Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Ampiaiset ja niitä vastaan taistelu

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Korppi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 725
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Kerava

Ampiaiset ja niitä vastaan taistelu

#1

Viesti Korppi »

Onkohan kellään hyviä vinkkejä kuinka ampiaispesiä voi hävittää:?:
Kuulemma joudun viikonloppuna taistelemaan kauheita, väkivaltaisia ja lapsia pahoinpiteleviä pörriäisiä vastaan. :duel:
Kari Mantere

"Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?"
Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

Re: Ampiaiset ja niitä vastaan taistelu

#2

Viesti Vlad Tepes »

Korppi kirjoitti: Onkohan kellään hyviä vinkkejä kuinka ampiaispesiä voi hävittää:?:
Kuulemma joudun viikonloppuna taistelemaan kauheita, väkivaltaisia ja lapsia pahoinpiteleviä pörriäisiä vastaan. :duel:
Onko teilläkin ampiaisongelma. Minä olen taistellut ampiaisia vastaan jo toista päivää. Ne yrittävät koko ajan tulla sisälle ja tehdä pesän parvekkeelle.

Huoltomies sanoi, että en ole ainoa. Kaiken lisäksi tälläistä ongelmaa ei ole ennen ollut. Se on tuomiopäivän merkki se!
Kuvake
Korppi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 725
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Kerava

Re: Ampiaiset ja niitä vastaan taistelu

#3

Viesti Korppi »

Vlad Tepes kirjoitti:
Korppi kirjoitti:Onkohan kellään hyviä vinkkejä kuinka ampiaispesiä voi hävittää:?:
Kuulemma joudun viikonloppuna taistelemaan kauheita, väkivaltaisia ja lapsia pahoinpiteleviä pörriäisiä vastaan. :duel:
Onko teilläkin ampiaisongelma. Minä olen taistellut ampiaisia vastaan jo toista päivää. Ne yrittävät koko ajan tulla sisälle ja tehdä pesän parvekkeelle.

Huoltomies sanoi, että en ole ainoa. Kaiken lisäksi tälläistä ongelmaa ei ole ennen ollut. Se on tuomiopäivän merkki se!
Ei sentään kotona mutta mökillä.

Olen kesäleskenä ja vaimo on tyttären kanssa mökillä jossa tätä ongelmaa esiintyy. Ei alkuviikosta haitannut mutta tänään pistivät 10kk vanhaa tyttöä niin sitten se on joko ne tai me.

Pari vuotta sitten vanhempien luona oli syksyllä suuri ampiaisongelma mutta se oli helppo hoitaa sitten talvella kun kaikki 12-15 pesää hävitettiin.
Kari Mantere

"Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?"
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#4

Viesti Paappa »

Yksittäiset sisätiloihin eksyneet ampiaiset voi hävittää torjunta-aerosoleilla. Joskus ampiaispesä on niin hankalassa paikassa, että se on pakko tuhota.

Toimi näin
Ryhdy toimenpiteeseen illalla, jolloin ampiaiset ovat lopettaneet lentonsa ja kerääntyneet sisälle pesään. Suojaa itsesi joka puolelta huolellisesti, sillä vihainen ampiainen löytää helposti suojaamattoman ihoalueen ja pistää siihen salamannopeasti. Kasvot voi suojata hyttyshatulla tai esimerkiksi pari kertaa pään ympäri kierretyllä hyttysverkkokaistaleella. Vedä huppu pään suojaksi ja kirista hupun naru.

Pesän voi leikata irti suoraan pussiin ja hävittää. Toinen vaihtoehto on sumuttaa pesä täyteen torjunta-aerosolia sen alaosassa sijaitsevasta suuaukosta. VARO PÖKERTYNEITÄ AMPIAISIA. Hyvällä onnella koko yhteisö kuolee kerralla. Siltä varalta että kaikki asukkaat eivät olleet pesässä, uusi käsittely seuraavana iltana. Kun irroitat pesän, kannattaa edelleen suojautua varmuuden vuoksi.

Maa-ampiainen on vieläkin ärhäkkäämpi
Pihalla oleva maa-ampiaisen pesä kannattaa tuhota ennen kuin lapsi, lemmikki tai kuka tahansa muu astuu sen päälle. Odota jälleen iltaan ja suojaudu. Avaa pesä ja sumuta torjunta-aerosolia pesä täyteen. Voit huoletta sumuttaa reippaasti. Torjunta-aineen vaikutus maassa on paikallinen, eikä siitä ole ympäristölle kerta-annoksena sanottavaa haittaa. Kaada pesän päälle vielä runsaasti hiekkaa. Aerosoli jatkaa vaikutustaan maassa jonkin aikaa, joten jätä pesäkohta rauhaan muutamaksi vuorokaudeksi.

Kaakkois-Suomessa saattaa kohdata tuplasti tavallisen ampiaisen kokoisen ja karvaisen herhiläisen. Sen osalta toimitaan aivan samalla tavalla kuin ampiaisen.

Pääasialliset lähteet

Kirjat:
Ekbom, P. ym. (1993). Sisätilojen tuhoeläimet ja niiden torjunta. Kasvinsuojeluseuran julkaisuja N:o 87.

Haastattelu:
Bengt Lindqvist, MTT
http://www.transmeri.fi/torjunta/index" onclick="window.open(this.href);return false;. ... e=Finnish#
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Korppi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 725
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Kerava

#5

Viesti Korppi »

Kiitoksia.
Pitää kokeilla onnistuuko tuollainen.
Riippuu nyt siitä pääsekö pesään käsiksi.
Ja sitten tietää käykö näin: :stretcher:
Kari Mantere

"Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?"
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

#6

Viesti Miklu »

Mehiläisiä ja ampiaisia vastaan toimii pölyimuri erittäin hyvin! Ja jos ei saa kaikkia pesästä niin jää hetkeksi odottelemaan ja poimii pörisijät sitä mukaa ku pesään saapuvat. Ei tarvi myrkkyjä haistella.
Toki tämän operaation toimintasäde on rajattu mutta tulos on taattu :)

Itse suoritin muutamanki tuhoamisoperaation ku välikatolle pesiä tekivät pahasti ovien läheisyyteen. En siis suoraan pesän kimppuun hyökännyt vaan nappailin parvi kerrallaan kun menivät tai lähtivät pesään.
Bruce Lee elää!
Kuvake
Rawson
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 680
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#7

Viesti Rawson »

Tuhosin joskus pesän purkillisella Raidia. Päällä mulla oli sadetakki ja hupun avulla naaman eteen viritetty hyttysverkko. Plop plop vaan kuului kun ne tökkivät päähän. Pesä oli mökillä ylimmän hirren ja katon välissä. Myrkky jäi välikköön leijumaan sen verran, että kun loput ampiaiset tulivat matkoiltaan niin tippuivat laakista. Isälläni on ollut tapana upotella noita vesisaaviin, mutta ei kiinnostaisi kokeilla, jos vaikka tippuu ohi.

Kerran iski mökkiä maalatessa ampiainen silmäkulmaa. Suoraan olisi tullut silmää, jos en olisi viime hetkellä väistänyt. Ilkeitä olioita.
Kuvake
Kalle Koskinen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4217
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Iisalmi

#8

Viesti Kalle Koskinen »

Pölynimurilla imuroitiin aikoinaan isoveljeni huoneesta myrkytyksen jälkeen reilu sata ampiaista. Osa oli pökertynyt, osa lähti lennosta.

Pari päivää sitten meidänkin parvekkeelle tultiin pesänrakennuspuuhiin. Ampiaiset lähtivät hetkeksi pois, jolloin kävin harjan kanssa tuhoamassa se n pesän alun. Ne tuli takaisin ja alkoivat rakentamaan uuteen kohtaan. Ostin myrkkyä ja myrkytin molemmat kohdat ja kun ampiaiset palasivat, niin myrkytin niitä suoraan.

Tulipa vielä mieleen, että tädin miehen luona ampiaispesää pudotettaessa hän kertoi kuinka hän pikkupoikana ollessaan oli saanut hyvän vinkin. Jossain navetassa oli ollut sellainen jalkapallon kokoinen pesä ja vanhat miehet olivat sanoneet, että tökkääs poika harjanvarsi siitä keskellä olevasta reiästä sisään, niin ampiaiset eivät pääse ulos. Hän teki kuin käskettiin ja arvatkaas ampiaisista tietämättömät potkulaiset, että miten kävi. Tai kokeilkaa itse. Heh heh.
ka1
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2188
Lauteille: Maaliskuu 2005

#9

Viesti ka1 »

Ampiaisia kyllä tuntuu olevan tänä vuonna tavallista enemmän.
Ovat yrittäneet nyt pari päivää tehdä pesää tuonne parvekkeelle. Olen julistanut sodan, en voi sietää ampiaisia. Pelkään niitä myös.
Neljä olen ampunut puhallusputkella, hyvää tarkkuusharjoittelua. Kolme olen litistänyt muilla keinoin, mutta aina niitä tulee lisää. Eikö voi uskoa ettei tänne tehdä pesää.

Bensiini + tulitikut + suojaksi sähkökärpäslätkä on myös ollut toimiva yhdistelmä joskus noiden pirulaisten pesiä tuhottaessa. Ilmeisesti rakennusvaiheessa olevan pesän olen hajottanut myös paljain käsin. Sen jälkeen juoksin kovaa. Onnistuin jopa kaksi takaa-ajavaa ampiaista listimään avokämmen iskuilla.

En vain voi sietää ampiaisia. En mahda sille mitään. Pienenä yksi ampiainen ajoi minua takaa noin neljä kilometria, poljin pyörällä karkuun. Ehkä siitä jäi traumat. Sinänsä kuitenkin aika raukkamaista vihata tai tappaa niitä.
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

#10

Viesti MtJ »

Meillä oli sellainen hupi maalla, että maa-ampiaispesiä sohittiin lapiolla. Vähän kauempana oleva laski montako kertaa uskalsi sohaista. Se joka sohaisi useimmin, oli sitten voittaja. 11 pistoa oli muuten oma saldoni parhaimmillaan. Hauskaahan se oli juosta parvea karkuun.

Haulikko on hyvä pesän tuhoamiseen. Savikiekkopaukku ja keskelle pesää, ei jää paljon jäljelle. Puhun tietenkin sellaisesta pesästä, johon on mahdollista haulikolla ampua. Mökki tykkää kyttyrää, jos seinään tulee aukko.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#11

Viesti Paappa »

MtJ kirjoitti: Mökki tykkää kyttyrää, jos seinään tulee aukko.
Puhumattakaan siitä, mitä läheiset ajattelevat asiasta :D Meillä on riesana se, että parvekkeen katto on sisäpuolelta laudotettu niin jotta lautojen välissä on parin sentin raot. Ampiaisille loistava tilaisuus rakentaa kämppä näköalapaikalle. Parvekkeella on lasitus, mutta näköjään se ei ampiaisia estä. Onneksi on myrkky.

Se ampiainen naureskeli minulle siellä mutta sitten minä myrkytin sen. Ei naureskele enää. Tämä on minun parveke eikä tänne mitkään luontokappaleet tule riehumaan.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4951
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

#12

Viesti Mänzy »

Paappa kirjoitti: Se ampiainen naureskeli minulle siellä mutta sitten minä myrkytin sen. Ei naureskele enää. Tämä on minun parveke eikä tänne mitkään luontokappaleet tule riehumaan.
Oikein! :lol:



Mänzy
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

#13

Viesti MtJ »

"Mä kattelin sen ampiaisen ilkkuvaa pörräystä sinä laudan raossa, ja päätin, että mullehan ei ilkuta. Hain sitten ton haulikon tuolta kaapista ja laskin trappipaukulla keskelle lautoja. Harmi vaan, että ne laudat sattui kuulumaan osaksi terassia ja takana oli mökki. Ja mä juma*auta posautin koko seinän palasiksi. Naapurin mummo nielaisi siinä samalla alatekohampaansa ja jouduin viemään sen rektaalitähystykseen, että saadaan ne leegot irti sieltä suolesta. Mutta ampiaiset lähti, kyllä mä suosittelen tätä haulikkoa lämpimästi."
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Kehäraakki
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 428
Lauteille: Huhtikuu 2006

#14

Viesti Kehäraakki »

MtJ kirjoitti: Meillä oli sellainen hupi maalla, että maa-ampiaispesiä sohittiin lapiolla. Vähän kauempana oleva laski montako kertaa uskalsi sohaista. Se joka sohaisi useimmin, oli sitten voittaja. 11 pistoa oli muuten oma saldoni parhaimmillaan. Hauskaahan se oli juosta parvea karkuun.
Olitte sitten leikin keksineet...

Laajensin taloa ja kun pääty revittiin auki, paljastui vintiltä isoin näkemäni, ja samalla myös paikallaolijoiden mielestä isoin pesä forever.

Sain sen isolla lumilapiolla kahdessa osassa alas sieltä vintiltä ja pesä täytti kokonaisen kottikärryn. Eli koko p@ska oli ison miehen torson kokoinen. Onneksi se oli hylätty :)

Tarkempi tutkiminen osoitti, että pesä oli omasta painostaan pudonnut katostä välikaton sahanpuruihin, jossa ampparit olivat käytävien ja jälkien perusteella vielä asustelleet jonkin aikaa. On se ollut aikamoinen yhteisö.

Tarina on hieman OT, mutta em. mainittu "varusta itsesi ja leikkaa pesä pussiin" -tapa on se, jolla olen itse nähnyt pesiä hävitettävän.
Oon lyöny, mutta on lyöty takaskin
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

#15

Viesti MtJ »

kehäraakki kirjoitti: Olitte sitten leikin keksineet...
Tämä oli umpihullun metsurisetäni lapsuudenaikainen leikki, jota meidän piti kokeilla setäni johdolla tietenkin. Muita leikkejä oli "räjäytä dynamiittinalli moukarikuulassa" -leikki, "Laske mahaplätsiä koskessa" -leikki, "Ammu pienoiskiväärillä traktorin renkaaseen" -leikki, "hyppää venetalaan katolta matalaan veteen uimapatjalle" -leikki, sekä kaikkien suosikki "laske vanhoilla puusuksilla alas isolta jyrkänteeltä" -leikki. Tästä viimeisestä leikistä tuli sitten sen verran tulosta, että se kiellettiin. Yhdeltä laskijalta nimittäin murtui reisiluu. Toiseksi kaikenmaailman pyörällä mäen laskemiset kiellettiin, kun serkkuni päähän tikattiin 72 tikkiä, kun hän laski sillalta alas puroon lapsukaisena. Muistan vielä, että kommentti ennen laskua oli jotakin "nyt näätte, että kohta on p¤%kanen vana taivaalla". Olihan se.

Loppujen lopuksi lapsuus oli siis aika tylsää aikaa.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 94 kurkkijaa