Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Vaihtoehtoiset hoidot

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Lohikäärmepallo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 792
Lauteille: Syyskuu 2006

Vaihtoehtoiset hoidot

#1

Viesti Lohikäärmepallo »

Itsekään en luottaisi itämaiseen lääketieteeseen, jollei se toimisi.

Valitettavasti jätän tämän kommentin näin mystiseksi. En usko, että mikään mitä osaan sanoa muuttaa sellaisen ihmisen mieltä, jolle perinteinen kiinalainen lääketiede on pelkkää jauhettua karhunpenistä ja loitsimista.

(Laitetaan nyt vielä hymiö perään karkottamaan palkokasveja tuulenhalkaisijoista)

:D


Ylipotkija: Otsikosta poistettu "Osa III" 1.6.2010.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#2

Viesti Jussi Häkkinen »

Lohikäärmepallo kirjoitti: Itsekään en luottaisi itämaiseen lääketieteeseen, jollei se toimisi.
No, sittenhän sen toiminta voitanee helposti selittää myös ihan yleisillä lääketieteellisillä/fysiologisilla/tieteellisillä käsitteillä ja myös todistaa kokeellisesti?
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
PaavoH
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1251
Lauteille: Heinäkuu 2005
Etulaji: Baji, bagua
Sivulajit: Xinyi liuhe

#3

Viesti PaavoH »

:shock: :shock: :shock: :shock:

Nyt rupesi kauhistuttamaan nää mun leikit rystysillä, kun oon niitä koittanut joka paikkaan vähän hakata ja ilmeisesti on tullut rustoakin päälle, mutta pidin sitä vaan hyvänä asiana. ("luuta suojaavana kerroksena" tjsp)

Kaikkein siistein juttu on se että oon huomannut mun sormien tuntuvan turtuneelle jo jonkin aikaa.

Sääriluitakin on vihlonut (potku)säkkiin potkiessa vaikka on ollut suht paksut säärisuojat.

Olisiko mitään paikkaa, mistä saisi tohon välinehuoltoon perusopastusta tarvitsematta mitään lajia aloittaa ? Ja olisiko kenelläkään mitään hyvää neuvoa miten tuollaiset jutut, mitä mulla on ilmennyt, voisi ehkä jotenkin tässä vaiheessa ehkäistä, jos niihin nyt on tullut noiden perusteella jotain vakavampaa ? :)
Mei55eli
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 22
Lauteille: Syyskuu 2005

#4

Viesti Mei55eli »

8) Mene niiden rystysten ja säärien kanssa jollekkin tunnetusti osaavalle itämaisen parannuskeinon käyttäjälle. Kerro sitten, kuinka toimi.

:D
tube
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 606
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tapiola Garden City

#5

Viesti tube »

Mä luulen että homeopatia auttaa niihin kanssa, koska se auttaa kaikkeen muuhunki.


/T
Tuomas Lähdeoja
Ei pidä ehtimiseen nykiä käsittimestä.
Kuvake
Verr
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 2747
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: JKL

#6

Viesti Verr »

tube kirjoitti: Mä luulen että homeopatia auttaa niihin kanssa, koska se auttaa kaikkeen muuhunki.


/T
Joo, rustolientä ja nahanpalasia liuotettuna seprimycin(tm) lähdeveteen.
Harva minua kestää ja minä harvaa.
Giga
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 457
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Kempele/Oulu

#7

Viesti Giga »

Minä nyt ainaki uskon ns. luonnonlääkintään. Luonnosta ne aspiriinitkin aikoinaan löydettiin. esim. pajunkuoressa on kipua lievittäviä aineita, ja hulluruohossa. Oon mä joskus tuohon yrttilääkintään yrittäny tutustua tarkemminkin mutta se jäi sitten... :roll:
Mutta toisaalta loitsimiset ja jauhetut karhunpenikset ei kuulu luonnonlääkintään niinkuin minä sen ymmärrän.
People who didn't need people needed people around to know that they were the kind
of people who didn't need people.
V. R.
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 410
Lauteille: Helmikuu 2006

#8

Viesti V. R. »

Kyllähän niitä lääkeaineita luonnostakin löytyy, mutta niiden käyttäminen oikein on hankalaa, koska pitoisuuksia ei pysty juurikaan kontrolloimaan.

Homeopatiasta olen saanut negatiivisen kuvan. Pitänee joskus perehtyä mistä siinä on kyse ja päivittää mielipide.
ka1
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2188
Lauteille: Maaliskuu 2005

#9

Viesti ka1 »

Giga kirjoitti: Minä nyt ainaki uskon ns. luonnonlääkintään. Luonnosta ne aspiriinitkin aikoinaan löydettiin. esim. pajunkuoressa on kipua lievittäviä aineita, ja hulluruohossa.
Juu, ei kuitenkaan kannata mennä sitä hulluruohoa kuitenkaan popsimaan. Sehän on mm. mustalaisten käyttämä myrkkykasvi, joka on tosiaan tappavan myrkyllinen.

Suomessakin kasvaa varmaan n. sata eri lääkekasvia (en tiedä, ehkä enemmänkin...?). Näiden lääkekasvien vaikkutavat aineet ja muut ovat kyllä ihan tutkittua tavaraa.

Suomessa on muuten menossa monen vuoden projekti, jossa käydään läpi lähes kaikki tunnetut vanhat kiinalaiset lääkekasvit/yrtit, selvitetään niiden vaikuttavat aineet ja katsotaan josko niitä voisi hyödyntää lääketeollisuudessa.
Jopo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 2241
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Pori

#10

Viesti Jopo »

ka1 kirjoitti:
Giga kirjoitti:Minä nyt ainaki uskon ns. luonnonlääkintään. Luonnosta ne aspiriinitkin aikoinaan löydettiin. esim. pajunkuoressa on kipua lievittäviä aineita, ja hulluruohossa.
Juu, ei kuitenkaan kannata mennä sitä hulluruohoa kuitenkaan popsimaan. Sehän on mm. mustalaisten käyttämä myrkkykasvi, joka on tosiaan tappavan myrkyllinen.
AIheuttaa myös episelpiaa jaa korvien menetystä (Van gogh).
” Liiasta nestetankkauksesta seuraa ainoastaan se, että paska lentää keihästä kauemmaksi.”
Rädyn ohje kaikille urheilijoille
jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 2447
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Suomi

#11

Viesti jussip »

Ensinnakin pahoittelut aeaekkoesten puuttumisesta :)

Haluaisin huomauttaa etta itamaiseen laaketieteeseen kuulu todella paljon eri osa-alueita joita on tyhmaa koittaa niputtaa yhteen. Iso osa esimerkiksi perinteisen kiinalaisen laaketieteen (traditional chinese medicine, TCM) hoitomuodoista perustuu ihan samoihin juttuihin kuin vastaavat ”lansimaiset” hoitomuodot ja niita pystytaan tutkimaan ja ”todistamaan” kokeellisesti ihan lansimaisen tieteen periaatteiden mukaisesti.

On helppoa todeta kaiken TCM:n olevan humpuukia, mutta tosiasia kuitenkin on etta vaikka itse hoitomuodot kuulostavatkin oudoilta ja ihmeellisilta, siella voi taustalla olla ihan luonnollinen selitys, joka sitten loppujen lopuksi on ihan jarkeenkaypa, kunhan se pystytaan ensin selvittamaan. Vastaavia esimerkkejahan on myos lansimaisen laaketieteen historia taynna, muutosvastarintaa loytyy aina ja itselle tuntemattomia asioita on helppo leimata holynpolyksi. Taytyy tietenkin myos muistaa, etta tama argumentti ei automaattisesti tarkoita etta kaikki TCM toimisi tai etta niille loytyisi mitaan jarkevaa selitysta. Varmasti iso osa TCM:sta menee ihan ”taikauskon ja holynpolyn” piikkiin.

Samoin monissa tapauksissa varmasti on kyse ihan vaan psykologisista tekijoista, eika esimerkiksi jonkun laakeaineen toimivuudesta tms, mutta naissakin tapauksissa hoito oikeasti toimii (vaikka eri mekanismiin perustuen kuin milla hoitoa perustellaan) ja minusta tama ei ole mitenkaan huono asia (potilas voi parantua jne). Tietysti naissakin tapauksissa olisi tarkeaa saada lisatietoa, eli siis selvittaa tuo toimintamekanismi (onko kyse ihan vaan psykologiasta jne), jolloin hoidon tehokkuutta voitaisiin parantaa ja esimerkiksi voitaisiin erotella tapaukset joissa ”pelkka psykologia” ei auta.

Lahinna siis peraankuuluttaisin neutraaliutta ja kiinnostunutta asennetta naihin asioihin. Se etta tuomitaan joku hoitomuoto holynpolyksi on minusta ihan yhta paha virhe kuin se etta uskotaan sokeasti sen toimivan. Suosittelen ennemminkin avointa mielta ja koittamaan selvittamaan taustat. Samoin kannattaa pitaa mielessa etta vaikka jotain asiaa ei nykytiedon valossa pystyta todistamaan, se ei tarkoita ettei sita olisi olemassa. Tasta tieteellisen tiedon muuttuvasta luonteesta on jo keskusteltu muissa ketjuissa, mutta todettakoon etta itse saan paivittain kuulla kuinka jotkut Harvardin proffat esittavat suu vaahdossa kuinka he ovat juuri tajunneet etta jotkin ihan peruslaaketieteen olettamukset eivat pidakaan paikkaansa, tai etta eri toimintamekanismeista on opittu jotain uutta joka asettaa aikaisemman tiedon ihan uuteen valoon. Ja juuri tama kyky ja rohkeus kyseenalaistaa olemassaolevaa tietoa, seka halu oppia ja tutkia uutta ovat ominaisuuksia jotka erottavat huipputiedemiehet ”harmaasta massasta”.

Ehka voisin viela huvikseen heittaa pari esimerkkia omista kokemuksista TCM:n parissa.

Ensimmaiseksi voisin kertoa hieman tyohommistani. Teen tyokseni biolaaketieteen tutkimusta, ja tyoasioiden tiimoilta olen ollut mukana yhteistyossa useiden kiinalaisten yliopistojen/tutkimusinstituuttien kanssa ja kaynyt siella myos tutkijavaihdossa. Oma tyoni ei varsinaisesti liity millaan lailla TCM:n, mutta ”yllattaen” TCM on niin iso juttu Kiinassa, etta siihen tormaa vahan joka suunnalla ja osa yhteistyokumppaneistamme tekee TCM tutkimusta. Aluksi tietysti vahan ihmetytti ja mietitytti etta mistakohan tassa nyt on kyse, mennaanko poppamiehen majaan nautiskelemaan yrtteja ja kuuntelemaan parannusohjeita hengilta, mutta valitettavasti ei.

Esimerkiksi yhdella tutkimusryhmalla oli kaytettavissa viimeisinta huutoa olevaa teknologiaa niin paljon etta siella vaan suomalaiset haukkoivat henkeaan etta olisipa koko pohjoismaissa edes kymmenesosa siita laitteistosta mita nailla kavereilla on yhdessa huoneessa. Tyypit kayttivat erittain kehittyneita neuroverkko/asiantuntijajarjestelmia tekemaan esimerkiksi molekyylimalliseulontaa erittain laajoista TCM aineistoista ja tunnetuista laakeainemolekyyleista. Eli siis kaytettiin viimeista huutoa olevaa ”lansimaista” teknologiaa ja tietotaitoa (tasolla jolle vaikkapa suomalaiset eivat ylla) tutkimaan perinteista kiinalaista laaketiedetta. Ja esimerkiksi juuri laitteisto ja muutenkin infrastruktuuri tuntui kylla Kiinassa TCM tutkimuksen parissa olevan ihan viimeisen paalle. Taalla Harvardissa ja MIT:issa tuntuu tuo laitteistopuoli olevan kylla ihan hyvassa kunnossa, mutta taytyy tunnustaa etta joiltain osilta kiinalaiset ovat selkeasti edella (etenkin projekteissa joihin valtio haluaa panostaa). Se milla lansimaat viela parjaavat tieteessa on tietotaito, mutta esimerkiksi omalla Kiinan reissulla tormasin useampaan TCM:n parissa toimivaan tutkijaan jolla oli tohtorintutkinto Harvardista. Samoin yhden yhteistyo yliopiston palkkalistoilta loytyi seitseman luonnontieteiden Nobelistia (pitaisi varmaan kaivaa Virtanen ja Granit haudoistaan niin saataisiin naita suomeenkin). Eli kylla sielta patevaa porukkaa loytyy, ja seuraava tiedemisten sukupolvi kiinassa varmasti onkin erittain kovatasoinen, ihan milla tahansa mittarilla mitattuna.

Toisena omakohtaisena kokemuksena TCM:sta mainittakoon akupunktio. Viime kevaana palatessani kovan painitreenamisen pariin, onnistuin lahjakkaasti hajottamaan selkani. Kaikenlaista vikaahan siella aina on ollut (lahinna skolioosista johtuen, ja omista lahisukulaisistani suurin osa on ollut selkaleikkauksessa, joten mukavaa sukurasitetta loytyy). Nyt kuitenkin alaselka pamahti oikein kivasti, parhaimmillaan esimerkiksi istuminen saattoi kestaa noin puoli tuntia, ja kivut olivat todella kovat. Diagnosoitiin noidannuoleksi.

Taman asian tiimoilta kavin kahdella laakarilla, mukaanlukien tuki- ja liikuntaelinten erikoislaakari, fysioterapeutilla ja kiropraktikolla. Kukaan ei hirveasti osannut asialle tehda mitaan. Lahinna kaskettiin vaan odotella ja antaa selan parantua itsekseen. Kivun kanssa ei kuitenkaan ollut kovinkaan kiva elaa, ja sarkylaakkeetkaan eivat vaivaan auttaneet, niin sitten kun eras ystavani kysyi haluaisinko koittaa selkaani akupunktiota, suostuin mielellani (neulat eivat kammota ja luotan henkiloon jne, niin mikas siina). Neulat vaan selkaan ja menoksi. Hoito sai jumissa olevan alaselan rentoutumaan (mita esim. hieronta ei ollut saanut aikaan), ja kivun haviamaan. Vaivat palasivat seuraavina paivina jne, mutta oli ihan mukavaa etta selkaa pystyi auttamaan talla tavalla edes vahan, ja jo pelkastaan se etta lihakset saa rentoutumaan auttaa kuntoutuksessa ihan lansimaisen laaketieteenkin mukaan. Olin neulatyynyna muutaman kerran aina jokusen viikon valein, ja joka kerta rentoutus onnistui ja kivut havisivat valiaikaisesti.

Noh, mitas tasta nyt sitten pitaisi oppia. TCM:n mukaanhan akupunktio toimii jotenkin hauskasti chi-energian kautta jne jne. Ja kuulostaa aikamoiselta humpuukilta. Itse en kuitenkaan oikeastaan valita siita etta mita kautta hoito toimi, silla olen taysin vakuuttunut siita etta se toimi ja se riittaa minulle tassa tapauksessa. Voi olla etta kyseessa olivat lahinna psykologiset tekijat (hoidon ajaksi keskittyy rentoutumaan ja keskittaa ajatuksensa niihin kohtiin mihin neulat pistetaan, ja tama sitten rentouttaa kyseista aluetta, joka sitten aiheuttaa myos kivun helpottamisen). Neulat myos aiheuttavat todennakoisesti kyseisissa kohdissa tulehdusreaktion joka kaynnistaa kehon oman korjausmekanismin. Ehka kyseinen korjausmekanismin laukaiseminen auttaa myos parantamaan muita mahdollisia kudosvaurioita ko. alueella? Ehka neulanpistot lisaavat jonkun sopivan hormoonin tuotantoa, joka sitten toimii kivunlievittajana ja/tai rentouttajana? Tai ehkapa neulat tosiaan vaikuttavat hermoston kautta jollain mekanismilla? Kuten sanoin, en tieda, enka oikeastaan valitakaan. Homma tuntui toimivan ja ihan hyva. Tietysti haluaisin tietaa sen toimintamekanismin, mutta parjaan kylla ilman sitakin tietoa. Akupunktio tosin on yksi tutkituimmista TCM:n muodoista, ehkapa naille asioille loytyykin ihan hyvia lansimaisen laaketieteen selityksia jos vaan jaksaisia paneutua asiaan hieman enemman.

Niin, selka tosiaan toimii talla hetkella ja kayn painitreeneissa paivittain. Akupunktion vai venyttelyn, joogan, lihaskuntoharjoittelun jne ansiotako? Vaiko yhteisvaikutusta? Ei voi tietaa, ja itselle tarkeinta etta treeneihin paasee 8)

Nojuu, tassa taas omia ajatuksiani TCM:sta tyylilleni ominaisesti sekavasti esitettyna.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 83
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#12

Viesti Mika »

Hyvää tekstiä Jussilta. :thumbsup:

Itse kannatan tieteellistä näkemystä, mutta samassa silmät ja mieli tulee aina pitää auki. Pitää osata kävellä sitä keskipolkua tiedeuskovaisuuden ja hippeyden välimaastossa.

Olenkin kertonut omista kokemuksistani TCM:stä mm. täällä. On siis hyviä ja huonoja kokemuksia, mutta vain yhdenlaisia yhdeltä ihmiseltä, eli olen tavannut sekä hyviä että huonoja lääkäreitä.

Lisäisin noihin sen verran, että isäni, joka on vuosikymmeniä kärsinyt lihasjäykkyydestä, jota erikoislääkäritkään eivät ole pystyneet diagnosoimaan, on nyt saanut väliaikaista helpotusta vaivoihinsa akupunktiosta.

Qi-konseptiin jumiutuminen osoittaa yleensä vain ymmärtämättömyyttä (se ei ole sinällään tärkeä asia, Qi on mitä on, se on vain selitysmuoto tässä yhteydessä).

Kyse on vain kommunikoinnista. Kunhan TCM:ää osataan sekä tutkia että selittää länsimaisen lääketieteen keinoin, opimme varmasti paljon uutta. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Giga
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 457
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Kempele/Oulu

#13

Viesti Giga »

ka1 kirjoitti:
Giga kirjoitti:Minä nyt ainaki uskon ns. luonnonlääkintään. Luonnosta ne aspiriinitkin aikoinaan löydettiin. esim. pajunkuoressa on kipua lievittäviä aineita, ja hulluruohossa.
Juu, ei kuitenkaan kannata mennä sitä hulluruohoa kuitenkaan popsimaan. Sehän on mm. mustalaisten käyttämä myrkkykasvi, joka on tosiaan tappavan myrkyllinen.

Suomessakin kasvaa varmaan n. sata eri lääkekasvia (en tiedä, ehkä enemmänkin...?). Näiden lääkekasvien vaikkutavat aineet ja muut ovat kyllä ihan tutkittua tavaraa.

Suomessa on muuten menossa monen vuoden projekti, jossa käydään läpi lähes kaikki tunnetut vanhat kiinalaiset lääkekasvit/yrtit, selvitetään niiden vaikuttavat aineet ja katsotaan josko niitä voisi hyödyntää lääketeollisuudessa.
Kaikki tappaa tarpeeksi suurina annoksina ;) En kyllä menis heti hulluruohoa popsimaan päänsärkyyn, mutta pointtini oli että siinä on niitä lääkeaineita. Varmaan jos sopivan annostuksen tietäisi sen hyödyt olisivat haittoja suurempia.
People who didn't need people needed people around to know that they were the kind
of people who didn't need people.
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#14

Viesti sivarinlötkö »

Ei koske nyt itämaisia hoitoja, mutta vaihtoehtoisia kuitenkin.

Tuttavapiirissäni on nyt kaksi tapausta, joissa on poppatohtorin henkiparannus toiminut. :? Toinen oli keuhkoahtaumaa sairastavan krooninen tulehdus keuhkoissa, johon oli syöty jo puoli vuotta antibiootteja huonolla menestyksellä ja toinen vauvan korvatulehduskierre. Huhun mukaan jopa jotkut lääkäritkin käyvät joskus kyseisen ukkelin "vastaanotolla", kun eivät tiedä mitä tehdä jonkin potilaan kanssa.

Mitähän tuosta sitten pitäisi ajatella? Yhteensattumaako?
Kuvake
bob
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1145
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Nummela

#15

Viesti bob »

sivarinlötkö kirjoitti: Mitähän tuosta sitten pitäisi ajatella? Yhteensattumaako?
Oisko superisti vahvaa plaseboa? Ihminen kai pystyy itsessään aika ihmeisiin, siis kehoansa ajatellen.
Kimura No Mae Ni Kimura Nashi. Kimura No Ato Ni Kimura Nashi.

"Yeah, it's my life. But at least it's half over." - Al Bundy
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 71 kurkkijaa