Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Unihalvaus

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Unihalvaus

#46

Viesti Mika »

Kristian Hyvärinen kirjoitti: Niin, siis mulle on tosiaan vaan jäänyt epäselväksi, että niinä hetkinä kun tiedostaa kyseessä olevan unihalvaus, miksei vain nauttisi tilanteesta.
Kerro sitten kun onnistut tässä... ;)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kristian Hyvärinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6487
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

Unihalvaus

#47

Viesti Kristian Hyvärinen »

Mika kirjoitti:
Kristian Hyvärinen kirjoitti: Niin, siis mulle on tosiaan vaan jäänyt epäselväksi, että niinä hetkinä kun tiedostaa kyseessä olevan unihalvaus, miksei vain nauttisi tilanteesta.
Kerro sitten kun onnistut tässä... ;)
Kummassa? Minuahan en unihalvauksilla ole siunattu, harmi kyllä (hauskan kuuloista puuhaa). Itsehän aiemmassa viestissä juurikin sanoit havainneesi olleesi unihalvaustilassa.
... well, that aged like milk.

If you're not perfect, there's something wrong with you.

- George Carlin
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Unihalvaus

#48

Viesti Mika »

Jo vain havaitsin, eikä ollut likimainkaan eka kerta kun tiesin mistä on kyse, mutta ei silloin kyllä täysin rationaalisesti ajattele. Minusta tuntuu että tila, jossa ihminen ei pysty liikkumaan - halusi tai ei - on melko pelottava. Toki silla halvaantumisella on merkityksensä, koska muutoin unemme muuttuisivat fyysisiksi suorituksiksi, mikä voisi olla jopa hengenvaarallista. Unissakävely onkin aika mielenkiintoinen ilmiö. Vaikka silti tämän merkityksen tiedostaisi siinä vaiheessa kun on heräämässä (yleensä painajaisesta), on se pelko aika voimakas tunne kuitenkin. Ja hyvä niin, se pitää meidät hengissä noin yleisesti ottaen.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kristian Hyvärinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6487
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

Unihalvaus

#49

Viesti Kristian Hyvärinen »

Okei, nyt taidan ymmärtää vähän paremmin, mistä on kyse. Harmi etten ole ikinä kokenut tuollaisia, kovin jännältä se kuulostaa. Mistä muuten tuli mieleeni vähän erilainen kauhuilmiö, jota ymmärtääkseni esiintyy lapsilla unissa. Eli muistan lukeneeni, että lapset saattavat saada yöllä pelkokohtauksia, heräävät huutamaan ja kiljumaan kauhuissaan. Hetken päästä lapsi rauhoittuu ja nukahtaa, eikä aamulla muista koko jutusta mitään. Tapahtuuko tällaista oikeasti, ja jos tapahtuu, onko sille selitystä (pahat unet?)?
... well, that aged like milk.

If you're not perfect, there's something wrong with you.

- George Carlin
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

Unihalvaus

#50

Viesti Tyttö »

Kristian Hyvärinen kirjoitti: Okei, nyt taidan ymmärtää vähän paremmin, mistä on kyse. Harmi etten ole ikinä kokenut tuollaisia, kovin jännältä se kuulostaa. Mistä muuten tuli mieleeni vähän erilainen kauhuilmiö, jota ymmärtääkseni esiintyy lapsilla unissa. Eli muistan lukeneeni, että lapset saattavat saada yöllä pelkokohtauksia, heräävät huutamaan ja kiljumaan kauhuissaan. Hetken päästä lapsi rauhoittuu ja nukahtaa, eikä aamulla muista koko jutusta mitään. Tapahtuuko tällaista oikeasti, ja jos tapahtuu, onko sille selitystä (pahat unet?)?
Itse olen kärsinyt tällaisista kauhuilmiöistä lapsena aika paljonkin ja kärsin ajoittain edelleen. Itselläni liittyy pahoihin uniin. Uneni ovat välillä sellaisia, että niistä saisi hyviä kauhuelokuvia. Nykyään olen oppinut katkaisemaan pahat unet aika nopeasti "herättämällä itseni", mutta välillä sitä on ilmeisesti niin syvässä unessa, että pystyy/joutuu katsomaan koko leffan...
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
kiksari
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 88
Lauteille: Kesäkuu 2008

Unihalvaus

#51

Viesti kiksari »

Mä kans pienenä sain tollasia kauhukohtauksia. En ite muista asiasta juuri mitään, mutta se kuolemanpelko oli jotain kamalaa. Vanhemmat sano että huusin vaan hulluna että joku tappaa tai yrittää tappaa mut tai vastaavaa. Ite en muista kyllä mitään muuta kun sen että yöllä pelotti tosi paljon ja oli sellanen olo että joku haluaa jotain pahaa minulle :?
J. Manninen
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 23
Lauteille: Tammikuu 2011

Unihalvaus

#52

Viesti J. Manninen »

Itseäni on nyt pari kertaa vaivannut unihalvaus. En tiennyt tällaista olevan olemassakaan, ennen kuin koin sen kaksi kertaa itse, ja päätin googlettaa.

Tapahtui jotakuinkin näin: heräsin joskus aamuyöstä; avasin silmät, mutta kroppa ei liikkunut. Kroppa ei vain suostunut tottelemaan aivojeni käskyä liikkua. Yritin ja yritin, mutta liikkuminen ei vain onnistunut. Sain juuri ja juuri vaimeasti suustani sanottua "satu" (tyttöystäväni nimi), mutta eihän minua kukaan kuullut. Kuulin oman ääneni erittäin heikosti, ja puheen tuottaminen oli hidasta ja vaikeaa. Muutaman minuutin siinä yritin herätellä itseäni, kunnes onnistuin, ja sain kuin sainkin itseni liikkeelle. Aika jännää!

Koen myös putoamisen tunnetta usein mennessäni nukkumaan. Ihan kuin vain tippuisi loputtomiin, niin kauan kunnes nukahdan. Se on jopa ihan kivaa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Unihalvaus

#53

Viesti Mika »

No niin, ufomiesten sieppauksetkin on sitten selitetty... ;)
What do Moby Dick, the Salem witch trials and alien abductions all have in common? They all circle back to sleep paralysis.

Less than 8 percent of the general population experiences sleep paralysis, but it is more frequent in two groups -- students and psychiatric patients -- according to a new study by psychologists at Penn State and the University of Pennsylvania.

Sleep paralysis is defined as "a discrete period of time during which voluntary muscle movement is inhibited, yet ocular and respiratory movements are intact," the researchers state in the current issue of Sleep Medicine Reviews. Hallucinations may also be present in these transitions to or from sleep.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 156 kurkkijaa