Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Fillarit, nuo mainiot mankelit

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#46

Viesti Jussi Häkkinen »

eksek kirjoitti: Eiii siinä maastopyörässä mitää lahjesuojia kuulu olla jos se on oikeasti maastokäytössä. Sellaset muovirimpulat menee rikki kuitenkin...
Ei mitään muovirinkuloita vaan asianmukainen metallinen rockring, jolla voi vaikka varata siihen kiveen. Pitää rattaat paremmassa kunnossa.

Se ei siis ole lahjesuoja, vaikka jeesaa siinäkin mielessä.

Nuorna poikana tuli totaloitua yksi eturattaista erään hyppy + kivi + alastulo -yhdistelmän seurauksena...


Yksipuolista haarukkaa en itse haluaisi. Näyttää varmaan kivalta, mutta jotenkin en osaisi luottaa kestävyyteen.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 62
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#47

Viesti Paappa »

Polvi kirjoitti:
Paappa kirjoitti:Omalla kohdallani siirtyminen 1-välityksiseen oli tietoinen valinta
--
Huollon määrä putosi murto-osaan aikaisemmasta, painoa vehkeestä lähti varmaan pari kiloa.
Tämä ei varsinaisesti liity Paappaan, mutta pakko kertoa, kun tuli tästä mieleen. Entinen työkaverini kertoi tutustaan, jolla oli pakkomielteenään tuunata fillaristaan mahdollisimman virtaviivainen. Kuulemma jarruvaijerit meni rungon sisällä yms, että ilmanvastus pienenee ja kaikki turha oli revitty pois painon pudottamiseksi. Eipä siinä muuta, kuin että tuo äijä oli sitten itse sellainen 140-kiloinen jääkaappi-pakastin -kokoinen rynnäkkövaunu, että siinä ei paljon jarruvaijerien kanssa optimointi ilmanvastuksessa tunnu..
:D Se on sitä hifistelyä.

Todellisuudessa suurin merkitys liikkumiseen on pyörivien massojen keventämisellä, vanteet, renkaat jne. Muutama kilo pyörän kokonaispainossa tuntuu kulkemisessa, mutta pienetkin painoerot kiekoissa tekevät todella paljon.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
jotaro
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 81
Lauteille: Maaliskuu 2006

#48

Viesti jotaro »

Nyt kun on puhe a) pyöristä b) hifistelystä niin katsokaapas kuinka molemmat voi viedä pikkusormen kautta koko käden... ja ehkä vielä hieman enemmänkin.

Ei taida noista olla alle tonnilla hankittua kovinkaan monta. Arvokkaimmat kuulopuheiden mukaan 3000-5000 euron tietämillä. Äkkiähän se tosin tulee kun runko maksaa jo 1500-2000 euroa. :D

Trailikalkkuna
eksek
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 13
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Turku

#49

Viesti eksek »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Yksipuolista haarukkaa en itse haluaisi. Näyttää varmaan kivalta, mutta jotenkin en osaisi luottaa kestävyyteen.
Noo, kyllä sen pitäisi kestää, en ole kuullut että keltään olisi rikki mennyt.. ja kyllä noilla kisoja ajetaan. Tuollaisia yksipuolisi "haarukoita" löytyy paljon vaativimmistakin paikoista, kuten lentokoneiden laskeutumistelineistä. Ketjusuojia en ole kyllä pahemmin harrastajilla nähnyt, toisaalta noissa alamäkivehkeissä on usein ketjuohjuri, joka vie sen tilan...
Kuvake
Jukka Suominen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1019
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#50

Viesti Jukka Suominen »

Ja ne yksipuoliset haarukat on varsin tuttuja esim Ducatin vempeleissä, siis niissä pörisevissä ja savua tuottavissa malleissa jotka kulkee kolmeasataa. Kyllä se kestää.
Mutta eipä se sitä muuta mihinkään että tuntuu siltä että se ei kestä :)
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#51

Viesti Jussi Häkkinen »

hassuttelija kirjoitti: Ja ne yksipuoliset haarukat on varsin tuttuja esim Ducatin vempeleissä, siis niissä pörisevissä ja savua tuottavissa malleissa jotka kulkee kolmeasataa. Kyllä se kestää.
Toki kestää niissä. Veikkaan kuitenkin, että polkupyörissä - kuten niissä moottorpyörissä ja lentokoneissakin tehtiin - mennään muutaman designvaiheen kautta, ennen kuin viimeisen päälle kestävä ja klapiton ratkaisu löytyy.

Optimaalinen rakenne kun kuitenkin on erilainen kussakin käyttötarkoituksessa. Lisäksi erikoisuus erikoisuuden takia on oma matolaatikkonsa.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Jukka Suominen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1019
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#52

Viesti Jukka Suominen »

En tiedä sitten kuinka pitkään fillareissa on ollut noita yksipuolisia, sitä vaan että kuinka kauan se tuotekehitys ja kenttätestaus on saanut jatkua että on saatu se optimaalinen rakenne luotua.
Maastopyörään en vain tuollaista laittaisi.

Hittolainen, olen juuri uutta pyörää ostamassa, joku voisi suositella nyt jotain. Pitää olla maastopyörä jossa jousto ainakin edessä, oma ajotyyli kun on varsinaista kikkailua sata lasissa, ei ihan seiniä pitkin mutta melkein. Ja mitä hengenvaarallisempi ympäristö ja korkeuseroja niin sen parempi. Täällä pohojanmaalla aika vaisua tuon vuoriston kanssa, eli katukivet ja rappuset saa sitten toimittaa sitä virkaa :D
En noista nykymalleista edes tiedä. On niin ihmeellistä avaruuspyörää liikkeellä jos jonkinmoista uforunkoa, onkos niistä mihinkään.
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 62
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#53

Viesti Paappa »

hassuttelija kirjoitti: Hittolainen, olen juuri uutta pyörää ostamassa, joku voisi suositella nyt jotain. Pitää olla maastopyörä jossa jousto ainakin edessä, oma ajotyyli kun on varsinaista kikkailua sata lasissa, ei ihan seiniä pitkin mutta melkein. Ja mitä hengenvaarallisempi ympäristö ja korkeuseroja niin sen parempi. Täällä pohojanmaalla aika vaisua tuon vuoriston kanssa, eli katukivet ja rappuset saa sitten toimittaa sitä virkaa :D
Aloitetaan haarukointi. Aiotko käyttää fillaria myös ns. normaalikäytössä? Riittääkö etujousto vai haluatko myös takajouston? Meinaatko hyppiä eli ottaa "big air"?
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Jukka Suominen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1019
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#54

Viesti Jukka Suominen »

Paappa kirjoitti: Aloitetaan haarukointi. Aiotko käyttää fillaria myös ns. normaalikäytössä? Riittääkö etujousto vai haluatko myös takajouston? Meinaatko hyppiä eli ottaa "big air"?
Noniin, nythän tässä alettiin jo tuumasta toimeen.
Ei mitään isoja hyppyjä, paljon mutaisia polkuja ja kivikoita, jyrkkiä mäkiä ja kaupungissa ihmisten ja autojen välissä pujottelua. Maastopyörä, ei ehkä kuitenkaan sitten se kaikista eniten extreme vuoripyörä.
Tuo jousto on juuri sellainen asia mistä teki mieli saada kokeneilta vähän lisätietoa, eli miten olennainen se takajousto on. Tuo etujousto on ainakin ihan ehdoton, siitä ei edes neuvotella, sen verran olen sillä ajellut, olkoonkin sitten että syö voimaa jollain teoreettisella tasolla kun kovaa asfaltilla poljetaan tjsp.

Toinen ärsyttävä seikka on se kun mitä hienomman ja paremman hankkii sen varmemmin se lainataan yöllä. Lukitustakin voisi vähän miettiä ja satsata siihen.
Kuvake
jotaro
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 81
Lauteille: Maaliskuu 2006

#55

Viesti jotaro »

hassuttelija kirjoitti: Noniin, nythän tässä alettiin jo tuumasta toimeen.
Ei mitään isoja hyppyjä, paljon mutaisia polkuja ja kivikoita, jyrkkiä mäkiä ja kaupungissa ihmisten ja autojen välissä pujottelua. Maastopyörä, ei ehkä kuitenkaan sitten se kaikista eniten extreme vuoripyörä.
Tuo jousto on juuri sellainen asia mistä teki mieli saada kokeneilta vähän lisätietoa, eli miten olennainen se takajousto on. Tuo etujousto on ainakin ihan ehdoton, siitä ei edes neuvotella, sen verran olen sillä ajellut, olkoonkin sitten että syö voimaa jollain teoreettisella tasolla kun kovaa asfaltilla poljetaan tjsp.
Kannattaa aluksi hieman miettiä paljonko on valmis sijoittamaan pyörään. Toimivan jäykkäperäisen saa vielä alle tonnilla. Täysjousitettu maksaa jo sitten reilusti sen yli tonnin. Tonnilla ja puolella kaiketi saisi ihan toimivan pelin.

Takajousitus parantaa ajotuntumaa. Takapyörä pysyy kauemmin maassa ja tätä kautta uskaltaa ajaa lujempaa. Harva siirtyy takaisin jäykkäperäisiin kerran totuteltuaan hyvään täysjoustoon. Tosin itsellä ei juuri ole käytännön kokemusta muusta kuin jäykkäperäisistä. Näin muistaisin jostain kuulleeni.

Ridefreen foorumilta foorumilta löytää ihan hyvin tietoa uuden pyörän hankintaa (Trail/enduro/All mountain). Toinen hyvä on Fillari lehden foorumi.
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 62
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#56

Viesti Paappa »

Eriävä mielipide. Jäykkäperäinen, etujousitettu cross-country -malli. Jos joskus aiot hyppiä enemmän sitten ns. dirt/street/trail-malli, joissa on järeämpi mutta myös painavampi runko ja kestävämmät kiekot.

Jäykkäperäisessä on sekin etu että samalla rahalla kuin hyvillä osilla tehty jäykkäperäinen ei saa vielä ollenkaan kunnollista täysjoustoa. Halvat täysjoustopyörät on aunuksesta, ei tee mitään.

Minkä pituinen olet? Jos haluat todella itsellesi sopivan pyörän niin mene sivulle http://www.wrenchscience.com/WS1/default.asp" onclick="window.open(this.href);return false; ja valitset sieltä oikealta sen äijänkuvan ws sizing system. Sen jälkeen vain otat itsestäsi ohjeen mukaan mittoja ohjoiden mukaan. Tuloksena saat tarkan tiedon siitä, minkä kokoinen runko sinulle sopii.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Tohtori Krabola
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 8116
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki, Finland

#57

Viesti Tohtori Krabola »

Mulla on punainen mummopyörä vuosimalli jostain 70/80 -lukujen taitteesta. Mukava penkki ja inhimillinen ajoasento. Parhautta.
Turkka Tervonen

"Nykyisin saa olla vasenkätinenkin ilman syyttelyä ja poispakottamista, se on hyvä kehityssuunta kyllä." Tuomas Kyrö
Kuvake
Jukka Suominen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1019
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#58

Viesti Jukka Suominen »

Yksi ainakin omasta mielestäni äärettömän koominen piirre näissä kaikissa hienoissa uusissa maastopyörissä on se että niissä missään ei ole lokasuojia. Mitä vttua?! Sehän tekee siitä pyörästä n. 100% käyttökelvottoman kun maa on märkä, ajatellen siis siltä kantilta että sillä pitää oikeasti ajaa muutakin kuin maastoajoa kotoa lähtien ja kotiin päätyen kurahaalarit päällä, tuohon on typeryyden multihuipennus. Mitä sellaset lokarit painaa, parisataa grammaa :lol:
Töihinkin pitää pyörällä mennä, ei viitsi ihan kahta pyörää sen takia hankkia kun joku nokkela insinööri ei ymmärtänyt että välillä sataa.
sokrates
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 654
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#59

Viesti sokrates »

Samaa mieltä Hassuttelijan kanssa. Satasen tarjousmaasturiin kun hankki lokarit, tarakan ja lampun ja uusi huonot kumit ja teetti yli kahdeksankympin vaihteisiin liittyvän remontin, niin ei se enää niin halpa ollutkaan. :?

Muutenkaan en ymmärrä tätä maasturivillitystä, kun ei niillä kovin moni tunnu kumminkaan missään maastossa ajavan vaan lähinnä kaupungin pyöräteillä. Leveät maastopyörät imevät asvalttiin kiinni ja huomasin vanhan mummonpyörän kulkevan liukkaammin.
Biitistä sekaisin
eksek
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 13
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Turku

#60

Viesti eksek »

No nyt kannattaa eritellä uudet hienot markettien maastopyörät ja _maastopyörät_. Pääsääntöisesti alle 1500e täysjousto on kuraa ja jotain voi myöskin päätellä siitä, että hyvä takaiskari maksaa enemmän kuin biltemassa koko pyörä.

Jos hankkii harrastusvehkeen ja ajaa sillä metsässä, niin huonolla kelillä on kurassa joka tapauksessa, oli niitä lokareita tai ei. Erikseen on sitten se toinen pyörä, jolla voi ajaa esim työmatkaa (ja jonka uskaltaa jättää hetkeksi lukolla julkiselle paikalle). Eihän niillä WRC-autoillakaan kauppamatkoja ajeta ;) Täysjoustupyörään harvemmin saa lokareita kiinni mitenkään järkevästi, ainakaan niin, että ne oikeasti suojaisivat jotain.

Toinen asia ovatkin sitten nämä halvat maastopyörät, joilla harvemmin ajetaan maastossa. Kauppias myy sitä mitä ostetaan...
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 74 kurkkijaa