Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Autoista

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 129
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Autoista

#1

Viesti Mika »

Hesarin sivuilta


On niissä puutteita...:D

Henkilöautot ovat kehittyneet huimasti viime vuosina. Turvallisuus, ajettavuus, mukavuus ja varustelu ovat kohentuneet, mutta täydellisiä autot eivät vieläkään ole.

Tehtailla on kiire saada uutuudet myyntiin. Automarkkinat ovat pirstoutuneet yhä useampaan luokkaan. Mallistot ovat laajentuneet ja valinnaisvarusteiden tarjonta on lisääntynyt. Kaikkia ei ole aina ehditty kokeilla kunnolla.

Jotkut ärsykkeet ovat periytyneet vanhasta uuteen malliin. Varustetason noustessa ja muotoilun myötä on syntynyt uusia ärsykkeitä.

Lista perustuu Helsingin Sanomien tutustumisajojen kokemuksiin 230 automallista. Kullakin autolla on ajettu sama 800 kilometrin testilenkki viikon aikana.

Yhdessäkään autossa ei ole ollut kaikkia virheitä, mutta yksikään auto ei ole ollut täysin virheetön.

1. Tunnoton ohjaus. Sähkötoiminen ohjaustehostin yleistyy. Se säästää polttonestettä ja kustannuksia hydrauliseen verrattuna. Hyviäkin sähkötoimisia tehostimia on, mutta monen uutuuden ohjaus on edeltäjää tunnottomampi. Esimerkkinä uusi Renault Clio III, jonka ohjauksen keinotekoinen vaste heikentää tuntumaa tiehen ja keliin.

2. Rengasmelu. Äänekäs renkaiden rohina on useimpien kohtuuhintaisten autojen ongelmana Suomen karkeilla teillä. Alemman keskiluokan hiljainen Renault Mégane on myönteinen poikkeus.

3. Turvaverkkoa tai -kalteria ei ole saatavana. Turvallisuus on päivän sana. Turvatyynyjä on matkustamossa ylt'ympäriinsä, mutta tavaran kuljetuksen turvallisuus on jäänyt retuperälle.

Moniin malleihin verkkoa tai kalteria ei saa lainkaan tai sen voi kiinnittää vain takapenkin taakse. Verkko tulisi saada myös etuistuinten taakse tavaratilan ollessa suurimmillaan. Joissakin malleissa verkon asennusmahdollisuuden saa vain tehdastilauksena. Ison koiran kuljetus vaatii kalterin.

4. Sidontalenkit puuttuvat. Tavaroiden sidontaliinoja on vaikea kiinnittää, jos lenkit puuttuvat tai ne ovat heppoista muovia.

5. Vaikea pissapojan täyttö. Säiliö on piilossa alhaalla. Oikean seoksen tekeminen on hankalaa, ellei ole sekoittanut vettä ja pesunestettä valmiiksi pulloon.

Täyttöaukko on huonosti merkitty. Ahdas ja mutkainen täyttöputki roiskii. Neste jäätyy ajoviiman vaikutuksesta. Mersuihin saatava säiliön lämmitys olisi oivallinen varuste muihinkin.

6. Konepellin tukitanko. Joka toisessa mallissa on edelleen vanhanaikainen tukitanko, jota kuroteltaessa vaatteet likaantuvat. Tasapainotettu, kaasujousin varustettu konepelti olisi poikaa.

7. Piilokatkaisimet. Ajovalojen korkeuden säätönuppi on piilossa kojelaudan alareunassa. Ei siis ihme, että monen raskaasti kuormatun tai perävaunua vetävän auton valot häikäisevät.

Myös mittariston valaistuksen säätönuppi ja ESP-pois-kytkin ovat piilossa, esimerkiksi Nissan Notessa ja Renault Clio III:ssa.

8. ESP:tä ei saatavana. Ajoturvallisuutta lisäävää ESP-ajonvakautusta ei ole saatavana, tai sillä on suolainen lisähinta. Erityisesti pikkuautojen ongelma, mutta myös muutaman keskiluokan auton.

9. ESP-pois-kytkin puuttuu. Esimerkiksi liukkaassa ja jyrkässä mökkitien mäessä ESP tai ainakin siihen liittyvä vetoluistonesto pitäisi saada kytkettyä pois nousukyvyn parantamiseksi.

10. Ulkolämpömittari puuttuu. Lämpötila voi vaihdella jopa seitsemän astetta 50 kilometrin matkalla. Talviajossa ulkolämpötilan muutosten seuraaminen on osa ennakoivaa ajotapaa. Tieto lämpötilan muutoksesta antaa kuljettajalle mahdollisuuden aavistaa, että keli on liukastumassa.

11. Valonpesimet puuttuvat. Valoteho heikkenee rapakelillä. Jos pesimet ovat vakiona, ne ruiskivat tarpeettomasti päivällä. Erillinen kytkin pesureille on paras ratkaisu.

12. Oudot ilmanpainesuositukset. Renkaiden painesuositukset eivät sovi suomalaiseen autonkäyttötapaan. Takarenkaille on usein liian alhainen suositus, mikä heikentää suuntavakavuutta. Täyden kuorman suositus puuttuu. Talvirenkaiden painesuosituksista ei ole tietoakaan.

13. Painesuositus on vaikea löytää. Suositustarralle ei ole vakioitua paikkaa. Paksusta ohjekirjasta on hankala etsiä.

14. Venttiilin ahdas reikä pölykapselissa. Vaikeuttaa ilmanpaineiden tarkistusta.

15. Ristiin vaihto. Muutamissa ohjekirjoissa on edelleen virheellinen suositus renkaiden ristiin vaihdosta. Yhä useammissa renkaissa on määrätty pyörimissuunta, jolloin ristiin vaihto ei ole mahdollista.

16. Lampun ja sulakkeen vaihto vaikeaa tai mahdotonta. Ohjekirjan maininta "käänny merkkikorjaamon puoleen" ei lohduta lampun simahtaessa.

17. Sivuikkunat likaantuvat. Roiskevedet ja tuulilasin pesunestejäämät kulkeutuvat sivuikkunoille heikentäen näkyvyyttä.

18. Pyöreämuotoisen korin ulottuvuudet vaikea hahmottaa, mikä lisää pysäköintikolhujen määrää. Avuksi kaupataan parkkitutka lisähintaan.

19. Laaja katvealue etuviistoon. Yhä viistommat tuulilasin sivupilarit muodostavat suuren katveen etuviistoon etenkin tila-autoissa ja urheilumalleissa. Iso sisäpeili muodostaa lisäkatveen. Sisäpeilin korkeussäätö on tietääkseni vain joissakin Mersuissa.

20. Suojalistat puuttuvat. Puskureita ja kylkiä pikkukolhuilta suojaavat listat on karsittu virtaviivaisen ulkonäön vuoksi.

21. Kehnot säädöt kuskin istuimessa. Korkeuden säätövara niukka ylöspäin. Korkeudensäätö nostaa istuimen takareunaa, mikä heikentää reisitukea. Istuinosan kallistuksen säätö puuttuu. Portaallinen selkänojan kallistuksen säätö on karkea ja vaarallinen. Portaaton olisi parempi.

22. Ratin etäisyyden säätö puuttuu monista pienemmistä automalleista.

23. Kuskin lattiamatto liukuu ajossa polkimien alle tai heppoiset kiinnikkeet irtoilevat mattoa puhdistettaessa.

24. Takaistuin on ahdas kolmelle. Keskellä istutaan kiikkerästi muhkuran päällä pää katossa ja hartiat lysyssä.

25. Takapenkin keskipaikan pääntuki on liian matala ja epämukava niskan murskaaja.

26. Takapenkin keskipaikalle hankala kömpiä. Kenkä osuu massiiviseen keskikonsoliin tai korkeaan keskitunneliin (esim. Passat, Mondeo).

27. Takapyöränkotelon kaari likaa vaatteet takapenkille kuljettaessa ja sieltä poistuttaessa.

28. Lasten turvaistuinten kiinnittäminen hankalaa isofix-järjestelmän yleistymisestä huolimatta.

29. Huonot ajovalot. Monen uutuuden valot aikaisempaa heikommat. Kun vakiovalot ovat himmeät kuin saunalyhdyt, on pakko tilata ksenonvalot kalliiseen lisähintaan.

30. Huono näkyvyys taakse. Pienet ulkopeilit, heikko näkyvyys sisäpeilistä, niukka takalasin pyyhkimen puhdistama alue, tehottomat peruutusvalot.

31. Niukat pientavaroiden säilytystilat. Karttakirja ei mahdu ovitaskuun.

32. Autojen lisävarusteena saatavien navigointilaitteiden karttapäivitykset kelvottoman vanhoja.

33. Maahantuojien ja piirimyyjien tiedot navigointilaitteiden karttojen päivityksistä puutteellisia.

34. Tavaratilan kangasmatto on hankala puhdistaa. Matto suorastaan imee karvoja ja neulasia. Kumi- tai muovimatto on välttämätön lisävaruste.

35. Vanhanaikaiset takaluukun saranat tunkeutuvat tavaratilaan ja murskaavat matkatavarat. Edelleen muutamissa Sedan-malleissa.

36. Rajoitettu muunneltavuus. Takapenkkejä ei saa pystyyn. Selkänojat lasketaan takaistuinten päälle. Lattia jää viistoksi tai siihen jää kynnys. Ratkaisu tekee takaistuimen turhan matalaksi.

37. Ahdas lastausaukko Sedan-malleissa muodikkaan viiston takalasin vuoksi.

38. Takaovi jää kuormatussa autossa liian alas. Lastaaja kalauttaa kallonsa luukun kulmaan.

39. Kojelaudan päällys tai mittariston lippa heijastuvat vastavalossa tuulilasiin.

40. Jäähdytysnesteen lämpömittari on korvattu kylmä/ylikuuma -merkkivaloilla.

41. Hidas lämpiäminen. Kylmyydestään tunnetuissa suoraruiskutusdieseleissä on onneksi yhä useammin lisälämmitin, mikä nopeuttaa niiden muutoin hidasta lämpiämistä. Sen sijaan jotkut bensamallien uutuudet ovat olleet aikaisempaa mallia hitaammin lämpiäviä.

42. Ilmastoinnin pakkosyöttö. Ilmastointi kytkeytyy aina päälle käynnistyksen yhteydessä tai säädettäessä osa ilmanvirtauksesta tuulilasille. Ilmastointi lisää kulutusta 0,3–0,5 litraa / 100 km.

43. Hitaasti reagoiva ja epätarkka lämpötilan säätö on monen automaatti-ilmastoinnin perusominaisuus. Automaatti vaatii enemmän näpelöintiä kuin hyvä käsisäätöinen.

44. Ilmastoinnin painonappisäädöt rajoittavat ilmansuuntauksen vaihtoehtoja. Väliasennot puuttuvat, eikä ilmaa saa yhtäaikaa tuulilasille, jalkatilaan ja kojelaudan keski- ja sivusuuttimille.

45. Epämukava "bi-level" -lämmönjakauma. Kengät paahtuvat, tuulilasille puhaltaa kylmää ilmaa, mikä jäädyttää lasinpyyhkimet ja huurruttaa tuulilasin. Tyypillinen vika monissa japanilaisissa.

46. Ilmastoinnin ja radion käyttö hankalaa valikon kautta (esim. Primera).

47. Lumi vaikea poistaa lämmityslaitteen ilmanottoaukosta. Lasinpyyhkijöitä ei saa pystyyn tai toimenpide edellyttää pyyhkimien huoltoasennon kytkemistä.

48. Huonot sisävalot. Matkustamon takaosan sisävalo puuttuu perusmalleista.

49. Rengaskoon valinta on muuttunut arpapeliksi. Rekisteröintitodistuksessa ja teknisissä tiedoissa on lueteltu pitkä litania vaihtoehtoisia kokoja, joista vain jokin tietty koko sopii parhaiten yhteen alustan ja ohjausgeometrian kanssa.

50. Sähköviat. Ensimmäisen tuotantoerän Opel Vectra sammuili ja Hyundai Getz kulutti liikaa sähköisen moottorinohjauksen oikuttelun vuoksi. Testiautot täytyi vaihtaa.

TIMO TURKULA
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#2

Viesti Kari Aittomäki »

Siteeraan tähän Madnessia: I like driving in my car, I'm satisfied I've got this far.

Tulee mieleen vuosi X kun ostin Volkkari 1500:n. Hieno auto.
Mua varoteltiin jotta olisi kylmänsorttinen peli muttei siellä sen kylmempi ollut kuin ulkonakaan.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 129
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#3

Viesti Mika »

Eka pirssini oli kuppeli, vm. -71. Alkuperäiset rekkarit ja kaikki. Perintökalu. Ja kyllä, talvella lämmiteltiin ulkona...

Hauska se boxer-moottori.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

#4

Viesti MarkkuT »

Meidän eka oli kesäautoksi ostettu Nissan Cherry 1,5. Cherry taas oli niin kylmä auto, että lämppäri ja puhallus täytyi pitää täysillä kesähelteilläkin...
Ain't no one.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#5

Viesti Jussi Häkkinen »

Kunhan joskus maailmassa on varaa niin ensimmäinen oma auto tulee olemaan joku näppärä SUV. Voi ajella kaupungilla nolostelematta ja käydä vähän pohjoisessa lautailemassakin joskus.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
javu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 211
Lauteille: Toukokuu 2005

#6

Viesti javu »

MarkkuT kirjoitti: Meidän eka oli kesäautoksi ostettu Nissan Cherry 1,5.
Samoin, tais oll -79 cherry. Jouset ja iskarit ihan tårta på tårta, pohjiin kolisi joka mutkassa, kyljet läpiruosteessa (paikkasin putkimiehenteipillä ja alustamassalla) ja muutenkin kauhea laitos. No kone kyllä toimi, ei jättänyt tien päälle...
JKoskinen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 764
Lauteille: Tammikuu 2006

#7

Viesti JKoskinen »

Toyota on paras. 8) Ehkä siksi, että olen ollut moottorinkorjaushommissa ja kaveri on Toyota-huollossa töissä. Ja niissä tunnetusti moottori kestää pidempään, kuin kori. Vastakohtana on Opel, jolla en tiedä olevan ainoatakaan kestävää moottoria, eikä muutenkaan vakuuta.

Eli nuo yllinnä ovat vain niitä 800km ongelmia. :) Mulla on ollut vain sellaisia 500e japanilaisia ja yksi pyöreälamppuinen Lada.
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#8

Viesti Paappa »

Autoja on meidän perheeseen on siunaantunut vanhemmilta ja sukulaisilta. Isäni vanha Saab 99 oli ensimmäinen oma. Muuten kiva, mutta siinä oli automaattivaihde, kerran jäin sileällä pihalla talvella sillä kiinni. Automaattivaihde pyöritti etupyöriä jotka kaivoivat kuopan enkä päässyt mihinkään.

Vaimon sukulaismieheltä ostettiin Volvo, joka meinasi kerran palaa. Auto söi öljyä ja sitä piti lisätä, öljyä valui pakosarjan päälle ja tämä syttyi moottoritiellä ajon jälkeen palamaan. Onneksi oltiin huoltoasemalla ja sieltä saatiin sammutin. Pesin moottorin liuotinpesuaineella ja painepesurilla. Tämän käsittelyn jälkeen moottori vielä lähti heti käyntiin! Ympäristökouluttajalle sopivasti ikkunassa oli tarra "Kauhajoen urheiluautoilijat" :D

Nyt on Ford Mondeo. Meidän hujopit eivät muuten mahdu mukaan.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#9

Viesti Kari Aittomäki »

Hauskin autoni oli joku kaamea Ritmonraato, sininen. Toimi potkimalla ja rukoilemalla. Abe S ei kehdannut tulla etupenkille lainkan jos kaupunkiin piti, matkusti takaistuimen jalkatilassa ja odotti kännyvarmistusta näkymättömissä.
- Juu, voit tulla, kukaan ei näe.
- Paitsi nuo kaks hyvännäköstä, sori.
Kuvake
Samppa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 2239
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

#10

Viesti Samppa »

JKoskinen kirjoitti: Toyota on paras. 8) Ehkä siksi, että olen ollut moottorinkorjaushommissa ja kaveri on Toyota-huollossa töissä. Ja niissä tunnetusti moottori kestää pidempään, kuin kori.
Tämä on kyllä niin totta. Millonkahan oppivat tuon korin teon :badgrin:
Kuvake
Kenzu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 367
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#11

Viesti Kenzu »

Jos joku muistaa sellaisen auton kun Datsun Finn, oli ensimmäiseksi autoksi ihan asiallinen. Toinen autoni Rellu 5:n sitten taas oli aivan toisesta ääripäästä kunnes kyllästyin ja ajoin auton romikselle.
Kenneth Skurnik
TKD/WTF 1995-
Krav Maga 1984
JKoskinen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 764
Lauteille: Tammikuu 2006

#12

Viesti JKoskinen »

Samppa kirjoitti:
JKoskinen kirjoitti:Toyota on paras. 8) Ehkä siksi, että olen ollut moottorinkorjaushommissa ja kaveri on Toyota-huollossa töissä. Ja niissä tunnetusti moottori kestää pidempään, kuin kori.
Tämä on kyllä niin totta. Millonkahan oppivat tuon korin teon :badgrin:
Taitaa olla lopulta omistajasta kiinni. Monikaan ei taida ymmärtää uutta autoa ostaessa, kuinka paljon siinä alkuvaiheessa täytyy tehdä ennaltaehkäisevät ruostesuojaukset ym. työt. Mulla carina kakkonen vm.-86, missä ainoat (vielä vähäiset) ruosteet on takakaarissa ja takaovessa, josta joku kiva ihminen oli yrittänyt yöllä mahdollisesti kuorma-autolla peruuttaa sisään. Hansikaslokerossa vihko, johon merkitty edellisen omistajan kaikki matkat ,kilometrit ja bensa- sekä huoltokuitit. :D
Kuvake
Abe Simpson
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1565
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Springfield Retirement Castle

#13

Viesti Abe Simpson »

Kari, saatatko kuvitella, että matkustushalukkuuteen olisi vaikuttanut myös varsin poikkeuslaatuisiksi havaitut huristelutaitosi? Ja jos en ihan väärin muista, niin yhdestä kilpuristasi irtosi rengas kesken kurvin - evoluutio on tehnyt kymmeniä tuhansia vuosia ankaraa työtä sen eteen, ettei tuollaisiin ajokkeihin astuttaisi aikailematta.

Sitävastoin oma, jo äänestysikään ehtinyt Camryni on ihana. Jos elvis eläisi, ajaisi hän samanlaisella. 440 000 nautinnontäyteistä kilometriä takana. Ajotaitoja olen toki jäävi kommentoimaan, mutta hämärännäkökykyni on laajalti tunnustettu ja auringon laskeuduttua ohjastamani ajokit lipuvatkin kuin korkeimman johdatuksessa.
"Pallomerimies on erimies"
DaNjA
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1591
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Ivalo

#14

Viesti DaNjA »

100A Datsun rökittää kaikki autot :punkki:
-Tanja Akujärvi-

Ei voittaminen tai häviäminen merkitse, vaan se miten ikuiseen häviämiseen suhtautuu.
Miettikääppä sitä :D
Kuvake
vviljanen
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 107
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Turku
Yhteystiedot:

#15

Viesti vviljanen »

Samppa kirjoitti:
JKoskinen kirjoitti:Toyota on paras. 8) Ehkä siksi, että olen ollut moottorinkorjaushommissa ja kaveri on Toyota-huollossa töissä. Ja niissä tunnetusti moottori kestää pidempään, kuin kori.
Tämä on kyllä niin totta. Millonkahan oppivat tuon korin teon :badgrin:
Tuo korin ruostuminen on kyllä pienoinen ongelma japanilaisissa, mutta muuten ovat kyllä hyviä ja kestäviä autoja (nimim. onnellinen Toyotan omistaja)

Ensimmäinen auto oli Talbot 1510 GLS 1,5 '82 Se oli kova peli se! :D noh, sen oppi, että ranskalaista ei tartte enää ostaa.
Nykyinen kulkuväline on Toyota Carina II GL 1,6 '90 Se on siitä erikoinen yksilö, ettei se ole mistään ruosteessa, ja muutenkin priimakunnossa. Tänä kesänä tulee sisäänajo täyteen eli 300 tkm :)
Wushu (Chang Quan) - Urpuviidan Wushu Ry
Taijiquan (Zheng Manqing)- Shaolin (Turku)
Taijijian (Yang 32)- Turun Työväenopisto
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 82 kurkkijaa