Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kumpi vonkaa?

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 93961
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#46

Viesti Mika »

bodyguard kirjoitti: Miten näitä evoluutiopsykologisia teorioita oikein testataan käytännössä?
Minulle tulee nimittäin välillä tunne että joku katsoo että miten ihmiset yleensä käyttäytyvät ja keksii siihen selityksen evoluution kautta.
Tai ehkä se vaan johtuu siitä että en ole ikinä kuullut yhtään tarkempaa perustelua, kun kaikki asiat aina vaan kuitataan "se liittyy evoluutiopsykologiaan".
Jaaha. :D

No, aloita vaikka tästä: http://www.psych.ucsb.edu/research/cep/primer.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Minä en ainakaan kykene ketään ihmistä haukkumaan tai paheksumaan siksi että se olisi evoluutiopsykologian kannalta normaalia.
Ja minulle tämä on moraalinen valinta.
Niin no, aina pitää muistaa David Hume...
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
dubi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 678
Lauteille: Joulukuu 2006
Paikkakunta: Espoo

#47

Viesti dubi »

Mä taas en suostu tuomitsemaan, koska mun pitäis tuomita itteni samalla - En suostu! :lol:

(mulle ei henk.koht oo noissa asioissa sukupuolella niin väliä. Sukupuoleen kattomatta ollaan kaikki samoja Jimi-Leenoja, eri verkkareissa. Sanoo evoluutio siihen ihan mitä vaan)
Jukka Ahonen
"What we get from this adventure is just sheer joy"
-George Leigh Mallory
Kuvake
Tero
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 760
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#48

Viesti Tero »

Mika kirjoitti: Se, että huolimattomia naisia paheksutaan, liittyy sitten taas erittäin läheisesti evoluutiopsykologiaan ja on siis geeneissämme. Kulttuuri tietenkin muokkaa tätä ajatusmallia.
Ymmärrän kyllä, miksi tämä paheksunta pätee oman kumppanin kohdalla (ja verisukulaisten kumppanien kohdalla), mutta mitä etua geneettisesti tuosta yleisestä huolimattoman naisen paheksunnasta on? Toisinsanoen miksi toive oman kumppanin huolellisesta :D käytöksestä johtaa yleiseen paheksuntaan. Kärjistetysti parashan tilanne on, että oma kumppani on huolellinen ja muut naaraat todella huolimattomia.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#49

Viesti bodyguard »

Mika kirjoitti:
Minä en ainakaan kykene ketään ihmistä haukkumaan tai paheksumaan siksi että se olisi evoluutiopsykologian kannalta normaalia.
Ja minulle tämä on moraalinen valinta.
Niin no, aina pitää muistaa David Hume...
Noniin, eli olen ollut oikeassa kaiken aikaa :D

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 93961
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#50

Viesti Mika »

Sterbok, ihan siksikin, että oma kumppani voi vaihtua koska tahansa. Syitä tällaiseen on useita (niitä ikävimpiä en viitsi periaatteestakaan luetella).

Nyt pitää muistaa, että naisen ovulaatio ei ole ulospäin näkyvä. Ja kun se munasolu on niin arvokas (anisogamia)...

Nää on siis näitä perusteita. Jokainen ihminen pystyy kuitenkin itse päättämään omasta käyttäytymisestään hyvin monessa asiassa. Ainahan nää on perimän ja ympäristön sekametelisoppia, vaikutussuhteet vain vaihtelevat.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#51

Viesti bodyguard »

No okei, yritetään vielä toista kautta: Mistä sitten johtuu että minä ajattelen näin kun ajattelen? Olenko joku evoluutionvastainen luonnonoikku vai mitä?

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 93961
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#52

Viesti Mika »

Ihmiset ovat erilaisia. Jotkut perityt ominaisuudet vaikuttavat meissä hyvin voimakkaasti, jotkut heikommin, ja siltikin yksilökohtainen varianssi on aina läsnä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#53

Viesti bodyguard »

dubi kirjoitti: Keskustelullisestihan tässä on sekin ongelma, että on mahdotonta todistaa kannattavansa kumpaakaan ajatusmallia, ilman että tulisi tehneeksi hieman, eh, värikästä selontekoa omasta taustastaan... ja ennenmuuta kumppaneiden historiasta.
Tämä meni kyllä aikalailla ohi?
Mitä selontekoja se vaatii että sanoo olevansa jompaakumpaa mieltä, ja miten oma tausta edes siihen vaikuttaa?

Varmaankin keskivertonunnalla on ollut saman verran kumppaneita kuin minulla ja itse en kyllä suurta lukumäärää ole ikinä pitänyt tavoittelemisen arvoisena, mutta se nyt ei tähän vaikuta millään lailla. Tässähän on enemmänkin kysymys siitä että millä perustein haluaa toisia tuomita :?

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
kumikameli
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 299
Lauteille: Lokakuu 2006

#54

Viesti kumikameli »

KukiHilli kirjoitti:
Kalle Koskinen kirjoitti:
KukiHilli kirjoitti:1.Käyt parturissa, ostat uuden hajusteen, Armanin farkut ja Bossin paidan, peset auton ulkoa ja sisältä, tankkaat, päivität 8v vanhan wunderbaumin uuteen, kaivat vaikut korvista, peseydyt, ajat parran.

Haet seuralaisen, joka kehuu uutta tuoksuasi samalla kun antaa hellän suukon poskelle.
Käydään elokuvissa, josta siirrytään jonkin pintaliitopaikan VIP-tilaan, tarjoat juotavat, tanssitaan nopeita, hitaita ja välillä tappituntumalla.
Jos ei sitten seksiä irtoa, kun on rahallisesti noin paljon panostanut, niin voisiko sitten valittaa vaikka jonnekin kuluttaja-asiamiehelle? Siis kun on maksanut tavarasta jota ei saanut?
Ei huono idea ollenkaan, juurihan joku nosti syytteen Jumalaa vastaan.
Tämä valitus liippaa asiaa jotenkin
http://www.kuluttajavalituslautakunta.f" onclick="window.open(this.href);return false; ... ead&id=123
"Kokemukseni mukaan myös alemman aseman ihmiset ovat keskimäärin kovaäänisempiä suuttuessaan ja taipuvaisempia väkivaltaiseen käyttäytymiseen."
Kuvake
dubi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 678
Lauteille: Joulukuu 2006
Paikkakunta: Espoo

#55

Viesti dubi »

bodyguard kirjoitti:
dubi kirjoitti:Keskustelullisestihan tässä on sekin ongelma, että on mahdotonta todistaa kannattavansa kumpaakaan ajatusmallia, ilman että tulisi tehneeksi hieman, eh, värikästä selontekoa omasta taustastaan... ja ennenmuuta kumppaneiden historiasta.
Tämä meni kyllä aikalailla ohi?
Kirjoitin tuon vastauksena Mikan kommenttiin:

"Edelleen uskon että suurimmalle osalle asialla on jotakin merkitystä, vaikka merkityksen vakavuudesta voidaankin sitten keskustella erikseen. Samaten en siis myöskään odota kovin monia kommentteja näkemykseni taakse, koska on helpompi kirjoittaa toisenlainen katsantokanta."

Eli siis kysymys oli siitä, että olenko oikeasti tätä mieltä, vai pyrinkö vain antamaan vaikutelman siitä, jotta vaikuttaisin joltain mitä en ole.
Jukka Ahonen
"What we get from this adventure is just sheer joy"
-George Leigh Mallory
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#56

Viesti bodyguard »

dubi kirjoitti: Eli siis kysymys oli siitä, että olenko oikeasti tätä mieltä, vai pyrinkö vain antamaan vaikutelman siitä, jotta vaikuttaisin joltain mitä en ole.
Luulen että Mika tarkoitti sitä että ne jotka ovat toista mieltä jättävät kirjoittamatta.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Giga
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 457
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Kempele/Oulu

#57

Viesti Giga »

tabitha kirjoitti:
Mika kirjoitti: Polvi, Tabitha kertoi jossakin ketjussa taannoin, että hänellä seksuaaliset halut eivät lääketieteellisistä syistä ole aivan samanlaiset kuin monilla muilla. Tämä selittänee matematiikkainnostuksen.
Kyllä tunnen ihan "normaalejakin" ihmisiä jotka saavat kovemmat kiksit ongelmanratkaisusta (tai tappelemisesta) kuin seksistä...

Ihmisen saalistajanvietti nääs, se on voimakkaasti tuettu näillä nautintomekanismeilla.
Ilmottaudun!
People who didn't need people needed people around to know that they were the kind
of people who didn't need people.
Kuvake
Sylvesteri
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1535
Lauteille: Marraskuu 2005

#58

Viesti Sylvesteri »

dubi kirjoitti: Tähänhän toisaalta vaikuttaa hyvin paljon se sosiaalinen ympäristö, missä on elänyt. Joku on elänyt piirissä, jossa suositaan vakavampaa pariutumista, ja "kaikki" on seurustellut "aina". Tällaisessa piirissä jo tusina kumppania voi olla paljon. Joku toinen on voinut elää piirissä, jossa sinkkuus on elämäntapa, eikä seksin harrastamista ole pidetty erityisen merkittävänä asiana - eli siis seksiä on harrastettu ihmisten välillä ilman etä sitä on pidetty mitenkään erityisenä asiana. Tällaisessa piirissä tusina kumppania voi olla taas suhteellisen vähän.
Kumpihan noista on luotettavampi kumppani?

Minulle on täysin turha tulla väittämään että piparia helposti jakavat naiset ovat yhtä luotettavia kuin ne, jotka eivät jaa. Tietenkin jos ei haittaa että tyttökaveri jakaa piparia muillekin, tällä ei ole mitään merkitystä.

PS turha sanoa että kukaan ei petä jos suhteessa on kaikki hyvin. Normaalissa ihmissuhteessa on aina joskus kriisejä. Piste.
Mietinnässä.
Kuvake
dubi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 678
Lauteille: Joulukuu 2006
Paikkakunta: Espoo

#59

Viesti dubi »

Hmh. Itse näen asian niin, että on ihan hyvä että molemmat osapuolet on saanut hoidettua pois jaloista "villit vuodet", ettei tarvii sitten 30, 40 tai 50 kriisissä tavoittelemaan menetettyä nuoruutta.

Mutta samapa mulle on millä asteikolla muut ketäkin mittailee. Pääasia lienee se, että luotan omaan arviointikykyyni, sekä rakkaaseeni :smt060

Haluaisin sanoa jotain siitä että luottamus (suuntaan ja toiseen) pitää ansaita, ja että se ei pääasiallisesti rakennu sen varaan mitä itse kukin on aiemmin tehnyt... mutta ehkäpä tässä ollaan nyt sellaisilla jännyyden lähteillä, että ihmisten on hankala käsitellä toistensa arvomaailmoja näiltä osin.
Jukka Ahonen
"What we get from this adventure is just sheer joy"
-George Leigh Mallory
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#60

Viesti bodyguard »

Sylvesteri kirjoitti: Minulle on täysin turha tulla väittämään että piparia helposti jakavat naiset ovat yhtä luotettavia kuin ne, jotka eivät jaa.
No en lähtisi itse noin radikaalisti vetämään tästä yhtäsuuruusmerkkejä näiden kahden asian välille.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 121 kurkkijaa