Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Lukko vai kuristus?

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Simpanssi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2298
Lauteille: Joulukuu 2004

#16

Viesti Simpanssi »

Ovatko lyönnit sitten tehokkain valinta matossa? :?:

Minun mielestäni ei.

:arrow: Jos osaat puolustautua lukkoja ja kuristuksia vastaan, voit tietysti syntyneen "pattitilanteen" purkaa lyönneillä.
eepee
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 34
Lauteille: Tammikuu 2005

#17

Viesti eepee »

Tarttuminen -> lyönti -> kuristus ->
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 5373
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

#18

Viesti KungFuMiäs »

no eikö chute boxen äijät ole todistaneet lyöntien tehokkuuden matossa. Hyvä positionhallinta ja siitä iskuja, vastustaja voi olla vaikka kuinka kovan luokan BJJ tai lukkopainija ei sillä ole mitään merkitystä kun satelee lujia iskuja päähän jatkuvasti.
Kuvake
Simpanssi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2298
Lauteille: Joulukuu 2004

#19

Viesti Simpanssi »

KungFuMiäs kirjoitti: no eikö chute boxen äijät ole todistaneet lyöntien tehokkuuden matossa. Hyvä positionhallinta ja siitä iskuja, vastustaja voi olla vaikka kuinka kovan luokan BJJ tai lukkopainija ei sillä ole mitään merkitystä kun satelee lujia iskuja päähän jatkuvasti.
no chute boxen äijät nyt ei ole kauhean avuttomia matossa muutenkaan. sanoisin että jos osaat puolustautua matossa niin sitten ehkä on lyönnit se ratkaiseva ero. mutta se positiohan on ensin saatava. ja lyöntejähän ei voi tehkä ihan kaikista asennoista.

voinhan olla tietysti väärässäkin..
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 5373
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

#20

Viesti KungFuMiäs »

mutta se positiohan on ensin saatava
Aivan, tätähän minä sanoinkin. Olen nähnyt ja kokenut monta kertaa lukon ja kuristuksen epäonnistuvan ihan taitavilta äijiltä koska toinen lyö heitä.
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

Re: Lukko vai kuristus?

#21

Viesti Ronin »

Simpanssi kirjoitti: Kun joudutaan mattotilanteeseen..

Kumpaa lähdet automaattisesti hakemaan? Kuristusta vai lukkoa? Miksi?

Itse olen huomannut hakevani lukkoa. Loogisintahan ehkä tosin olisi hakea kuristusta ensin ja lukkoa toiseksi.

Mielipiteitä?
Itse en lähde tietoisesti hakemaan mitään vaan menen ihan tilanteen mukaan. Useimmin on tullut lukko vastaan mikäli nimenomaan grapplingia treenataan.
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Lasse Paananen
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 10
Lauteille: Tammikuu 2005

#22

Viesti Lasse Paananen »

Itse pyrin käyttömään lyöntejä ja polvipotkuja maassa mahdollisimman paljon. Sopivan tilanteen tullen kuristus tai lukko.

Yleensä jos haen jotain tiettyä lukkoa tai kuristusta se ei onnistu, mutta kun toimii tilanteen mukana niin usein vääntö ajautuu joko lukkoon tai kuristukseen.

P.S. Tulipa sekava vastaus :?
Karate Ni Sente Nashi

http://www.budosali.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Ari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3050
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Stickgrappling - mattotekniikoita aseen kanssa ja ilman

#23

Viesti Ari »

mronkain kirjoitti:
Manki kirjoitti:
mronkain kirjoitti:Ai juu, pitää mainita että myös Dog Brothers (http://www.dogbrothers.com/) -porukalla on kokemusta ainakin kepin kanssa painimisesta.- Marko
Kepin ei luulisi olevan kovinkaan vaikea harjoitusvastustaja... :lol: Anteeksi, en voinut jättää puujalkavitsitilaisuutta käyttämättä. :lol:
Äläs nyt, keppi voi olla kovakin vastustaja, taipumaton, sillä on paljon syitä olla häviämättä, se kepittää monen vastustajan, varsinkin kukkakepit.

:D

- Marko
Kepit voivat tosiaan olla yllättävän kovia vastustajia. Olen joskus ottanut kepin kuristusotteeseen ja samalla heiluttanut keppiä hurjasti ympäriinsä saadakseni sen tasapainoaistin sekaisin. Vaikka keppi onkin ollut pahasti alakynnessä tuollaisessa tilanteessa, on keppi kuitenkin joskus onnistunut lyömään minua päähän.
Kuvake
Simpanssi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2298
Lauteille: Joulukuu 2004

Re: Stickgrappling - mattotekniikoita aseen kanssa ja ilman

#24

Viesti Simpanssi »

Ari kirjoitti:
mronkain kirjoitti:
Manki kirjoitti:
mronkain kirjoitti:Ai juu, pitää mainita että myös Dog Brothers (http://www.dogbrothers.com/) -porukalla on kokemusta ainakin kepin kanssa painimisesta.- Marko
Kepin ei luulisi olevan kovinkaan vaikea harjoitusvastustaja... :lol: Anteeksi, en voinut jättää puujalkavitsitilaisuutta käyttämättä. :lol:
Äläs nyt, keppi voi olla kovakin vastustaja, taipumaton, sillä on paljon syitä olla häviämättä, se kepittää monen vastustajan, varsinkin kukkakepit.

:D

- Marko
Kepit voivat tosiaan olla yllättävän kovia vastustajia. Olen joskus ottanut kepin kuristusotteeseen ja samalla heiluttanut keppiä hurjasti ympäriinsä saadakseni sen tasapainoaistin sekaisin. Vaikka keppi onkin ollut pahasti alakynnessä tuollaisessa tilanteessa, on keppi kuitenkin joskus onnistunut lyömään minua päähän.
Eli sinut siis kepitettiin? :smt064
Kuvake
Ari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3050
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Stickgrappling - mattotekniikoita aseen kanssa ja ilman

#25

Viesti Ari »

Simpanssi kirjoitti: Eli sinut siis kepitettiin? :smt064
Niin voidaan sanoa. Kuvaamassani tilanteessa keppi onnistui myös käyttämään omaa voimaani hyväkseen lyödäkseen minua mahdollisimman lujaa päähän. Se oli taitava temppu. :|
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Re: Stickgrappling - mattotekniikoita aseen kanssa ja ilman

#26

Viesti Mika »

Ari kirjoitti:
Simpanssi kirjoitti: Eli sinut siis kepitettiin? :smt064
Niin voidaan sanoa. Kuvaamassani tilanteessa keppi onnistui myös käyttämään omaa voimaani hyväkseen lyödäkseen minua mahdollisimman lujaa päähän. Se oli taitava temppu. :|
:smt081
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
premier
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 750
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#27

Viesti premier »

Erittäin huono olen matossa ja yleensä vältän sitä loppuun asti. Mutta silloin kun olen sinne joutunut, olen hakenut kuristusta, sillä en lukkoja hallitse lattiatasolla.
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#28

Viesti mronkain »

premier kirjoitti: Erittäin huono olen matossa ja yleensä vältän sitä loppuun asti.
Sama homma täällä. Sen vuoksi meillä ei ole kotonakaan mattoja, pystyn edes vähän pistämään vastaan vaimolle... :lol:

Alkuperäiseen vielä sen verran, että kysymyksen sanamuodosta voisi päätellä että kyse on ottelutilanteesta. Lajista riippuu tietenkin mikä olisi paras tekniikka. Esim. painissa (vapaa- tai kreikkalais-roomalainen) on ihan eri tavoitteet kuin vaikka judossa tai vapaaottelussa.
Jos taas on kyse taistelutilanteesta, varmaan sanoisin että suurimmassa osassa tapauksista se olisi kuristus mikä lopettaisi sen nopeimmin. Itsepuolustustilanteessa taas kuristuksesta voi olla ikäviä seurauksia. Toisaalta, jos päälle käyjiä on useampi kuin yksi, pelkkä lukko ei välttämättä auta kun pitäisi ne muutkin pitää loitolla. Tätä voi spekuloida loputtomiin, mutta oikea vastaus taisi jo tullakin: riippuu tilanteesta.

- Marko
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

Re: Lukko vai kuristus?

#29

Viesti Jarppa »

Simpanssi kirjoitti: Kun joudutaan mattotilanteeseen..

Kumpaa lähdet automaattisesti hakemaan? Kuristusta vai lukkoa? Miksi?

Itse olen huomannut hakevani lukkoa. Loogisintahan ehkä tosin olisi hakea kuristusta ensin ja lukkoa toiseksi.

Mielipiteitä?
Saimpa kaivettua wanhan threadin esiin.

Itse haen yleensä ensin kuristusta, ja perään lukkoa jos ote jostain raajasta on kiinni. Tietty raajan tarjoaminen lukkoon vie voiton kuristuksen yrityksestä.

Jotenkin luulisi sun judokana hakevan mieluummin kuristuksia kuin lukkoja, koska vain kyynärniveltä saa lukottaa, mutta kuristuksissa ei niin suuria rajoituksia ole.
Kuvake
Feenix
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 259
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Kuopio

#30

Viesti Feenix »

Ömm.. yritän päästä pois?

Kiemurtelen ja voldoilen niin, että lähimmät parit ovat vaarassa saada kantapäästäni otsaansa. Yleensä ennenpitkää kaveri luovuttaa kun ei meinoo kyydissä pysyä.^^

Noei sentään, jos parini osaa vähääkään tekniikkaa niin nalkissa olen ja pysyn, vaikka kuinka kiemurtelisin selkärankaani poispaikoiltaan. Mutta jos nyt tarkemmin fundeeraan, niin alan muuten hakemaan kuristusta ensin. Se tulee kyllä ennemmin automaattisen vanhingossa kuin tekniikan kautta.

Mutta koska treenaan lajeja jossa ei ihan hirvittävän paljon tuota mattoa ole, niin kuten muutama muukin, sukkaan ihan kympillä siinä. Jos joku saa heitettyä minut mattoon, niin vauhdilla kierähdän ympäri ja ponnahdan pystyyn, ennen kuin kaveri ehtii alkaa miettimään hallintaa. Eri asia sitten on, jos aloitamme varsinaisen mattomellestyksen. Pystystä minut harvemmin saa mattoon, tai saa kyllä, mutta harvemmin ehtii päälle tulla.

Tosin kuten sanoin, lajeissani ei paljon tuota mattoa ole, joten jos joku joka oikeasti tietäisi mitä tehdä ja olisi treenannut sitä pitkään vaikka mattopainotteisissa lajeissa, niin en ehtisi kissaa sanoa kuin jo tekisin tuttavuutta seuraavat viisi minuuttia tatamin kanssa. :D
.go ahead, make my day.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 102 kurkkijaa