Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kasvatus

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kasvatus

#751

Viesti Lasse Candé »

Sehän kyllä on aika vahvasti tapakulttuurin ytimessä, että hattu päässä ei syödä.

Olen kuullut ruokalahygieniasyitä sille että ulkovaatteita ei ylipäätään pidettäisi ruokalassa, mutta kun googlailin tätä eilen puolisen tuntia, en oikein löytänyt minkään viranomaisen minkäänlaista tällaista suositusta. Tunteeko joku keittiöalaa tai läheisesti jotakin alalla vaikuttavaa ja voisi vahvistaa tai ampua tällaisia juttuja alas?

Rutiinien luominen pukeutumisjuttuihin on ihan hyvä asia, kun varsinkin pienemmät oppilaat eivät hahmota vielä itseään ja vaatteitaan. Eri säännöt tytöille ja pojille eivät ole tätä päivää ja ovat opsin ja sukupuolitietoisuutta käsittelevän oppaan hengen vastaista. Samassa sukupuolittuneisuus hattujutussa on myös tapakulttuuria, mitä kautta se taas on opsin hengen mukaista. Tässä asiassa ollaan murroksen kohdalla ja murros tapahtunee hieman nopeammalla aikataululla kuin virsien heivaaminen, mikä imho olisi pitkän tähtäimen tavoitetila. Sivuraiteena. Koulutasolla poikaoppilas voi sanoa pokkana opettajalle, että hän kokee itsensä tytöksi, joten hän pitää hattua. Opettaja ei voi tässä tilanteessa muuta kuin sallia päähineen tai alkaa määrittelemään oppilaan sukupuoli-identiteettiä tai sen merkityksettömyyttä. Toki hyvällä otteella voi saada tilanteen vielä käännettyä muutenkin, mutta jos oppilas haluaa kärjistää, joko opettaja antaa periksi tai lähtee arvelluttaville teille. Murroksien tapahtuessa ollaan tällaisissa ongelmissa periaatetasolla. Onneksi oppilaat eivät yleisesti ottaen ole wittumaisia, mutta toivoisin itse että sukupuolituneisuus tällaisissa säännöissä katoaisi.
katar
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2037
Lauteille: Tammikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Thainyrkkeily
Sivulajit: Potkunyrkkeily; nyrkkeily

Kasvatus

#752

Viesti katar »

No eihän kukaan ulkotakki päällä ruokaile. Vaiko? Tai en ainakaan minä. Niin ei siihen myöskään hattu/pipo/päähine päähän kuulu.
Frankly my dear, I don`t give a damn.
fuusetsu
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 539
Lauteille: Maaliskuu 2005

Kasvatus

#753

Viesti fuusetsu »

Et näe Mika kunnioitusta ruokaa kohtaan minkäänlaisena syynä?

Eihän se ole mikään peruste olla käyttäytymättä, että sille ei ole varsinaista syytä. Sittenhän voisi vaikka syljeskellä nurkkiin. Siivooja moppaa sen siitä ihan samalla kuin muunkin loskan. Koska sillä ei ole varsinaisesti väliä.

Vai onko sittenkin?
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 27

Kasvatus

#754

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Tällaista meininkiä on meilläkin kotona....




:)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 214
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kasvatus

#755

Viesti Mika »

[mention]fuusetsu[/mention], miten päähineen poistaminen osoottaa kunnioitusta ruokaa kohtaan? Päteekö se myös grillijonossa kesällä, ja jos ei päde, miksi?

Vertaat päähinettä ja sylkeä. Sylki on terveysriski sekä sisältönsä että koostumuksensa vuoksi. Päähine ei ole.

[mention]katar[/mention], et nyt oikein perustellut. Joka tapauksessa minä olen syönyt lounasta takki päälläni sellaisissa ravintoloissa, joissa on syystä tai toisesta kylmä sisällä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
fuusetsu
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 539
Lauteille: Maaliskuu 2005

Kasvatus

#756

Viesti fuusetsu »

Mika, oletko tosissasi, että et Suomessa kasvaneena tiedä, miten hatun päästä ottaminen osoittaa kunnioitusta? Et sinä ole niin tyhmä, että luulisit hatun päästä ottamiseen olevan jonkinlainen fyysisesti mitattavissa oleva kunnioituksen määrä.

Kun hautajaissaattue menee kadulla ohi, jätätkö ottamasta hatun pois päästä, koska sillä ei ole varsinaisesti väliä? Entä läheisesi hautajaisissa?


Jos joku kokee, että hän kunnioittaa ruokaa ottamalla hatun pois päästä grillillä, luuletko että koska sinusta sillä ei ole varsinaisesti väliä, hänen eleensä ei kunnioita ruokaa? Todennäköisesti hän kuitenkin ottaa hatun pois päästä, koska se on tapa, eikä mieti sitä sen enempää. Hattuhan voi varjostaa silmiä ja päälakea sekä eristää viileää ilmaa. Aurinkoisellakin kelillä voi siis pitää hattua syödessä päässä ulkona, kuten jo kirjoitin (ja myös tarkoitin). Jos ruokailun järjestäjä on tarkoittanut ruokailun tilanteeksi, jolloin otetaan hatut pois päästä myös ulkona, niin silloin se otetaan pois päästä. Palataan jälleen kunnioitukseen.


Tiukassa tapakulttuurissahan hattu otetaan pois päästä myös ulkona seisaalteen syödessä (ainakin armeijasta muistelisin näin). Minulla varmaan jää hattu päähän, ellei sille ole mitään järkevää paikkaa, minne laittaa. Jotenkin hatun pois päästä ottaminen on luonnollisempaa ulkona pöytään istuttaessa. Onkohan tuosta mitään tapakulttuurillista perinteistä tapaa?

Perinteisesti ruokailuun ryhdyttäessä on tehty ruokarukous, jossa on kiitetty milloin mitäkin jumalaa ruoasta. Rukoillessa on perinteisesti otettu hattu pois päästä. Olettaisin, että näin on tehty myös savupirteissä, joissa talvella on pidetty hattua päässä sisälläkin, koska lämpötila on voinut olla lähellä nollaa. Tuo voi olla yksi syy tavan muodostumiseen, ja palautuu jälleen kunnioitukseen.


Otin kunnioituksen mukaan ihan sivujuonteena ja kysymyksen omaisesti. Kunnioitus on voinut olla monessa kohdin alkuperäinen idea, josta on tullut tapa. Siitä on muodostunut osa tapakulttuuria. Tapakultturin omaksumalla pärjää siinä kulttuurissa jokapäiväisissä kanssakäymisissä ilman, että asioita tarvitsee joka päivä alkaa miettiä erikseen. Eikä muiden tarvitse ihmetellä, mikä hiippari tuo on. Hyvät tavat lähtee yleensä siitä, että ei ole itsekeskeinen mul-q. Tapakulttuurin omaksuminen on yksi helppo tapa olla olematta sellainen.


Jos ei ole tubia, niin sylki ei ole mikään terveysuhka. Oli minulla siinä pointtikin.


(Vastaaminen lainaamalla näyttää olevan tällä hetkellä mahdotonta. Viestin muokkaus ei onnistu, kun siinä pomppii päällä nappi, jossa lukee fuusetsu ja kirjoitettaessa tulee jotain koodeja. Johtuu varmaan tägityksestä.)
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kasvatus

#757

Viesti Lasse Candé »

Pitkälti samoilla linjoilla ja offtopiccina, mielestäni ihan hyvä vain ettet saanut lainausta toimimaan. Tuollaista kokonaista tekstiä lukee paljon mieluummin, ellei lainaukseen ole jotain tärkeää syytä.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 214
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kasvatus

#758

Viesti Mika »

Päähineen poistaminen ruokaillessa on alunperin saattanut liittyä kunnioitukseen. Lueskelin tästä eilen. Se on kuitenkin ele, josta on sovittu niin, ja sen syytkin on sovittu. Varsinaisesti sen kunnioituksen osoittaisi verbaalisesti, kuten toitkin esille ruokarukouksen kautta.

Kukaan läheiseni ei ole menehtynyt tässä viime vuosina, enkä muutenkaan ole ollut hautajaissaattueissa miesmuistiin. Voisitko kuitenkin olla viittaamatta henkilökohtaiseen elämääni, koska et tunne minua? Näistä teemoista voi keskustella aivan hyvin yleisellä tasolla.

Tapakulttuurit elävät ja muuttuvat. Se, että joskus päähineen poistaminen ruokaillessa on osoittanut hyviä tapoja, ei välttämättä tarkoita että niin tehtäisiin aina. Kunnioitus ruokaa kohtaan on kuitenkin ihmisen sisässä. Se päähineen poistaminen ei itsessään takaa kunnioitusta ruokaa kohtaan. Siksi, kysymykseesi vastaten, en luule mitään kenestäkään. Puhun yleisellä tasolla. Se kunnioituksen määrä tai ylipäätään olemassaolo pitäisi kysyä siltä henkilöltä itseltään, jonka mahdollinen kunnioitus ruokaa kohtaan kiinnostaa. Olettaminen on hataraa toimintaa. Tämä on kommentti myös sinulle noista kysymyksistäsi.

Peruskouluissa on yleensä kielletty päähineen pitäminen luokassa. Minä en näe siihen järkevää syytä. Tärkeää siellä luokkahuoneessa on oppia opeteltavaa aihetta, taata muille työrauha sekä oppia toimimaan ryhmässä. Se päähine ei vaikuta mihinkään noista millään tavalla.

Pidän tuollaista päähineen poistamista ruokaillessa vanhakantaisena ja hassuna. Olen melko varma, että niin näkevät monet muutkin, ja täten se tapa luultavasti muuttuu koko ajan. Kunnioitukseen ruokaa kohtaan se muutos ei liity.

Tässä on lyhyt lukupaketti tuosta päähineen poistamisen historiasta. Kevyttä lukemista tuo on. On siinä ollut sääntöjä kerrakseen. :D

http://www.walternelson.com/dr/hatiquette
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2463
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Kasvatus

#759

Viesti tapsaattori »

Mika kirjoitti: tammi 12, 2019, 06.53 Peruskouluissa on yleensä kielletty päähineen pitäminen luokassa. Minä en näe siihen järkevää syytä. Tärkeää siellä luokkahuoneessa on oppia opeteltavaa aihetta, taata muille työrauha sekä oppia toimimaan ryhmässä. Se päähine ei vaikuta mihinkään noista millään tavalla.
Toisinaan säännöt voivat olla sellaisenaan ja itseisarvona tärkeitä. Tuovat säännöllisyyttä, rutiineja, kuria (työrauha). Miksi judossa asetutaan riviin istumaan ja kumarrellaan? Lisääkö se lonkkaheiton tehokkuutta 5%? Ei tietenkään mutta sillä voi olla merkitystä vaikkapa harjoitukseen keskittymisen kanssa. Opettajan tekemä pedagoginen valinta voi tuntua toisesta opettajasta tarpeettomalta mutta toiselle se voi sopia oikein hyvin.
Mun mielestä ulkovaatteet pipoineen kuuluvat luokan ulkopuolelle
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kasvatus

#760

Viesti Lasse Candé »

Hatun pitäminen luokkahuoneessa on validi kysymys monestakin syystä. Olen lukenut valistuneita ajatuksia, joissa on suositeltu että annetaan hatun tai hupun olla sitä haluavien päässä, koska oppilaat voivat käyttää näitä sulkeakseen itsensä omaan tilaansa. Saada työrauhaa.

Oikeastaan tämä pointti on luultavasti aikalailla sen ytimessä miksi hattu päässä koetaan eleenä tietyllä tapaa. Ehkä etiketin historia on tällaisissa asioissa juureltaan, mutta varmasti tapakulttuuri vahvistaa näitä viestejä.

Itse koen hatun päässä viestivän ettei ole asettunut tilaan jossa on, vaan viestii että on lähdössä. Sen sijaan ottamalla ulkovaatteita pois ja asettamalla niitä niille varattuun paikkaan, antaa kaikille vahvan viestin läsnäolosta. Uskon muiden tulkitsevan viestejä samalla tavalla. Jatkan silti, että tapakulttuuriulottuvuuden takia viesti on kontekstisidonnaista. Virolahden juntit aikuiset istuivat baarissa pipo päässä jo kun olin pieni 80-luvulla. Lippis tai päätä tiukasti myötäilevä lätsä näyttävät nykyään usein henkilön sisävaatetukselta, jolloin tuo viesti ei-läsnäolosta on kulttuurillisesti laimentunut. Yksi frendini joka on kaljuuntunut käyttää sellaista päätä myötäilevää juttua. Minun pitäisi olla erityisen sortin kusipää, jos mitenkään pitäisin lähtökohtana että hänen pitää näyttää kaljuaan minkä hän ehkä haluaa piilottaa, koska minulle itselleni sopii hyvin olla ilman lätsää kaikki hiukset päässäni. Hän on vieläpä minua nuorempi ja nuorekas ja tuo alkoi jo reippaasti ennen kolmeakymppiä hänellä, jolloin on ollut hyvä että hänellä oli tuollainen optio näyttää nuorekkaalta vapaasti.



Mutta vielä tuosta luokkahuoneesta...

Omasta mielestäni hyvä sääntö olisi että luokassa hattu otetaan sukupuolesta riippumatta pois päästä, mutta opettaja voi erikseen sallia sen. Eli sama sääntö kuin että opettaja päättää, mutta sellainen muotoilu, jolla homman saa myös toimimaan näin. Perustelen optiota sekä sallia että kieltää sillä, että opetuksen lisäksi opettajuus on ennen kaikkea kasvatustyötä.

Hattukysymys on kasvatuksen ytimessä. Siinä tulee esiin niin tapakulttuuri, itsetietoisuus kuin vuorovaikutuskin.

Tapakulttuurista me olemmekin jo puhuneet tässä. Oppilaan on tärkeä muodostaa jokin suhde tapakulttuuriin. Omasta mielestäni mieluiten sellainen että hän osaa sopeutua monipuolisesti, mutta myös kriittinen ote kertoo siitä että kasvatusta on saatu. Tällöin tilanteita tarvitaan, joissa säännöt ovat lähinnä standardisettiä. Tästä saa mitä loistavimpia keskustelujakin nuorten kanssa aikaiseksi ja standarditapakulttuurille löytyy tyypillisesti puolustajia myös nuorten itsensä seasta.

Itsetietoisuus ja vuorovaikutus taas ovat sillä tapaa tärkeitä, että esim minä haluan opettajana todella vuorovaikuttaa oppilaiden kanssa ja tämä helpottuu siitä, että mitään kasvoja osin peittäviä härpäkkeitä ei ole. Koska rajaaminen on vaikeaa erotellen kuinka Kennyksi hupun vetää päähän tai kuinka hyvin piiloutuu lippansa taakse, kiellän systemaattisesti hatut kaikilta, tytöt mukaanlukien. Toisekseen meillä on hattusääntöjä koulunkin puolesta, joihin en sen tarkemmin tässä mene.

Mutta mitä kasvatukseen tulee, tuossa tehdään näkyväksi se, että hatun voidaan kokea liittyvän vuorovaikutukseen ja läsnäoloon. Ehkä oppilas jopa tunnistaa että jos kasvot ja pää näkyy paremmin, henkilöä voi lukea. Toisaalta oppilaat juuri tästä syystä haluavat joskus sitä omaa tilaa ja tätä pitää kunnioittaa. Mielestäni ei ole ollenkaan huono asia tehdä oppilasta tietoiseksi siitä että hän käyttää tällaista tekniikkaa. Tällöin häntä kasvatetaan sen ja vastaavien tekniikoiden taitavammaksi käyttäjäksi ja itsensä mestariksi.

Kun luin tuosta suosituksesta sallia, minussa itsessäni tapahtuu siirtymää sallivampaan linjaan. Ylipäätään nykyään ei kasvateta parhaiten pelkillä kielloilla vaan asioita käsittelemällä. Opettaja joka kieltää hatun käytön sääntöjen takia, joutuu jotenkin perustelemaan tämän itselleen. Olisi hyvä jos pystyisi myös perustelemaan kieltoa heille joita näillä kielloilla kasvattaa. Tapakulttuuriluonteen takia näissä on jotakin tunteita kuumentavaa, kuten arvelisin että tästäkin keskustelusta valitettavasti näkyy. Arvaan sen johtuvan siitä, että ihmiset kamppailevat sen kanssa että heillä on hattukysymykseen vahva mielipide, mutta keskustelu jostain hatun käytöstä sisällä koetaan samaan aikaan aikamoisina lillukanvarsina. Ja sitten tähän ristiriitaan samanaikaisesta tärkeydestä ja merkityksettömyydestä ei oikein osata suhtautua. Omasta mielestäni kysymys siitä kuinka systemaattisesti kielletään tai sallitaan mahdollisesti epätasa-arvoisesti oppilaan olemuksellisia juttuja yhdeksän tärkeän kasvuvuoden ajan on melko tärkeä aihe ja siksi perustelut tulee perata kunnolla läpi.

Vaikka vältän suoranaisen mielipiteen sanomista, kallistun tässä jo melko hyvin muodostuneeseen mielipiteeseen joka on:
- samat säännöt sekä tytöille että pojille (tasa-arvo)
- eteisissä jne hatut sallitaan mutta asiassa tarjotaan kasvatusta (liian vaikea valvoa, tuntuu typerältä puuttua, näinä aikoina vuorovaikutus on nuorten välistä jolloin se saa tapahtua enemmän heidän omilla säännöillään + taukoefekti)
- ruokalassa hatut kielletään (vahvemmin vakiintunutta tapakulttuuria, mahdolliset hygieniasyyt?)
- luokassa hattuasiassa tarjotaan kasvatusta ja opettaja voi erikseen sallia hatun käytön (tilanne jossa vahvin aikuisen ja ryhmän välinen kasvatusvuorovaikutus)
Kuvake
Antti
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 2954
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Liikuntafilologia
Yhteystiedot:

Kasvatus

#761

Viesti Antti »

Mika kirjoitti: tammi 10, 2019, 21.31Eli se varsinainen kysymys on tämä: miksi päähine päässä ei saa syödä?

Kutsun keskusteluun @Anttin
Pään paljastaminen on kunnioituksen osoitus, kaiketi siksi, että päähineillä on historian hämäristä asti osoitettu jollakin tavalla kantajansa arvoa (ja kohteliaisuus syntyy siis siitä, että symbolisesti vähentämällä omaa arvoaan pehmentää läsnäolonsa uhkaa toisen negatiivisille kasvoille). Kunnioitusta voidaan sitten osoittaa eri tilanteissa, esimerkiksi mentäessä kirkkoon tai vieraaksi jonkun kotiin, istuuduttaessa pöytään ravintolassa tai kohdattaessa joku kadulla. Useimmissa tilanteissa, joissa syödään, on siis jo jokin muu syy ottaa hattu pois, ja tilainteissa, joissa voi olla hattu päässä, esimerkiksi julkisessa kulkuneuvossa, ei taas ole soveliasta syödä. Hatun päästä ottaminen on tietyissä tilanteissa yksinkertaistettu hatun koskettamiseksi, mistä on peräisin myös sotilaallinen tervehtiminen. Armeijasta puheen ollen, en muista törmänneeni eksplisiittiseen kieltoon syödä hattu päässä muualla kuin armeijassa, ja sielläkin se lienee sotien jälkeinen ilmiö (?).

Mitä tulee tapakasvatukseen, kohteliaisuus on vähän kuin yhteinen kieli (eli mielivaltainen järjestelmä) siinä mielessä, että kohtelias voi olla vain tekemällä sellaisia asioita, jotka muut ymmärtävät kohteliaisuudeksi, ellei kyse ole ihan jostain ilmiselvästä asiasta kuten siitä, ettei häiritse muita metelöimällä lukusalissa. Henkilöllisyystodistuksen näyttäminen pankissa asioidessa taas ei ole kohteliaisuutta, mutta kohteliasta voi olla esimerkiksi ottaa se valmiiksi esille, ettei virkailijan tarvitse pyytää sitä, mikä on lievä kasvouhka sekin.

Kuva
(SA-kuva.)
Antti Ijäs
Studia dimicatoria (blogi), Zotero-profiili (julkaisuja)
"Öyh, öyh, öyh, karjasi sika ja ryntäsi pimeässä Eenokin ylitse ovelle." (Tuulispää 28.9.1928.)
fuusetsu
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 539
Lauteille: Maaliskuu 2005

Kasvatus

#762

Viesti fuusetsu »

Mika, ei varmaan ollut liian henkilökohtainen kysymys että ottaisitko hatun pois päästä kun hautajaissaattue ohittaa sinut. Siis sellainen autosaattue, joita ajetaan kirkkojen ja hautausmaiden välillä. Kysymyksethän olivat teoreettisia, enhän edes tiedä käytätkö hattuja. Kovasti kyllä ihmettelen, että sinun piti kirjasta lukea hatun päästä ottamisen osoittavan kunnioitusta.

Fyysinen tapa ei ole mitenkään huonompi tapa osoittaa kunnioitusta kuin sanat. Tyhjät sanat ovat monesti siinä huonompia, kuin oikeasti tehdyt asiat. Ja tässä en tarkoita vain ennalta sovittuja tapoja. Kuten jo sanoin: "Hyvät tavat lähtee yleensä siitä, että ei ole itsekeskeinen mul-q".


Minähän en ole missään vaiheessa sanonut, pitäisikö hattu ottaa päästä joissakin tilanteissa. Olen vain kertonut tavoista ja niiden mahdollisista syistä. Minua ei ole ikinä häirinnyt kenenkään pukeutuminen ruokapöydässä, vähiten viereisissä pöydissä, joihin harvemmin tulee edes kiinnitettyä huomiota. Jotkut puristit kuulemma eivät voi laittaa kaupassa hattua takaisin päähän kassan jälkeen, vaan heidän on pudotettava ostoskassit ovella maahan, jotta voivat laittaa hatun siinä päähänsä. Tämä on jo sellaista hölmöä kirjasta opittujen tapojen noudattamista, eikä oikeanlaista soveltamista. Itse en ota hattua pois päästä kaupassa, ellei minulle tule kuuma.


Antilta hyvä kuva minua askarruttaneeseen asiaan. Hatun päästä ottaminen syödessä taitaa sittenkin lopulta riippua eniten tilasta jossa ollaan, ei niinkään ruuasta. Armeijaan on sitten tullut jostakin lisäksi tavat ottaa hattu pois päästä aina syödessä ja tiukasti juuri sisään tullessa. Noh, armeija on armeija.
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2463
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Kasvatus

#763

Viesti tapsaattori »

Lasse Candé kirjoitti: tammi 12, 2019, 13.01 Hatun pitäminen luokkahuoneessa on validi kysymys monestakin syystä. Olen lukenut valistuneita ajatuksia, joissa on suositeltu että annetaan hatun tai hupun olla sitä haluavien päässä, koska oppilaat voivat käyttää näitä sulkeakseen itsensä omaan tilaansa. Saada työrauhaa.

Itse koen hatun päässä viestivän ettei ole asettunut tilaan jossa on,
Tohon työrauhaan liittyen esim korvanapit on mielestäni ok jos ne palvelee tarkoitusta. Tytön koulussa alakoulus on kunnon pelttoorit ja hyvin kuulemma toimii 😀

Tuosta hatun viestinnästä koen samoin..

OT: Sulla, Lasse, ei ollut kait koulussa aikonaan ongelmia tuottaa riittävän pitkiä esseetä? Kun pipostakin syntyis vaivattomasti parin sivun pohdinnat 😍
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 214
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kasvatus

#764

Viesti Mika »

fuusetsu kirjoitti: tammi 11, 2019, 23.31 Kun hautajaissaattue menee kadulla ohi, jätätkö ottamasta hatun pois päästä, koska sillä ei ole varsinaisesti väliä? Entä läheisesi hautajaisissa?
fuusetsu kirjoitti: tammi 12, 2019, 18.33 Mika, ei varmaan ollut liian henkilökohtainen kysymys että ottaisitko hatun pois päästä kun hautajaissaattue ohittaa sinut.
Tekstikoon muokkaus on minun käsialaani.

Tiedät itsekin ylittäneesi hyvien tapojen mukaisen rajan kysyessäsi läheisteni hautajaisista. Annan sen sinulle anteeksi, koska jotenkin tämä keskustelu tuntuu menevän tunteisiisi.

Kenenkään länsimaisen ihmisen tuskin tarvitsee kirjasta lukea, että päähineen poistaminen on osa tapakulttuuria ja usein kunnioituksen merkki.

Nyt kun mietin, en keksi yhtäkään tilannetta intin jälkeen, jossa olisin poistanut päähineen päästäni siksi, että jonkun muun mielestä niin kuuluisi tehdä. Tosin harvemmin käytän päähinettä. Nyt tosin kirjoitan tätä yhden potkulaisen autossa pipo päässäni.

Olen samaa mieltä siitä, että tapakulttuuri on yksi tapa rajoittaa "itsekeskeisten mulkkujen" kiihdyttelyä. Sillä, kuten kaikilla, kolikolla on toinenkin puoli: muita kontrolloivat tai siihen pyrkivät mulkut. Tapakulttuuri tarjoaa siihen yhden väylän. Silti olen sitä mieltä, että tapakulttuuri on pääasiassa hyvästä. Yleissivistykseen kuuluu tuntea tapakulttuuri. Täten päätökset noudattaa tai olla noudattamatta sitä perustuvat tietoon.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
fuusetsu
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 539
Lauteille: Maaliskuu 2005

Kasvatus

#765

Viesti fuusetsu »

Tämä keskustelu ei mene tunteisiini. En ymmärrä ollenkaan, mistä olet saanut sellaisen käsityksen.

Kysymys teoreettisista hautajaisista, jossa olet paikalla ei ole hyvien tapojen vastaista. Hautajaiset ovat aivan luonnollinen osa elämää. Ei kysymys hautajaisissa käytettävistä vaatteista voi mennä noin tunteisiin. Tai hautajaissaattueesta, joka tulee kadulla vastaan. Hyvien tapojen vastaista on kuitenkin olla vastaamatta foorumilla esitettyihin kysymyksiin (koska niin on sääntöihin kirjoitettu). Sinä kuitenkin aina jätät niihin vastaamatta.

Kirjoitit: "miten päähineen poistaminen osoottaa kunnioitusta ruokaa kohtaan?". Siitä ei voi oikein muuta päätellä, että et ymmärrä miten päähineen ottaminen päästä voi osoittaa kunnioitusta. Mitä muuta tuo kysymys voi tarkoittaa?

En ole kirjoittamisellani tarkoittanut, että tapakultturi on tapa rajoittaa "itsekeskeisten mulkkujen" kiihdyttelyä. Voihan se olla sitäkin. Se että ei käyttäydy kuin itsekeskeinen mul-q, on hyvien tapojen perusta. Ajatus on siis vähän toisinpäin. Ollakko itsekeskeinen mul-q joka kokee, että tapakultturi estää omaa individualismia, vai yrittääkö olla olematta itsekeskeinen mul-q, koska itse niin haluaa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 78 kurkkijaa