Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Viimeisin katsomasi elokuva

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1412
Viestit: 16087
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Viimeisin katsomasi elokuva

#10276

Viesti Kari Aittomäki »

Madmax 2, Asfalttisoturi.

Kyllä se vaan on yksi suurista määrittävistä elokuvista.
Se lopun raivokas jytinä on silkkaa raakaa voimaa ja se koko tarjottu maailma on niin hampaita vihlovan oikea.

Olen yrittänyt hartiavoimin tykätä siitä parinvuodentakaisesta, mutte ei vaan.
Liikaa silmäkarkkia.
Tässä ei ole.

Afalttisoturi on fantastinen hahmo, täydellinen puolesta taistelija.
Se loppukuva on fantastinen.



kyllä
Jani Rantalainen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 342
Viestit: 516
Lauteille: Heinäkuu 2019
Etulaji: Karate
Sivulajit: Jujutsu, Kenjutsu, Escrima.
Takalajit: Aikido

Viimeisin katsomasi elokuva

#10277

Viesti Jani Rantalainen »

No niin. Parin viikon mittainen reissu vaellettu pohjoisessa ja nyt on aika taas palata sorvin eli elokuvien ääreen.

Nyt on vuorossa Tobe Hooperin ohjaama alkuperäinen The Texas Chainsaw Massacre (1974) jonka löysin kirpputorilta.

Elokuva ei ehkä raakuudessaan yllä jatko-osien tasolle mutta se on silti klassikko joka aloitti Teksasin Moottorisahamurhien leffasarjan.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 494
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Viimeisin katsomasi elokuva

#10278

Viesti Lasse Candé »

Onko siitä jatko-osiakin? :o

Ei vaan, kuulin niistä pienenä, mutta kun ostin itselleni tuon joskus vuosituhannen alussa (kun katsottiin se intissä ensin), en enää koskaan sen jälkeen ole kuullutkaan noista enää. Olin unohtanut.

En tiedä onko menetys iso. Texasin moottirisahamurhaajassa (ei helvetti) on pointtina aika paljon muutakin kuin raakuus. Se on leffa, mitä minun on vaikea kutsua hyväksi, mutta mikä on hyvä. Ja todella hyvä onkin. Siinä ollaan melko diipeissä sfääreissä.

En suosittele sitä silti kenellekään, koska en ole tainnut tavata ketään muuta joka pitäisi sitä hyvänä missään muussa mielessä kuin läppänä.

En ole edes varma haluaisinko nähdä sen jatko-osia. No... totta helvetissä haluaisin. :D
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1412
Viestit: 16087
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Viimeisin katsomasi elokuva

#10279

Viesti Kari Aittomäki »

Muistan katsoneeni Moottorisahajuttua noin puoleen väliin, siinäkin mielenkiinto oli leikkauksessa, kerronnnan rytmisessä pelottelussa ja sellasissa. Elokuvakielessä.
Itte tarinaa en silloin jaksanut, syytä en muista.

Samoin kävi tossa, yritin katsoa jotain Turhapuroa alkua pitemmälle.
En päässy, taaskaan. Ei vaan pysty.

Pitäis kai jatkaa itsekidutusta ja koittaa selviytyä jostain Jörndonner-jutusta.
Ne on suunnilleen kamalinta mitä on.

Kattelin Harley Davidson Marlboro man'n.
Se on niin suruttoman komia.
- Think fast.
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 11232
Lauteille: Kesäkuu 2008

Viimeisin katsomasi elokuva

#10280

Viesti Jorge »

Lasse Candé kirjoitti: elo 6, 2021, 01.21

En tiedä onko menetys iso. Texasin moottirisahamurhaajassa (ei helvetti) on pointtina aika paljon muutakin kuin raakuus. Se on leffa, mitä minun on vaikea kutsua hyväksi, mutta mikä on hyvä. Ja todella hyvä onkin. Siinä ollaan melko diipeissä sfääreissä.

Joskus VHS- nauhurien ja videovuokraamoiden yleistyessä koulunpihalla kuiskuteltiin, että tuollainenkin leffa on olemassa. Ja eihän se nyt tietenkään mikään lastenleffa ole, mutta jotain mystistä kielletyn hedelmän auraa se kantoi.

Mitä muuta diippiä pointtia siinä sitten on? 60- luvun lopulta läpi -70- luvun tehtiin 'Muricassa lukuisia leffoja - aina klassikoksi muodostuneista, vakavammin tehdyistä filmeistä slashereihin - joissa kantavana tai osittaisena teemana oli maaseudun punaniskajunttien vaarallisuus. Easy Rider, Syvä Joki (Deliverance), The Hills Have Eyes ja monia muita.
katar
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 215
Viestit: 2037
Lauteille: Tammikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Thainyrkkeily
Sivulajit: Potkunyrkkeily; nyrkkeily

Viimeisin katsomasi elokuva

#10281

Viesti katar »

Ai vitsi, tuli tuosta @Kari Aittomäki viestistä mieleen, että pitää tiirata toi Marlboro Man joskus uusiksi, vaikka se vähän höpö onkin, niin mä tykkään. Samoin pitäisi katsoa uudestaan Ford Fairlane, kun siitä mä tykkään kans. Onhan se ihan macho ja seksistinen porsastelija se mies, mutta kun mä nyt vaan tykkään siitä.
Olen katsellut uudestaan ties kuinka monennetta kertaa Star Wars: A New Hope leffaa. Ne on kyllä ne tehosteet vähän huvittavia, mutta mä tykkään niistä ekoista SW-leffoista. Siis ne alkuperäiset ekat. Sarjaan tungetut kolme esiosaa on vähän... No huonoja. Nuori Obi-Wan on hyvä hahmo ja sen oppi-isä, ja Sithin koston miekkailukohtaus on eeppinen, mutta esmes Anakin ja Padmè; niillä ei ole mielestäni yhtään kemiaa keskenään näillä näyttelijöillä (Hayden Christensen ja Natalie Portman) on kuin puunukkeja kattois. Joo ei.
Frankly my dear, I don`t give a damn.
kojiro
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 301
Lauteille: Toukokuu 2006

Viimeisin katsomasi elokuva

#10282

Viesti kojiro »

Marlborosta ja Fairlanesta on molemmista aikaa mutta moneen kertaan molemmat katottu ja tykätty on aina.
Mikäs Star Warsin tehosteissa on? Kun viimeksi katsoin niin mielestäni on hyvin kestänyt aikaa, tosin sitä ihan originaalia remasteroimatonta ekaa osaa en oo aikoihin nähnyt, missä kiiturin renkaat oli peitetty suttuisuudella, joka oli jotain avaruussumua tms. Eka Star Wars eli episode IV on aikalailla täydellisyyttä hipova tarina ja toteutus. Koko originaali trilogia on tosi kova, mitä nyt Jedin paluussa Jabban palatsin jotkut örkit on vähän niin ja näin ja varsinkin ne jälkeenpäin lisätyt jutut on aika paljon miinusta.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1412
Viestit: 16087
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Viimeisin katsomasi elokuva

#10283

Viesti Kari Aittomäki »

Pitäs joskus ottaa megaurakka ja tutustua koko starwars-maailmaan, kun ei ole ollu niinku mun juttuni ensinkään.

No, mä kattelin laiskuuttani vanhan tutun Good Will Hunting'n. 1997 tuli hän maailman vahdattavaksi ja Matt Damon ja Ben Affleck ponnahtivat taivaalle pysyäkseen.

Se on lämmin leffa joka uskoo ihmiseen jne..
Nyt tällä kertaa aukes taas hiukan niitten hahmojen ristiriitaisuuksista. Sillä vaikka henkilöt ovat fiksuja, sosiaalisiakin ja kaikkea muuta sivistynyttä hyönää, ovat he myös väkivaltaisia ja epävarmoja.
Jota ominaisuutta käsitellään ymmärtävästi mutta myös pettyen, kun henkilö ikäänkuin taantuu apinammaksi.
Tämäkään ei ole yksiniitistä, sillä vaikka Robin Williams tarraakin Damonin hahmoa kurkusta, ei voi olla aivan varma onko teko spontaani suuttumus vaiko ikäänkuin avain väkivaltaisen katujätkän olemaan. Taitavan ja tilanteitanähneen veteraanin intuitiota. Vaiko molempia, fiftisiksti.

Tämä kohtaus aukes taas ihan toiselle tavoin ku ennen:



Olen aiemmin katellut ja naurellut että siinä köyhäpoika laulaa itsetietoisen mulqvistin suohon 100-0.
Mutta ei se aivan niin menekään.
Juu, Will on ylivoimainen silkassa tiedossa ja omaksumiskyvyssä.
Ja tää vastapuoli kokee sen, mutta siirtyy korkeuskusemiseen ja kertoo että ole kuinka fiksu vaan, minulla on kohta tutkinto taskussa koska mulla on fyrkkaa. Siinähän päriset.
Ja vaikka se on mulqqu veto, se on silti erittäin totta.
Älystään huolimatta WIll tarvitsee onnenpotkun päästäkseen edes lähelle, koska maailma on rikkaitten ja etuoikeutettujen.

Täytyy ihailla että jantteri-ikäiset Affleck ja Damon kirjoittivat noin källin kohtauksen, koska vaikka Will kertoo hetikohta että voin pistää sulle nyrkin silmään hannuhanhi, on hän silti väärässä ja ikäänkuin.. ei hävinnyt mutta heikommilla.
Ja vielä alleviivasivat sitä sillä How do you like them apples- kohtauksella.
Että voitinpas, mulukku.

Olen muuten aina nauttinut siitä väkivallan uhasta ja siitä että suunnaton idiootti menee soittaan turpaansa isoille, tiukille sälleille jotka ovat ryhmittyneet valmiuteen ja joilla on tuoreita iskemiä tauluissa.
Mutta sitä näkee, sitä näkee paljon.

Etuoikeutetut ovat omaa lajiaan, todentotta.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 35
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Viimeisin katsomasi elokuva

#10284

Viesti MikaM »

Robin Williamsin hahmo kattoo Damonissa itseään, terävämpänä ja vähän pelkääkin, kun yrittää tehdä erilaista lopputulosta. Tai kolleegaansa.
Toi baarikohtaus on vesitetty. Näin se meni oikeasti. Pitkän puheensa päätteeksi Damon pätkäsee etuoikeutettua neniin, joka istahtaa lattialle ihmettelemään, että miten tässä näin kävi? Affleck toteaa muulle köörille, jotka huuli pyöreänä katselevat mahdottomuutta, että te ette liikahdakaan. Damonin porukka kävelee ulos, ennenkuin henkilökunta tajuaa mitään. Ulkona joku kysyy, että miten tämä on näin epäreilua? Muilla on vielä nenät ehjänä. Ja sitten jäädään odottamaan, että kermat tulevat ulos, seurataan nurkan taakse ja tehdään tilanne tasa-arvoiseksi.
Ja viiden vuoden päästä ollaan vieläkinhanttihommissa, pari ruokkoa, eikä tulevaisuutta, paitsi Damon, joka kävi ne koulut ja meni hyviin duuneihin ja elää keskiluokkaista kerma elämää. Ja ne kermat omistaa sen firman, jossa Damon on töissä.
Kuka voitti? Kenellä on vieläkin angst?
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 494
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Viimeisin katsomasi elokuva

#10285

Viesti Lasse Candé »

Nyt on ketjussa hyvää settiä ja paljon kommentoitavaa.

Texasin moottirisahamurhaajassa se hienous on nimenomaan tuossa maalaispelottelussa. Ei ole mitenkään huono asia, että niitä leffoja on muitakin. Itse tykkään myös ryhmän dynamiikasta ja varsinkin siitä vinkuvasta pyörätuolijäbästä. Varmaan eniten tykkään hanurista jota kamera kiskoilla seuraa. Leatherface on mielenkiintoinen hahmo. Samalla sympaattinen ja toisaalta armoton tappaja joka on täysin ylivoimainen. Leffa käy mielenkiintoiseksi kun on enää yksi jäljellä. Ja tässä vaiheessa myös hyvin sairaaksi. Melkoinen perhe... :D Perheen isä (ei siis isoisä) on myös mielenkiintoisella tavalla ristiriitainen hahmo. Lämminhenkisesti ikäänkuin haluaa ajaa nuoret pois (you don’t want to go to that old house) ja myöhemmin on bileissä mukana. Lisäksi se mitä Kari jo sanoikin laadusta. Näyttelytyö ei ole parasta, mutta leffa on sellainen ettei se kaadu siihen alkuunkaan. Sekopäistä touhua kun on, niin sitä on lupakin näytellä vähän huonosti. Muuten leffa on mestarillinen. Ja on hieno juttu että tuollainen mestarillisuus on käytetty noin sairaaseen leffaan.



Star Wars...
Olen onnellinen että ostin Limited editionit kun niitä oli myynnissä. Niissä on ”Bonus disc”:eillä alkuperäiset versiot, kuten ne julkaistiin laserdiscillä. Sillä erotiksella, että ekaan vaihdettiin episode 4 a new hope ihan vain Star Warsiksi, millä nimellä pätkä alunperin tuli. Nimi vaihdettiin kun Empire Strikes Back tuli.

Olen kerran katsonut muokatut versiot. Typeryyttä raiskata hyviä elokuvia noin. En varmaankaan enää koskaan katso niitä, vaan aina vaan alkuperäiset.

Olen katarin ja monen muun kanssa eri mieltä episodeista 1-3. Minun mielestäni ne ovat erittäin hyviä. Olen samaa mieltä Christensenin ja Portmanin kohtauksista. Olenkin tainnut täällä sanoa muutamaan otteeseen että on leffasarjaan ihan sopivaa että Darth Vaderiksi muuttuvaa Anakinia näyttelee huono näyttelijä. Onnistuu vielä melkeinpä tekemään Portmanistakin huonon. Obi Wanin näyttelijä muistaakseni sanoi että green screenin edessä oli mahdotonta näytellä hyvin, koska kaikki tuntui niin teeskennellyltä. Nuo tuollaiset ongelmat, jotkut tehosteet, Jar-jar-mullkun ja ”UNLIMITED POWERR!!!”-huudon kun sivuuttaa, trilogia on melkolailla mainio. Tästä uusimmasta olen nähnyt seiskan ja kasin, enkä vieläkään ysiä. Tähän saakka täyttä roskaa. En edes pidä noita Star Warseina.



Good Will Hunting on aivan älytön. Eikä yhtään haittaa Elliott Smithin musa joka soi pätkässä. Vähän niinkuin Graduate ja Simon & Garfunkel. DVD löytyy ja olen katsonut moneen kertaan. Karilla kovia huomioita pätkästä. Harvassa leffassa on yhtä hyvä hahmokokoelma ja noin hyvä castaus. Yksi kaverini on vähän niinkuin Affleckin hahmo, mikä saa leffan kolahtamaan itselleni vielä paremmin. Ja Skyler on aivan upea. Karin huomiot väkivallasta ovat kovaa luokkaa. On ollut suorastaan nerokasta laittaa suoranainen väkivaltaisuus sinne pinnan alle jatkuvasti kyteväksi jutuksi. Ja Robin Williamsin silmistä näkyy hänen hahmonsa kokemukset. Taidetaan ne sanoakin ohimennen. Loppukohtaus, missä terapeutti ”murtaa” Willin on älytön. Kolahtaa joka kerta.

Tässä vielä Angeles, joka on leffassa, muutaman muun loistavan Smithin biisin lisäksi:

kojiro
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 301
Lauteille: Toukokuu 2006

Viimeisin katsomasi elokuva

#10286

Viesti kojiro »

Lasse Candé kirjoitti: elo 7, 2021, 20.37
Star Wars...
Olen onnellinen että ostin Limited editionit kun niitä oli myynnissä. Niissä on ”Bonus disc”:eillä alkuperäiset versiot, kuten ne julkaistiin laserdiscillä. Sillä erotiksella, että ekaan vaihdettiin episode 4 a new hope ihan vain Star Warsiksi, millä nimellä pätkä alunperin tuli. Nimi vaihdettiin kun Empire Strikes Back tuli.

Olen kerran katsonut muokatut versiot. Typeryyttä raiskata hyviä elokuvia noin. En varmaankaan enää koskaan katso niitä, vaan aina vaan alkuperäiset.

Arvaa harmittaako kun ei tullut ostettua niitä silloin kun niitä oli. Mua ihmetyttää miksi noissa muokatuissa versioisssa on edelleen alkuperäiset valmistusvuodet kun ei ne ole enää samat elokuvat.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1412
Viestit: 16087
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Viimeisin katsomasi elokuva

#10287

Viesti Kari Aittomäki »

No nyt aukes kiintoisa näkökulma!
Lasse Candé kirjoitti: elo 7, 2021, 20.37 Texasin moottirisahamurhaajassa se hienous on nimenomaan tuossa maalaispelottelussa.
Jorge kirjoitti: elo 6, 2021, 03.25 60- luvun lopulta läpi -70- luvun tehtiin 'Muricassa lukuisia leffoja - aina klassikoksi muodostuneista, vakavammin tehdyistä filmeistä slashereihin - joissa kantavana tai osittaisena teemana oli maaseudun punaniskajunttien vaarallisuus. Easy Rider, Syvä Joki (Deliverance), The Hills Have Eyes ja monia muita.
Juuri noinhan se on!
Perämettien oudot ovat vaarallisia ja se on kieroutunut ja häjy maailma jota on paras kaukana pysyä.

Näin lonkalta sanoisin että Deliverance 1972 potkas pulkan liikkeelle, vei tavalliset hardworking-muricans villille joelle, helvettiin jossa primitiviteetti on ainoa lapio uloskaivautumiseen.

Pakko laittaa tämä, yksi leffakerronnan painostavimpia kohtauksia:



Kun kaikki on vielä miltei hyvin, pertit vielä tunnistavat ympäristönsä vaikka sellanen epävireinen kieroituneisuus alkaa jo kietoutua ympärille..
Kaikki on hyvin jos niin ajattelen olevan.
Nerokkaasti kerronnassa annetaan siimaa, "musiikki taltuttaa raivoisankin pedon."

Vaikka villi ja polveileva banjo hukuttaa kontrolloidun ja rauhallisen kitaran alleen.
Villi joki, deliverance.
- Wher'u goin' cityboy?

Tosta se käsittääkseni lähti, Moottorisahamurhaajat ja muut.. jopa Apocalypse/Heart of Darkness ja jopa First blood.

Jorge, en nyt ihanheti muista kuuskytluvulta tuolla teemalla?
Vaikka toki länkkärien väijyvissä inkkareissa oli elementtejä.
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 11232
Lauteille: Kesäkuu 2008

Viimeisin katsomasi elokuva

#10288

Viesti Jorge »

Kari Aittomäki kirjoitti: elo 8, 2021, 03.22

Jorge, en nyt ihanheti muista kuuskytluvulta tuolla teemalla?
Eikös tuo 1969 Easy Riderin loppu ollut sitä - sen filminhän ei kai pitänyt alunperin päättyä noin, vaan johonkin poispurjehdukseen Key Westistä tms., olen lukenut. Mutta jostain syystä se vaihtuu siihen, että juntit murskaavat uuden hippiajan unelmat.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 494
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Viimeisin katsomasi elokuva

#10289

Viesti Lasse Candé »

Tässähän saa rakennettua myös aasinsiltaa, kun Star Warsit ovat tunnettuja siitä että kohtauksesta toiseen leikataan jollakin tehosteella. Jotkut ovat väittäneet että tämä tuli nimenomaan tähtien sodasta. Mutta Easy Rider jäi mulle ihan jo lapsuudesta mieleen niistä tehosteista. Osa on jopa liian päälleliimattua kikkailua.
Jani Rantalainen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 342
Viestit: 516
Lauteille: Heinäkuu 2019
Etulaji: Karate
Sivulajit: Jujutsu, Kenjutsu, Escrima.
Takalajit: Aikido

Viimeisin katsomasi elokuva

#10290

Viesti Jani Rantalainen »

Risto Jarvan viimeiseksi ohjaustyöksi jäänyt Jäniksen Vuosi (1977) joka perustuu Arto Paasilinnan kirjaan.

Antti Litja on mainosmies Vatanen joka lähetetään työmatkalle. Kun Vatanen jatkaa matkaansa hän törmää jänikseen. Hän ottaa loukkaantuneen jäniksen hoiviinsa ja mukaan matkaansa halki Suomen luonnon.

Elokuva jäi aikoinaan mieleeni kun näin sen lapsena ja se oli mielestäni koskettava. Ostin sen vähän aikaa sitten kirpputorilta avaamattomasta pakkauksesta.

Ehdottomasti yksi Antti Litjan parhaimmista rooleista.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 87 kurkkijaa