Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti.
✋:. Meistä on hienoa, kun selailet Potkun, Pohjoismaiden suurimman kamppailulajiyhteisön keskusteluja. Toivottavasti löydät mielenkiintoisia keskusteluja ja otat reippaasti osaa niihin. Samassa voisit sallia Ad Block -ohjelmasi näyttää mainoksia Potkun sivuilla, jotta voimme jatkossakin ylläpitää näitä keskusteluja. Voit myös liittyä etupotkijaksi, jolloin yksi etusi on mainokseton Potku. Kiitos kun ymmärrät. 🙇♂️
Candy kirjoitti:
Millanen sopisi parhaiten poluille hiekalle ja asvaltille ja olis mahollisimman halpa.
Ihan kaupunkifillari ilman vaihteita, jos et tykkää huoltaa. Muuten hybridi.
Candy kirjoitti:
Painolla ei kai oo kauheesti väliä? Tarkustushan on polkea sitä ei nostella.
Paino vaikuttaa fillarissa yhtä paljon kuin kuskissa.
Enemmän ainakin tuntuman mukaan. Eniten vaikuttaa pyörivä massa eli vanteet/renkaat.
Hyvää ja halpaa ei sitten ole olemassa, se kannattaa muistaa. Tietysti muutaman kilometrin matkoja polkee lähes millä tahansa, mutta vähemmällä harmilla pääsee kun sijoittaa laatuun.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Paappa kirjoitti:
Hyvää ja halpaa ei sitten ole olemassa, se kannattaa muistaa. Tietysti muutaman kilometrin matkoja polkee lähes millä tahansa, mutta vähemmällä harmilla pääsee kun sijoittaa laatuun.
Hyvällä pyörällä tulee poljettua järjestään enemmän, joten se on siinä mielessä kannattavampi. Halvalla (huonolla) ei yleensä jaksa polkea kuin kaljalle, ja takaisinkin haluaa taluttaa. Hyvällä taas polkee työmatkatkin ihan ilokseen (se taas on silkkaa säästöä).
Vähän kuin juoksukengissä; Osta hyvät ja juokse pari vuotta. Osta huonot ja käy yhdellä lenkillä, jonka jälkeen joko lopetat tai ostat paremmat.
Taitaa olla ajankohtainen mullakin uuden pyörän hankinta. Edellinen varastettiin, vaikka se oli valmiiksi jo kaatopaikkakunnossa. Pitää nyt miettiä joko halvimman mahdollisen mummopyörän ja kalliin hybridin väliltä mihin sijoittaa. Asuntoa ei tosin vielä ole, että jos sen saa taktisesti koulun ja reenipaikan välille, niin ehkä kävellenkin selviää.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Mitäs mieltä olette talvipyöräilystä? Onko nastarenkaista hyötyä kaupunkiajossa?
Itse olen nyt ensimmäistä kertaa laittamassa nastat hybridiini, koska saan työnantajalta ilmaisen pyörähuollon, johon sisältyy renkaiden vaihto. Pohdiskelin jonkin verran sitä, laitatanko nastat eteen ja taakse vai pelkästään eteen. Päädyin laittamaan samalla kertaa molemmat, koska pito ja ohjattavuus merkkaavat mulle näillä keleillä enenmmän kuin rullaavuus.
Mitä rengasmerkkejä/-malleja suosittelisitte? Onko kenelläkään kokemuksia Nicetrac-merkkisistä talvirenkaista?
“If liberty means anything at all, it means the right to tell people what they do not want to hear.” (George Orwell)
Kyllä niistä hyötyä on. Mennävuosina ajelin työmatkoja kaupungissa pyörällä talvella ja käyttämilläni Nokian nastarenkailla pito oli hyvä. Noista mainitsemistasi renkaista ei minulla ole tietoa.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Tänään poljin ekat kilometrit nastarenkailla ja kyllä siinä selkeä ero tuntuisi olevan. Ajokeli on melko äärimmäinen nyt kun suojakelien jälkeen on taas ollut pakkasta. Jäisillä urilla pyörä menee edelleenkin menojaan, mutta tiiviiksi pakkautuneella lumella ja tasaisella jäälläkin pito vaikutti parantuneen huomattavasti.
“If liberty means anything at all, it means the right to tell people what they do not want to hear.” (George Orwell)
Meni hermo 20v vanhaan Scottiin, kun siitä on joka kerta kumit puhki, kun sitä keskimäärin kerta vuoteen joudun pakon edessä käyttämään. Tuo on ainakin kevyempi ripustaa tallin seinälle roikkumaan, niin ei renkaat haurastu niin helposti mitä 1000kg painavan Scotin painon alla maatessa varastossa käyttämättömänä. Tavotteena käydä ainakin kerran ajamassa ens kesänä vaikka auto oliskin kunnossa.
Erittäin hyvän filon olet ostanut. Voi sitä ajaa useamminkin kuin kerran kesässä.
Itse harkitsin tuosta Dew-drop -mallia (droppi eli kilpatangolla vastaava) mutta päädyin toiseen merkkiin, kun sain samalla käytetyn vanhan kaupaksi.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Suosikkejani ovat Stavanger, San Sebastian ja Porvoo. Hienoja pelejä eri tarkoituksiin.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Cyclocrossareista, onko kellään täällä kokemuksia ko. malleista? Noin tonnin(+-300, tod.näk. tuo miinus on turha) budjetilla olen liikkeellä ja jotain järkevää pitäisi hommata. Kävin äsken katselemassa GoExpossa malleja ja jututtamassa asiantuntijoita. Selkeä suuntaviiva hankintaan oli, että rungon sopivuus edellä kannattaa mennä - eli runsaasti kokeilua eri runkokoista ja eri valmistajista.
Pk-seudulta olen etsimässä, osaiskohan kukaan ohjata muutamiin kivijalkaliikkeisiin - tarvitsen kyllä hyvää asiantuntevaa myyjää avukseni?
"Olemme raatajia, emme nautiskelijoita. Kestämme, paiskomme ikiaikaisia tappovälineitä, emme me pompi ja loiki kepeästi kuin länsinaapurimme." - Tuomas Kyrö.
Itse en varsinaisella cyclocrossilla ajele, mutta sinnepäin rakennetulla hybridillä. Sanoisin että jos et varsinaiseen maastoon mene, vaan pysyt poluilla ja hiekkateillä ja asfaltilla, ei cyclocrossia parempaa valintaa juuri löydy. Nykyisin on mahdollista varustaa cc myös matkapyöräksi.
Eräs ystäväni hankki äskettäin Focuksen cc-pyörän ja on aivan myyty. Hän laittoi alle 40-milliset nastarenkaat ja ajelee läpi talven töihin. Toki varsinainen maantiepyörä on sitten asfaltilla parempi, mutta sekalaiseen käyttöön cc on ehdottoman hyvä. Jos laittaa asfalttilenkeille varsinaiset maantierenkaat tai hankkii sitä varten toiset kiekot, et harrastuskäytössä juuri häviä hyvällä cc-pyörällä maantiepyörälle.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Gilmore kirjoitti:
Pk-seudulta olen etsimässä, osaiskohan kukaan ohjata muutamiin kivijalkaliikkeisiin - tarvitsen kyllä hyvää asiantuntevaa myyjää avukseni?
Itse ostin tällaisen viime syksynä, tuosta Helsinginkadun liikkeestä. Liikkeessä olen asioinut aiemminkin eikä pahaa sanottavaa heidän toiminnastaan ole, pyöräänkin olen ollut tyytyväinen vaikka kilometrit ovat jääneet aika vähiin myöhäisestä ostoajankohdasta johtuen (olen nykyään niin nössö etten viitsi talvella ajaa).