Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Missä kädet paljasnyrkki"ottelussa"

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
antti_lk
etupotkija
Lauteille: Maaliskuu 2006
Etulaji: nyrkkeily, vapaaottelu
Takalajit: lukkopaini, bjj
Tykännyt: 1 kerran
Tykätty: 1 kerran

Viesti antti_lk »

Andy kirjoitti:
loka 24, 2020, 08.08
Josh Barnettin paljasnyrkkimatsi Puolasta. Koska paljasnyrkkiottelu on turhan nössöä hommaa, tässä saa lyödä myös kyynärpäillä. :o

Käsien asento ottelijoilla on selvästi erilainen.
Tiukan pakettisuojauksen nimeen vannovan "puolustus" puhkottiin taas helposti, koska se ei vaan toimi varsinkaan pienillä hanskoilla tai kokonaan ilman hanskoja. :jepa:

Ars Dimicatio
sääreenpotkija
Lauteille: Lokakuu 2020
Etulaji: HEMA
Sivulajit: Hyoho Niten Ichi Ryu, Voimankäyttö
Takalajit: Aikido, Hokutoryu Ju-Jutsu, Nyrkkeily
Tykännyt: 28 kertaa
Tykätty: 37 kertaa

Viesti Ars Dimicatio »

Kyllähän noista myös huomaa sen, että lyöminen on tietyllä tavalla "varovaisempaa" kun ei ole käsien suojana mitään. Kyllähän se väkisinkin käy nyrkkiin jos kumauttaa täysillä suoraan otsaluuhun.

Kuvake
Andy
etupotkija
Lauteille: Tammikuu 2005
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 40 kertaa
Tykätty: 115 kertaa

Viesti Andy »

Tuohon ottelumuotoon pakettisuojaus on kyllä ehkä huonoin mahdollinen valinta.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders

Kari Aittomäki
päähänpotkija
Lauteille: Helmikuu 2006
Tykännyt: 20 kertaa
Tykätty: 64 kertaa

Viesti Kari Aittomäki »

Kyllä melkein parempi on mitä kauemmaksi se kilpi työnnetään, kuten kuvista näkyy.
Se miekkailumainen ripostivastatälli-taktiikka lie turvallisin.
Munkaltainen lyhytkätinen moukaroija joutuis rakentaan pelin sellaseen Smokin'Joe Fraziermaiseen päällekäyvään villisikataktiikkaan.

Huono ennuste hampaille.

Kuvake
Ile
etupotkija
Lauteille: Lokakuu 2009
Tykännyt: 60 kertaa
Tykätty: 47 kertaa

Viesti Ile »

Itse pelkään lyöntejä niin paljon, että mulla on ollut ihan kunnon hanskoillakin sparratessa aina sellainen aktiivinen ja kaukaa blokkaava suojaus. Saattaa osittain johtua myös muusta lajitaustasta. Kun on ulottuva, niin johonkin rajaan asti se toimii hyvin.
Kari Aittomäki kirjoitti:
loka 25, 2020, 02.39
Munkaltainen lyhytkätinen moukaroija joutuis rakentaan pelin sellaseen Smokin'Joe Fraziermaiseen päällekäyvään villisikataktiikkaan.
IS tänään:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006699818.html
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Ile viestistä:
Kari Aittomäki

Lasse Candé
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2007
Tykännyt: 128 kertaa
Tykätty: 72 kertaa

Viesti Lasse Candé »

Minä korostaisin sitä, että kaikki muodostaa yhdessä kokonaisuuden ja jokainen suojaus/kamae on elävä. Tämä voi kuulostaa liian itsestäänselvältä, niin yritän vähän jauhaa lisää jotta pointti selviäisi.

Kaukana olevat kädet ovat hyvät vastustajan raajojen ja vartalon hallintaan ja ovat lisäksi lähempänä lyöntikohteita. Toisaalta taas niitä voi sitten manipuloida helpommin vastavuoroisesti ja niiden pelote ennalta arvattavana hyökkääjänä on pienempi.

Lisäksi on ihan älytön pelivara siinä mihin nyrkit osoittavat ja minkälaista asentojen välistä kamppailua käydään jo ilman kontaktia.

Karkeasti voi ehkäpä myös sanoa että paremmin liikkumista osaava voi pitää vähän pienempää asentoa (käsien osalta), kompensoida suojauspuolta liikkumisella ja pitää kädet iskuvalmiina.

Sitten jos tuosta nimenomaisesta ottelumuodosta puhutaan, on ratkaisevassa roolissa miten on ajatellut käyttävänsä nyrkkejä vs kyynärpäitä. En tiedä mitä mahdollisuuksia olisi kilpparityyppisempään, jos olisi erittäin hyvä kyynärpäiden käyttäjä. Vai onko niin että millään tasolla kyseseisessä taitolajissa ei siltikään kannata tuossa ottelumuodossa käyttää kilpparia?

Minä olen muuhun tasooni nähden melko hyvä kiilailemaan käsiä pitkältä etäisyydeltä ja tuottamaan voimaa lyhyeltä etäisyydeltä, joten minulle sopii pitkällä oleva suojaus. Mutta olen pyrkinyt enemmän näkemään lyhyemmän hyötyjä ja tämä on siirtänyt fokusta liikkumiseen, juuri kuten sanoin. Tuollaisessa täyskontaktilajissa haluaisin riittävän suojan pitkällä olevalla asennolla ja riittävän voimalyöntipelotteen/-potentiaalin lyhyellä.

Ennen kaikkea en kuitenkaan haluaisi koskaan koittaa tuota. Hullujen hommaa. :D
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Lasse Candé viestistä:
Ile

Seuraajat

Kuvake
antti_lk
Kuvake
Ile
Lasse Candé