Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta musiikista, elokuvista, kokkaamisesta, autoista ja kaikesta muusta.
✋:Mainokset pitävät Potkun linjoilla. Sinäkin vähintään välillisesti hyödyt niistä, koska selailet Potkua parhaillaan. Ole siis hyvä ja salli Ad Block -ohjelmasi näyttää mainokset Potkussa. Voit myös liittyä etupotkijaksi, jolloin yksi etusi on mainokseton leiska. Kiitos kun ymmärrät. 🙂
Olen tässä jonkin aikaa seuraillut tuollaista GCN-tuubikanavaa. Aika laadukasta britti-pyöräilyohjelmaa ja hyvät juontajat. Tässä pätkässä vertaillaan Canyonin lippulaivamallia (yli 6000€) Ebaysta 90 punnalla ostettuun halpis maantiepyörään:
No tottakai mua kiihottaa fillarointi!
Mä olen yrittänyt, koska en pysty enää juokseen ja uiminen on tylsäääääää... ja hiihtokausi on prkleen lyhkönen.
Mutta vinttaaminen v'tuttaa aivan kolossaalisesti.
Koska se on silti senverran nastaa että hymyilyttää sotkiessakin, mutta ne jumit ja kipuilut on niinkuniin syvältä.
Ja kaatuminen pelottaa, nykyään sitä parantuu niin pirun hitaasti tai ei ollenkaan.
Fillarin syytä kaikki. Saatanan keksintö koko peli.
^Sähköpyörä, avittaa niin kauan kuin polkee , itse olen miettinyt sen hankkimista, mutta laadukkaat e-fillarit on vielä(köyhälle) liian kalliita.
Halvimmillaan saa varmaan n 600€ mutta asiallinen fillari n 2k €.
Alkaa pyöräteillä kohta olla taas märkää lehteä niin paljon, että tekee mieli vaihtaa pitävämpää rengasta kesäsliksien tilalle. Uusien välikausirenkaiden osto on edessä ja kuukkeloidessa tuli vastaan tällainen:
Tuon voisi asentaa tubelessinakin. Nyt kun vanteetkin soveltuvat sisärenkaattomaan, niin pitäisiköhän kokeilla. Ilmeisesti saattaa olla vähän haasteellinen asennettava, mutta pistojen pitäisi umpeutua itsestään renkaaseen laitettavan litkun toimesta. Mahtaakohan toimia hiekoitussepelin aiheuttamille rengasrikoille?
MikkeM kirjoitti: ↑syys 10, 2018, 14.56
^Sähköpyörä, avittaa niin kauan kuin polkee , itse olen miettinyt sen hankkimista, mutta laadukkaat e-fillarit on vielä(köyhälle) liian kalliita.
Halvimmillaan saa varmaan n 600€ mutta asiallinen fillari n 2k €.
Jos on asiallinen fillari jo olemassa sen voi sähköistää. Greencycle toimittaa osia ja heillä on jälleenmyyntiverkosto, joka tekee muutostöitä. Itse tehden hintaa on noin tonni tai vähän yli, itse tilasin työn ja kustannukset olivat yhteensä n. 1400.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Aika tyyriin tuntuinen setti, kun muutaman saturaisen lisäpanostuksella saa jo kai aika laadukkaankin sähköpyörän tunnettujen valmistajien osilla. Ovatko nuo Greencyclen moottorit ym. omaa tuotantoa?
Tämä kommentti ihan näin omasta näkökulmasta. Jos hommaisin sähköpyörän, niin se olisi varmaankin enemmän sellainen kuormajuhtatyylinen ratkaisu. Omasta pyörästä ei sellaista sähköistämällä saa.
Kyllä greencyclenkin osat taitaa jostain idästä tulla, ovat kait vissiin kuitenkin valinneet laadukkaammasta päästä olevat.. Itellä etumoottorisetti, valmiisiin sähköpyöriin verrattuna etuna on se että sähkömoottorin saa hyvään pyörään kun sähköpyörissä on runkokokojen suhteen tarjonta kehnompaa.. Lisäksi etumoottorit monissa valmiissa sähköpyörissä edelleen toimivat sillä periaatteella että ne avustavat aina samalla teholla, mutta kytkeytyvät pienemmillä avustustehoilla pois päältä alhaisemmassa vauhdissa. Greencyclen paketissa sähkömoottorissa on aidosti eri avustustehoja, jotka kaikki avustavat siihen samaan maksimivauhtiin asti. Tällöin niillä alemmilla avustustehoilla on jotain merkitystäkin, siis niinkuin siltä kantilta että eihän sähköpyörällä oikeastaan ikinä ajeta alle 25 km/h vauhdilla, paitsi jossain kaupunkiajossa.. Etumoottori on mielestäni parempi kuin keskiöavustus - talvella pääsee hangessa paremmin, kun eturengas vetää.. Eli ei tule sellasta mutkitteluefektiä niinkuin normaalisti, kun työnnetään etupyörää hankeen. Lisäksi keskiöavustus kuluttaa ketjuja ja hammasrattaita nopeammin, kun niihin tulee enemmän rasitusta. Keskiöavustus toki kuluttaa vähemmän akkua, ja on aavistuksen luonnollisempi polkiessa.. Greencyclen setissä voi myös tuota maksiminopeutta jossa moottori avustaa, nostaa lakisääteistä 25 km/h ylemmäs. Vähäkään jos on sporttisempi pyörä/kuski, niin eipä se sähkösetti siinä muuta tee kuin on lisäpainona, jos normisti ajaa tuota nopeammin..
Ennen sähköistä haaveilua suosittelen kokeilemaan kunnon luomupyörää. Jos mäkejä ei ei hulluna ole niin fillari on aika pop huonompijalkaisellekkin.
Kari, läskipyörää alle ja mettiin seikkailemaan kesät&talvet. Siellä lepää sielu ja ruumis virkistyy.
Viime talvena tuli kuntoutettua revennyttä takareittä mm. Wattbiken selässä. Ensi viikolla ajattelin kokeilla pienen tauon jälkeen maasturia; edellinen ajokerta taisi olla Lohjan Kakkosnelosessa 7–8 vuotta sitten... Kokeilupelinä toimikoon oma vanha Stumpjumper FSR, jonka poikani on virittänyt hieman uuteen kuosiin. Olen kaivannut maastopyöräilyä kovasti, mutta kun ei ole pystynyt niin ei ole pystynyt.
Karppiselta lipsahti nyt kyllä ylimääräinen nolla noiden kiekkojen hintaan. Aksium on ihan hyvä ns. entry level -työmatkakiekko, mutta kyllä niillä antaa aika julmasti tasoitusta asiaansa omistautuneemmille työmatkapyöräilijöille. Itse vaihdoin juurikin Aksiumista Ultegraan. Kevyemmillä kiekoilla pyörä kiihtyy nopeammin matkavauhtiin, mikä on työmatkapyöräilyssä tärkeä ominaisuus, kun tulee pakollisia pysähtymisiä huoltoautojen ja katsojien pööpöilyn takia. Karppisella myös pieni kumpu pullotti siellä ajopaidan alla, että kun niitä viimeisiä arvokkaita sekunteja höylätään, niin painonpudotus tulee kyseeseen. Ensin kannattaa toki ottaa ne muutama sata grammaa - kilo pois sieltä, mistä ne helpoiten (rahalla) ja pienella panostuksella (alle 10000€) saa, eli pyörästä. Ei tarviis enää kuunnella Kuittisen Pekan v1ttuilua.
Ei ole sellaista taitoa,että osaisi alkaa sähkösettiä asentamaan, alkaisi vaan viduddamaan.
Tubelessissa litku korjaa pienet reiät itsestään, mutta isompia ei.
Maastopyöriin tai ainakin läskipyöriin, tubeless kumi on kuulemma vaikeahko asentaa, koska ilmaa pitäisi saada nopeasti sisään, monet vetää kompuralla tai sellaisella pumpulla johon voi varastoida ilmaa, jotkut käyttää sidontaliinoja nostossa jne.
Olen miettinyt myös tubelessiin siirtymistä, kun sisuskumit painaa muistaakseni n 900g/kpl, mutta kun ei ole kompuraa , millä yrittäisi nostaa , niin voi olla sen verran hankalaa, että on jäänyt tekemättä.