Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Tipaton tammikuu

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Vietätkö tipantonta tammikuuta?

Parhaillaan
5
15%
Olen viettänyt aiemmin
4
12%
En nyt
3
9%
En ole koskaan
20
59%
Olen joskus harkinnut
2
6%
 
Ääniä yhteensä: 34

Kuvake
Kari Mäki-Kuutti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 961
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: Shorinji Kempo

Tipaton tammikuu

#91

Viesti Kari Mäki-Kuutti »

http://www.makuja.fi/artikkelit/4649506 ... sin-turha/" onclick="window.open(this.href);return false;
Asiantuntijat tyrmäävät: "Tipaton tammikuu on täysin turha"
Brittiasiantuntijoiden mukaan tipattomasta tammikuusta ei välttämättä ole mitään hyötyä hyvinvoinnin kannalta. Pahimmassa tapauksessa se voi jopa kannustaa juomaan lisää.

Riehakkaan uudenvuoden juhlinnan jälkeen moni suomalainen päättää muuttaa elämäntapansa terveellisimmiksi. Monille se tarkoittaa myös tipatonta tammikuuta. Yhdestä alkoholittomasta kuukaudesta ei kuitenkaan brittiasiantuntijoiden mukaan juurikaan ole terveydelle hyötyä – erityisesti jos juominen on ollut aiemmin jatkuvaa ja helmikuussa palataan vanhoihin kosteisiin tapoihin.
"Ei lääketieteellistä hyötyä"

Brittilääkäreiden mukaan tipaton kuukausi on lääketieteellisesti täysin turha, eikä pitkällä aikavälillä paranna maksan hyvinvointia. Englantilaisen voittoa tavoittelemattoman maksayhdistyksen The British Liver Trustin mukaan tammikuun tipattomuus voi sen sijaan antaa harhaanjohtavan turvan tunteen, sillä tipattomuus johtaa usein alkoholipitoiseen helmikuuhun. Tällainen äkillinen muutos voi vaurioittaa maksaa.

– Yhteen kuukauteen täsmentyvä tipaton aikaväli ei ole oikea tapa parantaa maksan terveyttä. Parempi vaihtoehto on luopua alkoholinkäytöstä vaikkapa muutamana päivänä viikossa koko vuoden ajan, The British Liver Trustin toimitusjohtaja Andrew Langford muistuttaa.
http://www.dailymail.co.uk/health/artic ... perts.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kari Mäki-Kuutti
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 11122
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Tipaton tammikuu

#92

Viesti flammee »

Kuulostaa vähän pessimistiseltä näkemykseltä... Toki jos helmikuussa otetaan tammikuun edestä niin joo, mutta toisaalta kuukausi on sopivan pitkä aika että saattaa vaikka tottua alkoholittomuuteen, tai edes vapaapäivien viettoon ilman alkoholia. Ja kuitenkin sen verran lyhyt, että sitä uskaltaa yrittää. Kokeilu on hyvä alku...
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 11241
Lauteille: Kesäkuu 2008

Tipaton tammikuu

#93

Viesti Jorge »

joksanen kirjoitti: Nyt on käynnissä myös joku 100 päivää ilman viinaa -kampanja. "Ilman viinaa" kuulostaa kauhean paljon hardcoremmalta kuin "ilman alkoholia".
Voihan asian ratkaista myös Andy McCoyn tavoin eli lopettaa dokaamisen ja juoda vain kaljaa ja lonkeroo...
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 19104
Lauteille: Helmikuu 2005

Tipaton tammikuu

#94

Viesti Jussi Häkkinen »

Alkoholiton elämä vähentää niin paljon makuja ja nautintoja (olkoonkin, että niitä on erittäin, erittäin paljon muutenkin), etten tule viettämään minkäänlaisia tipattomia. Hedonistille elämä on muutenkin liian lyhyt ilman vapaaehtoisia kurjuusperiodejakin.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 5297
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Tipaton tammikuu

#95

Viesti MikaM »

Tänä vuonna onkin mielenkiintoista katsoa, miten painolle käy, kun sitä on nyt valmiiksi aiemmin saavutettu ~83. Kerron ensi kuussa. Itse olen siis sohvatissuttelija, joten jonkinmoinen määrä nestettä kerääntyy kehoon. Aamuisin silti nollat mittarissa (edellisen kodin edustalla oli oudon usein puhallusratsia aamuisin).
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Tipaton tammikuu

#96

Viesti Mika »

Kuva
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Tipaton tammikuu

#97

Viesti Mika »

Se on sitten taas se aika vuodesta! Ainakin @MikaM ja @amation ovat lähteneet leikkiin mukaan. Onko muita?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Tipaton tammikuu

#98

Viesti Mjölnir »

Mä voisin muuten, mutta veronmaksajana koen velvollisuudekseni tukea isämmaata tukemalla tätä erittäin verotettua alkoholinmyyntiä läpi vuoden :D
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 5297
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Tipaton tammikuu

#99

Viesti MikaM »

Olinkin näköjään melko hoikassa kunnossa. Muistini mukaan oli menossa kehonpainoharjoitteluvaihe. Nyt oli lähdöt n. 84,5 ja siitä putos heti kilo. Katellaan.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Tipaton tammikuu

#100

Viesti MtJ »

Enpä tiijä, onko tuosta mitään iloja. Viime vuonna olin "tipalla" koko vuoden aikana kahdesti, heti keväällä varpajaisissani ja jo perään syyskuussa kanalintujahdin aloituksessa. Muuten ei sitten tullutkaan otetttua mitään, siis absolutistina ihan. En edes yhtä kaljaa.

Jos vaikka tästä seuraava vuosikin samalla asetuksella, joulun aikaan höllensin kuria ja nautitsin mm. jallua ja kaljaa, sekä kaljaa ja jallua.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3333
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: Holismi
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW

Re: Tipaton tammikuu

#101

Viesti Eppu »

Katsotaan olenko koko tammikuuta vai jatkanko jopa pidemmälle. Ihan vittuillakseni ajattelin kokeilla. Samalla yritän olla mahdollisimman pitkään ilman sipsejä :D
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja

Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 20843
Lauteille: Joulukuu 2007

Tipaton tammikuu

#102

Viesti Lasse Candé »

En nyt, mutta olen ollut aiemmin. Tai niin muistelisin. Ainakin joitain tipattomia kuukausia on aina joihinkin väleihin sattunut.

Avausviestin asiantuntijat näköjään olettavat samaa kuin kaikkitietävä kansa, että tipattomasta seuraa erittäin tipallinen helmikuu. Mahtaako lähde olla sama, eli pelkkä mutu? Omista tauoista on yleensä seurannut rauhallinen startti, joka vieläpä saattaa olla kohtuullisen mittainen.

Toisekseen, on syytä huomata että aloitusviestissä käsiteltiin maksaa. Ei esim henkistä hyvinvointia.



Olen varmaan ennenkin sanonut, mutta tipaton on hyvä idea jos siltä tuntuu ja voi olla hyvä kokeiltava, jos haluaa kokeilla jotain. Se ei (välttämättä) ole hyvä idea jos ei siltä tunnu. Sen aikana kannattaa sitten pohtia sitä jatkoa. Syksyllä vedin löyhällä rajalla jonka rikkomisen sallin niin suurissa määrin kuin huvittaa. Lopuksi unohdin koko rajat, mutta lienee suht realistista sanoa että pudotin suhteessa edeltävään kevääseen juomisen kolmasosaan. Kesään en uskalla verrata. :)

Ja nyt on uudet suunnitelmat mielessä, rahankäytön tarkkailu fokuksessa. Kerran olin 7,5 kuukautta juomatta. Mä tykkään kokeilla kaikkia tällaisia, koska elämä on ihmisen parasta aikaa.
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Tipaton tammikuu

#103

Viesti MtJ »

Mä oon jo nyt useamman vuoden tehnyt tarkoituksella itsestäni absolutistia. Mutta se tarkoittaa absolutistia siinä mielessä, että olen täysin käyttämättä alkoholia pääosan elämästäni. Mutta joustan silloin, kun aihetta on, esimerkiksi kanalintujahdin aloituksessa saunotaan savusaunalla ja otetaan olutta.

Eli muuten ei käytetä alkoholia, mutta jos tulee oikein semmoinen hauska tilaisuus tai vastaava juttu elämässä, johon liittyy alkoholi, en silloin kieltäydykään. En pidä siis täyttä absolutismia vastauksena mihinkään, mutta kylläkin pyrin ihan tarkoituksella pysymään erossa viinasta. Yksi iso vaikuttaja tähän on se, että mulla tulee aika vähästäkin alkoholista hirveän huono olo seuraavana päivänä. En sen vuoksi koe sitä viinanjuontia tarpeellisena tapana, kun "osa elämästä kuluu sängyssä makaamiseen", jos ottaa esimerkiksi useamman kerran kuukaudessa.

On niinku muutakin tekemistä pääosin ja en halua sitä krapulaa, joka on aivan helkutinmoinen useimmiten. Mukavempi on olla heti aamusta puuhastelemassa jotain kiinnostavaa, kuin maata sängyssä ja haista pahalle.

En kyllä koe tätä hommelia niinkään, että voisin kenellekään oikein suositella pitäytymistä alkoholin käytöstä kokonaan. Jokainen vois arvioida itse, miten suhtautuu nautintoaineisiin. Ja olen silti sillä kannalla, että alkoholilainsäädäntöä pitäisi radikaalisti vapauttaa, vaikken itse tarvitsekaan esim. kaljakoria keskellä yötä tai viinapulloja maitokauppoihin. Mut jos joku tarvitsee, niin miksipä ne ei voisi siellä olla.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 5297
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Tipaton tammikuu

#104

Viesti MikaM »

Kaiken kaikkiaan juomatapojen siivous jatkunut syksystä ja nyt tietenkin siihen tipaton perään. Lisäksi olen laittanut lautaselle aina puolet salaattia/ vihanneksia enkä ota enää toista lautasellista.
Verikokeiden tulokset tulkitaan tänään, mutta olen niitä netistä katsellut ja maksani voi hyvin. Painoni oli aamulla 79,5!!!!!!!!!!!!!!!!
Olen siivonnut itseni. Ja tänään on vihdoin selkä siinä kunnossa, että jatkan treenaamista. Taidan olla 5-kymppisenä elämäni kunnossa.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Tipaton tammikuu

#105

Viesti MtJ »

Itekin tuossa elokuusta asti tehnyt samaa, kalorit on jo laskennallisesti semmoiset 1600kcal/vrk. Olen syönyt 2-3 viikossa pelkkää kasvisruokaa, en ole käyttänyt alkoholia, en ole käyttänyt suussani ainuttakaan sipsinpalaa tai karkkia, olen jättänyt iltaisin jopa kokonaan syömättä... En ole tinkinyt tästä kuin yhtenä päivänä.

Kiloakaan ei o lähtenyt. Ei itse asiassa grammaakaan. On muuten palkitsevaa... :smt012
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 49 kurkkijaa