Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Autoista

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 129
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Autoista

#661

Viesti Mika »

Sain Nuorikolta lahjaksi auton ulko- ja sisäpesun. Lähetin kyseiselle yritykselle sähköpostia eräänä keskiviikkona. Kun maanantainakaan en ollut kuullut mitään, soitin yrityksen numeroon. Siihen ei saatu yhteyttä. Soitin sitten sisaryritykseen Vantaalle. Sieltä mies vastasi ja sanoi Tampereella olevan vissiin vähän omat työaikansa. Siinä puhelun aikana hän naputteli tälle tamperelaisyritykselle sähköpostin, jonka hän luki minulle ääneen. Muutaman päivän (!) päästä tästä paikallisesta yrityksestä sitten soitettiin. Sovimme ajan täksi päiväksi.

Koska luottamukseni oli jo jossakin määrin kadonnut, yritin ennen sovittua aikaa vielä soittaa sälleille, jotta tietäisin heidän olevan paikalla. Tietenkään numerosta ei vastattu. Ajelin sitten paikalle. Marssin suoraan tiskin ohi halliin ja jätin sälleille autoni avaimet.

Yritin iltapäivällä soitella ja kysellä tilannetta. Numerostahan ei luonnollisestikaan vastattu. Kaverini kuitenkin ajoi minut paikalle. Puolisen tuntia siinä odottelin.

Auto oli ulkoa siisti, mutta esimerkiksi imurointi oli suoritettu nopeasti, eikä tuulilasin sisäpintaa ollut kuin korkeintaan katsottu (juuri tätä odotin sisäsiivoukselta eniten; nyt joudun tekemään sen itse huomenna).
Henkilöauton käsinpesu ja sisäpuhdistus
Kyllä minä pidän lasien kirkastamista olennaisena osana sisäpuhdistusta.

Jos nyt Grouponissa näette tämän yrityksen mainoksia (niitä on siellä nytkin), harkitkaa parikin kertaa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 129
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Autoista

#662

Viesti Mika »

Yllättäen tuo yritys meni pian tuon jälkeen nurin. :D


Porsche on hieno auto.

ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1613
Lauteille: Helmikuu 2006

Autoista

#663

Viesti Kerkko »

Apuva autoihmiset! Oli jäänyt kaarasta valot päälle lähes kahdeksi vuorokaudeksi ja akku on aivan tyhjä. Minulla on apukäynnistin, mutta senkään avulla ei mitään eloa näy. Aina ennen olen saanut auton käyntiin, kun olen pitänyt apukäynnistintä noin vartin kiinni, nyt ei tuntienkaan aika riitä. Onko hyötyä siitä, että apukäynnistintä pitää kytkettynä pidemmän aikaa, vai pitäisikö tehdä jotain muuta? Tällainen http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/S ... 000034598/" onclick="window.open(this.href);return false; ei olisi kallis sijoitus, olisiko siitä enemmän apua tässä tilanteessa? En ihan tarkkaan tunne apukäynnistimen toimintaa, eli lataako se akkua, vai avustaako vain omalla virrallaan käynnistystä? Akku ei mikään priimakuntoinen ole, mutta toisaalta pakkasillakin on aina käynnistynyt ihan kiltisti, vaikka pääasiassa lyhyitä matkoja tuleekin ajettua.
Kuvake
Dojon Jäykin
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2694
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Helsinki

Autoista

#664

Viesti Dojon Jäykin »

Tuommoinen akkulaturi on aina hintansa väärti autotaloudessa. Akun varauksenvastaanottokyvystä ja autonkin yleisestä kunnosta riippuu kauanko pitää ladata. Voi riittää tuurilla vartti - tunti varsinkin kesällä auton käynnistämiseen. Ei se tietenkään hyvin täyteen ladattu ole, lähellekkään, mutta joskus itse talvella tolppapaikalla ladannut sen pari tuntia tuommoisella. Joskus täytynyt ladata neljä tuntia ja käydä välillä vääntämässä kellokoneistoa. Laite tietenkin konepellin alla säältä suojassa. Sisätiloissa tuo periaatteessa on tarkoitettu käytettäväksi kuitenkin. Varsinkaan jos talossa on kissoja, koiria, lapsia tai muita tuhoeläimiä niin pitäisi pitää piilossa latauksen ajan. Ristiinmenneet virrat on tässäkin maassa tehneet Quasimodoja. Kuitenkin akusta haihtuu gaasua latauksen aikana niin pitäisi jossain muualla kuin makkarin sängyn alla ladata vaikka ikkuna olisikin auki nukkuessa. Etenkin jos on tapana vetää sängyssä ilta- aamu- tai Viidakon Ykä -tupakat

Ihan suoraan tuon ollessa kytkettynä ei pitäisi pyörittää (on kyllä tehty) vaan antaa sen tehdä työnsä, auto saattaa ottaa itseensä huonolla tuurilla virtapiikin, siis yön yli tai pitempäänkin. Ja aja heti kymmeniä (vaikka sata) kilometrejä varsinkin jos aivan vähän aikaa olet ladannut. Kesällä ei kohtuukuntoinen akku heti kyykkää, mutta älä tee niin kuin kaverini kun äkkiä kiireiltäni kävin virtaa antamassa; sanoin että pidä nyt parikymmentä minuuttia moottoria käynnissä, (ei voinut ajaa kun oli kaljoitellut), tylsistyi istuessa ja laittoi popit soimaan, ajovalot tietenkin päällä niin kuin puhallinkin. Penkinlämmitintä ei sentään. Ei se sitten aamulla startannutkaan...

Sulla ei ilmeisesti edes pyörittänyt? Jos sulla on moderni auto niin se on voinnut jäädä ilman tarvittavaa virtaa tietokoneille ja nyt se ei edes tajua olevansa sähköverkossa. Nykyautoillehan pitää jopa akunvaihto kertoa ja piuhaan yhdistää. Ei TI-mies enää pärjää, pelkästään se että akku vaihtuu vanhasta mutta toimivasta uuteen ja virkeään saattaa kuulemma aiheuttaa onkelmia.

Suositus siis:

Yön yli akku laturissa. Jos ei starttaa tai edes pyöritä niin vika on joko akussa (kemiallismekaanisesti loppu), tai auto on moderni tietokonemonsteri joka ei vaan tajua -> osaavaan huoltoon.

Jos starttaa mutta seuraavana päivänä ei ja autolla on ajettu katkotta, sanotaan nyt 50km, niin akku vaihtoon.

Wappupa$haset akkukaapelit voivat aiheuttaa myös virran kulkeamattomuutta. Yleensä kyllä silmämääräisestikin selvästi saastaiset tällöin. Tsekkaa maapiuhan molemmat päät. Heiluttele.
Vähävirtainen tai huonosti maadoittunut nykyauton mittaristo on aika vänkää seurattavaa kun avaimesta kääntää.

Nää sähköjutut ei ole kivoja mutta polttoainepuolen jutut on vielä epäkivempia.

Apukäynnistintä en ole joutunut henk.koht. käyttämään. Ovat ilmeisesti tarkkoja ylläpidostaan. Oletko ladannut säännöllisesti täyteen jne? Onko siinä varausmittaria? Eihän se apustartti ole mitään muuta kuin rinnankytketty toinen akku paikkaan jonne ei saa verkkosähköä. Vähän sama kuin puhelimiin yms myytävät varavirtalähteet. Eli siitä virtaa juissia huonompaan ja sen läpi jos se sitä pystyy vastaanottamaan. Ei sekään akkua lataa. Mutta jos on kunnossa niin kai jo muutamissa minuuteissa pitäisi startin pyöriä.
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1613
Lauteille: Helmikuu 2006

Autoista

#665

Viesti Kerkko »

Hyvät ohjeet latailuun, kiitti. Mutta oon vähän skeptinen, että hoituisiko sitten laturilla paremmin kuin tuolla apukäynnistimellä. Kun aiemmin olen saanut apukäynnistimellä käyntiin, vaikka akku olisi ollut niin tyhjä, ettei rakkine inahdakaan. Toisaalta ei koskaan ennen ole läheskään noin kauaa olleet valot päällä.

Auto ei oo mikään uusi, vuoden 2001 pösö 306.
Kuvake
Pasi Lunden
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 709
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Turku

Autoista

#666

Viesti Pasi Lunden »

Ikiwanhaa keittävää akkulaturia ei kannata hankkia. Ctek tai vastaavat halpiskopiot eivät ole niin kalliita.

Käsittääkseni apukäynnistin antaa käynnistyksen aikana X määrän amppareita, jotka akusta vielä irtoavan kanssa pyörittävät starttia.

Joku laturi apukäynnistimen yhteydessä yleensa taitaakin olla, mutta se lienee ainakin halvimmissa semmoinen tårta på tårta keittelijä.

Korostaisin varmuudeksi etten sitten antanut mitään käyttöohjeiksi tulkittavaa. Tutustu manuaaliin.
Kuvake
Dojon Jäykin
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2694
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Helsinki

Autoista

#667

Viesti Dojon Jäykin »

Kyllä ihan tyhjiin imastu akku saattaa heittäytyä kuolleeksi, kuulemma. Silloin ei enää auta mikään latailu. Itse en ole törmännyt, paitsi vanhoihin käytöstä poistettuihin, mutta enpä osaa varsinaisesti sanoa onko ollut akkukaan ¨ihan tyhjä¨, olen vain olettanut kun joku valo jäännyt päälle ja/tai pakkanen ¨tyhjentänyt¨. Käyttöikä ainakin vähenee? Pätkäajossa kai alkaa neljä vuotta olemaan hyväksyttävä ikä halpisakulle. Joillain on kuulemma toistakymmentä vuottakin vanhoja. En oikein usko tällöin ajettavan kaupunkinytkyjä ja markettireissuja vaan.
Aivan tyhjäksi ei tulisi päästää, ajovalot kyllä tyhjentää jo tunneissa käynnistymättömäksi tuoreemmankin akun. Nämä ovat vähän semmoisia hitaasti hiipuvia laitteita kuitenkin. Uskollisesti toimivat kunnes eräänä päivänä ovatkin kaput. Omistaja haukkuu tårta på tårta vaikka käyttö on lähinnä ollut väärinkäyttöä...

Ittellä on auto saattanut seistä pahimmillaan viikkoja niin onhan tuota lataustarvetta ollut...

Muoks: Eli jos sun akkusi on jo yli kolme - neljä vuotias niin sanoisin että osta uusi, eron kyllä huomaa... :lol:
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 6238
Lauteille: Joulukuu 2010

Autoista

#668

Viesti Aihki »

Starttiavun kaapeleita ei kannata kiinnittää molempia akkuun, vaan + akkuun ja ja - moottorin runkoon (mitä lähempänä starttia sen parempi).
Kuvake
Dojon Jäykin
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2694
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Helsinki

Autoista

#669

Viesti Dojon Jäykin »

Aihki kirjoitti: Starttiavun kaapeleita ei kannata kiinnittää molempia akkuun, vaan + akkuun ja ja - moottorin runkoon (mitä lähempänä starttia sen parempi).
Tässä varmaan kipinävaaraa ajatellaan. Monesti yllättävän vaikeaa löytää maajohdolle paikka moottoritilasta. Noin käytännössä mä luulen että enemmän tapahtuu vahinkoja siinä, että on virrat laturissa tai avustajassa päällä ja huitastaan johdot yhteen, jonka asiallinen laite tietenkin kestää...
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 6238
Lauteille: Joulukuu 2010

Autoista

#670

Viesti Aihki »

Tyhjä akku on lähes oikosulku lisävirtalaitteelle, pienikin vastus sen ja akun välillä tekee yllättävän ison eron startille asti pääsevässä virrassa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 129
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Autoista

#671

Viesti Mika »

Tässä testataan, missä autossa on jäykin alusta:

[video][/video]

brushteeth
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 59
Viestit: 5297
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Autoista

#672

Viesti MikaM »

Stiffness test, joopa joo. Ei jäykistynyt.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 129
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Autoista

#673

Viesti Mika »

Mitkä olivatkaan niitä herkimmin ilkivallan kohteeksi joutuvia? BMW, Audi ja Mercedes-Benz.

Ne ovat keskivertoa kalliimpia ja tehokkaampia autoja. Näillä ominaisuuksilla siis viestitään psykiatri Mattilan mukaan usein joko tietoisesti tai tiedostamatta omaa miehistä ylemmyyttä suhteessa muihin.

”Että on pystynyt ja kyennyt ostamaan tällaisen tehokkaan ja hienon auton.”

Eihän se tunnu kivalta, kun joku pröystäilee ja esittelee paremmuuttaan. Ja kun muistetaan, että näiden autojen kuljettajia pidetään HS:n kyselyn mukaan kaikista röyhkeimpinä liikennekäyttäytyjinä, antipatiat eivät ole ihme.
Psykiatri kertoo, miksi tietyt automerkit herättävät vihaa – "Tässä on paljon seksuaalista symboliikkaa" - Auto - Helsingin Sanomat
http://www.hs.fi/autot/a1305961476080" onclick="window.open(this.href);return false;

@Samppa, saitko? :smt003
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Samppa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 2239
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Autoista

#674

Viesti Samppa »

Hahaa :D pahasti päässy kyllä viime vuosina tää(kin) harrastus hiipumaan, mutta viikonloppuna ois tarkoitus lähtee rehvastelee kavereiden nopeilla autoilla, että voi olla niitä katujen vihatuimpia... Omat käyttökoslat ei oikeuta tuohon artikkelin kermaan kuin merkin puolesta.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 129
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Autoista

#675

Viesti Mika »

Samppa, tällä olisi kiva harrastaa. :D


Kuva
Suomalainen startup-yhtiö Toroidion on julkistanut tänään Toroidion 1MW -konseptiautonsa Monacossa. 1MW tarkoittaa yhtä megawattia, eli hevosvoimiksi muunnettuna 1341 hevosvoimaa, mikä myös on kyseisen auton huipputeho.

Kyseessä on täyssähköautokonsepti ja projektin isä on yhtiön perustaja Pasi Pennanen, joka tunnetaan myös aiemmista saavutuksista ajoneuvojen kehityksen ja muotoilun saralta. Projektin tavoitteena oli rakentaa sähköauto, joka olisi kilpailukykyinen Le Mansin 24 tunnin kilpailussa.
Tässä se nyt on, Suomalainen megawatin sähköauto – katso kuvat | Jokamies
http://www.jokamies.fi/tassa-se-nyt-on- ... tso-kuvat/" onclick="window.open(this.href);return false;
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 147 kurkkijaa