Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti.
Kun laivat oli puuta ja miehet rautaa
Valvoja: Valvoja
- Risto R
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 3062
- Lauteille: Toukokuu 2005
- Paikkakunta: Joensuu
Kun laivat oli puuta ja miehet rautaa
Onpas vaan jotenkin sykähdyttävä video. Siinä vaan on jotain maagista kun miehet muokkaa rautaa. Kovia miehiä ja kovia aikoja. Ja miten rennon olosesti ne tekee, ihan kuin ohimennen. Samaa näkee noissa vanhoissa filmeissä kun porukka niittää väärävarsiviikatteella.
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409
Liity etupotkijaksi!
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409
Liity etupotkijaksi!
-
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 6831
- Lauteille: Elokuu 2005
- mronkain
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 3
- Viestit: 8623
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Roihuvuori
Nyt on kaikki köyhiä ja elämä onnetonta! :pVlad Tepes kirjoitti:... ennen oli lapset onnettomia ja elämä köyhää.kristian kirjoitti:(Taas yksi känniviesti forumille vastoin parempaa harkintaa.)
Ennen oli miehet rautaa ja laivat puuta.
Sitten oli laivat rautaa ja miehet puuta.
Nykyään on laivat terästä ja miehet selluloosaa...
Sitten itse otsikkoon. Puulaivalla seilaamisessa on sitä jotain! Minulla oli tuossa kymmenisen vuotta sitten etuoikeus olla yhden puulaivan miehistössä muutamana vuonna ja mieleenpainuvin reissu oli Tall Ships Race (1996), jossa en tosin itse kilpailussa ollut mukana, mutta Helsinki - Hiidenmaa - Saarenmaa - Visby - Bornholm - Rostock matkan kuitenkin. Vaikka laivassa moottori olikin (MS/AUX) niin purjeilla seilattiin mahdollisuuksien mukaan. Kyllä siinä sen verran tunnelmaan pääsi, että pystyi hyvin eläytymään siihen, miten se on aikanaan ollut täysin oma maailmansa (niin kuin nyt laivat edelleenkin).
- Marko
- dubi
- munillepotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 678
- Lauteille: Joulukuu 2006
- Paikkakunta: Espoo
Signed, stamped, sent for approval. Täysin samaa mieltä Itsellänikin oli hemmetin upea kokemus joskus viime vuosikymmenellä päästä viikon-parin ajaksi seilaamaan kolmimastoisella parkilla pitkin poikin Suomenlahtea... olikohan neitokaisen nimi MS Walburg tai jotain sinnepäin... ikävä kyllä kovin kummosia puhureita ei kohdalle osunut, mutta silti ikimuistoinen kokemus!mronkain kirjoitti: Sitten itse otsikkoon. Puulaivalla seilaamisessa on sitä jotain!
Jukka Ahonen
"What we get from this adventure is just sheer joy"
-George Leigh Mallory
"What we get from this adventure is just sheer joy"
-George Leigh Mallory
- joksanen
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 2
- Viestit: 3170
- Lauteille: Helmikuu 2005
- Paikkakunta: Turku
Miten se laivan rakennusmateriaali käytännössä ilmeni fiilistelyssä vai johtuiko fiilis loppujen lopuksi vain purjeiden käytöstä?mronkain kirjoitti: Puulaivalla seilaamisessa on sitä jotain! -- Vaikka laivassa moottori olikin (MS/AUX) niin purjeilla seilattiin mahdollisuuksien mukaan.
Itselle tuli kerran kuvailemattoman tiivis yhteysolo vanhoihin saaristokalastajiin ja merimiehiin jollitellessani scoutilla Houtskärin edustalla pinna toisessa ja skuutti toisessa kourassa, ja persaus reelingin päällä aalloista kastuen. Jollalla kun on tosiaan noin 15cm vedenpinnan yläpuolella eikä moottoria lainkaan.
- mronkain
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 3
- Viestit: 8623
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Roihuvuori
Siellä on ihan oma ääni- ja hajumaailmansa, purjeet paukkuvat, puu natisee, köydet natisevat, puu ja terva tuoksuu... Lisäksi laivan liikehdintä on aika omanlaisensa, tosin en tuon kokoisella (30 metriä) laivalla ole muuten ollut, joten en osaa sanoa miten vastaavankokoinen lasikuitu- tai metallipaatti käyttäytyisi, mutta ainakin pienemmät lasikuituveneet ja isommat teräsrunkoiset laivat ovat aivan erilaisia.joksanen kirjoitti:Miten se laivan rakennusmateriaali käytännössä ilmeni fiilistelyssä vai johtuiko fiilis loppujen lopuksi vain purjeiden käytöstä?mronkain kirjoitti:Puulaivalla seilaamisessa on sitä jotain! -- Vaikka laivassa moottori olikin (MS/AUX) niin purjeilla seilattiin mahdollisuuksien mukaan.
Nythän on oikea puuvenetrendi taas päällä veneidenkin suhteen.
Jolla on aika vinkeä peli! En ole kuin kerran sellaisella purjehtinut, sekin oli Saimaalla lasikuitujollalla, mutta hauskaa oli. Siinä pitää olla kyllä ihan koko ajan hereillä.joksanen kirjoitti: Itselle tuli kerran kuvailemattoman tiivis yhteysolo vanhoihin saaristokalastajiin ja merimiehiin jollitellessani scoutilla Houtskärin edustalla pinna toisessa ja skuutti toisessa kourassa, ja persaus reelingin päällä aalloista kastuen. Jollalla kun on tosiaan noin 15cm vedenpinnan yläpuolella eikä moottoria lainkaan.
- Marko
- joksanen
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 2
- Viestit: 3170
- Lauteille: Helmikuu 2005
- Paikkakunta: Turku
Touche.mronkain kirjoitti: oma ääni- ja hajumaailmansa, purjeet paukkuvat, puu natisee, köydet natisevat, puu ja terva tuoksuu...
Purjeet tosin paukkuu muissakin aluksissa, mutta noissa cuttysharkeissa purjeita tietty on enemmän paukuttamassa. Ja kun lasikuiturunko ja metallitakila alkaa natista, siitä on romantiikka kaukana.
Mutta, saatan kuvitella - ja vain kuvitella, valitettavasti. "Maan"läheinen purjehdus on aina pieni aikamatka.
- mronkain
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 3
- Viestit: 8623
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Roihuvuori
MS/AUX Valborg. Samasta laivasta puhutaan muuten. Meillä tuli tuulta ihan kiitettävästi Saarenmaalta Visbyhyn mennessä.dubi kirjoitti:Signed, stamped, sent for approval. Täysin samaa mieltä Itsellänikin oli hemmetin upea kokemus joskus viime vuosikymmenellä päästä viikon-parin ajaksi seilaamaan kolmimastoisella parkilla pitkin poikin Suomenlahtea... olikohan neitokaisen nimi MS Walburg tai jotain sinnepäin... ikävä kyllä kovin kummosia puhureita ei kohdalle osunut, mutta silti ikimuistoinen kokemus!mronkain kirjoitti:Sitten itse otsikkoon. Puulaivalla seilaamisessa on sitä jotain!
- Marko
Olisi varmaan komiaa, tosin saisi sitten ehdottomasti miehistö hoitaa sen purjehtimisen, minä voisin keskittyä piipun poltteluun reelingillä ja rommin nauttimiseen kapteenin hytissädubi kirjoitti:Signed, stamped, sent for approval. Täysin samaa mieltä Itsellänikin oli hemmetin upea kokemus joskus viime vuosikymmenellä päästä viikon-parin ajaksi seilaamaan kolmimastoisella parkilla pitkin poikin Suomenlahtea... olikohan neitokaisen nimi MS Walburg tai jotain sinnepäin... ikävä kyllä kovin kummosia puhureita ei kohdalle osunut, mutta silti ikimuistoinen kokemus!mronkain kirjoitti:Sitten itse otsikkoon. Puulaivalla seilaamisessa on sitä jotain!
Lauteilla
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 85 kurkkijaa