On niissä puutteita...
Henkilöautot ovat kehittyneet huimasti viime vuosina. Turvallisuus, ajettavuus, mukavuus ja varustelu ovat kohentuneet, mutta täydellisiä autot eivät vieläkään ole.
Tehtailla on kiire saada uutuudet myyntiin. Automarkkinat ovat pirstoutuneet yhä useampaan luokkaan. Mallistot ovat laajentuneet ja valinnaisvarusteiden tarjonta on lisääntynyt. Kaikkia ei ole aina ehditty kokeilla kunnolla.
Jotkut ärsykkeet ovat periytyneet vanhasta uuteen malliin. Varustetason noustessa ja muotoilun myötä on syntynyt uusia ärsykkeitä.
Lista perustuu Helsingin Sanomien tutustumisajojen kokemuksiin 230 automallista. Kullakin autolla on ajettu sama 800 kilometrin testilenkki viikon aikana.
Yhdessäkään autossa ei ole ollut kaikkia virheitä, mutta yksikään auto ei ole ollut täysin virheetön.
1. Tunnoton ohjaus. Sähkötoiminen ohjaustehostin yleistyy. Se säästää polttonestettä ja kustannuksia hydrauliseen verrattuna. Hyviäkin sähkötoimisia tehostimia on, mutta monen uutuuden ohjaus on edeltäjää tunnottomampi. Esimerkkinä uusi Renault Clio III, jonka ohjauksen keinotekoinen vaste heikentää tuntumaa tiehen ja keliin.
2. Rengasmelu. Äänekäs renkaiden rohina on useimpien kohtuuhintaisten autojen ongelmana Suomen karkeilla teillä. Alemman keskiluokan hiljainen Renault Mégane on myönteinen poikkeus.
3. Turvaverkkoa tai -kalteria ei ole saatavana. Turvallisuus on päivän sana. Turvatyynyjä on matkustamossa ylt'ympäriinsä, mutta tavaran kuljetuksen turvallisuus on jäänyt retuperälle.
Moniin malleihin verkkoa tai kalteria ei saa lainkaan tai sen voi kiinnittää vain takapenkin taakse. Verkko tulisi saada myös etuistuinten taakse tavaratilan ollessa suurimmillaan. Joissakin malleissa verkon asennusmahdollisuuden saa vain tehdastilauksena. Ison koiran kuljetus vaatii kalterin.
4. Sidontalenkit puuttuvat. Tavaroiden sidontaliinoja on vaikea kiinnittää, jos lenkit puuttuvat tai ne ovat heppoista muovia.
5. Vaikea pissapojan täyttö. Säiliö on piilossa alhaalla. Oikean seoksen tekeminen on hankalaa, ellei ole sekoittanut vettä ja pesunestettä valmiiksi pulloon.
Täyttöaukko on huonosti merkitty. Ahdas ja mutkainen täyttöputki roiskii. Neste jäätyy ajoviiman vaikutuksesta. Mersuihin saatava säiliön lämmitys olisi oivallinen varuste muihinkin.
6. Konepellin tukitanko. Joka toisessa mallissa on edelleen vanhanaikainen tukitanko, jota kuroteltaessa vaatteet likaantuvat. Tasapainotettu, kaasujousin varustettu konepelti olisi poikaa.
7. Piilokatkaisimet. Ajovalojen korkeuden säätönuppi on piilossa kojelaudan alareunassa. Ei siis ihme, että monen raskaasti kuormatun tai perävaunua vetävän auton valot häikäisevät.
Myös mittariston valaistuksen säätönuppi ja ESP-pois-kytkin ovat piilossa, esimerkiksi Nissan Notessa ja Renault Clio III:ssa.
8. ESP:tä ei saatavana. Ajoturvallisuutta lisäävää ESP-ajonvakautusta ei ole saatavana, tai sillä on suolainen lisähinta. Erityisesti pikkuautojen ongelma, mutta myös muutaman keskiluokan auton.
9. ESP-pois-kytkin puuttuu. Esimerkiksi liukkaassa ja jyrkässä mökkitien mäessä ESP tai ainakin siihen liittyvä vetoluistonesto pitäisi saada kytkettyä pois nousukyvyn parantamiseksi.
10. Ulkolämpömittari puuttuu. Lämpötila voi vaihdella jopa seitsemän astetta 50 kilometrin matkalla. Talviajossa ulkolämpötilan muutosten seuraaminen on osa ennakoivaa ajotapaa. Tieto lämpötilan muutoksesta antaa kuljettajalle mahdollisuuden aavistaa, että keli on liukastumassa.
11. Valonpesimet puuttuvat. Valoteho heikkenee rapakelillä. Jos pesimet ovat vakiona, ne ruiskivat tarpeettomasti päivällä. Erillinen kytkin pesureille on paras ratkaisu.
12. Oudot ilmanpainesuositukset. Renkaiden painesuositukset eivät sovi suomalaiseen autonkäyttötapaan. Takarenkaille on usein liian alhainen suositus, mikä heikentää suuntavakavuutta. Täyden kuorman suositus puuttuu. Talvirenkaiden painesuosituksista ei ole tietoakaan.
13. Painesuositus on vaikea löytää. Suositustarralle ei ole vakioitua paikkaa. Paksusta ohjekirjasta on hankala etsiä.
14. Venttiilin ahdas reikä pölykapselissa. Vaikeuttaa ilmanpaineiden tarkistusta.
15. Ristiin vaihto. Muutamissa ohjekirjoissa on edelleen virheellinen suositus renkaiden ristiin vaihdosta. Yhä useammissa renkaissa on määrätty pyörimissuunta, jolloin ristiin vaihto ei ole mahdollista.
16. Lampun ja sulakkeen vaihto vaikeaa tai mahdotonta. Ohjekirjan maininta "käänny merkkikorjaamon puoleen" ei lohduta lampun simahtaessa.
17. Sivuikkunat likaantuvat. Roiskevedet ja tuulilasin pesunestejäämät kulkeutuvat sivuikkunoille heikentäen näkyvyyttä.
18. Pyöreämuotoisen korin ulottuvuudet vaikea hahmottaa, mikä lisää pysäköintikolhujen määrää. Avuksi kaupataan parkkitutka lisähintaan.
19. Laaja katvealue etuviistoon. Yhä viistommat tuulilasin sivupilarit muodostavat suuren katveen etuviistoon etenkin tila-autoissa ja urheilumalleissa. Iso sisäpeili muodostaa lisäkatveen. Sisäpeilin korkeussäätö on tietääkseni vain joissakin Mersuissa.
20. Suojalistat puuttuvat. Puskureita ja kylkiä pikkukolhuilta suojaavat listat on karsittu virtaviivaisen ulkonäön vuoksi.
21. Kehnot säädöt kuskin istuimessa. Korkeuden säätövara niukka ylöspäin. Korkeudensäätö nostaa istuimen takareunaa, mikä heikentää reisitukea. Istuinosan kallistuksen säätö puuttuu. Portaallinen selkänojan kallistuksen säätö on karkea ja vaarallinen. Portaaton olisi parempi.
22. Ratin etäisyyden säätö puuttuu monista pienemmistä automalleista.
23. Kuskin lattiamatto liukuu ajossa polkimien alle tai heppoiset kiinnikkeet irtoilevat mattoa puhdistettaessa.
24. Takaistuin on ahdas kolmelle. Keskellä istutaan kiikkerästi muhkuran päällä pää katossa ja hartiat lysyssä.
25. Takapenkin keskipaikan pääntuki on liian matala ja epämukava niskan murskaaja.
26. Takapenkin keskipaikalle hankala kömpiä. Kenkä osuu massiiviseen keskikonsoliin tai korkeaan keskitunneliin (esim. Passat, Mondeo).
27. Takapyöränkotelon kaari likaa vaatteet takapenkille kuljettaessa ja sieltä poistuttaessa.
28. Lasten turvaistuinten kiinnittäminen hankalaa isofix-järjestelmän yleistymisestä huolimatta.
29. Huonot ajovalot. Monen uutuuden valot aikaisempaa heikommat. Kun vakiovalot ovat himmeät kuin saunalyhdyt, on pakko tilata ksenonvalot kalliiseen lisähintaan.
30. Huono näkyvyys taakse. Pienet ulkopeilit, heikko näkyvyys sisäpeilistä, niukka takalasin pyyhkimen puhdistama alue, tehottomat peruutusvalot.
31. Niukat pientavaroiden säilytystilat. Karttakirja ei mahdu ovitaskuun.
32. Autojen lisävarusteena saatavien navigointilaitteiden karttapäivitykset kelvottoman vanhoja.
33. Maahantuojien ja piirimyyjien tiedot navigointilaitteiden karttojen päivityksistä puutteellisia.
34. Tavaratilan kangasmatto on hankala puhdistaa. Matto suorastaan imee karvoja ja neulasia. Kumi- tai muovimatto on välttämätön lisävaruste.
35. Vanhanaikaiset takaluukun saranat tunkeutuvat tavaratilaan ja murskaavat matkatavarat. Edelleen muutamissa Sedan-malleissa.
36. Rajoitettu muunneltavuus. Takapenkkejä ei saa pystyyn. Selkänojat lasketaan takaistuinten päälle. Lattia jää viistoksi tai siihen jää kynnys. Ratkaisu tekee takaistuimen turhan matalaksi.
37. Ahdas lastausaukko Sedan-malleissa muodikkaan viiston takalasin vuoksi.
38. Takaovi jää kuormatussa autossa liian alas. Lastaaja kalauttaa kallonsa luukun kulmaan.
39. Kojelaudan päällys tai mittariston lippa heijastuvat vastavalossa tuulilasiin.
40. Jäähdytysnesteen lämpömittari on korvattu kylmä/ylikuuma -merkkivaloilla.
41. Hidas lämpiäminen. Kylmyydestään tunnetuissa suoraruiskutusdieseleissä on onneksi yhä useammin lisälämmitin, mikä nopeuttaa niiden muutoin hidasta lämpiämistä. Sen sijaan jotkut bensamallien uutuudet ovat olleet aikaisempaa mallia hitaammin lämpiäviä.
42. Ilmastoinnin pakkosyöttö. Ilmastointi kytkeytyy aina päälle käynnistyksen yhteydessä tai säädettäessä osa ilmanvirtauksesta tuulilasille. Ilmastointi lisää kulutusta 0,3–0,5 litraa / 100 km.
43. Hitaasti reagoiva ja epätarkka lämpötilan säätö on monen automaatti-ilmastoinnin perusominaisuus. Automaatti vaatii enemmän näpelöintiä kuin hyvä käsisäätöinen.
44. Ilmastoinnin painonappisäädöt rajoittavat ilmansuuntauksen vaihtoehtoja. Väliasennot puuttuvat, eikä ilmaa saa yhtäaikaa tuulilasille, jalkatilaan ja kojelaudan keski- ja sivusuuttimille.
45. Epämukava "bi-level" -lämmönjakauma. Kengät paahtuvat, tuulilasille puhaltaa kylmää ilmaa, mikä jäädyttää lasinpyyhkimet ja huurruttaa tuulilasin. Tyypillinen vika monissa japanilaisissa.
46. Ilmastoinnin ja radion käyttö hankalaa valikon kautta (esim. Primera).
47. Lumi vaikea poistaa lämmityslaitteen ilmanottoaukosta. Lasinpyyhkijöitä ei saa pystyyn tai toimenpide edellyttää pyyhkimien huoltoasennon kytkemistä.
48. Huonot sisävalot. Matkustamon takaosan sisävalo puuttuu perusmalleista.
49. Rengaskoon valinta on muuttunut arpapeliksi. Rekisteröintitodistuksessa ja teknisissä tiedoissa on lueteltu pitkä litania vaihtoehtoisia kokoja, joista vain jokin tietty koko sopii parhaiten yhteen alustan ja ohjausgeometrian kanssa.
50. Sähköviat. Ensimmäisen tuotantoerän Opel Vectra sammuili ja Hyundai Getz kulutti liikaa sähköisen moottorinohjauksen oikuttelun vuoksi. Testiautot täytyi vaihtaa.
TIMO TURKULA