Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Valokuvaus

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Antti Koljonen
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 426
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Muay Boran
Takalajit: Historiallinen miekkailu
Kombatan
Sin Moo Hapkido
Thainyrkkeily

Valokuvaus

#376

Viesti Antti Koljonen »

Mä vasta ihan hiljattain hankin uuden koneen ja siihen Adobe Lightroomin, minkä myötä siirryin kuvaamaan raw-muodossa ja käsittelemään kuvia enemmän. Samalla kiinnostus mustavalkokuvia kohtaan heräsi ihan eri tavalla, kun lopputulokseen voi nyt vaikuttaa itse paljon paremmin.

Itse käyttäisin mustavalkoisuutta sellaisissa tilanteissa, joissa värit eivät tuo kuvaan lisäarvoa, ja huomio pitää saada keskittymään muotoihin tai tekstuuriin. Otin tässä hiljattain työmatkalla pari lähikuvaa Kalevankankaan hautausmaan tiilimuurin haljenneista tiilistä ja laitan yhden mustavalkotuotoksen tähän liitteeksi.

Mielestäni toimii tuollaisena huomattavasti paremmin kuin värikuvana.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja. Ole hyvä ja rekisteröidy tai kirjaudu sisään.
“If liberty means anything at all, it means the right to tell people what they do not want to hear.” (George Orwell)
Kuvake
M. Vilenius
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 2443
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tokio

Valokuvaus

#377

Viesti M. Vilenius »

Tuli viime syksyna hommattua tuollainen Feisolin hiilikuituinen matkakolmijalka. En ole katunut kylla hetkeakaan, vaikka vahan hintava olikin. Kevyt ja taittuu aika pieneen tilaan. Oli myos nyt kesalomalla Suomessa mukana, ja sattui ihan kiva aamuyo heti ensimmaisena paivana:

Kuva

Flickrista loytyy pari muutakin uutta: https://www.flickr.com/photos/kotoshironushi/" onclick="window.open(this.href);return false;
In 1194 Minamoto Yoritomo set out for a hunt with his vassals. On the 8th day the hunt was suspended for a Buddhist belief to abstain from killing on that day. Instead the party enjoyed the company of prostitutes from nearby post stations on the Tokaido road.
airakti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 180
Viestit: 695
Lauteille: Marraskuu 2007

Valokuvaus

#378

Viesti airakti »

Hienoja kuvia olet ottanut. Mullakin on uusi tripodi mukana mökillä tällä viikolla ja on ollut tarkoitus käydä ottamassa noita aamu usva kuvia, mutta täällä merellä ei ole usvaa ollut, muutaman hyvän kuvan sääksistä olen saanut, laitan tänne kunhan pääsen parempien nettiyhteyksien luo.
TimppaA
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 180
Viestit: 6437
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Valokuvaus

#379

Viesti AlexMachine »

Minä hommasin tällaisen jalustan matkoille mukaan. Ollut kyllä todella hyvä. Riittävän tukeva ja kevyt sekä kuulapää.
http://www.netanttila.com/shop/fi/netan ... ta-6367486" onclick="window.open(this.href);return false;
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Antti Koljonen
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 426
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Muay Boran
Takalajit: Historiallinen miekkailu
Kombatan
Sin Moo Hapkido
Thainyrkkeily

Re: Valokuvaus

#380

Viesti Antti Koljonen »

En omista vielä minkäänlaista jalustaa; olisiko vinkkejä, mistä kannattaisi lähteä liikkeelle?

Googlailun ja erinäisten vertailujen perusteella Benron 2980 -jalusta joko alumiinisena tai hiilikuituisena vaikuttaisi hinnan ja ominaisuuksien suhteen hyvältä ja siihen kaveriksi esim. Benron B1-kuulapää. Kuulostaako yhtään järkevältä?
“If liberty means anything at all, it means the right to tell people what they do not want to hear.” (George Orwell)
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 180
Viestit: 6437
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Valokuvaus

#381

Viesti AlexMachine »

En osaa sanoa tuosta Benron jalustasta mutta ainakin merkkinä Manfrotto (+kuulapää) on hyvä valinta.
Benron jalustasta olen kuullut vain että alumiini toimii hyvin, hiilikuituisen jalat ovat vaikeat avata(jäykät).
Verkkokaupassa oli joitain Manfrotto jalustoja kuulapään kanssa poistomyynnissä.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
nomad
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2972
Lauteille: Syyskuu 2010

Valokuvaus

#382

Viesti nomad »

Manfrotton halpiskama on edelleen halpiskamaa vaikka siinä kivempi nimi onkin. You get what you pay for, ite käytän gorillapodin slr-mallia ja stydiä videojalustaa.
-Tämän maallikkomielipiteen jätän tyystin omaan arvoonsa. Todellisuutta se ei tietenkään vastaa.
-Oletan ettei tämä perustu mihinkään lähteisiin vaan kyseessä on pelkkä mutusta kumpuava mielipide.
-Tosin asenteesi tuntien vanhastaan voin sanoa, ettei sinun mielipiteelläsi ole asian todellisuuden kannalta mitään merkitystä.
airakti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 180
Viestit: 695
Lauteille: Marraskuu 2007

Valokuvaus

#383

Viesti airakti »

MV kuva Riikan vanhasta kaupungista.


Kuva
TimppaA
Kuvake
Boti
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 133
Lauteille: Maaliskuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Valokuvaus

#384

Viesti Boti »

Mä olen jo vuosia pelännyt mörköä jota kutsutaan Raw-tiedostoksi, en tiedä miksi. Ehkä yksi syy oli se että kun ekaa kertaa tutustuin tähän uuteen ja pelottavaan maailmaan, kaikki ohjelmat joilla olisi voinut muokata niitä olivat kalliita taikka todella huonoja.

Tänään metsässä käyskennellessäni oli valo-olosuhteet niin vaativat, että päätin sitten tallentaa kuvat myös Rawina ja kokeilla vielä kerran kepillä jäätä. Ja katso, Internetiin oli tullut uusi (ainakin minulle), helppo ja ennen kaikkea avoimeen lähdekoodiin perustuva RawTherapee[/linkki], millä näiden mörököllien muokkaaminen olikin yhtä juhlaa. Oi onnea ja ilon päiviä.

Muokattu kuva:
Kuva

Kameran pakkaama jpg.
Kuva
"If you wish to make an apple pie from scratch, you must first Tiger Uppercut the universe" - Carl Sagat
airakti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 180
Viestit: 695
Lauteille: Marraskuu 2007

Valokuvaus

#385

Viesti airakti »

Hienoa että Boti otti RAW:t puheeksi, potkusta varmaan löytyy ihmisiä kommentoimaan RAW:n eduista ja vääntämään rautalangasta onko oikeasti etua, vai onko hifistelyä? Adobe on meidän firman kumppani ja ne antaa heidän tuotteensa vapaasti käytettäväksi meidän firman henkilökunnalle, olen käyttänyt Photoshoppia iät ja ajat, voin sanoa että jonkun verran osaan käyttää tuotetta. Valokuvauksessa olen aika aloittelija, voisin myöntää itselleni ehkä oranssin vyön kuvaamisessa :-) Aloitin JPG:llä kuvaamisen ja olin ihan tyytyväinen, niitä voi mun mielestä muokata ihan samnlailla kuin RAW:ia, viimeiset puoli vuotta olen kuvannut RAW:ia ja harjoitellut CS6:n käyttöä, ihan kivaa ja aikaa vievää, en kyllä huomaa mitään eroa onko alkuperäinen kuva otettu JPEG:llä vai RAW:lla, osaako joku paremmin kuvankäsittelystä ymmärtävä sanoa onko sillä mitään eroa (oikeasti) kumpaa tiedosto muotoa käsittelen?
TimppaA
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 180
Viestit: 6437
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Valokuvaus

#386

Viesti AlexMachine »

Boti, sama vika, eli en osaa kunnolla käyttää raw tiedotoa, vaikka kuvata osaan, on raw jäänyt unholaan.
Raw antaa paljon laajemmin muokata "epäonnistunuttakin" kuvaa eli muokata valoisuutta ihan eri laajudessa mitä jpg, kontrastia ym, mutta pitäisi opetetella käyttämään niitä.
Perus jpg kaipaa yleensä terävyyttä ym lisä post prosessing, mutta se on hyvin rajoitettua mihin tuo taipuu, kun raw:lla pystyy lähes samaan mitä manuaaliseti kehittäessä kuvia, eli rajat ovat laajemalla. Pitäisi oikeasti opetella.
Edit:Olympus kameroiden mukana tuleva softa osaa käsitellä raw-tiedostoja. Pitää kokeillä jos PhotoShop4 osaa.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
nomad
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2972
Lauteille: Syyskuu 2010

Valokuvaus

#387

Viesti nomad »

Raw on lähinnä semmoinen, jolla pystyt esmes ylivalottuneita ja alivalottuneita pelastamaan paljon paremmin. Toki se vaatiikin vähän enemmän työtä, koska kaikki kuvan virheet, kuten kohina jää kameran oman pelastusalgoritmin ulkopuolelle. Sanalla sanoen, raw tallentaa kaiken datan, jonka kenno saa ja sä päätät sitten itse, mitä sille teet.

Esmes ko. kuvassa jpg:n nappaama dynamiikka ei mitenkään olisi riittänyt tuomaan taivasta esille:


Kuva
-Tämän maallikkomielipiteen jätän tyystin omaan arvoonsa. Todellisuutta se ei tietenkään vastaa.
-Oletan ettei tämä perustu mihinkään lähteisiin vaan kyseessä on pelkkä mutusta kumpuava mielipide.
-Tosin asenteesi tuntien vanhastaan voin sanoa, ettei sinun mielipiteelläsi ole asian todellisuuden kannalta mitään merkitystä.
Kuvake
Antti Koljonen
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 426
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Muay Boran
Takalajit: Historiallinen miekkailu
Kombatan
Sin Moo Hapkido
Thainyrkkeily

Re: Valokuvaus

#388

Viesti Antti Koljonen »

Jos RAW-kuvaaminen ja kuvien käsittely kiinnostaa, kannattaa ehdottomasti lukea Jeff Schewen kirja RAW-kuvankäsittely. Siinä on tosi hyvin selitetty, mistä RAW-formaatissa on kyse ja samalla saa ohjeita sitä, miten kuvia voi ja kannattaa käsitellä Adoben Lightroomissa.
“If liberty means anything at all, it means the right to tell people what they do not want to hear.” (George Orwell)
airakti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 180
Viestit: 695
Lauteille: Marraskuu 2007

Valokuvaus

#389

Viesti airakti »

Tuli kesällä kuvailtua Sääkseä, kamerallani on mahdollisuus ottaa RAW+JPG kuvaa yhtä aikaa, tätä kuvaa parantelin molemmista formaateista ja lopputuloksessa en huomaa mitään eroa. En varmaan vaan osaa.....


Kuva
TimppaA
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 6238
Lauteille: Joulukuu 2010

Valokuvaus

#390

Viesti Aihki »

RAW on, hieman kamerasta riippuen, lähes suora data kennosta. JPG on pääasiassa pakkausformaatti, mutta siihen usein liitetään hieman erilaisia suodattimia.

Isä osasi kuvankäsittelyn todella perusteellisesti, saaden ainakin yhden patentin siihen liittyen, eipä tullut sitäkään opeteltua kuin ihan alkeet ja nyt on myöhäistä kysyä.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 101 kurkkijaa