Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Teeketju

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Teeketju

#76

Viesti Mika »

Pyrkele kirjoitti:
Kääpä kirjoitti: Miten en aikaisemmin ole tätä ketjua huomannut??
... Aamulla kuppi, kolun jälkeen kuppi, ruuan jälkeen kuppi, lukiessa pari kuppia ja illalla samoin.
Olet siis aika kova ottamaan kuppia?
:smt003
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
oskar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 613
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: taiji
Sivulajit: baji, bagua, xingyi

Teeketju

#77

Viesti oskar »

Tän kesän suosikki on jäätee. Siis oikea jäätee, ei mikään kaupan kamala valmislitku! Ennen en hirveemmin tykänny jääteestä, kun mielikuva oli juuri noi kaupasta saatavat enemmän limonadia muistuttavat jääteet. Tai en sitä edes teeksi niin miellä. Nyt oon viime vuosina päässyt tutustumaan japanilaisten jääteehen, eli lasiin joka on täynnä jäätä laitetaan kylmää (vahvaa) normiteetä (musta, earl gray, mugicha, hoojicha...). Tota siellä saa joka kuppilasta, mukana yleensä saa sokerisiirappia ja maitoa jos haluu. Nyt oon helteellä tehny tota ihan perus Twiningsin Earl Graystä. On melkein parempaa ku kuumana. Tyttöystävä teki vielä tollasta sokerisiirappia, niin saa pikkasen makeutettua jos tarvii. Töissä taas oon tehny jääteetä hoojichasta. Todella jees hellejuoma!

Ärsytti kun käytiin nyt kuumimpaan aikaan Helsingin kahviloissa, kun ei siellä ollu mitään tilattavaa. Kuumaa ei viitti juoda eikä mitään limonaadeja ym makeaa. Pitäis Suomen kahviloihin saada toi japanilainen jäätee, toisaalta sesonki taitaa olla aika lyhyt. :p
oskar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 613
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: taiji
Sivulajit: baji, bagua, xingyi

Teeketju

#78

Viesti oskar »

Ainiin ja viime aikojen yks suosikeista on ollu genmaicha, eli vihreetä teetä jossa on paahdettua riisiä. Voin suositella! Théhuoneesta saa todella hyvää luomu-genmaichata. Tyttöystäväni sanoi ettei ole edes Japanissa juonut niin hyvää genmaichata! Oikeastaan toi on maccha genmaichata, eli siinä on mukana macchaa. Niistä mitä mä oon juonu niin juuri maccha genmaichaat on ollu parhaita.

http://en.wikipedia.org/wiki/Genmaicha" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Kääpä
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 51
Lauteille: Marraskuu 2009

Teeketju

#79

Viesti Kääpä »

oskar kirjoitti: Tän kesän suosikki on jäätee. Siis oikea jäätee, ei mikään kaupan kamala valmislitku! Ennen en hirveemmin tykänny jääteestä, kun mielikuva oli juuri noi kaupasta saatavat enemmän limonadia muistuttavat jääteet.
Komppaan täysin! Ne kaupan sokerilitkut vaan saa kamalamman janon päälle eikä raikasta yhtään. Mää en ole saanut vielä maistettua missään sellaista oikeaa jääteetä, itte olen joutunut juomani väsäämään. Omasta mielestä on ollut hyvää, mutta muut ei varmaan ollu samaa mieltä, kun äiteekin kaatoi viemärist alas :oops:
Kuvake
Aleksi T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2189
Lauteille: Kesäkuu 2009

Teeskentely

#80

Viesti Aleksi T »

Toivottavasti tälle ei ole olemassa jo aihetta. Hain lukuisilla sanoilla ja selasin Kahvilasta sivuja niin kauon kunnes silmät eivät enää erottaneet yksittäisiä sanoja toisistaan. Jokin aihe taisi joskus olla, jossa käsiteltiin lempijuomia yms; mutta se ei mielestäni vastaa tarpeita.

Väärinkäsitysten ja vitsin tajuamiseksi laitan heti asiaa havainnollistavan kuvan:
Kuva

Itse kuuluin vielä n. vuosi sitten henkilöihin, jotka kiroavat teen (ja kahvinkin) makua, vaikka todellisuudessa ko. henkilöt eivät tajua mitään kummankaan juoman valmistamisesta. Euroshopper pussiteetä, siihen kiehuvaa vettä, rkl. sokeria ja desi maitoa omnomnomnom. Rehellisesti sanottuna tuollaista se minunkin teeskentely oli tuohon aikaan ja yritin vielä väkisin saada itseni pitämään halvasta Ceylon-teestä, ei sentään EuroShopperia, vaikka en edes osannut valmistaa sitä oikein pilaamatta makua.

Sattumalta ostin tällaisen ja opettelemalla hieman sen käyttöä aukeni jo ihan uusi ulottuvuus. Kaikki teet eivät olekaan katkeraa akkunestettä, johon pitää lisätä 1:1 kaikkea muuta makua peittämään! Edes kovin hifistelyyn ei tarvitse mennä kunhan miettii sopivan annostelun teelle kuppia kohden ja antaa sen veden jäähtyä kiehumisen jälkeen jonkin aikaa, niin pitäisi syntyä ihan kohtalaista jälkeä. Muunmuassa Mate-teetä olen juonut joskus jopa pari litraa päivässä ilman mitään makeutusta. Oma "kannuni" (virallista nimeä en tiedä) maksoi 0,50 € kirpputorilta ostettuna ja varmasti uutenakin löytyy kympistä alaspäin. Kahvia tuolla samalla härpäkkeellä valmistaa ihan mainiosti ja ainakin itse olen ollut todella tyytyväinen mm. Pauligin Parisien ja Colombia -kahvilaatuihin. Kalliita ne ovat, mutta minusta sille on vaikea laittaa hintaa, kun rutiini ja "wanha tapa" muuttuu yhtäkkiä suureksi nautinnoksi ja jonkinasteiseksi palkitsevaksi harrastukseksi.

Varsinainen syy, miksi aiheen tein, on se, että kaipaan itse toisinaan neuvoja, haluan jakaa oman kokemuksen ja potkussa tuntuu olevan asiaan perehtyneitä henkilöitä. Alun kirjoitin sen takia, että tällainen tietotaito leviäisi paremmin, kun oman TILASTOLLISESTI ERITTÄIN MERKITTÄVÄN OTANNAN perusteella monet tuntuisivat hakkaavan päätä seinään juuri samojen virheiden vuoksi niin teen kuin kahvin valmistamisessakin ja sitten se koko homma jää siihen, että vedetään joskus flunssassa jotain peruspussiteetä väärin valmistettuna.

Vihreä tee yms... -aiheesta:
kala kirjoitti:
flammee kirjoitti: Sulla taitaa olla vedenkeittimessä nuo lämpötilat vai? Itehän kiehautan ja laitan sen verran maitoa että pystyy juomaan, ei kai sitä sellasenaan viitsi, maistuu ihan p_skalta.
Kiehautan veden ja annan sen jäähtyä. Minulla on kotona nestelämpömittari, jolla voin halutessani mitata tarkasti lämpötilan. Työpaikalla annan veden jäähtyä teekannussa muutaman minuutin ennen lehtien lisäystä. Toki kannu itsessäänkin jäähdyttää vettä.
Tällainen kannu jäähdyttää veden noin 70-75 asteeseen kannun ja veden lämpötilojen tasaantuessa:
http://www.chaya.fi/zero-japan-teekannu ... p-250.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Rohkenen väittää, että joko haudutat teesi täysin väärin tai teelaatusi on jotain täysin kelvotonta (Liptonin tasoista), jos joudut maun vuoksi lisäämään vihreään teehesi maitoa.
flammee kirjoitti: Mites muuten, kun mulle väitettiin aikoinaan että jos lämmittää teeveden mikrossa, niin siitä tulee jollain tavalla erilaista kuin vedenkeittimellä lämmittäen, onko näin? Olen kyllä aika skeptinen tämän väitteen suhteen.
Suosittelen että opettelet ensin perusasiat, eli teen perushaudutuksen. Taisin yllä antaa siihen jo vinkit. Kuukkeli varmaan osaa opastaa lisää.
Mikrotee on verrattavissa muihin mikrossa valmistettaviin elintarvikkeisiin. Kyllähän jotkut niitäkin syövät.
Minua kiinnostaa se, että onko Lipton oikeasti huono teenvalmistaja? Itse en ole moneen vuoteen kyllä juonut Liptonin Litkuja, hih, mutta olen ainakin tähän asti luullut että se olisi jollain tapaa arvostettu valmistaja tjsp.

Toinen kysymys mulla taas liittyy nimenomaan vihreään teehen. Mulla on tällä hetkellä Forsman Tean Vihreätä Jasmiini -teetä ja kun sitä valmistaa vaikka 0,5 litraa, hauduttaa 2-4 minuuttia niin se maistuu ihan hyvältä. Kuitenkin epämääräinen ajanjakso eteenpäin ekasta kupillisesta viimeiset kupilliset alkavat maistua kitkerältä ja pahalta, lähes samalta kuin pistäisi liian kuumaa vettä. Johtuukohan tämä omasta kannustani, kun se viimeinen osa teestä tulee kuitenkin sieltä pohjalta, jossa ne teelehdet vielä lilluvat eli se olisi hautunut liian pitkään? Toisaalta taas mietin, että voiko tuo teelaatu olla sellaista, että se menee äkkiä kitkerän makuiseksi?

Vielä kiinnostaa se, että kannattaisiko minunkin hommata tuollainen varsinainen teepannu, jollaisen kala tuossa linkitti? Onko se seuraava askel hifistelyssä ja onko sillä paljon eroja tuollaisella lasikannulla valmistamiseen?

Ylipotkija: Yhdistetty aiempaan ketjuun.
Kuvake
Lasileuka
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 864
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Teeskentely

#81

Viesti Lasileuka »

Kuules "peruspussiteenä" löytyy aivan maittavia litkuja Clipperiltä (mm. Indian Chai hunajan ja maidon kera tulee ensteks mieleen = OM NOM NOM) ja Yogilta erilaisia kofeiinittomia iltaan sopivia laatuja kaikenlaisilla mausteilla, jos ei jaksa irtopurujen kanssa läträrä.

Liptonia en oo ikinä ymmärtäny, karmeeta saludopa$kaa
Minua ei kiinnosta tippaakaan mitä täällä tapahtuu.
Olen ollut uskossa 20 vuotta eikä minulla ole kuoleman pelkoa.
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Teeskentely

#82

Viesti Aihki »

Pitkäaikaisena teenjuojana olen ehdottoman yhtä mieltä, että Liptonin keltainen ei ole tarkoitettu ihmisten nautittavaksi.

Aihki
Kuvake
Dojon Jäykin
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2694
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Helsinki

Teeskentely

#83

Viesti Dojon Jäykin »

Aina tuo Lipton Pauligin perusteen voittaa.

Ja mikrolla veden lämmittäminen teetä varten on hanurista.
Siihen jää aina semmoinen vaahto pintaan joka pilaa maun.
Minna
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 623
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Stormi

Teeskentely

#84

Viesti Minna »

Aleksi T kirjoitti: Toinen kysymys mulla taas liittyy nimenomaan vihreään teehen. Mulla on tällä hetkellä Forsman Tean Vihreätä Jasmiini -teetä ja kun sitä valmistaa vaikka 0,5 litraa, hauduttaa 2-4 minuuttia niin se maistuu ihan hyvältä. Kuitenkin epämääräinen ajanjakso eteenpäin ekasta kupillisesta viimeiset kupilliset alkavat maistua kitkerältä ja pahalta, lähes samalta kuin pistäisi liian kuumaa vettä. Johtuukohan tämä omasta kannustani, kun se viimeinen osa teestä tulee kuitenkin sieltä pohjalta, jossa ne teelehdet vielä lilluvat eli se olisi hautunut liian pitkään? Toisaalta taas mietin, että voiko tuo teelaatu olla sellaista, että se menee äkkiä kitkerän makuiseksi?
Kitkeryys johtuu juurikin siitä, että tee on hautunut liian pitkään. Olen huomannut, että vihreät teet muuttuvat nopeammin kitkeriksi kuin mustat teet. Todennäköisesti vihreän teen suurempi kofeiinipitoisuus on yksi asiaa selittävä tekijä.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Teeskentely

#85

Viesti TimoS »

Täällä töissä meillä on hienot kahviautomaatit, joista onneksi saa pelkkää kuumaa vettäkin. Olis tuossa ilmaiseksi muutamaa erilaista pussiteetäkin, mutta kun sitruunatee on niistä ainoa, jota voi juoda :( Siispä kun en juo kahvia, olen ottanut tavaksi ostaa omat teet. Haudutettua teetä ei oikein viitsi täällä valmistaa, joten olen ostanut noita Nordqvistin pussiteitä. Nyt on Tiikerin päiväunta.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Nauses
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1270
Lauteille: Syyskuu 2007

Teeskentely

#86

Viesti Nauses »

Kiitos Aleksi T, ihan vaan siitä että ymmärsin vihdoin voivani tehdä pressopannulla muitakin juomia kuin kahvia... :D
Erillisyyden harhan pauloissa
katar
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2037
Lauteille: Tammikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Thainyrkkeily
Sivulajit: Potkunyrkkeily; nyrkkeily

Teeskentely

#87

Viesti katar »

:shock: mä odotin ton otsikon johdosta jotain ihan muuta, ylläripylläri, mut se oli tätä aihetta :oops: minut tietäen niin ei iso ylläri... ;)
mut teestä vielä, mulle käy kyllä(anteeks nyt vaan kaikki teehifistelijät)jopa se Liptonin tee; vallankin töissä, kun ei viittis tänne kanniskella omia teelaatuja. Ja kotonakin se menee. Nyt on tosin kotona teepusseina Earl Grey-teetä; ei Liptonia vaan se toinen; nimeä en nyt muista... Maistuu minulle ainakin.
Frankly my dear, I don`t give a damn.
timppa000
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 529
Lauteille: Tammikuu 2008

Teeskentely

#88

Viesti timppa000 »

Aleksi T kirjoitti: Toinen kysymys mulla taas liittyy nimenomaan vihreään teehen. Mulla on tällä hetkellä Forsman Tean Vihreätä Jasmiini -teetä ja kun sitä valmistaa vaikka 0,5 litraa, hauduttaa 2-4 minuuttia niin se maistuu ihan hyvältä. Kuitenkin epämääräinen ajanjakso eteenpäin ekasta kupillisesta viimeiset kupilliset alkavat maistua kitkerältä ja pahalta, lähes samalta kuin pistäisi liian kuumaa vettä.
Sellainen juttu että käsittääkseni "vihreä tee"-nimikkeellä myydään ainakin kahta toisistaan täysin poikkeavaa teetä. Lähinnä ne erottaa siitä että toisesta niistä tulee haudutettaessa tummaa (lähinnä ruskeaa) teetä, ja toisesta sitten sitä vihreää/kellertävää nestettä. Maku näillä kahdella on myös muistaakseni täysin erilainen. Useimmat peruskaupan "vihreät teet" tuntuvat olevan tuota tummaa plaatua.

Aikoinaan ihmettelin tuota, ja googlettelun tuloksena päädyin siihen että vaikka raaka-aine molemmilla "vihreillä teellä" on sama, valmistustapa on se mikä määrää lopputuloksen. Olikos se nyt niin että "tumma vihreä tee" on valmistettu käymismenetelmällä, ja kirkas vihreä tee ei. Tai jotain sinnepäin, joku teeasiantuntija voi tarkentaa.

Ps. En ole vielä kohdannut oikeasti hyvänmakuista teetä, ellei sitten teehen ole joko lisätty sokeria, tai se on jotain maustettua yrttimarjateetä (jolloin maku tulee ihan muusta kuin itse teelehdistä). Ja normiteethän sisältävät myös melkoisesti torjunta-aineita, joten en näe niillä terveysfunktiotakaan. EDIT: Niin ja taitavat teet sisältää kohtuullisesti myös fluoriakin, mikä on nieltynä myrkky.
Viimeksi muokannut timppa000, helmi 17, 2011, 12.20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
People who live in glass houses
should not walk around naked.
timppa000
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 529
Lauteille: Tammikuu 2008

Teeskentely

#89

Viesti timppa000 »

Dojon Jäykin kirjoitti: Ja mikrolla veden lämmittäminen teetä varten on hanurista.
Siihen jää aina semmoinen vaahto pintaan joka pilaa maun.
Tääääh? Ei kai puhtaasta vedestä (ja kupista) mitään vaahtoja jää? Ei ainakaan minulla.
People who live in glass houses
should not walk around naked.
katar
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2037
Lauteille: Tammikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Thainyrkkeily
Sivulajit: Potkunyrkkeily; nyrkkeily

Teeskentely

#90

Viesti katar »

timppa000 kirjoitti:
Dojon Jäykin kirjoitti: Ja mikrolla veden lämmittäminen teetä varten on hanurista.
Siihen jää aina semmoinen vaahto pintaan joka pilaa maun.
Tääääh? Ei kai puhtaasta vedestä (ja kupista) mitään vaahtoja jää? Ei ainakaan minulla.
juu kyllä vaan tekee; vallankin jos laittaa sokeria, niin se vaahtoaa aika paljonkin. Epäesteettisen näköistä jo, plus maku on vähän outo. Vaahto sopii kahvin pinnalle maidon muodossa, muttei teehen. Piste.
Frankly my dear, I don`t give a damn.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 83 kurkkijaa