Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kotiintuloajat nuorille?

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Kotiintuloajat nuorille?

Kyllä
65
66%
Ei
20
20%
Kyllä, jos... / Ei, mutta... (ole hyvä ja perustele)
13
13%
 
Ääniä yhteensä: 98

Kuvake
Daun
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 234
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Kankaanpää

#46

Viesti Daun »

Kotiintuloajat on ja pitäisi olla vanhempien vastuulla, valtion ei tälläiseen asiaan tarvitse puuttua.
Hate is a place where a man who can't stand sadness goes.
Kuvake
Jobo
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 385
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kotiintuloajat nuorille?

#47

Viesti Jobo »

Mika kirjoitti:
Vastaajilta kysyttiin, pitäisikö alle 15-vuotiaille nuorille säätää kotiintuloaika. Kysymyksessä ei siten määritelty, mikä taho kotiintuloajat säätäisi. Jos vastaaja toivoi tarkennusta siihen, mitä säätämisellä tarkoitetaan, hänelle määriteltiin, että kyseessä on viranomaisen tai jonkin julkista valtaa käyttävän tahon antama velvoittava määräys.
http://tinyurl.com/2x96lw" onclick="window.open(this.href);return false;

Mitäs mieltä olette?
Lihavointi omani.

Lapset ovat vanhempien vastuulla. Vanhemmat kantavat vastuun lapsensa aiheuttamista vahingoista ja lapselle aiheutuneista vahingoista. Viimekädessä vanhempien tulisi itse osata huolehtia lapsistaan ilman virkavallan erillistä puuttumista asiaan. Näin ei kuitenkaan aina ole, joskus virkavalta joutuu puuttumaan asiaan lapsen oman turvallisuuden vuoksi. Milloin näin tapahtuu, riippuu täysin laista ja annetuista virallisista määräyksistä. Eli tavallaan tarvitaan ensin jokin määräys jotta voidaan määritellä, milloin poliisi palauttaa kaupungilla haahuilevan lapsen kotiin.

En oikein tiedä tuosta 15 vuoden rajasta, mutta mielestäni esim. semmonen 10-12 vuotias ei kuulu stadiin aamuyön pikkutunneilla. Eli joitain määräyksiä voitaisiin mielestäni antaa (ellei noin nuorista ole jo), mutta mihin raja vedetään, onkin vaikeampi juttu.
Onneksi Ollilla oli tarpeeksi tikkuviinaa
antaakseen flunssan vaivaamalle
Greta-vaimolleen aimo huikan
---------------------------------------------
Potkiminen ja lyöminen vuodesta 1998
Kuvake
Daun
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 234
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Kankaanpää

#48

Viesti Daun »

Jos tälläinen raja vedettäisiin sopiva ikä olisi minusta 14v sitä vanhempien pitäisi kyllä pystyä jo huolehtimaan itsestään.
Hate is a place where a man who can't stand sadness goes.
Kuvake
Eelo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1692
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#49

Viesti Eelo »

Kotiintuloajat pitäisi sopia tapauskohtaisesti vanhempien ja nuorten välillä. Fyysistä kuritusta ei pitäisi sallia ollenkaan, ei edes tukkapöllyjä sillä jos nuori ei tajua miksi kuritusta saa voi suhteet vanhempien kanssa tulehtua pahasti. Ja vielä jos tähänsainois, että se kuritus asetelma voi kääntyä ympäri (jos ja) kun nuoren fyysiset ominaisuudet kasvaa vanhempien vastaavien yli.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#50

Viesti Mjölnir »

Rovaniemeltä:
10.08.2007

Lapsen paikka iltayöstä kotona


Rovaniemen kihlakunnan poliisilaitos sekä Rovaniemen kaupungin koulu- ja sosiaaliviranomaiset muistuttavat kaikkia kouluikäisten lasten vanhempia paikalliseen turvallisuussuunnitelmaan kirjatusta suosituksesta kouluikäisten kotiintuloajoista iltaisin. Ensimmäisestä kuudenteen luokkaan asti viimeinen takaraja on kello 20.00 ja seitsemännestä yhdeksänteen luokkaan kello 22.00. Yhdeksäsluokkaisilla viikonloppusuositus on viimeistään kello 24.00.



Kuten kaikki ymmärtävät, lapsen tai varhaisnuoren paikka ei yöaikaan ole kadulla, missä aikuisten maailman nurjimpaan puoleen törmääminen tuo monelle eteen kohtuuttoman suuren riskin erityisesti alkoholin ja huumeiden muodossa. Vanhemmat ovatkin kiitettävästi valvoneet lastensa kotiintuloaikoja.



Lasten kouluvireyden takeena on tutkimustenkin mukaan yöunen riittävyys. Niinpä vanhempien vastuulla on huolehtiminen myös siitä, että kouluikäisten nukkumaan meno tapahtuu riittävän varhain – myös viikonloppuisin.



Poliisi, kouluviranomaiset ja lastensuojeluyksiköt toivovatkin koulujen aloittaessa jälleen toimintansa kaikkien kouluikäisten lasten vanhempien huolehtivan siitä, että lapsillaan on selkeät ja sitä kautta turvalliset elämisen rajat, joita yhdessä noudatetaan ja valvotaan.





Rovaniemen kihlakunnan poliisilaitos



Rovaniemen kaupunki
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#51

Viesti tabitha »

Eelo kirjoitti: Kotiintuloajat pitäisi sopia tapauskohtaisesti vanhempien ja nuorten välillä. Fyysistä kuritusta ei pitäisi sallia ollenkaan, ei edes tukkapöllyjä sillä jos nuori ei tajua miksi kuritusta saa voi suhteet vanhempien kanssa tulehtua pahasti. Ja vielä jos tähänsainois, että se kuritus asetelma voi kääntyä ympäri (jos ja) kun nuoren fyysiset ominaisuudet kasvaa vanhempien vastaavien yli.
Siksi ruumiillinen kuritus sopiikin vain hyvin pienille lapsille. Jos lapsi on kyllin vanha hautomaan ja mietiskelemään, suoria kurituskeinoja (sanallisia tai ruumiillisia) ei voi enää yhtä huoletta käyttää. Lisäksi nämä alkavat silloin olla nöyryyttäviä.

Ruumiillisen kurituksen ainoa pointti (nykyaikana) on tehokas alitajuinen ehdollistaminen, joka ei vähänkään vanhemman tai muuten itse ajattelevan lapsen kohdalla toimi.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 93967
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kotiintuloajat nuorille?

#52

Viesti Mika »

Vanha aihe, mutta tulipa vain tästä mieleen.

Minä näkisin, että mikäli kotiintuloaikoja ei käytetä rangaistuksena, on niiden asettaminen selvästi erilaiseksi kuin yleensä pulmallista. Yhtä pulmallista lienee silti selvittää, mikä on tavallista. Muistan ainakin omien vanhempieni soitelleen kavereideni vanhemmille tämän tiimoilta.

16-vuotiaana rupesin olemaan öitä pois viikonloppuisin. Tietysti biletin, kuten monet muutkin, joten en nähnyt siinä mitään erikoista, ja vaikka vanhempani eivät tästä pitäneet, ei se aiheuttanut sen suurempia ongelmia välillemme. Tein työni kunnolla eli toin kotiin kohtuullisia arvosanoja koulusta. Tosin nyt, kun minulla voisi teoriassa olla 16-vuotias lapsi, osaan ymmärtää vanhempien huolen ja murheen. Varmasti lapsen kasvaminen hiljalleen kohti aikuisuutta on vanhemmille vaikeaa aikaa. Se irti päästäminen ei vastuulliselle vanhemmalle ole välttämättä aina kovin helppoa.

Kotiintuloajat ovat tietysti myös tapa asettaa rajoja, joita ilman kukaan lapsi tai nuori ei kehity täysipainoiseksi aikuiseksi. Vaikeutensa siinäkin.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Markuss
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 545
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Pori

Kotiintuloajat nuorille?

#53

Viesti Markuss »

Mika kirjoitti: 16-vuotiaana rupesin olemaan öitä pois viikonloppuisin.
Itse myös. Viimeistään 16-vuotiaana.

Täytyy sanoa että mun ja vanhempien välillä oli tässä asiassa ihan hyvä yhteisymmärrys. Yleensä vanhempani suunnilleen tiesivät missä liikun, ja monasti en edes vaivautunut ilmoittamaan että menen johonkin muualle yöksi. Kerroin sitten kun aamupäivällä taas putkahdin kotiin.
Ihan hyvin toiminut tämä systeemi. Ei mulla oikeastaan ikinä ole kotiintuloaikoja ollut.

Luulen silti, että jos vanhempani olisivat kokeneet kotiintuloajat tai tarkemmat selvittelyt olinpaikasta tarpeellisiksi, olisi minulla sellaiset olleet. Minun ja vanhempien välillä on aina ollut hyvä luottamussuhde ja ehkä sen kautta olen saanut enemmän vapauksia.

En tiedä toimiiko kaikilla.


Ylipotkija: Lainaukset korjattu.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Kotiintuloajat nuorille?

#54

Viesti bodyguard »

Ei ollu varsinaisesti kavereita 16- vuotiaana ni ei ollu paljo tarvetta kotiintuloajoille tai yopoissaoloille.

Tuo Markuksen tarina kummastuttaa kylla etenkin silta osin etta tuonikainen on poissa kotoa ilmoittamatta. En epaile vanhempien luottoa mutta kysehan voi olla myos siita etta nuorelle on sattunut jotain.

Lapsia en aio koskaan hankkia niin kovasti teoreettiselle pohjalle tama pohdinta jaa mutta itse katsoisin etta kotiintuloajat on hyvat olemassa joskin niitten ei tarvitsisi olla sellaiset kiveen hakatut. Muistan itse esim. ala-asteajoiltani etta ne olivat pikemminkin tapauskohtaiset, jos olin esim. kaverilla ja muitakin oli niin ei sielta tarvinnut ensimmaisena lahtea. Myos lisaaikaa soiteltiin melko usein. Systeemin kanssa ei mitaan suurempia ongelmia itsellani ollut (no, ainahan sita tietysti lapsena tunsi vaaryytta ja oli sita mielta etta on jo riittavan iso olemaan pidempaan ulkona).

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Esa Tyynismaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1730
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Ylihärmä

Kotiintuloajat nuorille?

#55

Viesti Esa Tyynismaa »

Äänekkäät pissikset ym. kakaralaumat grillin/kaupan/r-kioskin nurkilla saavat minut toivomaan ulkonaliikkumiskieltoa kello 20 jälkeen kaikille alaikäisille.
Kuvake
Aleksi T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2189
Lauteille: Kesäkuu 2009

Kotiintuloajat nuorille?

#56

Viesti Aleksi T »

Pitäisikö laittaa pystyyn fyysisen kurituksen laitos? Paikka, jonne lapset viedään rangaistavaksi täysin laillisesti ja oikeaoppisesti. Itse olen sillä kannalla, että kotiintuloajat pitäisi olla samat viikonloppuisin ja arkisin. Ei viikonloppuna ole oikeasti mitään syytä nukkua pitempään, siitä on vain haittaa pitemmällä aikavälillä. Minusta ainakin on mukava nousta lauantai-aamuna jo 7:00, jolloin on koko aamupäivä aikaa tehdä, mitä mieli tekee. Lapset kotiin ainakin tuntia ennen nukkumaanmenoaikaa, on oma kantani.
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

Kotiintuloajat nuorille?

#57

Viesti Tyttö »

Minusta on ihana nukkua viikonloppuisin (etenkin sunnuntaisin) pitkään, kun viikolla ei ehdi nukkua riittävästi. Kun nousen arkisin vähän viiden jälkeen ylös, niin seitsemältä ylösnouseminen esim. sunnuntaisin olisi suorastaan kidutusta. Lauantaisinkin pitää olla herätyskello soimassa, että ymmärrän nousta ylös vetämään naperoiden treenejä (jotka alkavat siis kymmeneltä)...

Edit. Ja tämähän ei liittynyt nuorien kotiintuloaikoihin mitenkään. :oops:
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kotiintuloajat nuorille?

#58

Viesti Mjölnir »

malluainen kirjoitti: Pitäisikö laittaa pystyyn fyysisen kurituksen laitos?
Ei pitäisi
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Gilmore
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1041
Lauteille: Heinäkuu 2008
Paikkakunta: Vantaa

Kotiintuloajat nuorille?

#59

Viesti Gilmore »

malluainen kirjoitti: Pitäisikö laittaa pystyyn fyysisen kurituksen laitos? Paikka, jonne lapset viedään rangaistavaksi täysin laillisesti ja oikeaoppisesti. Itse olen sillä kannalla, että kotiintuloajat pitäisi olla samat viikonloppuisin ja arkisin. Ei viikonloppuna ole oikeasti mitään syytä nukkua pitempään, siitä on vain haittaa pitemmällä aikavälillä. Minusta ainakin on mukava nousta lauantai-aamuna jo 7:00, jolloin on koko aamupäivä aikaa tehdä, mitä mieli tekee. Lapset kotiin ainakin tuntia ennen nukkumaanmenoaikaa, on oma kantani.
Ei hemmetissä perusteta. Tai laitetaan vaan kuristushuone pystöön jos halutaan entistä kipeämpiä yksilöitä pörräämään kartsalle.

Voihan sitä nukkua pidempään viikonloppuisin vaikka ei kuku kaupungilla yömyöhään. Lepo tekee hyvää ihan kenelle vaan 5 kouluheräämisen jälkeen. Jos sulle ei uni kelpaa niin toisille se saattaa kelvata.
"Olemme raatajia, emme nautiskelijoita. Kestämme, paiskomme ikiaikaisia tappovälineitä, emme me pompi ja loiki kepeästi kuin länsinaapurimme." - Tuomas Kyrö.
Kuvake
Eelo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1692
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Kotiintuloajat nuorille?

#60

Viesti Eelo »

malluainen kirjoitti: Pitäisikö laittaa pystyyn fyysisen kurituksen laitos? Paikka, jonne lapset viedään rangaistavaksi täysin laillisesti ja oikeaoppisesti. Itse olen sillä kannalla, että kotiintuloajat pitäisi olla samat viikonloppuisin ja arkisin. Ei viikonloppuna ole oikeasti mitään syytä nukkua pitempään, siitä on vain haittaa pitemmällä aikavälillä. Minusta ainakin on mukava nousta lauantai-aamuna jo 7:00, jolloin on koko aamupäivä aikaa tehdä, mitä mieli tekee. Lapset kotiin ainakin tuntia ennen nukkumaanmenoaikaa, on oma kantani.
Niin ja viikonloppuna on muuten ihan ideaa nukkua pidempään. Ei tee yhtään hyvää herätä perjantain baarireissun jälkeen (keskimäärin klo 0400 varmaan kotona) kello 7 aamulla. Väittäsin jopa, että on enemmän haittaa jos herää aikasin tommosen reissun jälkeen.

Sitäpaitsi viikonloppusin on muutenkin mukava valvoa pidempään kun tulee esim elokuvia teeveestä tai voi kutsua kavereita kylään tai mennä kylään, tai sitten voi vaikka urheilla vähän myöhempään. Kaikki nää vaatii sitten sen, että nukkuu "vähän" pidempään jos haluaa jaksaa tehä mitään seuraavana päivänä.

Ja ei mitään kurituslaitoksia, vaikka nuorten fyysinen kurittaminen saattaa kuulostaa mukavalta jonkun mielestä, niin sitä se ei silti ole. Ei semmosesta laitoksesta tule yhtään terveempää/parempaa väkeä ulos kuin mitä on mennyt sisään.
Eelis Mikkola
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 111 kurkkijaa