan, miten n. 99% erään varuskunnan rikkinäisistä vapaarattaista tuli kuntoon rajulla puhdistuksella ja uudelleenkasauksella. Rasva siis muuttuu ennen pitkää sitkeäksi ja liisterimäiseksi.
MtJ kirjoitti: Ok, en ole yhtään varma kumpi puoli (etu- vai takaratas) on kyseessä, kun aina polkaistessa tuo boltseja lähellä oleva tanko on suurin huolenaihe :D

Luulisinpa, että tuo on kyseessä. Heinolassa oli muistaakseni vielä elossa oleva pyöräkorjaamo, täytyy kiikutella vanhus sinne :)
Jos se olisi eturatas, se ei ottaisi enää yhtään pitoa. Ne kun on yleensä kiinnitetty epäkeskeisesti.
Suurinta vapautta on vapaus tyhmyyteen.
Kuvake
NCP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 4229
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Turku

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#401

Viesti NCP »

MtJ kirjoitti: Ai niin, tuleekohan sieltä paljonkin tavaraa pihalle, jos ottaa tuon takarattaan auki? Saakohan sitä edes?
Tulee. Saa.

En suosittele, ellet saa jostain hyvää opastusta.

nimim. Satoja avattuja kappoja. Ja yhtä monta koottua.
Suurinta vapautta on vapaus tyhmyyteen.
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#402

Viesti MtJ »

Tässä kun taas näitä pohdin ja olen semmoista "fiksailevaa ihmistyyppiä", niin olisiko tuohon apu se, että aukaisee vain sen verran, että saa uutta rasvaa tungettua tuonne vapaarattaaseen? Ilmeisesti ei..?
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
NCP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 4229
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Turku

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#403

Viesti NCP »

MtJ kirjoitti: Tässä kun taas näitä pohdin ja olen semmoista "fiksailevaa ihmistyyppiä", niin olisiko tuohon apu se, että aukaisee vain sen verran, että saa uutta rasvaa tungettua tuonne vapaarattaaseen? Ilmeisesti ei..?
Todennäköisesti ei. Jos vika on jäykässä rasvassa, se täytyy saada ensin pois. Saattaa itsessään vaatia liuotinkylpyä.

Sitäpaitsi se avaaminen ja huolto tuo mukanaan tuhansia huolettomia kilometrejä.
Suurinta vapautta on vapaus tyhmyyteen.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#404

Viesti bodyguard »

Duunikaveri kauppaa tällasta pyörää 125e hintaan, tekeeköhän tollasella mitään jos ajelee kuitenkin paljon ihan asvalttiteitä?
http://www.btwincycle.com/EN/rockrider- ... 170476622/" onclick="window.open(this.href);return false;

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
NCP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 4229
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Turku

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#405

Viesti NCP »

bodyguard kirjoitti: Duunikaveri kauppaa tällasta pyörää 125e hintaan, tekeeköhän tollasella mitään jos ajelee kuitenkin paljon ihan asvalttiteitä?
http://www.btwincycle.com/EN/rockrider- ... 170476622/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei sillä oikein voi asvaltin ulkopuolellekaan mennä.

"Use restriction :not designed for mountain biking on rough terrain."

Taitaa olla vuosimallia 2011? V-jarruilla ja 21-vaihteella? Eikä haarukkakaan näytä antavan oikein ulosjoustovaraa.

Minä en ostaisi, jos olisin sinä. Parempaakin saa samalla hinnalla. Ja tuollaisilla ne kilometrit tuppaa jäämään aika vähiin.
Suurinta vapautta on vapaus tyhmyyteen.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 33 kurkkijaa