Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Alasvienneistä

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

#46

Viesti Jarppa »

Yodhi kirjoitti:
Mika kirjoitti:Tuli mieleen, että koska BJJ:ssä pystyosuus ei välttämättä ole pelkkää judoa, kun lukitekin kuuluu tavallaan samaan lajiin, niin oletteko BJJ:tä ja judoa harrastaneet huomanneet eroja alasvienneissä näiden lajien osalta? Kun ne tavoitteetkin ovat vähän erilaisia.
Olin itse havaitsevinani seuraavaa bjj:n peruskurssilla ollessani (niinä parina kertana, kun heittoja harjoittelimme): ilmeisesti useat lonkkaheitot lähtevät bjj:ssä tavallaan poikittain, eli uke otetaan kyytiin lähes 90 asteen kulmaan omaan vartaloon nähden, kun judossa uke tulee lähes samansuuntaisesti torin vartaloon nähden. Harjoittelimme ainakin koshi-gurumaa bjj:ssä näin, ja kysyessäni, miksi ukea ei voi ottaa selkään samalla tavalla kuin judossa, ohjaaja kertoi tyylieron johtuvan kuristamismahdollisuudesta. Judotyylisessä heitossa uke siis voi napata kyytiinottovaiheessa kuristuksen torista, mutta ollessaan selässä melkein poikittain ei voi niin tehdä. Lisäksi asennolla oli ilmeisesti jotain tekemistä voimantuoton kanssa, mutta voimieni ollessa olemattomat se jäi minulle epäselväksi. :lol:

Selitinhän tarpeeksi sekavasti? :)
Hmm. Mulle taas parikin judokaa tekee tuon juuri noin 90 asteen kulmassa, ja siksi mäkin teen sen niin, eikä se minusta estä sitä selän ottamista sen enempää kuin että kaveri on suorassa siellä selässä.

Tosin täällä saksassa taas judon dani kehotti pitämään vartalon linjassa vastustajaan nähden, herran huonon englanninkielen takia syy ei oikein selvinnyt...
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#47

Viesti JanneM »

Judo ja BJJ on mun mielestä samoja lajeja vain eri sääntökokoelmilla. imo...

Toki puhtaassti judoa treenaamalla voi jättää sen mattotouhun ja alasviennin kontroloimisen vähemmälle huomiolle, kun se kilppari pelastaa niin monesta tuskaisesta tilanteesta. Heittoja kannttaa ja pitääkin leipoa vähän riskirajoilla, että saadaan se ippon leipastua. BJJssä kun alasvienti on 2p oli se kuin hieno tahansa, niin alasvienneissä keskitytään paljon enemmän siihen, että kontrolli on helppo säilyttää ja/tai lasviennin epäonnistuttua ei itse olla heikommassa asemassa.

Itse treenaan judoa koska oon havainnut sen hyväksi lajiksi tukemaan jiu-jitsua juurikin samankaltaisuutensa vuoksi.

Mitään tekniikka vertailua en voi judon ja BJJn välillä juuri tehdä, kun mulle ei ole judon ja BJJn saralla opetettu samankaltaisia tekniikoita. Toki oon havainnut jotkut tekniikat hitusen huonoiksi BJJn kannalta, mutta nekin kun osaa tehdä hyvin, niin kyllä niitäkin pystyy BJJssä tekemään. :)

tulipa taas jotenkin turhan tuntusta lätinää...
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Yodhi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 995
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi

#48

Viesti Yodhi »

Jarppa kirjoitti: Hmm. Mulle taas parikin judokaa tekee tuon juuri noin 90 asteen kulmassa, ja siksi mäkin teen sen niin, eikä se minusta estä sitä selän ottamista sen enempää kuin että kaveri on suorassa siellä selässä.
Tässäkin on varmaan seurakohtaisia eroja opetustavoissa? Meillä ei ole uken samansuuntaisuutta muistaakseni erityisesti painotettu, mutta ohjaajat tekevät niin, ja itsestänikin se tuntuu mielekkäämmältä ratkaisulta esim. seuraavan vuoksi. :arrow:
Tosin täällä saksassa taas judon dani kehotti pitämään vartalon linjassa vastustajaan nähden, herran huonon englanninkielen takia syy ei oikein selvinnyt...
En ole ollenkaan varma tästä, mutta jos itse alan mielessäni kelata tuota heittotapahtumaa, kuvittelisin, että yhtenä syynä uken ja torin vartaloiden samansuuntaisuudelle voisi olla se, että varsinaisen heiton lähtiessä hieman huonosti (so. uke ei mene epätasapainoon, eikä tori onnistu nostamaan häntä kunnolla kyytiin) tilanteen voi kompensoida jatkamalla heittoa vaikkapa uchi-matana tai harai-goshi -tyyppisenä ratkaisuna..? Jos uke on heitossa poikittain selässä, ei tori voi heiton lähtiessä huonosti pelastaa tilannetta uchi-matalla tai harai-goshilla. Vai voiko?
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

#49

Viesti Mars »

Mars Wolta kirjoitti:
Paappa kirjoitti:--
Viittaan siis defendon alasvientiin, jossa samalla väännetään päätä sivulle. Minne pää menee, sinne yleensä ruumis menee perässä.
Ja silloin kun ei mene, joutuu kyllä selittelemään.
Hymiöiden voima on todistettu! Ilman hymiötä tällaista pöhköä viestiä jopa lainataan. Millonkas se kroppa ei päätä seuraisi?
“Fatigue makes cowards of us all.”
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Alasvienneistä

#50

Viesti Andy »

Alasvienti ja RNC jatkona katutappelussa. Toimi mielestäni kohtuullisen hyvin.

Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 93834
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Alasvienneistä

#51

Viesti Mika »

Aika kuumottava tilanne. Melko hämmentynyt oli tämä kaverikin adrenaliinin jälkihöyryissä. Vähän ihmettelen uhrin valitsemista. Helpompiakin kohteita varmaan olisi ollut. 🤔
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

Alasvienneistä

#52

Viesti Jarppa »



Erittäin hyvä ja mielenkiintoinen video BJJ:n ja judon alasvientien/heittojen eroista ja parhaista ratkaisuista BJJ sääntöjen kannalta.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Alasvienneistä

#53

Viesti Andy »

Uhrihan oli hyökkääjää selvästi pienempi ja lisäksi 62-vuotias. Tuskin hyökkääjä odotti joutuvansa kuristetuksi tajuttomaksi.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Alasvienneistä

#54

Viesti Andy »

BJJ musta vyö käyttää alasvientiä katutappelussa.

Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Ars Dimicatio
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 400
Lauteille: Lokakuu 2020
Etulaji: HEMA
Sivulajit: Hyoho Niten Ichi Ryu, Voimankäyttö, Gekiken
Takalajit: Aikido, Hokutoryu Ju-Jutsu, Nyrkkeily

Alasvienneistä

#55

Viesti Ars Dimicatio »

Judon tekniikkavalikoimassa näkyy sääntöjen lisäksi myös se vanhempi ju-jutsu, jossa taustalla kummittelivat teräaseet ja usean vastustajan mahdollisuus. Jos on syytä olettaa, että vastustajalla on puukkoa ja /tai lisävoimia käden ulottuvilla, niin heitto jossa pysyy itse pystyssä lienee taktisesti parempi vaihtoehto, kuin loppuun viety mattopaini. Sen sijaan kaksin kehässä tai kadun vierustalle nyrkkihipoissa pääsee alas heittäytymällä paljon nopeammin ja riskittömämmin mattoon BJJ:n omalle mukavuusalueelle.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 59 kurkkijaa