Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kauneusihanteet: Odotukset ja realismi

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Kauneusihanteet: Odotukset ja realismi

#571

Viesti Aihki »

Voisin kuvitella heikolla itsetunnolla varustetun yksilön epätoivoistuvan nykyisistä muotoilluista kuvista tai sitten hyvin isosta joukosta valkatuista. Eli toisin sanoen noiden kuvien naisia (miehiä) ei juuri kävele kadulla vastaan.

Olen itse joutunut parikin kertaa naisten (negatiivisen) kommentoinnin kohteeksi, kummallakin kerralla (humalainen) säätely loppui kun totesi, ettei mun ulkonäöllä tai sen puutteella ole mitään merkitystä mihinkään.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 96
Viestit: 93834
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kauneusihanteet: Odotukset ja realismi

#572

Viesti Mika »

Tässä on vähän surullinen esimerkki siitä, mitenkä kauneusihanteet voivat vaikuttaa jopa SM-tason urheilijaan.
Stressaa ja ahdistaa. Välillä pelottavan paljon. Tahdon kovasti tulla parempaan kuntoon, juosta kovempaa ja rikkoa ennätykseni. Jotta tämä tapahtuisi, niin silloinhan täytyy näyttää hyvältä ja ”oikealta urheilijalta”. Oikeanlainen ja menestyvä urheilija on aina timmi ja rasvaton. Eikö?

Meillä on menossa peruskuntokausi. Kausi, jolloin ylimääräistä painoa saa ja kuuluu olla. Kesään on pitkä aika ja painon ei silloinkaan kuulu olla pääosassa, vaikka tietenkin niitä ruokatottumuksia seurataan ja pyritään optimoimaan. Miksi tämä sitten ahdistaa näin paljon? Miksi olen huomannut häpeävän kroppaani? Miksi mietin, että en ole kunnon urheilija, koska en näytä ”oikealta urheilijalta”?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 96
Viestit: 93834
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kauneusihanteet: Odotukset ja realismi

#573

Viesti Mika »

Tässä on ihan hauska video, jolla on yritetty esittää...jotakin.

[video][/video]


Tässä on sitten artikkeli, jossa on kerrottu vähän tarkemmin, miten kauneusihanteita on tutkittu.

Is there really a single ideal body shape for women?[/linkki]
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Kauneusihanteet: Odotukset ja realismi

#574

Viesti Veepee »

Nämä videot liittyvät suoraan ketjun aiheeseen.

[youtube][/youtube]

[youtube][/youtube]

Miesten reaktiot aiheuttavat puistatuksia.
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 96
Viestit: 93834
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kauneusihanteet: Odotukset ja realismi

#575

Viesti Mika »

Hmm... Mitä tuossa tarkemmin oli tarkoitus "tutkia"?

Se nyt on ihan selvää, että ulkonäöllä on merkitystä varsinkin mielenkiinnon herättäjänä. Tämä pätee erityisesti silloin, kun juurikaan muuta visuaalista vuorovaikutusmahdollisuutta ei ole. Jotenkinhan ne toisistaan Tinderissä kiinnostuneet tietysti kommunikoivat (en ole koskaan käyttänyt Tinderiä, joten en tiedä miten), jolloin toki syntyy mahdollisuus dialogiin. Siitä huolimatta se on pienimuotoista ja varmaankin useimmiten pinnallista. Tinderiä kaiketi käytetään siksi, että nopea fyysinen tapaaminen olisi mahdollista.

Yllätys tuollaisessa tilanteessa on täysin ymmärrettävää. Vähän karuahan tuollainen trollailu on. Toki ne muutamat miehet olisivat saaneet vähän hillitä itseään ja teeskennellä sekä olla kohteliaita. Vain se viimeinen onnistui tässä. Siitä huolimatta tuollaisen "vitsin" lähtökohta on tuolta Aunuksen suunnalta kotoisin.

Sinänsä tuollainen "koe" on enemmän Duudsonit/Jackass-tyylistä spedeilyä kuin mitään muuta.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 96
Viestit: 93834
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kauneusihanteet: Odotukset ja realismi

#576

Viesti Mika »

Ajatus on hyvä, mutta mahtaisikohan tämä toimia käytännössä?
Ranska on aikeissa kieltää sairaalloisen laihat mallit muotinäytöksissä taistellakseen nuorten syömishäiriöiltä vastaan. Lakimuutosta esittivät Ranskan hallitsevat sosialistit maanantaina.

Ehdotuksen laatinut lääkäritaustainen sosialistikansanedustaja Olivier Véran haluaa lisäksi, että Ranskassa estettäisiin pääsy verkkosivustoille ja blogeihin, joilla esiintyy valokuvia sairaalloisen laihoista naisista, ylistetään anorektisia kauneusihanteita tai annetaan vinkkejä sairaalloiseen laihduttamiseen.

Jos lakimuutos hyväksytään, Ranskan maaperällä muotinäytösten lavoille nousevien mallien on esitettävä viranomaisille lääkärintodistus, josta käy ilmi heidän painoindeksinsä. Jos painoa ei ole riittävästi, malli ei pääse esiintymään muotinäytöksissä.
Ranska haluaa kieltää sairaalloisen laihat mallit | Yle Uutiset | yle.fi
http://yle.fi/uutiset/ranska_haluaa_kie ... it/7872146" onclick="window.open(this.href);return false;
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 96
Viestit: 93834
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kauneusihanteet: Odotukset ja realismi

#577

Viesti Mika »

Noora Toivo osaa kirjoittaa aiheesta (tuossa vähän ylempänä on toinen hänen kirjoituksensa).
On vielä yksi asia, joka häiritsee Toivoa. Fitness-buumi on kääntänyt suomalaisten ja suomalaismedian huomion entistä enemmän pintaan. Enää ei tunnu olevan väliä, jaksaako ihminen nostaa rautaa tai juosta, kunhan vartalo on mahdollisimman rasvattoman ja lihaksikkaan näköinen.

Kuinka kauan menee siihen, että ihmiset piirtävät yhtäläisyysmerkin fitneksen ja urheilun välille ja ajattelevat, että tuoltahan kaikkien urheilijoiden pitää näyttää?

"Se ei vain pidä ollenkaan paikkaansa", Toivo sanoo.

"Lavatilanteessa fitness-kilpailijoiden kroppa on laihdutuksesta täysin nääntynyt. Jos fitness-kilpailijan pistäisi juoksemaan edes kilometrin, sehän kuolisi."
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 96
Viestit: 93834
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kauneusihanteet: Odotukset ja realismi

#578

Viesti Mika »

Kuten niin monessa vielä kehitysvaiheessa olevassa ilmiössä, tässäkin äärilaidat hakevat keskitietä. Tämä nainen on jo sen verran ylipainoinen, että minusta tuon kutsuminen normaaliksi on irvokasta ja vaarallistakin.

Kuva

Hollidayta itseään on syytetty siitä, että hän glorifioi epäterveellisyyttä ja vakavaa ylipainoa.

– En ole sairas. Se on kuin sanoisi jollekin, että koska hänellä on tummempi iho tai hän on homoseksuaali, se glorifioisi sitä elämäntapaa. Se on se, kuka olet.

Hän kuitenkin jatkoi toteamalla, että tietenkään kukaan ei vain herää yhtenä aamuna lihavana.

– Tiedän, että olen lihava, mutta ihmiset ohittavat täysin pointtini, kun yritän valistaa naisia ja näyttää heille, että on okei olla kuka olet, ja rakastaa itseään, ja elää omaa elämäänsä onnellisena.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kristian Hyvärinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6487
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

Kauneusihanteet: Odotukset ja realismi

#579

Viesti Kristian Hyvärinen »

Samaa mieltä Mikan kanssa. Ensimmäiseksi tulee tietenkin mieleen ylipainoon ja lihavuuteen liittyvät terveysriskit (linkki Terveyskirjastoon). Ihmisellä on toki tässä määrin täysi oikeus päättää omasta kehostaan, mutta mielestäni lihavuuden haittoja ei tule vähätellä, vaikka osa ihmisistä valitsisikin sen vapaaehtoisesti. Vertaus homoseksuaalisuuteen tai ihonväriin on näiltä osin erittäin kömpelö.

On myös hyvä huomata, että lihavuuteen voi liittyä tiedostettu tai tiedostamaton addiktio, jossa ihminen ei pysty hallitsemaan syömistään. Tällainen henkilö voi hyvvinkin kaivata apua; ulkopuolinen tuki ja hyväksyntä ovat tärkeitä elämäntapamuutoksessa, ja olisi hyvä, jos lihavan ihmisen ei tarvitsisi tuntea häpeää kehonsa tilasta. Tätä ajatellen tuollainen julkisuus voi olla vastapainona ihan hyvästäkin; viesti kuitenkin on, että itseään saa rakastaa, näytti miltä hyvänsä.

Yksi merkki terveestä itserakkaudesta on minusta se, että pitää kehostaan huolta. Lihavuutta ei tarvitse häpeillä, ja osin länsimainen kauneusihanne on karannut aivan näpeistä, mutta kyllä tuollainen puheenvuoro vähän antaa sellaisen vaikutelman, että kehon hyvinvointi ei olisi merkityksellistä tai että lihavuus ei siihen vaikuttaisi. Kyllä se on ja kyllä se vaikuttaa.
... well, that aged like milk.

If you're not perfect, there's something wrong with you.

- George Carlin
Kat
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 10
Lauteille: Syyskuu 2015
Paikkakunta: E-P

Kauneusihanteet: Odotukset ja realismi

#580

Viesti Kat »

Sen oon huomannut, että mitä vanhemmaks tuun, sitä vähemmän on itellä enää mitään kovin jyrkkiä ulkonäkökriteereitä, ja omallekin peilikuvalleni olen paljon armollisempi kun nuorempana.

Joskus mulla oli ehdoton vaatimus, että miehen täytyy olla pitkä. Yli 185cm. Mut sit kun ekan kerran ihastuin sellaiseen alle 170 senttiseen, niin se pituus-ehto jäi lopullisesti.

Samoin oon ollut tarkka iän osalta, ettei sais joku tietty ikä ylittyä tai alittua. Muutama vuosi sitten jossain tapahtumassa katselin äärimmäisen söpöä kundia, jonka arvioin n 5 vuotta mua vanhemmaksi. Samaan aikaan yhdellä foorumilla joku mua toista kymmentä vuotta vanhempi setä yritti jutella mun kanssa, ja olin että hyi olkoon mikä gubbe toi on, ja ignoorasin sen. Noin vuoden päästä sain selville, että se bileiden söpö mies ja se foorumin gubbe oli yksi ja sama henkilö. Sen jälkeen luovuin ikärajoitteista.

Sit ku johonkin uuteen yhteisöön menen, missä on ehkä useitakin miehiä, niin tottakai niitä tulee katseltua aluksi sillä silmällä, että voisko noista joku olla sopiva. Parikin kertaa on käynyt niin, että jostain tyypistä päätän ensiksi, että toi nyt ei ainakaan, mutta sitten lopulta ihastun just siihen.

Vaikka mulla onkin tietyt pinnalliset mieltymykset, eli tykkään hoikista, jäntevistä, ja ryhdikkäistä miehistä, joilla on komeat kasvot, niin saatan kyl ihastua tyyppiin, johon ei osu mikään noista kohdista. Persoonasta se eniten on kiinni, ja käytöksestä. Sama koskee mielestäni naisia. Joku sairaalloinen lihavuus, ja se, ettei yhtään pidä huolta itsestään, olis kyllä mulle turnoff, ja varmaan miehet ajattelee samoin, mutta mä en oikeesti usko että kovinkaan moni aikuinen ihminen hakee mitään jpg-naista/miestä. Ainahan niitäkin tietenkin on, joille vain ulkonäkö merkkaa, mutta se on heidän ongelmansa. Kauneus on kuitenkin katoavaista, mutta persoonaa ei vuodetkaan kuluta pois.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kauneusihanteet: Odotukset ja realismi

#581

Viesti Lasse Candé »

Katilta jotakuinkin sanasta sanaan asiaa. Hyvä että on osattu muuttaa asennoitumista tarpeen vaatiessa vastaamaan fiilistä, jonkin muun sijaan.


Omissa jutuissa ei ole tietoisesti ulkonäköjutut vaikuttaneet hyvin karkeaa käsittelyä lukuunottamatta. Samassa voin havaita tiettyä trendiä ihastumis- ja rakastumisjutuissa. Uskon tämän kuitenkin olevan sitä päivän tai vuoden kuntoa syvemmällä tasolla, oli sitten geneettistä tai asenteellista. Eli että jokin siellä syvemmällä oleva on tärkeämpää ja sitten jokin pinnallisempi ehkä korreloi tämän kanssa.

En tiedä eikä silleen edes kiinnosta. Se minkä tajusin jo ajat sitten, on antaa tällaisissa itselleni täydet vapaudet tehdä mitä haluan, piittaamatta omasta mahdollisesta superegosta (joka on tajunnut pitää turpansa kiinni aihepiiristä jo pitkään... taitaa muuten olla niin että aina ollut vähän hissumpi) tai piittaamatta muiden ajatuksista.



Yksi sellainen yhteinen piirre niissä joihin olen enemmän tykästynyt ikinä on, että ei ole ulkonäköasiat stressanneet. Toki on ollut kaunistamisharrastusta ja tavoitteellisuuttakin, mutta sellainen epäterve itseinho ei ole koskaan ollut läsnä. En ole koskaan kokenut sellaisten ihmisten olleen riittävän mielenkiintoisen syviä. En väitä mitään ihmisryhmää pinnalliseksi. Tässähän on pelkästään kyse siitä mitä tielle sattuu, mikä on luonnollisestikin jo aluksi hemmetin puolueellinen otos. Ja toisekseen on kyse sen subjektiivisesta tulkinnasta. Mutta kokemukseni pakkomielteisyyksistä, jotka eivät johda mihinkään, eivät ole kovin hyvät.



Median vaikutuksesta en tiedä. Muistan kun alkoi lihakset kasvamaan ja näki niitä tv-shopin mainoksia myöhään kesäöinä ja kakarana oli vielä intoa siinä vääntää parit vatsalihasrutistukset muutenkin hyvin jumpatun päivän päätteeksi. Mainokset olivat asian ytimessä. Nyt niitä katsoo tietyllä inholla, kun tajuaa paremmin että liikunta nyt ei vain ole kaikille elämäntapa samalla tavalla kuin kesätyöttömälle lukiolaiselle ja asian näyttäminen helppona on arvelluttavaa.

Molempien näkökulmien tuntemisesta on seurannut itselleni sellainen terve arvostus kaikennäköistä silmänruokaa ja -ihannetta kohtaan telkkarissa ja samassa on oma ideaalivartalo vain lähestynyt sitä missä koko ajan mennään. Olen silti nähnyt pariin otteeseen vähän lähempää, kuinka näin ei ole ja kuullut paljon settiä minkä olen kokenut edustavan oireilua. Eli että ulkonäköpaineita otetaan. Harmi kylläkin.

Mitäs, keksisivätköhän nämä jotain muuta, jos ei olisi telkkaria syytettävänä ulkonäköpaineista? Kysymys on täysin vilpitön, eikä yhtään ilkeämielinen. Kyseessä puhdas tietämättömyys. Uskon nimittäin että "ulkonäköpaineet" on vain yksi yhteinen ilmiö melko laajassa kokoelmassa jopa täysin erityyppisiä ongelmia. (?)
Kat
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 10
Lauteille: Syyskuu 2015
Paikkakunta: E-P

Kauneusihanteet: Odotukset ja realismi

#582

Viesti Kat »

Mun mielestä ulkonäköön liittyvä riittämättömyyden tunne on vain yksi osa oireista, jotka viittaa huonoon itsetuntoon. Jos ei olisi ulkonäkömurheita, niin sitten keksittäisiin joku muu aihe. Sitä odotellessa, milloin äly ja henkiset vahvuudet tulee muotiin, ja ihmiset kehittäisi pakaralihastensa sijasta persoonaansa. Se vaan ei oo yhtä helppoa, kun treenaaminen ja kurinalaisen ruokavalion noudattaminen. Ainakin jos tavoitteena on saavuttaa aitoa syvyyttä, kykyä ajatella omilla aivoilla, ja ymmärtää asioita laajempina kokonaisuuksina, eikä vain yhdestä näkökulmasta. Ei riitä, että luet viisaiden ihmisten kirjoittamia teoksia, ja opettelet ne ulkoa, kun pitäisi myöskin sisäistää niiden keskeisimmät ajatukset.

Joitakin vuosia sitten olin noin kymmenen kiloa kevyempi, ja elämä pyöri treenien ja syömisten ympärillä. Jälkikäteen voin tunnustaa, että en ollut tippaakaan onnellisempi tai tyytyväisempi kun nyt, päinvastoin. Vaikka en enää juuri jaksa punttisalilla aikaani kuluttaa, enkä kyttää vaakalukemaa, niin mun käsitys omasta kehosta ei ole muuttunut miksikään. Näin silloin 10kg sitten itseni ihan yhtä lihavana, kun nyt. Eroavaisuutena vain se, että silloin stressasin siitä enemmän, tein enemmän uhrauksia, ja näin sen eteen enemmän vaivaa. Ei ulkonäköään murehtiva ihminen ole koskaan omasta mielestään valmis, eikä koskaan tyytyväinen.

Nyt tiedostan toki sen, ettei musta ole kilpailemaan ulkonäön osalta fitness-typyköiden kanssa, varsinkin kun monilla heistä on ikää aika paljon vähemmän kun mulla, mutta enpä juuri sure asiaa. Jos jotain siitä omasta pinnallisemmasta kaudesta opin, niin ainakin sen, ettei peilikuvan antama etulyöntiasema kanna kovin pitkälle.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Kauneusihanteet: Odotukset ja realismi

#583

Viesti Jussi Häkkinen »

Kat kirjoitti: Mun mielestä ulkonäköön liittyvä riittämättömyyden tunne on vain yksi osa oireista, jotka viittaa huonoon itsetuntoon. Jos ei olisi ulkonäkömurheita, niin sitten keksittäisiin joku muu aihe. Sitä odotellessa, milloin äly ja henkiset vahvuudet tulee muotiin, ja ihmiset kehittäisi pakaralihastensa sijasta persoonaansa.
Mielestäni molemmat puolet on hyvä olla kunnossa. Ei ole mitään "kaunis vai älykäs" joko-tai -valintaa. Molempia pitää olla, molempia pitää huoltaa ja molemmista pitää olla kiinnostunut.

Olen myös tällä hetkellä tiukalla laihdutuskuurilla ja kumppanin kanssa on sovittu, ettei toista tarvitse katsella laardipallona. Hyvä diili, joka nostaa myös kokonaisonnellisuutta.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kat
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 10
Lauteille: Syyskuu 2015
Paikkakunta: E-P

Kauneusihanteet: Odotukset ja realismi

#584

Viesti Kat »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Ei ole mitään "kaunis vai älykäs" joko-tai -valintaa. Molempia pitää olla, molempia pitää huoltaa ja molemmista pitää olla kiinnostunut.
En niin väittänytkään. Mut hyvin yleistä on se, että ihmiset kuvittelee, että ulkonäkö olisi se olennaisin juttu, ja jos ei jollekin kelpaa, niin syy on juuri se.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Kauneusihanteet: Odotukset ja realismi

#585

Viesti Jussi Häkkinen »

Kat kirjoitti:
Jussi Häkkinen kirjoitti: Ei ole mitään "kaunis vai älykäs" joko-tai -valintaa. Molempia pitää olla, molempia pitää huoltaa ja molemmista pitää olla kiinnostunut.
En niin väittänytkään. Mut hyvin yleistä on se, että ihmiset kuvittelee, että ulkonäkö olisi se olennaisin juttu, ja jos ei jollekin kelpaa, niin syy on juuri se.
Oikeastaan olen törmännyt tähän ajattelumalliin vain nuorten (15-30v) keskuudessa, tuonkin ikäluokan vanhempaan päätyyn vahvasti vähentyen.

Toki ulkonäkö on todennäköisesti tärkein ensivaikutelmaan vaikuttava tekijä. Silloinkin myös tyyli jne. vaikuttavat huomattavan paljon, jos homman vain hanskaa.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 79 kurkkijaa