Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Alkoholi ja muut huimausaineet, osa II

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 20211
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#16

Viesti JanneM »

falkoni kirjoitti:
JanneM kirjoitti:Mä kuulin radiosta.
Kuulit sitten ilmeisesti samasta yksittäistapauksesta missä ketjun alussa olevassa lehtilinkissäkin puhutaan. Ainakin kaikki kertomasi yksityiskohdat täsmäävät. Eli ensimmäinen ja mahdollisesti - ainakin lyhyellä tähtäimellä - myös viimeinen joka saa luvan kanssa poltella kukkaa. Ehkä ymmärsin väärin, mutta minä luulin että sinä ja YTJ puhuitte jostain muistakin tapauksista?
Ei kun minä ainakin puhun tästä kyseisestä erkikoistapauksesta.
Tosin en näkisi sitä niin ihmeellisenä jos kannabista määrättäisiin jollekkin muullekin kun sitä on jo kerran määrätty hänellekkin.
Kannabiksen suurin ongelma on siinä, että se on laitonta.
Mikä taas johtuu moninaisista itse aineeseen tai sen vaikutuksiin liittymättömistä seikoista. Eikä kannabis taida olla ainoa huumausainelainsäädännön piiriin kuuluva aine jolla on myös lääkinnällistä käyttöä, mahdollisesti Suomessakin.
Siis käytetäänhän morfiiniakin kipulääkitykseen jne...
Mutta Kannabis voisi minun mielestäni olla ihan yhtä hyvin laillista kuin alkoholikin. Olisipahan ainakin varmasti puhdasta ja vapaana rikolisjärjestöjen ikeestä. Porttiteoria on se millä kannabiksen vastustajat yleensä argumentoivat. Porttiteoria toimii kannabiksessa vain sen takia, että se on laitonta. Jos Kannabista saisi Alkosta ei sitä kauppaisi (niin paljon) yksittäiset diilerit joiden kautta saa (jopa pienen painostuksen jälkeen) extasia, amfetamiinia ja muita päihteitä joihin on "helppo" siirtyä viinan ja pajarin jälkeen.
Ja ei. Minä en käytä kannabista enkä ole ikinä mitään sitä kovempaa edes kokeillutkaan. Nykyjään en juo edes viunaa.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
AnarkiaVaari
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 311
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

#17

Viesti AnarkiaVaari »

kamppaaja kirjoitti: Noi mielenterveysvaikutukset on aika yksilöllisiä, kaikilla ei pitemmän päälle kestä pää. Siis jos käyttö on runsasta tai se ei muuten vaan sovi käyttäjän psyykkeelle.
Onhan se joo yksilöllistä, vähän sama kuin alkoholissa, joku osaa ottaa kohtuudella ja joku ei, mutta väittäisinpä, että kenelläkään ei pää kestä kannabiksen runsasta käyttöä. Ja sanotaan vaikka viiden vuoden ahkeran käytön jälkeen et palaudu "ennallesi". Voit saavuttaa helpostikkin "selvän" tilan, mutta tyhmempi olet. Se on varmaa se.

Mutta se taas on tietty toinen juttu, että jos kannabis on laitonta, niin miksei sinänsä yhtä vaarallinen aine, alkoholi ole laitonta? Ok, tästähän nyt voi olla montaa mieltä, enkä itsekkään pysty sanomaan että kumpi on vaarallisempaa, en näe kamalasti eroa nelikymppisellä deekulla, jolla on putki päällä ollut viimeiset 20 vuotta ja samanikäisellä maripäällä.. Toinen tärisee, kuolaa sekä puhuu täysin sekavia ja toinen näkee viisi punaista aurinkoa jotka hymyilee sille.

Se mitä oikeastaan yritän sanoa on, että kohtuus kaikessa.
(Slurps!) Vaikea puhua, kun on nokka täynnä jätskiä!
Kuvake
falkoni
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 556
Lauteille: Kesäkuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#18

Viesti falkoni »

JanneM kirjoitti: Ei kun minä ainakin puhun tästä kyseisestä erkikoistapauksesta.
Selvä. Ymmärsin "Suomessahan saa nykyään kannabista myös lääkärin määräyksestä." kommentin viittaavan johonkin olemassaolevaan käytäntöön. Koska lääkelaitoksen mukaan kyseessä on nimenomaan ennakkotapauksesta jota ei tulla toistamaan.
Tosin en näkisi sitä niin ihmeellisenä jos kannabista määrättäisiin jollekkin muullekin kun sitä on jo kerran määrätty hänellekkin.
Totta, varmasti tuo luo hyvän ennakkotapauksen tulevaa varten. Tällä hetkellä asiasta päättävän elimen kanta on kuitenkin se, ettei vastaavaa tulla täällä näkemään (ainakaan ennen kuin asiaan vaikuttava lainsäädäntö tarkentuu).
Mika Rantanen
Never reinvent the wheel
Kuvake
falkoni
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 556
Lauteille: Kesäkuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#19

Viesti falkoni »

AnarkiaVaari kirjoitti: Mutta se taas on tietty toinen juttu, että jos kannabis on laitonta, niin miksei sinänsä yhtä vaarallinen aine, alkoholi ole laitonta?
Johtunee enimmäkseen historiallisista ja kultuurillisista seikoista. Kyllähän senkin laittomuutta on aikoinaan kokeiltu, huonohkolla menestyksellä. Eiköhän kannabiksenkin laillisuusstatukseen tule muutosta siinä vaiheessa kun päättäjät heräävät siihen, että sitä käytetään lainsäädännöstä huolimatta ja kieltolaki aiheuttaa enemmän ongelmia kuin se pyrkii estämään.

Jo nykyään on ilmeisesti käytännön tasolla niin ettei poliisi puutu pienimuotoiseen ei-häiritsevään kotiviljelyyn ellei siitä tule erikseen ilmoitusta (jolloin on tietysti tehtävä kotikäynti). Resursseja kun tarvitaan paljon vakavampienkin rikosten selvittelyyn...
Mika Rantanen
Never reinvent the wheel
Kuvake
taekwondoin
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 161
Lauteille: Maaliskuu 2006

#20

Viesti taekwondoin »

JanneM kirjoitti: Mutta Kannabis voisi minun mielestäni olla ihan yhtä hyvin laillista kuin alkoholikin. Olisipahan ainakin varmasti puhdasta ja vapaana rikolisjärjestöjen ikeestä. Porttiteoria on se millä kannabiksen vastustajat yleensä argumentoivat. Porttiteoria toimii kannabiksessa vain sen takia, että se on laitonta. Jos Kannabista saisi Alkosta ei sitä kauppaisi (niin paljon) yksittäiset diilerit joiden kautta saa (jopa pienen painostuksen jälkeen) extasia, amfetamiinia ja muita päihteitä joihin on "helppo" siirtyä viinan ja pajarin jälkeen.
:samaamielta:
Viinaa kokeillut ja kannabistakin :weedman: nuoresta iästä huolimatta ja ilmeisesti olen ainoa joka voi sanoa pystyvänsä olla ilman sillä viimeksi polttelin kesällä eikä nyt oikeen kiinnosta. Kannabiksen vaikutuksia on selvästi dramatisoitu ja selvästi vaarallisempia huumeita saa K-Marketista. Esim. pidän tupakkaa paljon paljon enemmän riippuvuutta aiheuttavana kuin kannabista sillä aloitin polttamisen alle kaksitoistavuotiaana ja sain lopetettua sen vasta viime vuonna, eikä lopettamisen vaikeudessa ollut kysymys siitä että mikä kaverit ajattelee.
:D Tulipahan avauduttua.
"Piriä tai ei, nämä koijarit vetäisivät kuuppansa sekaisin vaikka vanhoilla kävyillä, jos niikseen tulisi."
Kuvake
Tohtori Krabola
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 8116
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki, Finland

#21

Viesti Tohtori Krabola »

taekwondoin kirjoitti: Viinaa kokeillut ja kannabistakin :weedman: nuoresta iästä huolimatta ja ilmeisesti olen ainoa joka voi sanoa pystyvänsä olla ilman sillä viimeksi polttelin kesällä eikä nyt oikeen kiinnosta.
Eu usko että kovin monella muullakaan täällä on vaikeuksia pysyä irti huumeista vai mitä yrität tässä sanoa?
Turkka Tervonen

"Nykyisin saa olla vasenkätinenkin ilman syyttelyä ja poispakottamista, se on hyvä kehityssuunta kyllä." Tuomas Kyrö
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4155
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#22

Viesti YJT »

falkoni kirjoitti:
YJT kirjoitti:Olen samassa käsityksessä, tosin voi olla että sitä ei saa reseptillä, vaan siten että lääkäri tms. annostelee. Vähän niin kuin Subua.
Ilmeisesti kaikki tuosta uutisoineet lehdet ovat sitten olleet väärän käsityksen vallassa. Mistä teidän (YJT ja Janne) tietonne on peräisin?
Itse asiassa minä puhuin juttua, jota olin kuullut jo jonkin aikaa sitten, eikä se (käsittääkseni) liittynyt tähän puheena olevaan tapaukseen. Mutta tämän päivän Helsingin sanomien jutussa (sivu D3) ei kyllä mielestäni millään tavalla sanottu, että kyseessä olisi yksi ja ainoa erikoistapaus, vaan ainakin minä sain enemmänkin sellaisen käsityksen, että nyt kun ennakkotapaus on saatu, olisi se jatkossa helpompaa. (Jutussa käytetään ilmaisuja kuten "Toistaiseksi Aulis on ainoa suomalainen, jolla on oikeus käyttää kannabista lääkkeenä").

Voi tosiaan olla, että tämä tapaus oli ensimmäinen laatuaan Suomessa, jolloin olen ollut väärässä käsityksessä. Joka tapauksessahan lääkinnällissessä tarkoituksessa on käytetty muuten laittomia aineita hyvinkin pitkään.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
taekwondoin
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 161
Lauteille: Maaliskuu 2006

#23

Viesti taekwondoin »

Tohtori Krabola kirjoitti:
taekwondoin kirjoitti: Viinaa kokeillut ja kannabistakin :weedman: nuoresta iästä huolimatta ja ilmeisesti olen ainoa joka voi sanoa pystyvänsä olla ilman sillä viimeksi polttelin kesällä eikä nyt oikeen kiinnosta.
Eu usko että kovin monella muullakaan täällä on vaikeuksia pysyä irti huumeista vai mitä yrität tässä sanoa?
Äh, prkl. Taas multa toi ulosanti niin sujuvaa. Tarkoitin sitä että en ole/ole ollut sellainen kannabiksen laillisuutta ja hyvä päihde-kuvaa luova stereotypia-kärypää "Mä oon polttanut kymmenen vuotta eikä lopettaminen ois ees vaikeeta"
"Piriä tai ei, nämä koijarit vetäisivät kuuppansa sekaisin vaikka vanhoilla kävyillä, jos niikseen tulisi."
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 137
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#24

Viesti Mika »

AnarkiaVaari kirjoitti: Ja sanotaan vaikka viiden vuoden ahkeran käytön jälkeen et palaudu "ennallesi". Voit saavuttaa helpostikkin "selvän" tilan, mutta tyhmempi olet. Se on varmaa se.
Mihin tämä varmuus perustuu?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 35
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#25

Viesti sivarinlötkö »

Mika kirjoitti:
AnarkiaVaari kirjoitti:Ja sanotaan vaikka viiden vuoden ahkeran käytön jälkeen et palaudu "ennallesi". Voit saavuttaa helpostikkin "selvän" tilan, mutta tyhmempi olet. Se on varmaa se.
Mihin tämä varmuus perustuu?
Pitäisi määritellä ahkera käyttö, mutta jos vaikka 2-3 kertaa viikossa käyttää kunnolla, niin noita thc:n palamistuotteita on koko ajan varastoituneena kehossa olevaan rasvaan. Kuten tiedämme, niin aksonien myeliinitupit ovat suurimmaksi osaksi rasvaa, ja kun palotuotteet kiinnittyvät sinne, niin impulssien kulku hermojen välillä hidastuu.

Jos ihmisellä on hermoimpulssit normaalia hitaampia viiden vuoden ajan, voidaan kai melkoisella varmuudella väittää, että hän on tyhmempi kuin jos hermosolut olisivat toimineet normaalisti...
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 137
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#26

Viesti Mika »

Kaivoin kurssikirjani esille. Sen tekstit eivät tue AnarkiaVaarin väitettä (varmuudesta). Kirja on painettu 2002, joten uutta tietoa on tutkimusten kautta toki voinut tulla ilmi. Näitä lukisin kyllä ihan mielelläni.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Suvi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 729
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Auckland, NZ

#27

Viesti Suvi »

taekwondoin kirjoitti: Tarkoitin sitä että en ole/ole ollut sellainen kannabiksen laillisuutta ja hyvä päihde-kuvaa luova stereotypia-kärypää "Mä oon polttanut kymmenen vuotta eikä lopettaminen ois ees vaikeeta"
Et ole ja ei ole moni muukaan. Tuskin sitä kukaan miksikään ihmeaineeksi on väittänyt, mä olen parhaimmillaan polttanut 1,5 kk lähes päivittäin ja sen jälkeen totesin että tää alkaa olla tässä. Välillä on ihan kiva polttaa hyvässä seurassa, mutta tosiaan vaan välillä ja tuon elimistöön kerääntymisen kyllä huomasi hiukan turhan selvästi eikä siinä ole enää mitään minkä näkisin erityisen hauskaksi. Tosin en koskaan muutenkaan ole ollut sellaista irti elämästä -tyyppiä. Kannabis on ihan kiva juttu silloin tällöin, mutta aina löytyy ihmisiä jotka ei ymmärrä mikä on liikaa.

Niin ja 1,5 kuukauden reilulla käytöllä en ainakaan saanut mitään vieroitusoireita aikaan, että se siitä riippuvuudesta. Tapariippuvuuttakaan ei tullut kun tavat jäi Saksaan.
The Road goes ever on and on
Down from the door where it began.
-J. R. R. Tolkien-
SammyB
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 389
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#28

Viesti SammyB »

Suvi kirjoitti: Välillä on ihan kiva polttaa hyvässä seurassa, ...
Kannabis on ihan kiva juttu silloin tällöin, mutta aina löytyy ihmisiä jotka ei ymmärrä mikä on liikaa.
Seuraava kokemuksieni jakaminen tuskin ajaa ketjun keskustelua eteenpäin, mutta kunhan kirjoittelen...
Käsittääkseni tuolla keskeisemmässä Euroopassa ja Brittien suunnalla tuollainen silloin tällöin pössyttely on melko suosittua (nuorison keskuudessa). Siinä alkoholin ohessa röökin seassa poltellaan vähän muutakin ja asennoituminen siihen on kaikkea muuta kuin huumehörhöilyä.
No sitten on tietty ne tietyt britit, jotka muodostavat suurimman joukon Amsterdamissa käyvistä bilettävistä turisteista, mutta se on sitten vähän toinen juttu se. Ja toisaalta taas ei.
Ja nämä käsitykseni pohjautuu täysin omiin huomioihini, joita tein noin 2-3 viikon aikana keski-/itä-Euroopassa. Tällöin törmäsin kuvailtuun kannabis-kulttuuriin enemmän kuin 25 vuoden aikana Suomessa. No, ehkä se osin selittyy myös molempien ajanjaksojen ympäristöllä ja ihmisillä.
SammyB
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 389
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#29

Viesti SammyB »

AnarkiaVaari kirjoitti: Kannabis ei ole (huom. Mielipiteet, mielipiteet) minun mielestäni millään tavalla vaarallinen päihde, kun sitä polttaa, syö, whatever, HYVIN HARVOIN.
Mikä on hyvin harvoin?
AnarkiaVaari kirjoitti: Lisäksi sen liika käyttö lisää narsistista puolta ihmisessä, tulee näitä "Minä minä minÄ" juttuja...
Mikä on liikakäyttöä?
Kuvake
Suvi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 729
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Auckland, NZ

#30

Viesti Suvi »

SammyB kirjoitti: No sitten on tietty ne tietyt britit, jotka muodostavat suurimman joukon Amsterdamissa käyvistä bilettävistä turisteista, mutta se on sitten vähän toinen juttu se.
En mä tiedä onko se niin eri juttu, eihän nekään mitään narkkareita ole vaan sinne mennään pilven polton lisäksi katsomaan huoria ja strippareita; ts. Amsterdamin ilmapiiri on ladien mieleen.
The Road goes ever on and on
Down from the door where it began.
-J. R. R. Tolkien-
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 101 kurkkijaa