Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Unihalvaus

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Kurowashi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1341
Lauteille: Elokuu 2006

Unihalvaus

#1

Viesti Kurowashi »

Uniketjua lukiessani pulpahti mieleni syövereistä tämä unihalvaus. Onko kenelläkään kokemuksia unihalvauksesta ? Antakaa runosuonenne sykkiä. :D

Aiheesta lisää esimerkiksi wikipediassa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Unihalvaus
Maul
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 886
Lauteille: Helmikuu 2007

#2

Viesti Maul »

wikipedia kirjoitti: Perinteisessä venäläisessä uskomuksessa unihalvauksentapaiset oireet olivat kotihengen domovoin syytä. Täten domovoi rankaisi huonoja aviomiehiä tai pettäjiä.

uskaltaako tässä nyt tunnustaa kokeneensa tämän... ? :smt003
Kurki
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 165
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Orivesi

#3

Viesti Kurki »

Voipi olla että pitää pitää silmät ja korvat auki ettei inkvisitio iske.

On niin suolainen tila, että antaisin koska vain pois tuonkin "häiriön". Voin kuvitella että pahat huumetripit ovat jotain samankaltaista. Kun makaa pimeässä liikunta-ja puhekyvyttömänä ja odottaa mitä tahansa aliensilpomisesta alkaen, kerkeää kelailla kaikenlaista. Siinä olet myyrä pesässä ja käärme on sentin päässä, pirut hyppivät seinillä ja pian joku sinut tuikkaa tulille. Mikäänhän tässä ei suorastaan olisi niin kovin pahaa, jos pystyisit edes hengittämään, saati liikkumaan. Nukkumisen pelkääminen ei ole terveellistä koskaan. Onneksi ei vaivaa kuin joskus.
Kuvake
mikjum
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1016
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Turku

#4

Viesti mikjum »

Mulla on lieviä unihalvauskohtauksia. Pääsääntöisesti ilmenevät krapulapäivinä ja muina vastaavina aikoina, jolloin unirytmi on mennyt päälaelleen.

Ovat olleet aina melko lyhytkestoisia noi mun kohtaukset. Ensimmäisillä kerroilla luulin, että nyt tulee noutaja. Sen jälkeen jonkin aikaa epäilin jotain hermostollista sairautta, kuten epilepsiaa. Erään samasta vaivasta kärsivän kaverin kanssa juteltuani löysin nimen tälle tilalle. Nykyisin en pahemmin panikoi, vaikka moinen tilanne sattuukin. Koitan vaan rentoutua. Äärimmäisen v-mäistä tuo silti on.

Edit: Niin ja mitään hallusinaatioita mulla ei oo koskaan ollut. Ainoastaan sellaine orpo tunne, että tässä makaan enkä muuta voi. Olen hereillä, mutten pysty liikkumaan tai puhumaan ja henki meinaa salpautua.
Viimeksi muokannut mikjum, heinä 17, 2007, 23.28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyl ihminen aina peruseläimel pärjää.
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

#5

Viesti MtJ »

Kyllä, olen kokenut kyseisen tilan. Piru vie, se on kamalaa. Tiedät, että olet hereillä, koitat nousta, mitään ei tapahdu. Sitten huomaat, että vaikka peittoasi vetää sängyn alle jokin olio, joka haluaa sinut sinne mukaan. Sillä on valkoiset pitkät sormet ja jotain pitäisi tehdä, mutta... et voi liikkua vaan tipahdat takaisin selällesi. Tunnet kun olio vetää peittoa pois päältäsi, tajuat periaatteessa että tämä ei voi tapahtua mutta se tapahtuu koko ajan. Kun heräät, peitto on lattialla ja istut sängyssä tai makaat sängyn vierellä. Et saa enää unta sinä yönä, koska et uskalla nukkua.

Olen kokenut, en halua kokea uudestaan.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#6

Viesti Mika »

Tapahtui viimeksi tänään. Näin painajaista, heräsin siitä, mutta halvaantuneessa tilassa, tietysti, joten aivot käskivät painajaisen näkemisensä lomassa hengittää nopeasti ja huutaa (eli käytännössä kuiskailla vienosti) waimon nimeä, joka sitten heti "herätti". Koska olen kokenut tämän monta kertaa, ei painajainen tuntunut heräämisen jälkeen missään.

Liskot on sitten eri juttu. Toi MtJ:n unihalvaus kuulostaa jonkin verran liskoilta.... :smt032
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#7

Viesti Andy »

Tapahtuu harvakseltaan. Kuvittelen aina, että peitto on jotenkin takertunut minuun ja yritän lähinnä ärsyyntyneenä kiskoa sitä pois päästäkseni liikkumaan. Ei erityisen epämiellyttävää, vaan lähinnä hupaisaa jälkikäteen.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Älämölö
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 325
Lauteille: Kesäkuu 2005
Paikkakunta: Tornio

#8

Viesti Älämölö »

Minäkin olen tainnut joskus pienempänä tuommoisen kokea. Muistan, että makasin sängylläni ja yhtäkkiä alkoi pelottaa aivan suunnattomasti. En ole varma, mutta saattoi olla, että kuvittelin kuulevani ääniä oveni takaa ja ehkä jopa näkeväni liikettä oven alapuolella ja ovenkahvan kääntyvän. Siinä sitten makasin silmät kiinni täristen ja hiljaa itkien paikallaan ja tunsin aivan kuin joku olisi yrittänyt repiä hiuksia päästäni tai porata jotain piikkiä kallooni. Oli kyllä melkoisen kauhistuttava kokemus... Nytkin tulee kylmät väreet ja kaameat dallasit kainaloihin, kun muistelee. Sinäänsä lohdullista saada kuulla, ettei minua välttämättä oikeasti käynytkään mikään alieni rääkkäämässä. :)
Irc-galleria: Chill-leader
---------------------------
Disclaimer:
---------------------------
En katso olevani vastuussa mistään sanomisistani tai tekemisistäni, vaan syytän kaikesta geenejä ja ympäristötekijöitä!
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#9

Viesti flammee »

mikjum kirjoitti: Edit: Niin ja mitään hallusinaatioita mulla ei oo koskaan ollut. Ainoastaan sellaine orpo tunne, että tässä makaan enkä muuta voi. Olen hereillä, mutten pysty liikkumaan tai puhumaan ja henki meinaa salpautua.
Mistä tossa tilassa varsinaisesti tietää että on hereillä? Voihan sitä nähdä todellisen tuntoista unta että on omassa sängyssä eikä pysty liikkumaan. Eli ne "hallusinaatiot" ois sitten unta myös..


:ot:
Edit: hei, miten mun viesti on Älämölön viestin jälkeen vaikka se on kellonajan mukaan sitä aikaisempi?
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
mikjum
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1016
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Turku

#10

Viesti mikjum »

flammee kirjoitti:
mikjum kirjoitti:Edit: Niin ja mitään hallusinaatioita mulla ei oo koskaan ollut. Ainoastaan sellaine orpo tunne, että tässä makaan enkä muuta voi. Olen hereillä, mutten pysty liikkumaan tai puhumaan ja henki meinaa salpautua.
Mistä tossa tilassa varsinaisesti tietää että on hereillä? Voihan sitä nähdä todellisen tuntoista unta että on omassa sängyssä eikä pysty liikkumaan. Eli ne "hallusinaatiot" ois sitten unta myös..
Kyllä sen vaan tietää. Silmiä ei saa auki, eikä itseään liikkeelle. Sitten kun kohtaus menee ohi, niin sitä on täysin hereillä. Eli välissä ei vajoa uneen. Mulla ne kohtaukset itseasiassa tulevat miltei aina siten, että vajoan tuohon tilaan suoraan. En siis ole varsinaisessa unessa välillä ollenkaan. Ainoastaan suljen silmät, sitten tuntuu semmonen epämiellyttävä hytinä päässä (tästä aina huomaa, että perkules... here we go again). Ja sitten niitä silmiä ei saakkaan avattua.
Kyl ihminen aina peruseläimel pärjää.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#11

Viesti Kari Aittomäki »

Siskolikalla näitä oli nuoruudessansa, sai jotenkin aina viestittyä mulle että nyt ahistaa.
Kävin herättään ja istuskelin huoneessansa lueskelemassa se yön.
Ne pelkotilat on kyllä vahvoja.
Yleensä lintsattiin koulusta seuraava päivä ja tehtiin jotain mukavaa.

Ittellä oli kerran tiedostettu tommonen eli olin satavarma että nyt Kammottava Röyhtäisijä iskee.
Joten luonnollisesti repäisin itteni tajuisuuteen karjumalla ja heti kun kone totteli aloin hillittömän varjonyrkkeilyn kaikkiin kompassisuuntiin.

Väkivalta on ratkaisu.
Silloinen morsio ei aivan heti kyllä toipunut tapahtuneesta.
Hyvä, pääsi eroon siitäki.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#12

Viesti Mika »

flammee kirjoitti:
mikjum kirjoitti:Edit: Niin ja mitään hallusinaatioita mulla ei oo koskaan ollut. Ainoastaan sellaine orpo tunne, että tässä makaan enkä muuta voi. Olen hereillä, mutten pysty liikkumaan tai puhumaan ja henki meinaa salpautua.
Mistä tossa tilassa varsinaisesti tietää että on hereillä? Voihan sitä nähdä todellisen tuntoista unta että on omassa sängyssä eikä pysty liikkumaan. Eli ne "hallusinaatiot" ois sitten unta myös..
Kun se vain tietää ja siksi haluaa herätä. Mä en ainakaan koskaan näe ympäristöä, jossa oikeasti olen, mutta tiedän unessa, että näen unta, mutten vain pysty herättämään itseäni. Se, etten pysty herättämään itseäni, ei ole yleensä niin paha juttu kuin se painajainen, josta aivoni haluavat minun heräävän. Yleensä se on tuo Wikissä mainittu "olennon läsnäolon aistiminen (usein pahansuopa)". Itse näen tuon asian niin, että kun painajainen on riittävän häiritsevä, aivot sanovat että "OK, nyt riittää, katkaistaas tää nauha". Moderaattori tulee väliin. :smt003

Edit: hei, miten mun viesti on Älämölön viestin jälkeen vaikka se on kellonajan mukaan sitä aikaisempi?
Eikä oo, Älämölön on 0:26 ja sun 0:35. :D
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#13

Viesti Mika »

mikjum kirjoitti: Mulla ne kohtaukset itseasiassa tulevat miltei aina siten, että vajoan tuohon tilaan suoraan. En siis ole varsinaisessa unessa välillä ollenkaan. Ainoastaan suljen silmät, sitten tuntuu semmonen epämiellyttävä hytinä päässä (tästä aina huomaa, että perkules... here we go again). Ja sitten niitä silmiä ei saakkaan avattua.
Ahaa... Mulle tuota on tapahtunut joskus. Se on aina liittynyt pitkittyneeseen alkoholin juomiseen (useita päiviä tai pari viikkoa) ja siitä seuranneeseen univelkaan. Tuo on mun kirjoissa ns. kovat liskot. Kerran Turussa asuessani (ehkä se on mikjum se Turku :p ) oltiin otettu varmaan 10 päivää, ja menin sitten nukkumaan joskus aamulla. Kuuntelin siinä vielä The Chemical Brothersia ja Dig Your Own Hole -levyn viimeistä biisiä Private Psychedelic Reel, joka nimensä veroisesti on outo ja jota tämän tapahtuman jälkeen vieläkin kunnioitan pelonsekaisesti, ja silloin sitten nukahdin. Nukahtamista kesti varmaan n. 5-10 sekuntia ja sitten alkoi järkyttävät painajaiset. Todella karmivat. Heräsin heti, mutta koska olin niin väsynyt ja varmaan osittain unihalvaantunut, nukahdin heti uudestaan. Ja taas heti painajaisia. Ja taas nukahdin. Ja niin edelleen. Tätä jatkui jonkin aikaa (vartin?), sitten sain pakotettua itseni hereille ja soitin kaverilleni (joka oli tämän n. 10 päivän putken kanssani). Menin sitten sinne nukkumaan. Sitten helpotti.

Mutta tuntui vähän epämiehekkäältä mennä kaverin kämpille nukkumaan, kun itse näki painajaisia. Olin n. 27-vuotias silloin. :D :oops:

Oudoimpia kokemuksiani. Mutta se on elämää. 8)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
mikjum
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1016
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Turku

#14

Viesti mikjum »

Mika kirjoitti:
mikjum kirjoitti: Mulla ne kohtaukset itseasiassa tulevat miltei aina siten, että vajoan tuohon tilaan suoraan. En siis ole varsinaisessa unessa välillä ollenkaan. Ainoastaan suljen silmät, sitten tuntuu semmonen epämiellyttävä hytinä päässä (tästä aina huomaa, että perkules... here we go again). Ja sitten niitä silmiä ei saakkaan avattua.
Ahaa... Mulle tuota on tapahtunut joskus. Se on aina liittynyt pitkittyneeseen alkoholin juomiseen (useita päiviä tai pari viikkoa) ja siitä seuranneeseen univelkaan.
No mulla ei välttis tarvi olla kuin "rankka" viikonloppu alla tai muuten univelkaa yms. Eivätkä kohtaukset ole koskaan olleet kovin pahoja. Tyypillisin tilanne on se, että aamulla/päivällä olen hereillä sängyssä ottamassa vähän lepoa ja sitten se tapahtuu. Ei kestä kauaa, mutta silti pelottava kokemus. Tosin nyt kun tietää, mistä on kyse, ei tuota pelkoakaan juuri ilmene. Sitä vaan funtsaa, että voi p**ka ja yrittää rentoutua tai taistella itsensä hereille.
Mika kirjoitti: ehkä se on mikjum se Turku :p
Niiii.. Voihan se niinkin olla :D
Kyl ihminen aina peruseläimel pärjää.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#15

Viesti flammee »

Olen itekin kerran kokenut tuon unihalvauksen..
Mikjum kirjoitti: Mulla ne kohtaukset itseasiassa tulevat miltei aina siten, että vajoan tuohon tilaan suoraan. En siis ole varsinaisessa unessa välillä ollenkaan.
Oletkos kuullut wake induced lucid dreamista ? Treenailin tuota aikoinaan aktiivisestikin, kerran onnistuin. Eli ideana on vajota unitilaan suoraan hereiltä. Nukahtaminen onnistuu varsin helposti, unitilaan pääseminen on hankalampaa ja tajuissa ja tietoisena pysyminen vielä hankalampaa. Monesti olen päässyt siihen vaiheeseen että olen täysin tietoinen siitä että silmäni ovat kiinni, mutta näen silti jotain yleensä huoneen missä olen. Eli olen jo valmiiksi jonkinlaisessa unitilassa, mutta yleensä joko herään tai nukahdan, unen syveneminen tietoisena pysyen ei ole onnistunut..

Tää nyt tosin taitaakin olla määrittelykysymys, koska tietoisena oleminen ei tarkoita mulla hereillä olemista. Eli uskoisin että unihalvauksessa ollaan jonkinlaisessa unitilassa, mieli on hereillä, kroppa unessa. Ja tällaisessa tilassa hallusinaatiot ovat kyllä aika yksiselitteisesti unta..

On sekin kuitenkin mahdollista että näkee unta jossa on unihalvauksessa.. Kun ei tossa oikein pysty edes testaan että onko unessa vai ei..
Mika kirjoitti:
Edit: hei, miten mun viesti on Älämölön viestin jälkeen vaikka se on kellonajan mukaan sitä aikaisempi?
Eikä oo, Älämölön on 0:26 ja sun 0:35. :D
:ainiin: Ja mää vielä katoin tota suht pitkään..
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 65 kurkkijaa